1)Parçada vurgulanmak istenen düşünce nedir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Advertisements

İDİL KIZIL GÜZELLİKLER.
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Fuat ŞURGUN Dr.Refik Saydam İlköğretim Okulu Bahçelievler/İstanbul
CÜMLEDE ANLAM.
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
BİRLİKTE YAŞAMA VE KARDEŞLİK
PARAGRAFTA ANLAM.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
ZAMİRLER.
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
Ağlarsam sesimi duyar mısınız
PARAGRAF.
AŞAĞIDAKİ CÜMLELERDEKİ ANLATIM BOZUKLUKLARINI BULUNUZ…
PARAGRAF NEDİR? Bu sözcük,Yunanca kökenlidir.’’Yazı Bölümü’’anlamına gelir.Türkçe’mizde ise’’Bölümce’’sözcüğü önerilmektedir. Paragraf,bir düşünceyle ilgili.
CÜMLEDE ANLAM.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
Etkin Çalışma Yöntemleri.
türkçe performans ödevi
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TÜRKÇE / Parçada Anlam.
DEĞERLENDİRME SORULARI
Sen hangisini seçerdin?
1.soru Aşağıdaki sözcüklerden hangisi Türkçenin ses yapısına uymaktadır ? A. Telefon B. Spor C. Yosun D. Saat.
CÜMLEDE ANLAM.
Farklılıklara Saygı.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
HOŞGELDİNİZ ÇOCUKLAR
CÜMLEDE ANLAM.
ZARF (BELİRTEÇ).
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
1) “Meydanda telefon kulübesini göremiyor, ama, yine de arıyordu
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ulama yapılabilir?
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
Kim olduğunu Başına gelen Değil, Senin hareket Tarzın belirler, .
NOKTALAMA İŞARETLERİ ... ? . ‘’ , !.
1. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi soyut değildir
SES BİLGİSİ.
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
ÇATLAK KOVA. Hindistan’da bir sucu, boynuna astığı uzun bir sopanın uçlarına taktığı iki büyük kovayla su taşırmış Kovalardan biri çatlakmış Sağlam olan.
PARAGRAFTA ANLAM.
A:Asıl kök ve öz derinliklerdedir
1.soru ………………….. önemini öğrenmeden , ……………….önemini anlayamazsın Cümlesindeki boş bırakılan yerlere aşağıdaki sözcük çiftlerinden hangisi getirilebilir.
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
CÜMLENİN ÖGELERİ Cümle; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir olayı, bir isteği, bir yargıyı tam olarak anlatan sözcük veya söz grubuna denir. Cümleyi oluşturan.
TEŞEKKÜR EDERİM Cem Yurtsev
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Kütüphane ile ilgili özlü sözler
KAVGAYI ağacın yaprağına yaz; Sonbahar gelsin yaprak KURUSUN diye.
DEĞERLERİMİZ İYİLİK VE HOŞGÖRÜ
4/A 51 BÜŞRA CUHADAR.  Fedakarlık, bencilce düşünmeyerek başkaları için kendimizden ödün vermektir. Bazı insanlar sevdikleri için çırpınır, onlariçin.
BETİMLEME (TASVİR.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
MEB KAZANIM TESTİ 1 Sözcükte Anlam - 1 (Çok Anlamlılık)
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

1)Parçada vurgulanmak istenen düşünce nedir? El halısına desen, göz değmesin diye nazar boncuğu; serilen eve bolluk bereket getirsin diye bereket ağacı; birlik, beraberlik, dirlik ve düzenlik getirsin diye zincir haline gelmiş halkalar şeklinde gösterilir. 1)Parçada vurgulanmak istenen düşünce nedir? A)Halı desenlerini herkes kendine göre yorumlayabilir. B)Halıdaki desenlerin kendine özgü anlamı vardır. C)Halı dokunurken şekiller kendiliğinden ortaya çıkar. D)Bütün desenler, birbirine bağlı zincir şeklindedir.

ÇÖZÜM: El halılarında her şeklin, her desenin toplumca bir anlamı olduğunu vurgulamaktadır. YANIT:B

Allı turnam bizim ele varırsan Şeker söyle, kaymak söyle, bal söyle Eğer bizi sual eden olursa, Boynu bükük, bağrı yanık yar söyle Yukarıdaki şiirin teması nedir? A)sıla özlemi B)Ayrılık acısı C)Yaşama sevinci D)Memleket sevgisi

ÇÖZÜM: Doğup büyüdüğü yerlerden, sevdiklerinden uzakta olan şair, turnalarla haber gönderecek, sılasına olan özlemini dile getiriyor. YANIT:A

3)”Acayip şey, acayip şey. Bu saate kadar nerde kalabilir 3)”Acayip şey, acayip şey! Bu saate kadar nerde kalabilir?Çıkarken hiç kimseye bir şey söylemedi mi?Odasını mı kilitledi?Niçin?Her zaman kilitler miydi böyle?”diye konuşan biri için, aşağıdakilerden hangisi söylenir? A)Üzüntülü B)Karamsar C)Endişeli D)Korkak

ÇÖZÜM: Birtakım soruları art arda sıralamak endişeli kişilerde görülür. YANIT:B

Yeryüzünde mutluluk kalmamıştır Yeryüzünde mutluluk kalmamıştır.Sömürtmeye, bilinçsizliğe, kölelik etmeye mutluluk adı verilmiştir.Sanatçı, mutluluk adı konan mutsuzlukları açığa vurmaya çalışıyor. 4)paragrafı yorumladığımızda aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? A)Mutluluk ile mutsuzluk birbirine karıştırılıyor. B)İnsanın kendini mutlu sayması bilinçsizliğinden daha büyük erdemdir mutsuzluk. C)Mutluluk, mutluluklara tepkiye ortaya çıkar. D)İnsanların zorla da olsa mutlu edelim.

ÇÖZÜM: Paragrafta insanları zorla olsa da mutlu etmeyi belirten cümle yoktur. YANIT:D

(1)Günümüz ozanlar ise şiiri tartışmak yerine şiir yazmak istiyorlar (1)Günümüz ozanlar ise şiiri tartışmak yerine şiir yazmak istiyorlar.(2)Nerede o 1940’ların, 1950’lerin coşkulu şiir tartışmaları.(3)Şiirin niteliği, anlamlılığı kimseyi ilgilendirmiyor.(4)Şiirin ne olduğu konusu uzun zamandır tartışılmıyor. 5)Paragraftaki numaralandırılmış cümlelerin hangileri yer değiştirirse, düşünce akşı sağlanmış olur? A)1. ve 2. B)1. ve 4. C)2. ve 3. D)3. ve 4.

ÇÖZÜM: Gelişme paragrafında cümlelerin anlamca tamamlanması gerekir.Paragrafta anlam bütünlüğü iki cümlenin yerini değiştirmekle elde edilir. YANIT:B

Deneyimle yetişmiş kişiler de kimi işleri yapabilir, başarabilirler Deneyimle yetişmiş kişiler de kimi işleri yapabilir, başarabilirler.Yaptıkları işler üzerine yargıda da bulunabilirler.Ancak yapılan işle ilgili durumları, her yönden ele alıp incelemek, düzenlemeler yapmak ve çözüm önerileri bulmak özellikle bilgili kişilerin işidir. 6)Bu açıklama aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık olabilir? A)Soruların çözümünde bilginin ve deneyimin payı nedir? B)Ezber bilgi mi yoksa deneyimle edinilen bilgi mi daha değerlidir? C)Deneyimli ve bilgili insanlar işlerinde neden daha kararlı olurlar? D)Bilgiye ulaşmada deneyimin ve gözlemin önemi nedir?

ÇÖZÜM: Sorunların çözümünde deneyimden çok bilginin payı olduğu belirleniyor. YANIT:A

İnsanları olduğu gibi kabul etmenin erdemlerinden söz ederler hep İnsanları olduğu gibi kabul etmenin erdemlerinden söz ederler hep.Ben buna katılmıyorum.Çünkü insanları olduğu gibi kabul edecek, kimi zaman yanlış ve yalanı da doğru kabul edecek biri var mı?Varsa erdemsizliğine kılıf arıyordur.Bu kılıf niçin ben olayım?Niçin çirkinlikleri, ikiyüzlülükleri hoşgörüyle örteyim. 7)Yukarıdaki parçanın anlatım biçimi aşağıdakilerden hangisidir? A)Öyküleme B)Betimleme C)Açıklama D)Tartışma

ÇÖZÜM: Paragrafta tartışmacı anlatım biçimini görmektedir.Önce karşı tarafın fikri söylenmiş.İkinci cümlede bu fikir çürütülmeye başlanmış. YANIT:B

Seviniriz, Tuz Gölünün yanına varınca Seviniriz, Tuz Gölünün yanına varınca.Çünkü Ankara’ya artık yaklaşmışızdır.Eğer geceyse ve yaz sonu ise ve Tuz Gölü dolmuşsa, ay ışığı da varsa doyumsuz görüntüyle karşılanırsınız.Tuz Gölü, ay ışığında gümüş gümüş parlar.Uçsuz bucaksız bir aydınlıktır.Bir parıltıdır gümüşsü gümüşsü. Yukarıdaki paragrafın anlatımında aşağıdakilerden hangisi kullanılmıştır? A)Açıklama B)Tartışma C)Öyküleme D)Betimleme

ÇÖZÜM: Tuz Gölü’nün gece nasıl bir hal aldığı, gözümüde canlanacak şekilde parçada betimlendiğinde göre bu parağrafın anlatım biçimi “betimleme”dir. YANIT:D

Güzel dünyanın kumlarını,deniz çakıllarını, yosunlarını sanki inci, pırlantaymışlar gibi yüzüme gözüme sürdüm.O deniz, o adalar güzellikte en aşırı hayalin cennet diye göz önüne getirilebileceğinden, bir kat daha güzeldi.Hele o duu gök, uzaklarda ne uysaldı.Denizin asma yapraklarının sesini duyuyordum. 9)Bu paragrafın anlatımında aşağıdakilerden hangileri kullanılmıştır? A)Açıklama-betimleme B)Betimleme-açıklama C)Açıklama-tartışma D)Öyküleme-açıklama

ÇÖZÜM: Paragrafta hem izlenim kazandırma hem de olay içinde yaşatma vardır. YANIT:A

Bir sabah yemek odasında karşı karşıya geldiler Bir sabah yemek odasında karşı karşıya geldiler.O, yemek masasının muşambası üzerinde sakin ve parlaktı.Güneş sarı pirinç maddenin üzerinde donakalmıştı.Onu kulplarından tutarak, gözlerinin göremeyeceği bir yere koydu.Kendisini bir sandalyeye çöktü.Bol, bol sessiz bir yağmur gibi ağladı.Ve o evde o semaver bir daha kaynamadı. 10)Bu parçanın anlatım biçimi, aşağıdakilerden hangisidir? A)Öyküleme B)Betimleme C)Açıklama D)Tartışma

ÇÖZÜM: Öyküleme vardır.Okuyucu, odanın içine getirip o anı yaşamaktadır. YANIT:A