ANLATIM BOZUKLUKLARI Dilin temel görevi, insanlar arasında anlaşmayı sağlamaktır. Anlatılmak istenenler, dilin kurallarına uygun olarak açık, yalın, anlaşılır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ZAMİRLER.
CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
Ders:Türkçe Konu: BAĞLAÇLAR
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
tarafından yayınlanmaktadır.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
ZAMİRLER.
SIRALI VE BAĞLI CÜMLELER - ÇEŞİTLERİ
CÜMLE TÜRLERİ.
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
CÜMLE TÜRLERİ.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
ZAMİRLER.
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
KONU CÜMLEDE ANLAM.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
YAPI BİLGİSİ.
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
Cümlede Anlam.
FİİL (EYLEM).
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
ANLATIMIN NİTELİKLERİ
Soru 1. İnsan bir kışını burada geçirse ( ) yalnız müzik dinlese ( ) yalnız bu yankılı havayı koklasa ( ) Yukarıdaki cümlede parantezle gösterilen yerlere.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır? A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var. A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var.
YAPISINA GÖRE CÜMLE ÇEŞİTLERİ
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
ADIN DURUMLARI (İSMİN HALLERİ)
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
ANLATIM BOZUKLUKLARI 1. Dün beklenmedik bir sürprizle karşılaştık. Gereksiz S ö zc ü k Kullanımı.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Bir kelimenin cümlede diğerlerine göre daha baskılı okunmasına vurgu denir.
Çocuklar gibi sevindi kadıncağız. (durum zarfı) Nermin gibi güzel bir kızım var benim de. (sıfatın zarfı) Küçük kızım dün hasta gibiydi. (yüklem) Senin.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Doğru Anlatımın Önemi Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan bir araçtır. Dolayısıyla insanlar arası.
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

ANLATIM BOZUKLUKLARI Dilin temel görevi, insanlar arasında anlaşmayı sağlamaktır. Anlatılmak istenenler, dilin kurallarına uygun olarak açık, yalın, anlaşılır bir biçimde ifade edilirse anlaşma tam olur. Aksi takdirde; yanlış anlaşılmalar, söyleyiş yanlışları ve anlatım bozuklukları ortaya çıkar. Anlatım bozukluklarını önlemek için; cümlede yer alan sözcüklerin, sözcük öbeklerinin ve öğelerin hem anlam hem de dilbilgisi bakımından birbiriyle uyum içinde olmasına dikkat edilmelidir.

Kısacası, cümleyi oluşturan sözcüklerin eksik veya fazla olması, sıralarının karıştırılması, aralarındaki bağlantıların yanlış kurulması ve dilbilgisi kurallarına uygun olarak kullanılmaması anlatım bozukluklarına yol açar. Dolayısıyla bir cümlede bulunan anlatım bozukluğunu bulmak ve bu bozukluğun nedenini söyleyebilmek için anlam ve dilbilgisi kurallarının bilinmesi gerekmektedir.

Anlatım bozukluklarını iki ana başlık altında inceleyebiliriz: ANLAMSAL BOZUKLUKLAR B) DİL BİLGİSİ BOZUKLUKLARI

A) ANLAMSAL BOZUKLUKLAR

GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANIMI Aynı kavramı veya varlığı karşılayan birden fazla sözcüğün, işlevi olmayan bir sözcüğün veya ekin aynı cümlede kullanılması anlatım bozukluğuna neden olur. Bir sözcüğün anlamının aynı cümlede başka bir sözcük içinde bulunması da anlatım bozukluğuna yol açar. Bu tür anlatım bozuklukları genellikle, aynı sözcüğün Türkçesinin yabancı dillerden gelen karşılığıyla aynı cümle içinde kullanılmasıyla oluşur.

Birbirimizin fikir ve görüşlerine saygı duymalıyız. "fikir" ve "görüş" sözcükleri aynı anlama geldiğinden, gereksiz sözcük kullanımından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu yapılmıştır.

Ben merhameti de acımayı da dedemden öğrendim. "merhamet" ve "acıma" sözcükleri aynı anlama geldiğinden, gereksiz sözcük kullanımından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu yapılmıştır. Dün akşam fotoğraflara bakarken aklıma eski geçmiş günlerim geldi. Bu cümlede, "eski" ve "geçmiş" sözcükleri eşanlamlı değildir. Ancak "geçmiş" sözcüğünün içinde "eski" anlamı var olduğundan, cümlede "eski" sözcüğünün kullanılması anlatım bozukluğuna yol açmıştır.

Onunla aramızdaki görüş ayrılığının sebebinin neden kaynaklandığını hala anlamış değilim. "sebep" ve "neden kaynaklandığını" sözcükleri aynı anlama geldiğinden, gereksiz sözcük kullanımından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu yapılmıştır. "Onunla aramızdaki görüş ayrılığının neden kaynaklandığını hala anlamış değilim." şeklinde düzeltilerek giderilebilir.

Usta sanatçı, son yapıtını, yaşamında edindiği deneyimlerinden yola çıkarak kaleme almış. "yaşamında edindiği" sözü gereksiz kullanılmış ve anlatım bozukluğuna yol açmıştır.

YANLIŞ ANLAMDA SÖZCÜK KULLANIMI Anlam veya yazım bakımından birbirine yakın olan sözcüklerin, birbirlerinin yerine kullanılmasından kaynaklanır.

Bizi lafa tuttun, senin sayende son otobüsü de kaçırdık. "sayende" sözcüğü yanlış anlamda. "sayende" sözcüğü yerine, olumsuz durumlar için kullanılan "yüzünden" sözcüğü getirilmelidir.

Soğuk havalarda sıkıca giyinmemesi hastalanmasına katkıda bulundu. "katkıda bulundu" sözü yanlış anlamda. "katkıda bulunmak", olumlu durumlar için kullanılır; "hastalanmak" olumlu bir durum değildir. Olumsuz durumlar için kullanılan "sebep oldu, neden oldu, yol açtı" sözlerinden biri getirilmelidir.

Sayın seyirciler, bültenimizi çok üzgün bir haberle noktalıyoruz. "üzgün" sözcüğü yerine "üzücü" sözcüğü getirilmelidir.

DİKKAT: Atasözleri ve deyimler, kalıplaşmış sözler olduğu için, eş anlamlılarıyla bile olsa bunlardaki sözcüklerin değiştirilmesi ve atasözleri ile deyimlerin, anlamına uygun olmayan yerlerde kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar.

Besle kargayı, çıkarsın gözünü. Bu atasözünde "oysun" sözcüğü yerine "çıkarsın" sözcüğünün kullanılması anlatım bozukluğuna yol açmıştır.

Çocuklarının okuması için elinden geleni ardına koymazdı. "elinden geleni ardına koymamak" deyimi yanlış anlamda. Çünkü bu deyim, "yapabileceği bütün kötülükleri yapmak" anlamına gelmektedir. Oysa cümlede bir iyilikten söz edilmektedir.

YANLIŞ YERDE SÖZCÜK KULLANIMI ( SÖZDİZİMİ YANLIŞLIĞI ) Bir sözcüğün gerektiği yerde kullanılmamasından kaynaklanır. (Genellikle, zarf olarak kullanılması gereken sözcüklerin sıfat olarak; sıfat olarak kullanılması gereken sözcüklerin zarf olarak kullanılması durumunda ortaya çıkar.)

Bugün işe gitmedim, bütün gün bomboş evde oturdum. "Bugün işe gitmedim, bütün gün evde bomboş oturdum." şeklinde düzeltilmelidir.

Mağazamızdan aldığınız eşyalar, aynı günde ücretsiz adresinize getirilir. "Mağazamızdan aldığınız eşyalar, aynı günde adresinize ücretsiz getirilir." şeklinde düzeltilmelidir.

Kitap fuarları, yazarların okurla daha çok tanışmasına olanak sağlıyor. "Kitap fuarları, yazarların daha çok okurla tanışmasına olanak sağlıyor." şeklinde düzeltilmelidir.

İhtiyar, çok güneşte kaldığından hastalanmış. “İhtiyar, güneşte çok kaldığından hastalanmış." şeklinde düzeltilmelidir.

Uyandığımda ilk aklıma sen geliyorsun. Uyandığımda aklıma ilk sen geliyorsun. Yollarda her Allah’ın günü kaza oluyor. Yollarda Allah’ın her günü kaza oluyor. Dedem, her yardıma muhtaç insana el uzattırdı. Dedem, yardıma muhtaç her insana el uzattrdı.

ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN BİR ARADA KULLANIMI Bir cümlede, anlam bakımından birbiriyle ters düşen sözcüklerin veya sözlerin bir arada kullanılmasından kaynaklanan anlatım bozukluklarıdır. Genellikle, kesinlik anlamı içeren bir sözcükle olasılık anlamı içeren bir sözcüğün aynı cümlede kullanılmasıyla ortaya çıkar.

Annemler, son vapuru da kaçırmış, eminim bu akşam buraya gelemezler galiba. Hava çok soğuk, mutlaka sizler de üşüyor olmalısınız. Bu adam, sanıyorum bizden kesinlikle bir şeyler saklıyor.

Sanatçı sahneye çıkınca, herkes yerinden usulca fırlayıverdi. Otobüsünüz, tam olarak yaklaşık bir saat sonra gelir. (tam olarak - yaklaşık) Çocuk, fısıldayarak annesine yüksek sesle bir şeyler söyledi. (fısıldayarak - yüksek sesle)

ANLAM BELİRSİZLİĞİ (KARIŞIKLIĞI) Tamlayanı ikinci tekil (senin) veya üçüncü tekil (onun) kişi adılı olan tamlamalarda tamlayan düştüğünde; tamlananın ikinci tekil kişiye mi, yoksa üçüncü tekil kişiye mi ait olduğunun anlaşılmamasından ya da bir cümlenin yapısından dolayı iki anlama gelecek şekilde, oluşturulmasından kaynaklanır. Anlam belirsizliği ile ilgili sorularda, "anlam belirsizliği" ya da "anlam karışıklığı" ifadesi mutlaka bulunur.

Okuldan ayrıcalığını duyunca hepimiz çok üzüldük. "Okuldan senin ayrılacağını duyunca hepimiz çok üzüldük." hem de "Okuldan onun ayrılacağını duyunca hepimiz çok üzüldük.“ Bu durum, cümlede anlam belirsizliğine yol açmaktadır.

Kitap okumaya, dostlarımdan daha çok vakit ayırırım. Bu cümlede, cümleyi söyleyen kişinin, hem "kitap okumaya ayırdığı vakit bakımından kendisini dostlarıyla kıyasladığı" hem de "kitap okumaya ayırdığı vaktin, dostlarına ayırdığı vakitten daha çok olduğu" anlaşılabilmektedir. Bu yüzden, cümlede anlam karışıklığı vardır.

SIRALAMA ve MANTIK YANLIŞLIĞI Cümlede, dile getirilen durum veya olayların önem sırasına göre söylenmemesinden ya da mantık bakımından tutarsızlık bulunmasından kaynaklanan anlatım bozukluklarıdır.

Bu feci kazada ölebilirdin; hatta sakatlanabilirdin. Bu feci kazada sakatlanabilirdin; hatta ölebilirdin. 0, bırakın gümüş madalyayı altın madalya bile alamaz. 0, bırakın altın madalyayı gümüş madalya bile alamaz.

Uçaklar, hareket saati geldiğinde bir saniye şöyle dursun, bir dakika bile beklemez. Uçaklar, hareket saati geldiğinde bir dakika şöyle dursun, bir saniye bile beklemez.

B) DİL BİLGİSİ BOZUKLUKLARI (YAPISAL BOZUKLUKLAR)

ÖZNE EKSİKLİĞİ Sıralı, bağlı ya da bileşik cümlelerde, farklı yüklemlerin aynı özneye bağlanmasından kaynaklanan anlatım bozukluğudur. Bu toplantıda, herkesin görüşü alınmalı ve rahatlıkla konuşabilmeli. "Bu toplantıda, herkesin görüşü alınmalı ve herkes rahatlıkla konuşabilmeli" şeklinde düzeltilmelidir.

Otobüsün lastiği patladığı için, yarım saat sonra hareket edecekmiş. Otobüsün lastiği patladığı için, (otobüs) yarım saat sonra hareket edecekmiş. Balıkçıların sesi, sert esen rüzgara karışıyor, birbirlerini duyamıyorlardı. Balıkçıların sesi, sert esen rüzgara karışıyor, (balıkçılar) birbirlerini duyamıyorlardı. Yazın dünyasında her zaman, şiirin öldüğü söylenir, oysa her dönemde canlılığını korumuştur. Yazın dünyasında her zaman, şiirin öldüğü söylenir, oysa (şiir) her dönemde canlılığını korumuştur.

NESNE EKSİKLİĞİ Sıralı, bağlı ya da bileşik cümlelerde, nesne alması gereken yüklemlerin; nesne almamasından kaynaklanan anlatım bozukluğudur. Kitaplarına gözü gibi bakar, kimseye vermezdi. "Kitaplarına gözü gibi bakar, kitaplarını kimseye vermezdi." şeklinde düzeltilmelidir.

Çocuk, okuduğu romandan çok etkilendiğini ve bir daha okuyacağını söyledi. Çocuk, okuduğu romandan çok etkilendiğini ve (romanı) bir daha okuyacağım söyledi. Kardeşlerinden uzun süre ayrı kalmış, çok özlemişti. Kardeşlerinden uzun süre ayrı kalmış, (onları) çok özlemişti.

TÜMLEÇ EKSİKLİĞİ Sıralı, bağlı ya da bileşik cümlelerde, tümleç alması gereken yüklemlerin; tümleç almamasından kaynaklanan anlatım bozukluğudur. Çevresindeki insanları çok sever, hep yardımcı olurdu. "Çevresindeki insanları çok sever, onlara hep yardımcı olurdu." şeklinde düzeltilmelidir.

Öğrencilerine arkadaşça davranır, çok iyi iletişim kurardı. "Öğrencilerine arkadaşça davranır, onlarla çok iyi iletişim kurardı." şeklinde düzeltilmelidir.

YÜKLEM, EKEYLEM VE EYLEMSİ EKSİKLİĞİ Sıralı, bağlı ve bileşik cümlelerde, farklı yüklemlere bağlanması gereken öğelerin; aynı yükleme, ekeyleme, eylemsiye bağlanmasından kaynaklanan anlatım bozukluklarıdır. İhtiyar adam, paraya ihtiyacı olduğunu, bizden kendisine yardımcı olmamızı istedi. “İhtiyar adam, paraya ihtiyacı olduğunu söyledi, bizden kendisine yardımcı olmamızı istedi" şeklinde düzeltilmelidir.

Arkadaşlarla önce yemek, ardından çay içtik. "Arkadaşlarla önce yemek yedik, ardından çay içtik." şeklinde düzeltilmelidir.

Yeni aldığımız ev, şehir merkezine çok yakın, üstelik dediğiniz kadar pahalı değildi. "Yeni aldığımız ev, şehir merkezine çok yakındı.” üstelik dediğiniz kadar pahalı değildi." şeklinde düzeltilmelidir.

Yarınki sınavdan sonra kimin çalışkan, kimin çalışkan olmadığı ortaya çıkacak. "Yarınki sınavdan sonra kimin çalışkan olduğu, kimin çalışkan olmadığı ortaya çıkacak." şeklinde düzeltilmelidir.

Babaannem, kitap okumayı çok; televizyon seyretmeyi hiç sevmezdi. Babaannem, kitap okumayı çok (severdi); televizyon seyretmeyi hiç sevmezdi. Bu akşam teyzemler bize, yarın akşam da biz teyzemlere gideceğiz. Bu akşam teyzemler bize (gelecek), yarın akşam da biz teyzemlere gideceğiz. Yarınki törende herkes siyah kravat ve beyaz gömlek giymek zorundaymış. Yarınki törende herkes siyah kravat (takmak) ve beyaz gömlek giymek zorundaymış. Gezi programını, yola çıkmadan önce mi, yoksa sonra mı görüşelim? Gezi programını, yola çıkmadan önce mi, yoksa (çıktıktan) sonra mı görüşelim?

TAMLAMA YANLIŞLIĞI Farklı tamlananlara bağlanması gereken farklı tamlayanların aynı tamlanana bağlanmasından, bir de tamlayanın ya da tamlananın eksik olmasından kaynaklanan anlatım bozukluklarıdır. Toplumu oluşturan bireylerin sanat ve kültürel yönden gelişmesinde sanatçının yadsınamaz bir yeri vardır. “Toplumu oluşturan bireylerin sanat yönünden ve kültürel yönden gelişmesinde sanatçının yadsınamaz bir yeri vardır." şeklinde düzeltilmelidir.

İnsan, yoksul insanları koruyup gözetmeli ve ihtiyaçlarını karşılamaya çalışmalıdır. "insan, yoksul insanları koruyup gözetmeli ve onların ihtiyaçlarını karşılamaya çalışmalıdır." şeklinde düzeltilebilir.

Ben daha çok, sanat ve klasik müzik dinlemeyi severim. Ben daha çok, sanat (müziği) ve klasik müzik dinlemeyi severim.

EK YANLIŞLIĞI Cümlede eklerin yanlış ya da gereksiz kullanılmasından kaynaklanan anlatım bozukluğudur. İnsanların, yaşamda karşılaştıkları sıkıntılarla göğüs germeleri, gelecekleri için önem taşımaktadır. “İnsanların, yaşamda karşılaştıkları sıkıntılara göğüs germeleri, gelecekleri için önem taşımaktadır." şeklinde düzeltilmelidir.

ÇATI UYUŞMAZLIĞI Bileşik cümlelerde temel cümlenin yükleminin etken olup yan cümlecikteki eylemsinin etken olmamasından ya da temel cümlenin yükleminin edilgen olup yan cümlecikteki eylemsinin edilgen olmamasından kaynaklanan anlatım bozukluğudur.

Öğle yemeği yedikten sonra toplantı için salona geçildi. etken edilgen Bu cümle iki şekilde düzeltilebilir: Öğle yemeği yendikten sonra toplantı için salona geçildi. edilgen edilgen Öğle yemeği yedikten sonra toplantı için salona geçtik. etken etken

Yol kenarlarına atılan çöpler görevlilerce toplandıktan sonra kamyona doldurulup çöplüğe döktüler. Yol kenarlarına atılan çöpler görevlilerce toplandıktan sonra kamyona doldurulup çöplüğe döküldü.