ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR O zaman beklentiniz şu olmalı; IQ kaç olursa olsun; 1. Çocuğunuzun mutluluğu…

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

OTİZM (AUTISM).
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okul Başarısında Ailenin Rolü
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
Aile Eğitimi Etkinlikleri
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
EĞİTİMDE OKUL VELİ İŞBİRLİĞİ
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN AİLELERİ İÇİN ÖNERİLER
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
1 - Sorumluluk duygusunu arttırmaya çalışın
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUKLARDA OKUL BAŞARISIZLIĞI
ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ ÇOCUKLARIN AİLELERİNE ÖNERİLER
Engelli Çocukların Ailelerine Öneriler
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
SINAV KAYGISI VE AİLE.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 1 BAŞLANGIÇ NOKTASI: TEMEL VARSAYIMLAR BEKLENTİLER Beklentiler hem öğrenciler hem de öğretmenler için geçerlidir ve beklentilerin çok yüksek ya.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
REHBERLİK SERVİSİ Kübra KARAKALE. “ REHBERLİK SERVİSİ ” NEDİR? Rehberlik servisinde öğrencilerimize çalışmalar ve etkinlikler yapılır. Öğrencilerin gelişim.
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE AİLE ETKİSİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Sunum transkripti:

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR O zaman beklentiniz şu olmalı; IQ kaç olursa olsun; 1. Çocuğunuzun mutluluğu… 2. Kendi sınırları içerisinde mümkün olduğunca bağımsız olabilmesi… 3. Ailenin günlük yaşamına mümkün olduğunca entegre olup, yaşamı hem birey, hem ailesi için güzel, kolay ve yaşanır kılması önemlidir.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk aşırı derecede korunabilir; bu hallerde çocuğa hiçbir iş yapma olanağı verilmez. Çocuğun bütün istekleri başkaları tarafından karşılanır. Bunun sonucunda çocuk yapabileceği işleri yaparak öğrenme ve gelişme olanaklarından yoksun kalır.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk aşırı derecede ihmal edilebilir; bu durumda çocuğun gelişmesi için gerekli şartlar hazırlanmaz. Sadece yeme, içme, barınma gibi yaşamını devam ettirebileceği biyolojik ihtiyaçları karşılanır. Bunun nedeni bilgisizlik, fakirlik, ayrılma yada ölüm olabilir.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk kabul edilmeyebilir veya gelişim için gerekli sevgi ve şefkatten yoksun bırakılabilir; kabul, sevgi ve şefkat çocuğun tüm gelişimini etkiler. Yapılan araştırmalar sevgi ve şefkate doygunluğun beden gelişimini de azami seviyeye çıkardığını ortaya koymuştur.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk çok beceriksiz bulunabilir; çocuk neyi yapmaya teşebbüs etse “ sen onu yapamazsın, beceremezsin” uyarıları onda bir şey yapamayacağı inancını kuvvetlendirir. Kendine karşı olan güvenini yok eder.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Çocuklar çok şeyler yapmaya zorlanabilir; engelli çocukların yetenekleri sınırlıdır. Aile üyeleri bunu tam olarak bilmeyebilir. Bu yüzden de çocuğun yeteneklerini dikkate almaksızın çok şey yapmasını isterler. Onları yapmaları mümkün olmayan şeyleri yapmaya ve öğrenmeye zorlayabilirler.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk inkar edilebilir; sanki engelli bir çocuğu yokmuş gibi davranabilirler. Böyle davranılacağına özür biran önce kabul edilip onun eğitimi yoluna gidilmelidir.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk gizlenebilir; kimi anne babalar çocuğun ağır gelişimine gözlerini kaparlar. Bebeğin tepkilerindeki yavaşlığı onun usluluğuna bağlanır. Anne kendi işlerine dalar, bebek ağlamadıkça ilgilenmez. Oysa bu çocukların daha çok uyarılmaya ve ilgiye gereksinimi vardır. Ve çocuğun durumunu utanılacak bir sır gibi saklamaya çalışan anne baba onunla olan ilişkilerine kısıtlarsa çevreye uyumunu da geciktirir. Çocuk hafif derecede zihinsel öğrenme yetersizliği yaşıyorsa durum daha da geç anlaşılır. Kimi zaman çocuk okul çağına gelmeden yaşıtlarından değişik olduğu düşünülmez. Aslında yetenekleri sınırlı olan çocuklar evde ve okulda zorlandıkça bocalarlar ve öğrenme istekleri tümden sönebilir.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk utanç kaynağı olarak görülebilir; çocukla kimse sokağa çıkmaz, kimse oynamaz, böyle olunca akranlarıyla ilişkilerinden yoksun kalır. Bunun yerine ona oyun oynayabileceği ortamlar hazırlanmalıdır

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk alay konusu edilebilir; çocuğun her davranışı acayip ve gülünç bulunabilir. Bu tür davranışa girilmemeli, girenleri ikaz etmelidir.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk sık sık suçlanabilir; Allah tarafından verilmiş bir ceza, başbelası olarak görürler. Bu açıkça çocuğun yüzüne de tekrar edilebilir. Komşular akrabalar arasında da bu sık sık görüşülür. Herkes ona suçlayarak bakar. Unutmamalı ki engelli çocuk kendi isteği ile böyle olmamıştır.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Engelli çocuk normal yaşıtlarıyla kıyaslanır; kardeşlerinden, çevresindeki arkadaşlarından farklı olduğu her fırsatta ortaya konulur. Böyle davranılması yerine yetenekleri dikkatle izlenerek, bu yeteneklerin ortaya çıkması için imkanlar sağlanmalıdır.

ANNE BABALARIN ENGELLİ ÇOCUĞA OLAN DUYGULARI VE GELİŞTİRDİKLERİ DAVRANIŞLAR Ailede engelli çocuk şaşkınlık, panik yada geçimsizlik nedeni olabilir; çünkü genellikle böyle bir çocuğu olan aileler hayal kırıklığına uğrarlar ve ne yapacaklarını bilemezler. Paniğe kapılan anne baba birbirini suçlayarak kendini rahatlatmaya çalışır. Engelli çocuk ailenin muhtemel olumsuz davranışlarından uzak tutulmalıdır

ENGELLİ BİR ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI, NELER YAPILMALI VE NELERE DİKKAT EDİLMELİ Engelli bir çocuğun güçlü ve zayıf yanlarını en iyi bilen tabi ki anne babadır. Bu yüzden anne baba ilk adım olarak çocuğun engeli hakkında tüm araştırmaları yapıp bilgi sahibi olmalıdır. Uzman hekime başvurularak onun önerilerine mutlaka uyulmalıdır. Uygun bir beslenme ve vücut gelişimi için gerekli önlemler alınmalı, gelişimi için gerekli ortam hazırlanmalıdır. Sonraki aşamada çocuğun ruhsal, psiko-sosyal durumuna göre eğitim öğretimi için hazırlıklar yapılır.

ENGELLİ BİR ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI, NELER YAPILMALI VE NELERE DİKKAT EDİLMELİ Engelli çocuk genellikle sıkılgan ve içe dönük olur. Arkadaş edinmede güçlük çeker. Bu nedenle onlara arkadaş edinmede yardımcı olunmalı, sık sık çocuk parklarına, oyun alanlarına götürülmelidir. Onu saklamak yerine her türlü tepkiye hazırlıklı olarak, sosyalleşmesi için ortamlar hazırlanmalıdır. Engelli çocuğun eğitim-öğretimi için çocuk iyi izlenip gözlenmelidir. Yetenek ve ilgileri belirlenmeye çalışılmalıdır. Zayıf olduğu konularda üstüne gidilmeyip, yetenekleri olan yönde çalışmalara gidilmelidir. Ayrıca çocuğa doğru ve yanlış kavramları verilirken her türlü baskı ve kısıtlamadan uzak tutulmalı, geniş bir özgürlük ortamı hazırlanmalıdır.

ENGELLİ BİR ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI, NELER YAPILMALI VE NELERE DİKKAT EDİLMELİ Kas ve beden gelişimlerini sağlamak amacıyla, el becerilerine yer vermek gerekir. ( çatal, kaşık, makas vb. şeyleri kullanmayı öğretmek gibi ). Vücut gelişimine uygun spor faaliyetleri ve jimnastik yaptırılmalıdır. Çocuğa öz bakım becerileri kazandırabilmek için çocuklara eğitim vermeye erken yaşta başlanmalıdır.

ENGELLİ BİR ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI, NELER YAPILMALI VE NELERE DİKKAT EDİLMELİ Engelli çocuğun öğrenmesini kolaylaştırmak için; – Çocuğunuza öğreteceğiniz yeni davranışları bir bütün olarak değil basit küçük basamaklara bölerek öğretmeli, onun mümkün olduğunca başarısız olmasından kaçınılmalıdır. Bunun nedeni başarısızlık çocukta öğreneceği şeylere karşı soğukluk yaratır, öğrenmeyi tıkar. – Çocuğunuzun her yeni beceride başarılı olmasını sağlamak için ona yardım etmelisiniz. Başlangıçta tamamen davranışı yaptırmak şeklinde olan yardım yavaş yavaş azaltılmalıdır. – Çalışmalarınız süresince çocuğunuzun öğrenme işlemini çabuklaştırmak, başarısını arttırmak için ödüller kullanılmalıdır. Bu aşamalara dikkat edilerek eğitim öğretiminde başarı arttırılabilir.

ENGELLİ BİR ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI, NELER YAPILMALI VE NELERE DİKKAT EDİLMELİ Engelli çocuğun okul başarısını arttırabilmek için öğretmenleriyle sürekli diyalog içinde olunmalı, öğretmenin isteklerine mutlaka uyulmalıdır. Engelli çocuk ailesi tarafından sürekli izlenip gözlenmeli, değişimlere göre önlemler alınmalıdır.