ANAYASA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
Advertisements

1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
EN TEMEL HASTA HAKKI “hekim seçme hakkı”
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Siyaset Bilimine Giriş
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
1924 ANAYASASI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Hukukun Temel Kavramları
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
2.HUKUKUN BÖLÜMLERİ “Hukukun dokusunda iki çeşit ilişki vardır. Bunlardan biri, yönetenlerle yönetilenler arasındaki ilişkilerdir. Öbürü ise, kişilerin.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
(Genel) Vergi Hukuku.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
Ders : 3 KTÜ – UZEM Anayasa Kavramı Devlet iktidarı ortaya üç sorun çıkarmıştır. Bunlar, iktidarın kazanılması, kullanılması ve sınırlarının.
Türk Anayasa Düzeni Giriş
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
Eğitim ve Hukuk.
İNSAN HAKLARI KAVRAMI VE İNSAN HAKLARI HUKUKU
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
TEMEL KAVRAMLAR VE SAĞLIK HUKUKU
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
Yasalar AYDIN GÖKMEN. YASA NEDİR*? Devletin yasama gücünce belli biçimlere uyularak düzenlenen ve yürürlüğe girdikten sonra herkesin uyması zorunlu olan,
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.
Süleyman Demirel Üniversitesi Aday Memur Temel Eğitimi
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
H.L.A. HART.
Hukukun TEMEL kavamları
Hukukun TEMEL kavamları
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
DERNEĞİN KENDİLİĞİNDEN SONA ERMESİ (İNFİSAH)
MEDENİ HUKUK.
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
MADDE 1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUK BAŞLANGICI 12.
II. «Aslî» ve «Tali» Kurucu İktidar ve Demokratik Anayasa Yapım Süreci
Sunum transkripti:

ANAYASA

ANAYASANIN TANIMI VE TÜRLERİ

Anayasanın Tanımı Anayasa, yasalar içinde en tepede bulunan ve uyulması zorunlu temel esasları içeren bir yasadır." ANAYASA KANUN TÜZÜK YÖNETMELİK

Anayasanın Tanımı Anayasa, devletin temel yapısını, temel niteliklerini, idare şeklini, organlarını, bu organların birbiriyle olan ilişkilerini ve kişilerin hak ve hürriyetlerini gösteren temel kanundur. Görüldüğü gibi, anayasa da bir kanundur. Ancak, hiyerarşik olarak daima diğer kanunların üzerinde yer alır. Buna "Anayasanın üstünlüğü ilkesi" adı verilir.

Anayasanın Tanımı 1- Devletin kuruluşu, yapısı 2- Devletin biçimi Bir anayasa ne gibi kuralları kapsamalıdır sorusuna, beş noktada toplanabilecek esaslarla cevap verebilir (Bu esaslar anayasanın tanımını oluşturan unsurlardır) : 1- Devletin kuruluşu, yapısı 2- Devletin biçimi 3- Devletin siyasal rejimi 4- Yüksek devlet organlarının kuruluşu, işleyişi, yetkileri ve ilişkileri 5- Kamu hürriyetleri

Terim olarak anayasa iki bakımdan tanımlanır: Şeklî anlamda (dar anlamda) anayasa - Maddî anlamda ( geniş anlamda) anayasa

- Şeklî anlamda (dar anlamda) anayasa: Kanunlar arasında, kendilerine vücut veren organ bakımından, yapılışları ve değiştirilişleri yönünden bakarsak, anayasanın, öteki kanunlar gibi değil de; onlardan farklı usullerle yapılıp değiştirileceği ortaya çıkar. Bu şekli (biçimsel) bir tanımdır. Belli bir ülkede, özel bir yöntemle yürürlüğe konmuş olan ve anayasal düzenin esaslarını, sistematik bir biçimde yerine getiren anayasa adlı resmi hukukî belgeyi ifade eder.

- Maddî anlamda (geniş anlamda) anayasa: Bir anayasa, ne gibi kuralları kapsar ya da özü nedir? Sorularını sorarsak, anayasanın içindekilere göre bir tanıma varabiliriz: Devletin örgütlenmesi ve işlemesiyle ilgili kurallar. Bu tanım maddîdir, çünkü anayasanın maddesini, özünü belirtir ve böyle bir öz, ilke olarak öteki kanunlarda bulunmaz.

Anayasanın Türleri: Anayasa türlerinin oluşması hakkında; Değişik koşulların ürünleri oldukları için anayasalar, aynı deyimlerle belirlenen ödevleri yüklenmiş olsalar bile, bunu farklı biçimlerde ve özlerde ortaya çıkarmaktadırlar. Anayasaların çeşitlenmeleri, hukukçuların oluşturması değildir. Sosyal koşulların, siyasal hayat içinde oluşturdukları kalıplardır.

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Yazılı Anayasalar Yazılı anayasa demek, bir anayasa içinde var olması gerekli konuların, yetkili organlarca, gerekli usullere göre belirli bir " temel belge " ya da metinler içinde toplanması demektir.

Yazılı Anayasalar Anayasaların yazılı olması şart değildir. Günümüzde anayasaların büyük bir bölümü yazılıdır. 17 Eylül 1787 tarihli Amerikan Anayasası, bugün yürürlükte olan en eski yazılı anayasadır.

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Yazısız Anayasalar Toplum içinde uzunca bir süre kesintisiz olarak tekrarlanan ve bağlayıcı olduğuna inanılan uygulamalardan oluşan anayasa yazısız anayasadır. Yazılı olmayan kurallar bütünüdür. Yazısız Teâmülî Geleneksel Örfî

Yazısız Anayasalar Yazısız anayasa, yaptırım gücü olan geleneğe dayanmaktadır. Bir anayasanın geleneksel olması, anayasanın olmadığı anlamına gelmez. 18. yüzyıla değin, hemen hemen tüm anayasalar geleneksel yani yazısızdı. Yazısız anayasaya en güzel örnek İngiliz Anayasası'dır.

Yazısız Anayasalar Bir devletin geleneksel anayasaya sahip olması, tüm kuralların yazılı belgelerle saptanmadığı anlamına gelmez. Yine de, birçok kuralları içeren belgeler vardır. Yazısız anayasaya sahip olan İngiltere'de, (Magna Carta Libertatum) (1215) Büyük Hürriyet Fermanı adında yayımlanmış belge mevcuttur.

Yazısız Anayasalar Dikkat edilecek nokta, yazısız anayasa sisteminde anayasal kuralların hepsinin yazısız olmadığı, yazılı anayasal belgelerin de bulunabileceğidir. Buna örnek: İngiliz Anayasası yazısız anayasadır İngiltere’de Magna Carta adlı belge mevcuttur. fakat

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Katı Anayasalar Normal kanunlardan farklı usul ve esaslara uyularak yapılan; yapılması ve değiştirilmesi normal kanunlardan daha zor şartlara bağlanan anayasalara katı anayasa denir. Diğer bir deyimle, normal kanunlarla değiştirilmesi mümkün olmayan anayasalardır.

Katı Anayasalar Bir anayasanın katı (sert) olduğunu gösteren belirtiler şunlardır: Süre yasağı öngörmesi Değiştirmede dönem yasağı öngörmesi Değiştirilemeyecek maddeler içermesi - Değiştirilmesi için mecliste nitelikli çoğunluk araması.

Katı Anayasalar Günümüzde -hemen hemen- bütün anayasalar katı anayasalardır." Anayasaların katılığının derecesi anayasadan anayasaya değişir. Parlâmentonun üçte iki çoğunluğuyla değiştirilebilen bir anayasa, beşte üç çoğunluğuyla değiştirilebilen bir anayasaya oranla daha katıdır; ama dörtte üç çoğunluk ile değiştirilebilen bir anayasaya oranla daha az katıdır.

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Yumuşak Anayasalar Devletin temel yapısını ya da özgürlükler düzenini değiştirmek, başka herhangi bir kanunu değiştirmekten farklı bir yönteme bağlanmış değilse bu durumda olan anayasalara yumuşak anayasa denir. Yani normal kanunlarla aynı usullerle ve aynı organlarca değiştirilebilen anayasa olarak tanımlanmaktadır.

Yumuşak Anayasalar Yumuşak anayasa sisteminde yasama organının sıradan bir kanun yapar gibi anayasayı değiştirebilmesi nedeniyle, anayasanın üstünlüğü deyimi üst bir sözden başka bir şey değildir. Zira bu sistemin ayırıcı özelliği, anayasanın alelade (sıradan) bir kanunla değiştirilebilmesidir.

Yumuşak Anayasalar Gerçekte, yumuşak anayasa ile kanun aynı normlar hiyerarşisinde yer alır. Bu nedenle, yumuşak anayasanın anayasallık değerinin tartışmalı olduğu ileri sürülmüştür. Bunlara göre, bir bakıma şekil açısından, yumuşak anayasa, anayasa sayılamaz. Çünkü bu normlar en üstün hukuk kategorisini temsil etmezler. ANAYASA KANUN TÜZÜK YÖNETMELİK

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Çerçeve Anayasalar Devlet organlarının temel hukuki statüsünü ve düzenini temel hatlarıyla belirleyip ayrıntıları diğer kanun ve hukuki normlara bırakan anayasalardır.

Çerçeve Anayasalar Kazuistik anayasanın karşıtı olan anayasa türüdür. Kısa ve öz hükümlerden oluşur (Az madde barındırır ve ayrıntıya yer vermez). Sistemin şekillenmesi, anayasa piramidinin daha alt kademelerindeki hukuki eylemlere bırakılır.

YAZILI OLUP OLMAMALARINA DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE ANAYASANIN TÜRLERi YAZILI OLUP OLMAMALARINA GÖRE ANAYASALAR DEĞİŞTİRİLME USULLERiNE GÖRE ANAYASALAR İÇERİĞİNE GÖRE ANAYASALAR YAZILI ANAYASALAR YAZISIZ (TEÂMÜLÎ) ANAYASALAR KATI (SERT) ANAYASALAR YUMUŞAK ANAYASALAR ÇERÇEVE ANAYASALAR DÜZENLEYiCi (KAZUiSTiK) ANAYASALAR

Düzenleyici (Kazuistik) Anayasalar Uzun ve ayrıntılı olan, normalde kanun meclis iç tüzüğü ya da tüzükle düzenlenebilecek pek çok konuyu içerecek detaya yer veren anayasalardır.

Düzenleyici (Kazuistik) Anayasalar Açıklamalı ve ayrıntılı maddeler içerir. Detayları kanunlara bırakmaz. Kanunlarda düzenlenmesi gereken hususları ayrıntılı olarak düzenler. Her durumun kuralla çözülmesine dayanır.