Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK Bu sunu Buket AKKOYUNLU’ nun “Çoklu Ortam Tabanlı Öğretim Tasarımı”dersinde kullandığı sunulardan yardım alınarak yapılmıştır.
Kuramlar İkili Kodlama-Çift Kanal (Paivio 1986, Baddeley 1992 ) Sınırlı Kapasite (Baddeley 1992, Chandler&Sweler 1991) Aktif İşlemci (Mayer 1999, Witrock 1989) Yaşantı Konisi (Dale 1946) Çoklu Ortam Teorisi (Mayer 1997)
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL Bu teori; öğretimde çoklu gösterim sistemlerinin kullanılması için bir temel niteliğindedir. Teori, sözel ve şekilsel olarak gösterilen bilgilerin farklı olarak işleme alındığını belirtmektedir. Pavio’ya göre bir şekil gördüğümüzde belleğimize bu şekli alır ve ona bir etiket veririz.
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL Şekiller ve kelimeler dış dünyadan çoklu ortam sunusu gibi gelmekte, duyusal belleğe gözler ve kulaklar yoluyla girmektedir. Resimler ve Yazılı Metinler Konuşulan sözcükler ve diğer sesler Görsel Duyusal Hafıza İşitsel Duyusal Hafıza
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL
İKİLİ KODLAMA- ÇİFT KANAL
SINIRLI KAPASİTE
SINIRLI KAPASİTE D V G X T L F P A J Y Q N K U C 2 4 0 7 5 9 8 3 1 6 7 2 2 5 6 3 http://www.exploratorium.edu/brain_explorer/memory.html
AKTİF İŞLEMCİ
AKTİF İŞLEMCİ
ÖĞRENME ? Bilgi İhtiyaç Dürtü Güdü BİREY ÇEVRE Etkileşim Beceri Tutum
ÖĞRENİLENLERİN HATIRLANMASI
Beş Duyunun Öğrenmedeki Yeri Ve Önemi Öğrendiklerimizin... % 83’ü GÖRME % 11’i İŞİTME Yolu İle Öğrenilir % 3.5’u DOKUNMA % 3.5’u KOKLAMA % 1’i TATMA
Yasantı Konisi Sözel semboller Göz ya da kulakla Az sayıda duyu organıyla edinilen Başkalarının yardımıyla edinilen Görsel semboller Gözle Radyo, plak, şerit, resimler Göz ya da kulakla Hareketli resimler Basitten Karmaşığa Soyuttan Soyuta Göz ve kulakla Televizyonla edinilen yaşantılar Sergiler yardımıyla edinilen yaşantılar Bütün duyu organlarıyla Geziler yoluyla edinilen yaşantılar Gösteriler yoluyla edinilen yaşantılar Çok sayıda duyu organıyla edinilen Dramatizasyonla edinilen yaşantılar Kendi kendine edinilen Model ve numunelerle edinilen yaşantılar Doğrudan doğruya edinilen maksatlı yaşantılar
Yaşantı Konisinin Dayandığı İlkeler Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar fazla ise, o kadar iyi öğrenir ve öğrenmelerimiz o kadar kalıcı olur. En iyi öğrendiğimiz şeyler, kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir. Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlerimizin yardımı ile öğrenebiliriz En iyi öğretim somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru gidilendir.
Materyallerin somut/soyut özelliklerine göre sınıflandırılması Kelimeler Diyagramlar Haritalar Resimler Slaytlar İşitsel Araçlar Filmler Modeller Nesneler Yaşantı SOYUT SOMUT