ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI REFORMU (Azınlık ve Yabancı Okulları dahil)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan :İ.Durak Sınıf Öğretmeni
Advertisements

TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN HAYATI.
Hazırlayan : Şevki YILMAZ T.Ed./Dil ve Anl.Öğrt.
İSTİKLAL MARŞI VE KABULU
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
18.YIL TARİH KONU TEKRARI.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
ÖZGE BEŞİKÇİ - ZEYNEP YAŞA
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi-I
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI HAZIRLAYAN: SOSYALCİ.ORG.
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI ÖNCESİ’DE OSMANLI DEVLETİ’NİN GENEL DURUMU
Mondros Ateşkesinden Sonra Kurulan Yararlı Cemiyetler
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
CUMHURİYET DÖNEMİ ORTAÖĞRETİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
ŞEHİT POLİS İSMAİL ÖZBEK ORTAOKULU KESTEL / BURSA
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
ATATÜRK İNKILAPLARI.
ORTAÖĞRETİM REFORMLARI
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAPLAR
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI.
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
ATATÜRK’ÜN HAYATI.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
ATATÜRK Burak Doğutaş B.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’un Hayatı
1. 02 En önemli ve feyizli görevlerimiz, milli eğitim işleridir. Milli eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lazımdır. Bir milletin gerçek kurtuluşu.
HAKKI PINAR İLK OKULU EĞİTİM ÖĞTETİM YILI
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
ATATÜRK’ÜN HAYATI.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
ATATÜRK’ÜN İLETİŞİME VERDİĞİ ÖNEM
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Anadolu’dan Haber Var
KANUNLARDA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
ATATÜRK’ÜN HAYATI.
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
İKİ SAVAŞ ARASI DÜNYA VE MİLLETLER CEMİYETİ
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARI REFORMU (Azınlık ve Yabancı Okulları dahil) Yakup SABAN

Azınlık Okulları: -Rum Okulları -Ermeni Okulları -Musevi Okulları Yabancı Okullar: -Fransız Okulları -İngiliz Okulları -İtalyan Okulları -Avusturya Okulları -Amerika Okulları

Yabancı özel okulların ilki ise 1863’ te Kırım Harbi sırasında Türkler’ e yardım için gelen Amerikalı misyonerler tarafından açılan Robert Koleji’dir. Bu okul Amerika’ nın denizaşırı ülkelerde kurduğu ilk okuldur. Bu okul halk tarafından müsbet karşılanmamıştır. İlk özel Türk okulu ise Cemiyet-i Tedrisiye-i İslâmiyye tarafından kurulan Darüşşefaka’ dır.

Yabancılar ve azınlıklar tarafından kurulan özel okullar batılı devletlerin koruması altındaydı. Özellikle Fransa kendi okullarına milli meselesi olarak bakıyordu. Bu okullar istedikleri programı, dersleri, istedikleri lisanla öğretiyorlardı. Yabancı okullar verilen kapütilasyonlar sayesinde rahatça Osmanlı topraklarında devlet aleyhine propaganda yapabiliyorlardı.

MEŞRUTİYET DÖNEMİ(1908-1918) 1908’den sonra Maarif Nezareti yabancı ve azınlık okullarında Türkçe derslerin mecbur olması, öğretmenlerin tayini, okul programlarının tespiti ve teftişi gibi konularda söz sahibi olmak istedi ancak yabancı devletlerin müdahalesi sonucu bu konuda başarılı olamadı.

Bu dönemde Maarif-i Umumiyye Nizamnamesi kal-dırıldı Bu dönemde Maarif-i Umumiyye Nizamnamesi kal-dırıldı. Bunun yerine uzun münakaşalar sonucunda 1915’ te Mekatib-i Hususiye Talimatnamesi kabul e-dildi. Bu talimatnameyle : -Özel okul açacakların ruhsatname alacakları, -Bir şahsın birden fazla okul açamayacakları, -Ruhsatnamesini kaybedenler hakkında nasıl işlem yapılacağı, -Yabancı okulların okul müdürlerinin imzası altında iç yönetmeliğin, okutulacak derslerin müfredat programlarının, her sınıfta okutulacak kitapların yer aldığı bir cetvel hazırlanacağı belirtilmiştir. -Türkçe, Tarih ve Coğrafya dersleri Türk öğretmenler tarafından Türkçe olarak okutulacaktır.

Bu dönemde yabancı özel okullara paralel olarak Türk özel öğretimini geliştirmek amacıyla cemiyetler kurulmuştur. Meselâ : 1909 yılında Kadıköy’ de Osmanlı İttihat Cemiyeti kurulmuş, Türk özel okul kurucuları da bir araya gelerek Osmanlı Mektepleri Tevhid-i Mesai Cemiyeti adında bir örgüt kurmuşlardı.

1. Dünya Savaşı yıllarında sıkı yönetim ilan edilmiş, askeri yönetim Almanya’nın desteğiyle kapitülasyoları kaldırmıştı. Böylece Osmanlı Devleti’ ndeki bir çok yabancı okul kapatılmıştı. Ancak savaşın kaybedilme-sinden sonra bütün bu okullar tekrar açılmıştı. Bu okulların binalarına devlet okulları yerleş-mesi, araç-gereçlerinin alınması, savaşta hasar görmeleri gibi sebeplerden bu okullar eski gün-lerine dönemediler.

KURTULUŞ SAVAŞI DÖNEMİ: Kurtuluş Savaşı’ nın başlarında azınlık ve yabancı okullarının yayılmalarını sürdürdükleri görülmektedir. Hakimiyet-i Milliye gazetesinin yazdığına göre, Mart 1921’ de Anadolu’ daki tüm yabacı okullar kapatılmıştır. 1921 Hamdullah Suphi Bey Bakanlığı: Lâik eğitim sistemimize hakaretleri yüzünden yabancı okullar Türk hükümetleriyle çatışmaya düşüyordu. Özellikle Anglo- Sakson okullarını iyi tahlil eden Suphi Bey bu okullara yöneldi. Ancak savaş yüzünden bu okullarla yeterince ilgileneme-miştir

CUMHURİYET DÖNEMİ(1923-…) Ocak 1924’ te yabancı okullara bakanlık bir genelge ve program gönderdi. Şubat a-yında ise uymaları gereken yasaları hatır-latan bir genelge gönderdi. Bu genelgede şunlar emrediliyordu: -Yabancı okullar dini öğretim ve özel bir yer- de ibadet yaptırabilirler. -Mabetler dışında heykel ve haç bulundur-mak yasaktır. -Başka din ve mezhepten öğrenciler ayinle-re katılmayacaktır.

1925 yılında hazırlanan Maarif-i Umumiyye Kanunu tasarısında özel öğretimin her türü hak-kında esaslı ve geniş hükümler konduğu gibi, aynı yıl içinde bir Hususi Mektepler Talimatna-mesi hazırlanarak Başbakanlık’ a sunulmuştu. Özel öğretim işlerinin düzenle yürütülebilmesi ve Teşkilat-ı Esasiyye Kanunu’ nun 80. maddesine göre özel öğretim üzerinde hükümetin nezare-tinin daha etkili şekilde sağlanabilmesi için düşü-nülen tedbirler tespit edilmiştir.

1965 yılında 625 yılında 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu’nun yürürlüğe girmesi, ileriki yıllarda kanunun çeşitli maddelerinde yapılan değişiklikler ve 1985 yılından itibaren özel öğre-timle ilgili yönetmelik ve yönergelerin süratle çı-karılması Türk Milli Eğitimi’ nin amaçları doğrul-tusunda faaliyet gösteren kurumlar olarak eğitim sistemi içinde yerini belirlemiştir.

ÖZEL OKULLARIN BUGÜNKÜ DURUMU: Günümüzde özel okullar anayasanın 42. madde-sine dayanılarak çıkarılan 625 sayılı kanunla denetim altına alınmıştır. T.C. ANAYASASI MADDE 42: Özel ilk ve orta dereceli okulların bağlı olduğu e- saslar, devlet okulları ile erişilmek istenen sevi-yeye uygun olarak, kanunla düzenlenir.

Özel okulların gelişmesi ve artması için yapılan bir çok icraat vardır Özel okulların gelişmesi ve artması için yapılan bir çok icraat vardır. Bunlar şu başlıklar altında toplanabilir: 1.Kalkınma planlarında yeni özel okulların açıl-masının teşvik edilmesi prensip olarak kabul e-dilmiştir, 2.Özel okulların teşvik tedbirleri kapsamına alınması ve vergi muafiyeti sağlanması, 3.Milli Eğitim Bakanlığınca özel okullarda eğitim-öğretimin geliştirilmesine imkân verecek tedbirlerin alınması.

1990-1991 ÖĞRETİM YILI ÖZEL OKUL SAYILARI   TÜRK OKULLARI YABANCI OKULLAR MİLLETLER ARASI O. RUM OKULLARI MASEVİ ERMENİ OK. TOPLAM Y. DİL TÜRKÇE ANASINIFI 59 ANAOKULU 135 2 3 16 160 İLKOKUL 134 15 18 173 ORTAOKUL 148 21 1 4 9 200 LİSE 100 33 13 6 5 158 KIZ MESLEK L.ORTA KISIM KIZ MESLEK L.LİSE KISIM SAĞLIK MESLEK LİS. TURİZM VE OTELCİLİK MESLEK LİS. TİCARET LİS. ORTA KISIM TİCARET LİS. LİSE KISIM FEN LİSESİ 250 372 35 29 48 775

1990-1991 ÖĞRETİM YILI ÖĞRENCİ SAYILARI   TÜRK OKULLARI YABANCI OKULLAR MİLLETLER ARASI O. RUM OKULLARI MASEVİ ERMENİ OK. TOPLAM Y. DİL TÜRKÇE ANASINIFI 1938 ANAOKULU 4730 79 22 17 70 476 5394 İLKOKUL 41203 45 248 198 357 2676 44727 ORTAOKUL 57011 2363 6125 74 98 86 972 66729 LİSE 24649 9687 4211 78 87 505 39217 KIZ MESLEK L.ORTA KISIM 338 KIZ MESLEK L.LİSE KISIM 139 SAĞLIK MESLEK LİS. 171 97 268 TURİZM VE OTELCİLİK MESLEK LİS. 188 825 1013 TİCARET LİS. ORTA KISIM TİCARET LİS. LİSE KISIM 105 19 124 FEN LİSESİ 1549 81848 63043 10662 344 410 600 4629 161436

1. Akyüz, Yahya. Türk eğitim tarihi: (Başlangıçtan 1999’a). Alfa yay 1.Akyüz, Yahya. Türk eğitim tarihi: (Başlangıçtan 1999’a). Alfa yay.İstanbul-1999 2.Bilim, C. Yalçın. Türkiye'de çağdaş eğitim tarihi(1734-1876). Anadolu Ünv. Yay.Eskişehir-1998 3.Ergün,Mustafa. Atatürk devri Türk eğitimi.Ankara Ünv.Yay.Ankara-1982 4.Dünden Bugüne Özel Öğretim Kurumları -I-Özel Okullar,MEB Özel Öğrt. Gn. Md.Ankara-1991 5.Koçer, H. Ali.Türkiye'de Modern eğitimin doğuşu ve gelişimi (1773-1923).MEB.İstanbul-1970