Hızlı Tüketim Ürünleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TAPDK VE TÜTÜN KONTROLÜ
Advertisements

Reklamcılar Derneği Medya Paylaşım Toplantıları 4 Eylül 2008.
İstanbul /Tüyap Kongre Merkezi
“Perakendecilerin Veteriner Hekimlikten Beklentileri” Şeref SONGÖR Türkiye Perakendeciler Federasyonu Genel Başkanı.
TÜRKİYE-IRAK TİCARİ İLİŞKİLERİ
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ.
Elektronik, beyaz eşya ve bilgi teknolojisi alanlarında faaliyet gösteren ve yedi yurtiçi, onbir yurtdışı olmak üzere toplam 18 şirketten oluşan Vestel.
Hızlı Tüketim Ürünleri Perakendeciliğinde Dönüşüm ve Sektörün Geleceği Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Elektrik Piyasası Kanunu
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Avrupa Birliği Ortak Tarım Planı -AB OTP-
AB Hakkında Genel Bilgiler
EV SAHİBİ ÜLKENİN KAZANÇLARI VE KAYIPLARI :
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
Küresel Büyüme Oranları (%)
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Perakendenin Yükselen Değeri.  1991 den Bugüne 1993 te Konya nın ilk hipermarketini açan Adese, zamanla Konya merkez ve ilçelerinin yanı sıra, Ankara,
Kütahya Porselen, 1970 yılında temelleri atılan, 1984 yılında %75’i Güral ailesine geçmiş, %26’sı hissesi de halka açık olarak İMKB de işlem görmekte.
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Nuşin Oral Başkan KÜÇÜLÜRKEN KÜÇÜLTMEK Mİ? BÜYÜRKEN BÜYÜTMEK Mİ?
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
BÜYÜME.
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ. TÜRKİYE’DE PERAKENDE  ENERJİ, EĞİTİM VE SAĞLIKTAN SONRA DÖRDÜNCÜ BÜYÜK SEKTÖR  2006 YILI TOPLAM CİROSU MİLYAR.
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLER.
SICAK GÜNDEM: CARREFOURSA/GİMA VE MİGROS/TANSAŞ DEVRALMALARI
ORGANİZE ECZANELER YARATABİLMEK
BOSCH ‘’ Yaşam İçin Teknoloji ‘’. Dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi ve Avrupa’da beyaz eşya pazarı lideri olan BSH Grubu, 700 milyon Euro yatırımla.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
27 Nisan 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Buğday Unu, Yumurta, Şeker, Hidrojene Bitkisel Yağ, Şerbet
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Hızlı Tüketim Ürünleri
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Türkiye’nin Dış Ticareti
Tıbbi Cihaz Üreticileri Derneği
İşletmeyi neden kurarız ?
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
İstanbul’da hizmetler sektörü
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
KAMU MALİYESİ.
ENDEKSLER 3 TÜRKİYE’DE FİYAT ENDEKSLERİ
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
GİRİŞİMCİ.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Logo.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
FAHRİYE OBUT
WALMART HALİDİN SÖNMEZ
YAĞLI TOHUMLU BİTKİLER VE BİTKİSEL YAĞLAR KONFERANSI
Sam Walton tarafından 1962 yılında kurulmuş Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir yılında Walmart büyük kazandıracak olan borsaya.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
İşletme Yönetimi.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
Pazarlama İlkeleri.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Parametrik Olmayan İstatistik
Sunum transkripti:

Hızlı Tüketim Ürünleri Rekabet Koşulları ve Politikaları Fast Moving Consumer Goods Aydın Çelen, Rekabet Uzmanı Tarkan Erdoğan, Rekabet Uzmanı Erol Taymaz, ODTÜ Ekonomi Bölümü

Konular Amaç Pazarın yapısı Rekabetci stratejiler Rekabet politikaları Fiyatlar Perakendeci-tedarikci ilişkileri Rekabet politikaları Sektörün geleceği

Amaç Hızlı tüketim malları, hanehalkı tarafından alınarak kısa sürede tüketilen ürünleri kapsamaktadır (gıda, kişisel bakım ürünleri, temizlik ürünleri, vb). Bu çalışmada, sözkonusu ürünlerin tüketiciye ulaştığı farklı perakende kanallarındaki rekabet koşulları ve perakendecilerle üreticiler arasındaki rekabetçi davranışlar incelenmiştir.

Pazarın yapısı Tarım/hayvancılık/balıkçılık 61/32 MD Tüketim malları imalatı (tedarik) 53/10 MD Toptan ticaret 28/5 MD Perakende ticaret 32/7 MD Hızlı Tüketim Malları tüketimi 77 MD Oteller/lokantalar 16/7 MD

Pazarın yapısı Hızlı tüketim malları perakende pazarı Pazarın büyüklüğü: 32 milyar dolar GSYİH’ya katkısı: 7 milyar dolar İşyeri sayısı: 280 bin Çalışan sayısı: 580 bin (230 bin ücretli çalışan)

Pazarın yapısı Perakende sektöründe yoğunlaşma düşük: CR4 oranı 2000 yılında %10,8; 2001 yılında %11,5 Tedarikte, bazı sektörlerde, yoğunlaşma oranı yüksek: CR4 oranı %50’den fazla olan belli başlı sektörler: alkollü ve alkolsüz içecekler, çikolata ve şekerlemeler, tütün ürünleri ve temizlik malzemeleri.

Yasal düzenlemeler

Teşvikler ve kayıtdışı Hipermarketler ve alışveriş merkezleri 2002 yılı itibariyle yatırım teşviği kapsamından çıkarılmıştır. Kayıtdışı faaliyetlerin pazar payı Perakende sektöründe % 30 Tedarik sektöründe % 20

Yeni firmalar Yabancı sermaye yatırımları: 1997-2003 yılları arasında yılda ortalama 60 yabancı firma giriş yapmıştır. Hazine Müşteşarlığı verilerine göre, perakende ticaret seviyesinde 6 adet yabancı firma faaliyet göstermektedir. BİM, CarrefourSA, Dia, Real, Metro Ankara ve Metro Bakırköy. 2003 yılında da Tesco Kipa’yı alarak Türkiye perakende pazarına girmiştir.

Zincir marketler 1990’lı yılların ilk yarısında zincir marketler özellikle AB ve C1 tüketici gruplarında büyüyerek önemli pazar payları elde etmişlerdir. 1999-2004 yıllarında ise sözkonusu büyük zincir marketlerin pazar paylarının stabilize olduğu görülmektedir. Ancak, yerel zincirler ve indirim mağazası formatında olan BİM, geleneksel perakende kanallarından (bakkal, büfe gibi) pazar payı almıştır.

Zincir marketler

Rekabetci stratejiler Fiyat davranışları Fiyat düzeyi Fiyat farklılaştırması Perakende-tedarikci ilişkileri Özel markalar (private label)

Fiyat davranışları

Fiyat farklılaştırması

Perakende-tedarikci ilişkileri Perakendecilerin uygulamaları Maliyet-altı (zararına) satışlar Rafa konma ücreti Raf konum ücreti (gondol, palet, vb) Reklamlara katılım ücreti Münhasırlık

Perakende-tedarikçi ilişkileri Tedarikçilerin (iskonto) uygulamaları Miktar Ödeme vadesi Ürün sayısı Raf alanı Münhasırlık

Özel markalar Özel markaların gelişimi Perakendeciler Tedarikçiler Küçük Büyük (zincir marketler) Tedarikçiler Büyük

Rekabet politikaları Maliyet-altı satışlar (15) Ayrımcı uygulamalar (6) Birleşmeler (11) Dikey-kısıtlamalar Frito-Lay İstanbul Gıda Toptancı Tüccarları Derneği/Besler, Eczacıbaşı Procter & Gamble, Marsa Kraft Jacobs, Sezginler, Unilever ve Ülker

Sektörün geleceği Hipermarket/süpermarket Yabancı firmalar Özel markalar Ev-dışı tüketim biçimleri Yeni ürünler Rekabet politikaları

Teşekkürler...