DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
Advertisements

GÜNEŞSİSTEM VAKUM TÜPLÜ GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMİNİN
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
METAL KALIBA DÖKÜM YÖNTEMİ
METAL MATRİSLİ KOMPOZİTLER
İlk hareket ve kontrol sistemleri
Demİr ve demİrdIŞI metaller
DÖKÜM PRENSİPLERİ VE TEKNİKLERİ DERSİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
DÖKÜM TEKNOLOJİSİ ve PRENSİPLERİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
GRİ (LAMEL GRAFİTLİ) DÖKME DEMİRLER
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Elektrik Enerjisi Üretimi
Elektrik Enerjisi Üretimi
YAĞLAMA VE YAĞLAMA SİSTEMLERİ Doç.Dr. Adnan PARLAK
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
DÖKME DEMİRLER.
KOROZYONDAN KORUNMA.
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
SICAK PÜSKÜRTME YÖNTEMİ
ISININ MADDELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Elemetler Ve Bileşikler
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
KURULUŞ ÜRÜN VE HİZMETLER Kuruluş tarihi : 2001
STİRLİNG MOTORLARINDA ISI KAZANIMI YARD. DOÇ. DR. YAŞAR ÖNDER ÖZGÖREN
2.5. Biyel Biyel, pistonu krank mili muylusu vasıtasıyla krank miline
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL
İMAL USULLERİ DÖKÜM.
İMAL USULLERİ DÖKÜM.
DEMİRDIŞI METALLER.
SİLİNDİR BLOKLARDA HASAR ÇEŞİTLERİ
KAYIŞ KASNAK MEKANİZMASINDA OLUŞAN HASAR TİPLERİ
MALZEME BİLGİSİ Doç.Dr. Gökhan Gökçe 4. METALLER.
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
MÜCADELE MAKİNALARI.
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fizik Mühendisliği Katıların Manyetik Özellikleri Yumuşak Manyetik Malzemeler.
Diesel Motor Karakteristikleri
T A Ş L A M A OTOMOTİV MAKİNE İŞLEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Can ÇINAR
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
METAL ESASLI DIŞ CEPHE KAPLAMALARI
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
T.C IĞDIR ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK VE ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ KONU: METAL ALAŞIMLAR Dersin Adı: Genel Kimya Ders Hocası : Zeynep ŞilanTURHAN.
AKSLAR.
Korozyon ve Katodik Koruma
Difüzyon Kaynağı.
Sunum transkripti:

DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ

Yakıtın kimyasal enerjisini önce ısı ve ışık enerjisine sonra da mekanik enerjiye çeviren sistemlere motor denir.

Dizel motorunun kömürle çalışan ilk örneğini 1892 yılında Dr Dizel motorunun kömürle çalışan ilk örneğini 1892 yılında Dr. Rudolf Diesel yapmıştır. Bugünkü anlamda ilk dizel motoru 1892-98 yıllarında MAN tarafından üretilmiştir.

DİZEL MOTORLARININ TERCİH EDİLME NEDENLERİ Dizel motorlarının endüstride bir çok alanlara yayılması, belirli üstünlükleri nedeni ile olmuştur. Bu üstünlüklerden başlıcaları şunlardır;

a ) Yakıt Sarfiyatı b) Yakıtın Ucuzluğu c) Verim d) Eksoz Gazlarının Durumu e) Motor Ömrü Uzun f) Motor Gücü Yüksek g) Yangın Tehlikesi

DİZEL MOTORLARININ TERCİH EDİLMEME NEDENLERİ a ) İlk alış fiyatları yüksek b ) Gürültülü ve sarsıntılı çalışma c ) Düşük devir d ) Ağırdır ve çok yer kaplar e ) Yakıt sistemleri çok hassastır

DİZEL MOTORLARININ SINIFLANDIRILMASI

1- Silindir birleştirme şekillerine göre 2- Supap mekanizması çalışma şekline göre 3- Zamanlara göre 4- Çevrimlerine göre 5- Yakıtlara göre 6- Soğutma sistemlerine göre

Silindir birleştirme şekillerine göre 1- Sıra tipi 2- V tipi 3- Boksör tipi 4- Yıldız tipi 5- Wankel tipi

Supap mekanizmasına göre İ tipi: Emme ve eksoz subapları silindir kapağındadır.

L tipi: Emme ve eksoz subapları silindir bloğundadır F tipi: Emme subapları silindir kapağında, eksoz subapları silindir bloğundadır.

Zamanlara göre 2 zamanlı motorlar 4 zamanlı motorlar

Çevrimlerine göre 1- Otto çevrimi 2- Dizel çevrimi

Yakıtlara göre 1- Benzinli motorlar 2- Dizel motorları 3- LPG motorları

Soğutma sistemlerine göre Hava soğutmalı Sıvı soğutmalı

DİZEL MOTOR PARÇALARI

SİLİNDİR BLOKLARI Pistonlara yataklık yapar. Motoru tamamlayan bir çok iç ve dış parçayı üzerinde bulundurur. Malzeme olarak dökme demir kullanılır ayrıca dayanımı ve sertliği arttırmak için içerisine nikel, krom ve silisyum gibi katıklar katılır.

SİLİNDİR KAPAKLARI Silindirlerin üst tarafını kapatan Yanma odalarını oluşturan Bazı dış parçalara yataklık yapan motor elemanıdır. Malzeme olarak dökme demir ve alüminyum alaşım kullanılır ayrıca dayanımı ve sertliği arttırmak için içerisine nikel, krom ve silisyum gibi katıklar katılır.

SİLİNDİR KAPAK CONTALARI Blok ile silindir kapağı arasındaki sızdırmazlığı sağlamak için kullanılan motor elemanıdır.

SİLİNDİR GÖMLEKLERİ Motor tamir ve yenileştirilmesine büyük avantaj sağlayan silindir gömlekleri iki tiptir;

a) Kuru tip silindir gömlekleri Yuvalarına sıkı geçirilen ince cıdarlı çelik veya dökme demirden üretilen gömleklerdir.

b) Islak tip silindir gömlekleri Üstten ve alttan silindir bloğundaki yuvasına oturan, dış cıdarı devamlı soğutma sıvısı ile temas halinde olan gömleklerdir.

PİSTONLAR Silindir içinde iki ölü nokta arasında hareket ederek zamanları meydana getirir. Genellikle gri dökme demirden, yumuşak dökme çelikten, alüminyum alaşımdan veya krom nikelli çelikten imal edilirler.

BİYEL KOLLARI Pistondan aldığı yanmış gaz basıncını (düz hareket), krank miline (dairesel hareket) iletir. Biyel kolları genellikle çelik alaşımlarından presle dövülerek yapılır.

PİSTON PİMLERİ Piston ile biyel kolunu birbirine mafsallı olarak bağlayan motor elemanıdır. Büyük basınç altında çalıştığı için, basınca ve aşınmaya dayanıklı çelik alaşımlarından imal edilirler. Takılış şekilleri; a ) Pistonda sabit, biyelde serbest b ) Biyelde sabit, pistonda serbest c ) Biyel ve pistonda serbest

SEGMANLAR Pistonla silindir arasında sızdırmazlık sağlar Silindir cidarında ince bir yağ filmi oluşturur Pistonun soğutulmasına yardımcı olur

1) Kompresyon segmanları 2) Yağ segmanları

MOTOR YATAKLARI Hareketli parçalar üzerindeki yükleri taşıyan parçalara yatak denir. Sürtünme sonucunda iki metalden biri aşınacaktır, bu durumda yatağın malzemesi daha yumuşak olmalıdır. Dizel motorlarında bronz yatak (bakır-kurşun, bakır-kalay) ve alüminyum yatak (alüminyum, kurşun ve kalay alaşımları) en çok kullanılan yatak malzemelerindendir.

GEZİNTİ YATAKLARI

KRANK MİLİ Doğrusal hareketi dairesel harekete çevirir. Özel çelik alaşımlarından dövülerek veya dökülerek imal edilirler. Isıl işlemlerle yüzey sertleştirmesi yapılır.

EKSANTRİK MİLLERİ Subapları zamanında açar Piston kursu boyunca açık tutar Yaylar yardımı ile kapatır Isıl işlemlerle yüzey sertleştirmesi yapılır.

SUBAPLAR Emme subapı üzerinden taze havanın giriş başlangıcı ve giriş sonunu, Eksoz subapı üzerinden yanmış gazların çıkış başlangıcını ve çıkış sonunu, Sıkıştırma ve iş zamanlarında da sızdırmazlığı sağlamaktadırlar. Sıcağa, basınca ve korozyona dayanıklı olmaları için krom-nikelli çelikten yapılırlar.

SUBAP KLAVUZLARI Subaplara yataklık yapan parçalardır. Genellikle grafitli dökme demirden yapılırlar.

ÇEŞİTLİ SUBAP KLAVUZLARI

ÇEŞİTLİ SUBAP BAGALARI

SUBAP YAYLARI Eksantrik mili vasıtası ile açılan subapları kapatır. Genellikle yay çeliklerinden helezon şeklinde sarılarak yapılırlar. Nikelaj veya kromaj yapılarak pas ve korozyona karşı korunurlar.

SUBAP İTİCİLERİ Eksantrik milinin hareketini subaplara iletir. Genellikle krom-nikelli çelikten yapılırlar ve yüzey sertleştirme işlemlerine tabii tutulurlar.

MANİFOLDLAR Silindir kapağına veya silindir bloğuna bağlanan boru sistemleridir. Genellikle dökme demir veya alüminyum alaşımlardan imal edilirler.

TİTREŞİM DAMPERİ Krank milinin burulmasından meydana gelen titreşimleri önlemek için kullanılan motor elemanıdır. Kauçuk burçlardan oluşturulmuştur.

KARTER Motorun alt tarafını kapatarak, hareketli parçaları dış etkilerden korur. Motor yağını dinlendirir ve soğutur depoluk eder . Genellikle çelik saclardan pres edilir, dökme demirden veya alüminyum alaşımdan dökülerek yapılırlar.

VOLAN Volanlar genellikle grafitli dökme demirden, üzerindeki dişli ise çelikten imal edilir.