Yapım Unsurları Hedef kitleye ulaşmak için değişik unsurlardan faydalanılır. Hedef kitlenin dikkatini çekmeyen yapımların ya eksik içerik ya da teknik bir yetersizliği var demektir. Rogers. Walters’a göre Yapım Unsurları Gerilim, Aksiyon, Cinsellik, Güldürü, Enformasyon, Önem, Değer, Kişisellik, Merak, Gerçekçilik ve Yenilik.
1-Gerilim Gerilim; çözüm bekleyen konuların bir doruk noktaya kadar ilerlemesi , fiziksel, duygusal veya zihinsel çatışma biçimleriyle verilir. Olayın nasıl gelişeceği ve insanları nasıl etkileyeceğine ilişkin belirsizlik «gerilim» meydana getirir ve izleyiciyi sürükler.
Gerilim Nasıl Oluşturulur? Gerilim; programın akışına ve içeriğine bağlı olarak karakterlerin başına gelen bir durumla oluşturulabileceği gibi, tartışma programları veya yarışmalara katılanlar üzerinden de oluşturulabilir. Müzik, ses efektleri, kamera açıları anlatının gerilim oluşturması yönünde kullanılan teknik desteklerdir.
2-Aksiyon (Hareket) Programın iç akışının hızı yada konu olan objenin hareketli olmasını ifade eder. İnsan gözü şablon çeşitliliğinden etkilenir. Şablon ana hatlarda görsel vurgulamanın bir çeşididir. Yavaş ve düzgün akan görüntülerle ciddi ve sessiz bir ruh hali anlatılırken; hızlı, kısa hareketlerle heyecanlı ve dramatik bir durum anlatılır. (Ekografi örneği ver)
2-Aksiyon (Hareket) Bir Programın hızı çekimlerin, sahnelerin ve parçacıkların uzunlukları ile sağlanır. Amerikan Televizyon kanallarında bir çekimin uzunluğu 3,5 saniyeyi geçmez. Kaynak: Gerald Millerson, The Technique of Television Production, Twelfth Edition, Londra; Focal Press, 1995, s. 130
3-Cinsellik Ekranda görünen sunuculardan tutun, drama oyuncularına varıncaya kadar fiziksel bakımdan çekici olmalarına özen gösterilir. Bir nevi «televizyon kişisi» olarak sunulurlar. Bunlarda -Fiziksel çekicilik -Sıcak kanlılık ve dostluk -Ses tonlarının ikna edici olmaları beklenir. Burada giyim ve makyajla aşırı bir cinsellik vurgusunun yapılmamasına özen gösterilmelidir.
4-Güldürü İzleyiciyi ekranda tutmanın en etkili yollarından biri «güldürü» unsurunun kullanılmasıdır. Güldürünün temelinde «abartı», «aşağılama» veya «dalga geçme» vardır. -Sitcom (situation comedy) Durum güldürüleri -Gülme efektleri yan unsur olarak kullanılır -Polisiye ve dizi filmlerde karşılıklı konuşmalara ilave olarak kullanılır.
5-Enformasyon Enformasyon unsuru özellikle eğitim-kültür programları Belgeseller Haber Programları ve Haber Bültenleri Tartışma Programları Dramalar Sağlık Programları Başta olmak üzere insanlar bütün programları enformasyon (bilgilenme) amaçlı izleyebilir, istek ve amaçlarına göre bazı şeyleri öğrenebilirler.
6-Önem İzleyici açısından bir konunun işlendiği veya meşhur bir kişinin katıldığı program “önemli”dir. Mesela üniversite tercihleri döneminde televizyonlardaki akademisyenlerin konuşmaları ve tercih programları dikkatle ve önemle izlenir.
7-Değer Programda izleyicinin «değerli» göreceği şeyler her zaman ön plana çıkarılır. Kahramanlık öyküleri, duygusal bağlar, dini unsurlar, ekonomik olarak harcanan para vb..
8-Özdeşlik Kurma İzleyicilerin özdeşlik kurabileceği kişilerin hayatlarının konu edilmesi bir TV programı için önemlidir. İzleyiciler, başkalarının yaşadıklarının gerçekliğine inandığı ölçüde programa bağlı kalırlar. Gerçek yaşam öyküleri bu nedenle dikkat çeker. Drama ve dizilerde izleyicinin özdeşlik kuracağı oyun kahramanları buna göre seçilir.
9-Merak Merak, insanların tabiatında olan, doğuştan getirdikleri bir ihtiyaçtır. Bu nedenle «merak» unsuru bütün TV programlarına serpiştirilir. «Şimdi ne olacak, sonuç ne olacak» gibi merak sorularına cevap bulmak için izleyici programı sonuna kadar takip eder. Merak unsuru, izleyicinin bilmek istediğini geciktirerek oluşturulur.
10-Gerçekçilik İzlenen şeylerin «gerçek» olması izleyicide güven duygusunu sağlar. Haberlerden belgesellere, magazin ve yaşam öykülerinin gerçek olması izlenirliği arttırır. Aslında televizyondan beklenen «gerçeğin birebir yansıtılması» değil, oluşturulan gerçekliğin sürdürülmesidir. Televizyonun kendine has görsel gerçekliği vardır. O gerçeklik kameranın çerçevelediği görsel alandır. İzleyiciler, bir programın çekim ortamında bulunsalar çoğu hayal kırıklığına uğrar.
11-Yenilik TV Programları maliyeti yüksek yapımlar olmasına rağmen çabuk tüketilir ve ikinci kez izlenmesi çok zordur. İzleyici sürekli yeni, değişik, özgün ve farklı içerikler görmek ister. Ekranda çok sık görülen kişiler zamanla «yüz eskimesi» ile karşılaşırlar. Bu nedenle yeni yüzler ve tipler televizyonda yer almaya devam eder. En sevilen program bile bir süre sonra ilk cazibesini kaybederek yerini bir başka formata bırakır.