Eğitim Fakültesi’nde Çevre Okuryazarlığı
Çevre problemleri önemli bir oranda insanların düşünce ve davranış şekilleri/ alışkanlıkları ile bağlantılıdır.
Çevrenin ve doğal kaynakların korunmasına yönelik en etkili önlemler, aslında, resmi çevre politikalarından çok, toplumun çevreyi korumaya yönelik istekliliği, ve insan aktivitelerinin çevreye verdiği zararın azaltılmasında üstlenecekleri sorumlulukların sonuçlarını taşıyabilme bilincinde olmalarıdır.
Çevre eğitiminin hedefi çevre okur-yazarlığıdır, bir başka deyişle, çevre eğitimi bireylerin çevre okur-yazarı olması prosesidir.
Çevre okur-yazarlığı sürekli gelişen anlama, yetenek, tutum ve alışkanlıkların bütünüdür ve bireylerin diğer insanlar ve biyosferle sürdürülebilir bir iletişim gerçekleştirecek kısa ve uzun süreli tutum ve davranışlar geliştirmesidir.
Çevre okur-yazarı olan kişiler; Dünya yüzeyini şekillendiren fiziksel prosesleri; Dünya’daki ekosistemlerin dağılımını ve özelliklerini; Dünya’daki nüfus dağılımını, yapısını ve özelliklerini, ekonomik, sosyal, politik bağlantıları, insan yerleşimleri ile ilgili oluşum ve gelişmeleri, fiziksel çevreyi etkileyen insan etkinliklerini, doğal kaynak kullanımı ve dağılımı ile ilgili problemleri bilir ve anlarlar.
Çevre gündeminin günümüzde geldiği nokta göstermektedir ki; yüksek öğretim kurumlarının çevre ile ilgili bilgi, tutum, davranış ve değerleri gelişmiş, insan davranışları ile çevresel problemler arasında bağlantı kurabilen, gelecek nesillerin gereksinimlerini de gözeten öngörüye sahip mezunlar yetiştirmenin önemini benimsemiş olması, daha sağlıklı ve sürdürülebilir olması için önemli bir adımdır.
Çevre okur-yazarlığının belirlenmesi ve geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmeler yapılması ise bu hedefe ulaşmada önemli bir adımdır.
Bu gerçekler ışığında, önerilen bu çalışmanın amacı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde çevre okur-yazarlığı oranını belirlemek, bu alanda yapılacak çalışmalara öncülük etmek, ODTÜ öğrencilerinin çevre bilinci ve tutumları ile ilgili bilgi edinerek, sürdürülebilir bir gelecek için belirlenecek olan stratejilere ışık tutmaktır.
Bu amaçla yola çıktığımız çalışmalarımızda bizden desteklerini esirgemeyen Sayın Dekanımız Meral Aksu’ya, Fakültemizin tüm Bölüm Başkanları, öğretim üyeleri ve öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Çalışmamızın sonuçlarını sizlerle bu sayfalar aracılığı ile paylaşmaktan mutluluk duyacağız. Proje Grubu adına, Dr. Gaye Tuncer Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü