TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü PARAGRAFIN ANLAM YÖNÜ
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü PARAGRAFIN ANLAM YÖNÜ
Paragraf TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Paragraf, bir düşünceyi tam olarak anlatabilmek için bir araya getirilen cümleler topluluğudur. Paragrafın bütün cümleleri aynı konuyu işler ve aynı düşünceyi açıklar ya da destekler. Paragraf tek bir düşünce etrafında oluştuğundan kendi içinde bir bütünlük gösterir.
Paragrafın Başlığı TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Yazıyı tanıtan, yazının içeriği hakkında fikir veren söz veya sözcük grubudur. Başlık kapsayıcı, konu ve ana fikirle de uyumlu olmalıdır. .................................... Para, gerçek zenginlik değildir. O, sadece ihtiyaçların giderilmesine vasıta olduğu için değerlidir. Bir çölün ortasında, hararetten yanan bir insan için birkaç damla soğuk su, bir torba altından çok daha değerlidir. Bu paragrafın başlığı aşağıdakilerden hangisi olabilir? A) Gerçek Zenginlik B) Çöl ve Su C) Soğuk Su D) İhtiyaçların Giderilmesi
Paragrafın Başlığı TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Yazıyı tanıtan, yazının içeriği hakkında fikir veren söz veya sözcük grubudur. Başlık kapsayıcı, konu ve ana fikirle de uyumlu olmalıdır. .................................... Para, gerçek zenginlik değildir. O, sadece ihtiyaçların giderilmesine vasıta olduğu için değerlidir. Bir çölün ortasında, hararetten yanan bir insan için birkaç damla soğuk su, bir torba altından çok daha değerlidir. Bu paragrafın başlığı aşağıdakilerden hangisi olabilir? Gerçek Zenginlik B) Çöl ve Su C) Soğuk Su D) İhtiyaçların Giderilmesi
Paragrafın Konusu TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Paragrafta üzerinde durulan, hakkında söz söylenen düşünce, olay ya da duruma “konu” denir. Konuyu bulmak için; Paragrafta neden bahsediliyor? Üzerinde durulan, ele alınan nedir? gibi sorulardan faydalanılabilir.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Okumuş yazmış, eğitimin kaderine yön verecek makamlara gelmiş insanların bir hastalığı var: Herkesi kendileri gibi bilmek. Bu amaçla bütün öğrencileri kendileri gibi sanarak çok yoğun ve ayrıntılı öğretim planları hazırlamaları, yüzbinlerce öğrenciyi okuldan soğutup uzaklaştırıyor. Bilmiyorlar ki bütün öğrenciler akademisyen olmayacak. Yukarıdaki paragrafın konusu aşağıdakilerden hangisidir? A) Eğitimde olması gerekenler B) Eğitimde yapılan yanlışlar C) Öğrenci sorunları D) Eğitim eksikliği
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü İnsani ve ahlaki değerlerin öğretiminde bir türlü ortak payda bulunamıyor. Ortak değerler gitgide azalınca işe nereden başlanacağı bir türlü belirlenemiyor. Toplumun bir kısmının “özgürlük” dediğine diğer bir kısmı “ahlaksızlık” deyince eğitim, eski adıyla terbiye, askıya alınıyor. Çözüm olarak herkes başının çaresine baksın deniliyor galiba. Yukarıdaki paragrafın konusu aşağıdakilerden hangisidir? A) Özgürlük anlayışının farklı farklı olması B) Ortak değerlerin gitgide azalması C) Ahlak ve özgürlüğün birbiriyle çelişmesi D) Değerler eğitiminin yapılamayışının nedeni
Paragrafın Anahtar Kelimeleri TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Paragrafın Anahtar Kelimeleri Henüz paragrafı okumamış birine gösterildiğinde paragrafın konusu ve içeriği hakkında doğru fikir veren kelimelerdir. Örnek Öğrenciye kitap okuma alışkanlığı kazandırmak için ona “Oku da ne okursan oku” demek; yemek yemeyi sevmeyen çocuğumuza “Ye de ne yersen ye” deyip onu hasta etmek gibidir. Beslenme gibi okumada da seçici olmalı, doğru ve faydalı ürünler seçmeliyiz. Yoksa bir hastalıktan kurtulalım derken bir başkasına yakalanırız. kitap okuma seçici faydalı Anahtar kelimeler: kitap, okuma, seçici, faydalı Okunacak kitaplar da seçici olmak faydalıdır.
Paragrafın Ana Düşüncesi (Ana Fikri) TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Paragrafın Ana Düşüncesi (Ana Fikri) Paragrafın yazılış amacı ve yazarın yazıda anlatmak istediği esas düşüncedir. • Ana düşünce, bir yargı bildirir. • Parça okunduğunda herkesin vardığı ortak düşüncedir. • Parçanın bütününü kapsar nitelikte olmalıdır. • Ana düşünce cümlesi, parçanın tek cümle ile özetlenmiş halidir.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü “Ben fikrimi değiştirdim, şimdi eskisi gibi düşünmüyorum.” diyen adam az görülür. Bugün söyledikleri dün söylediklerine uymayanlar bile: “Ben değişmedim, dün de böyle düşünüyordum, değiştiğimi sananlar beni anlamamış.” derler. Parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsanlar düşüncelerini ifade etmekte çoğu zaman güçlük çekerler. B) İnsanın düşüncelerinde günden güne değişiklikler görülebilir. C) Yaşam şartları değiştikçe insanların düşünceleri de değişir. D) Fikirleri değişse de insanların bunu dile getirmesi zordur.
Paragrafın Yardımcı Düşünceleri TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Paragrafın Yardımcı Düşünceleri Ana düşünceyi açıklayan veya destekleyen düşüncelerdir. Ana düşünce yazının tamamını kapsayıcı yani geneldir. Yardımcı düşünceler ise ana düşüncenin oluşumuna yardımcıdır. Yardımcı düşünceler birden fazla olabilir.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü Aşağıdaki paragrafın ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini bulalım. bütün öğrencileri kendileri gibi sanarak çok yoğun ve ayrıntılı öğretim planları hazırlamaları, yüzbinlerce öğrenciyi okuldan soğutup uzaklaştırıyor. Bilmiyorlar ki bütün öğrenciler akademisyen olmayacak. Bilmiyorlar ki bütün öğrenciler akademisyen olmayacak. Okumuş yazmış, eğitimin kaderine yön verecek makamlara gelmiş insanların bir hastalığı var: Herkesi kendileri gibi bilmek. Bu amaçla bütün öğrencileri kendileri gibi sanarak çok yoğun ve ayrıntılı öğretim planları hazırlamaları, yüzbinlerce öğrenciyi okuldan soğutup uzaklaştırıyor. Bilmiyorlar ki bütün öğrenciler akademisyen olmayacak. Okumuş yazmış, eğitimin kaderine yön verecek makamlara gelmiş insanların bir hastalığı var: Ana fikir: Öğretim programlarının yoğunluğu azaltılmalıdır.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü PARAGRAFIN ANLAM YÖNÜ