BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
2 ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ Bologna Faaliyet Alanlarının Öğrencilere Getirisi Kalite Süreci Yeterlilikler Sosyal Boyut ve İstihdam Edilebilirlik Hareketlilik
3 KALİTE GÜVENCESİ Öncelikle öğrenciye kaliteli bir yükseköğretim imkanı getirir. Yükseköğretim kurumları arasında kalite farklılığı azalacağından fırsat eşitliği sağlanmış olur. Öğrenci gelişimine ve mezunların istihdam edilebilirliğine fayda sağlayacak bir uygulamadır. Öğrencilerin ilerlemesini ve başarısının izlenmesini sağlar.
4 YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Öğrencilerin eğitim programlarını ve derslerini bilinçli seçmelerine yardımcı olur. Öğrencilerin öğrenim programları dışındaki aktivitelerinde de öğreneceklerinin anlaşılır olmasına yardım eder. Eğitim-Öğretim düzeyleri arasında yatay ve dikey geçişleri anlaşılabilir hale getirir ve kolaylaştırır. Seçtikleri dersleri ve programları tamamladıklarında hangi yeterliliklere sahip olacaklarını, yani neleri bileceklerini, neleri uygulayabileceklerini ve mesleki ve iletişim yeterliliklerine sahip olabileceklerini önceden bilmelerine yardımcı olur.
SOSYAL BOYUT İLE NE KASTEDİLMEKTEDİR? Yükseköğretime erişen, Yükseköğretime katılan ve Yükseköğretimi tamamlayan öğrenci gruplarının, toplumların çeşitliliğini yansıtmayı hedefine ulaşma çabası olarak tanımlanmıştır. 5
SOSYAL BOYUTUN AMACI NEDİR? Temsil edilmeyen veya daha az düzeyde temsil edilen gruplara ait öğrencilerin imkanlarının artırılması ve eğitimlerini tamamlamaları için elverişli koşulların sağlanması yolu ile yükseköğretime erişimin genişletilmesidir. Öğrencilerin, öğrenme çevrelerinin iyileştirilmesi, eğitimin önündeki engellerin kaldırılması ve öğrencilerin her seviyede eğitim imkanlarından faydalanabilmesi için uygun ekonomik koşulların sağlanması ile mümkün olacaktır. 6
7 SOSYAL BOYUT VE İSTİHDAM EDİLEBİLİRLİK Öğrenciler üniversite yıllarında ders çalışmanın dışında kişisel gelişimlerine katkıda bulunacak faaliyetler gerçekleştirmelerine olanak sağlar. Dezavantajlı gruplardan gelen öğrencilere devlet desteği sağlamayı amaçlar. Öğrencilere uygun çalışma ve hayat şartları oluşturmayı hedefler. Yükseköğretime erişimde herkese eşit fırsat sunar. Yeterlilikler ve Kalite Güvencesiyle oluşturulan programlarından mezun olan öğrencilerin istihdam edilebilme oranı artar. Yükseköğretime erişimde ve Yükseköğretim içerisinde esnek öğrenme yolları oluşturmayı hedefler.
HAREKETLİLİK KONUSUNDA BELİRLENEN HEDEF VE TÜRKİYE’DE BU KONUDA YAPILAN ÇALIŞMALAR 2009 yılında Leuven’ de yapılan toplantıda, her ülkeye hareketliliğin kalitesinin artırılması, şekil ve alanlarının çeşitlendirilmesi için çağrı yapılmıştır. 2020’de, Avrupa yükseköğretim alanına dahil olan ülkelerdeki mezunların en az %20’sinin yurtdışında bir süre eğitim almasının veya staj amaçlı bulunmuş olmasının sağlanması konusunda hedef belirlenmiştir. Türkiye’de yurtdışı hareketliliği öngören Erasmus Programı ve yurtiçi hareketliliği öngören Farabi Programları mevcuttur. 8
9 HAREKETLİLİK Bologna Süreci temelde hareketliliğe katkı sağlar. Hareketlilik ise; Öğrencilerin özgüven duygusunu geliştirir. Yeni kültürler tanımasına olanak sağlar. Öğrencilerin ekonomik durumlarını gözetmeksizin aynı eğitimi almasını hedefler.
EUROSTUDENT ANKET ÇALIŞMASI Anket, Üniversite öğrencilerinin toplumsal profillerini belirmeyi ve karşılaştırmayı hedefler. Uluslar arası karşılaştırma yardımıyla Avrupa Yükseköğretim Alanının önündeki engelleri belirmek ve yapısal değişiklikler için yol çizmeyi amaçlar. Öğrencilerin sosyoekonomik özelliklerini inceleyen ve Avrupa Üniversiteleri arasındaki öğrenci değişimini inceleyen sorular içermektedir. 10
11 BOLOGNA SÜRECİNİN ÖĞRENCİLERE SUNDUĞU FIRSATLAR Özet olarak Bologna süreci öğrencilere, İstihdam edilebilirlik Akademik tanınma ve hareketlilik Karar alma süreçlerinde eşit paydaşlar olarak yer almak Üye ülkelerdeki akademik ve kültürel ortamı tanımak Öğretilen değil; öğrenen birey olmak konularında önemli fırsatlar sunar.
12 ÖĞRENCİLER OLARAK NE YAPMALIYIZ? Öğrenciler olarak her türlü haklarımızı öğrenmeliyiz. Bilgi takibi yapmalıyız. Bologna Sürecini araştırmalı,öğrenmeli ve BEK toplantılarını takip etmeli ve katılmalıyız. Üniversite Konsey Başkanlığı seçimlerini takip etmeli, önemsemeli, oyumuzu hakkımızı koruyacağına inandığımız kişi için kullanmalıyız. Ancak o zaman yargılayabilir ve hakkımızı arayabiliriz. Öğrenci Konseyi, Rektörlük ile öğrenciler arasında köprüdür, bir problem olduğunda bu köprüyü kullanmalıyız.
TEŞEKKÜR EDERİM