BANKACILIK SEKTÖRÜ REKLAM / İLANLARI VE TÜKETİCİ Özcan PEKTAŞ Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı TÜKÇEV.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Burkay Yapağcıoğlu.
Advertisements

Tanımlar -> Tesis Tanımlama Ekranı
MURATOĞLU ÇARŞISI WEB TASARIM PROJESİ
BİREYSEL EMEKLİLİK 2013.
Pazarlama ve İletişim Dünyasında Sosyal Medya Trendleri Araştırması
HERKESE KAZANDIRAN ACENTE SİSTEMİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
BORÇLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI SÜRECİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR MUĞLA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ MUĞLA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
6.BORÇLARIM. Borç ya da Kredi Bir harcama yapmak için para ödünç almaya borç ya da kredi deriz. Ödünç alınan parayı, vadesi gelince aldığınız yere ödersiniz.
EKOkredi Hizmet Paketi 1 Mayıs 2010 Bireysel Pazarlama Ma.
BANKALAR AÇISINDAN YENİ TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDAKİ KANUNUN GETİRDİĞİ YENİLİKLER Hazırlayan: Murat Haznedar.
TÜKETİCİ HAKLARI.
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Mobil Pazarlama Promosyon Kart Sunumu
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
SERMAYE( KAYNAK) MALİYETİ
2012/4 SAYILI DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ.
Küresel Büyüme Oranları (%)
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI AVRUPA YATIRIM BANKASI
TEB KAMU BULUŞMALARI İZMİR Mayıs FARKLI ve İNOVATİF HİZMETLER KOBİ’lere Değer Katmak İçin Yola Çıktık... KREDİLER NAKİT YÖNETİMİ DIŞ TİCARET Bu.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HAKKIMIZDA. İstatistiki Veriler Özgeçmiş Sayısı: Kurumsal Üye Sayısı: Günlük Tekil Ziyaretçi Sayısı: Aylık Tekil Ziyaretçi Sayısı:
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
KIRKLARELİ ÜNİVERSİTESİ BABAESKİ MESLEK YÜKSEKOKULU DERS:E-TİCARET KONU:ELEKTRONİK TİCARETİN GELİŞİMİ VE GELENEKSEL TİCARET İLE KARŞILAŞTIRILMASI HAZIRLAYAN:DİLEK.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
ÖZEL SEKTÖR BORÇLANMA ARACI İHRACI
Yeni Bir Finansman Kaynağı “Sat ve Geri Kirala”
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Nakit Yönetimi Dairesi
FİNANSMAN GİDER KISITLAMASI UYGULAMASI Mustafa SEZEN Yeminli Mali Müşavir
Neden açıkhava?. Televizyondan sonra en hızlı ulaşan mecra! %88 %56 %48 %42 %30 %14 %6 Kaynak: TGI 2013r1 İlkbahar (Mart 12- Şubat 13) (TV, açıkhava,
Sabit sermaye yatırım giderleri
1 Kısa Vadeli Kredi Maliyetlerinin Tahmini Yıllık Yüzdesel Maliyet  Farklı vadelerdeki kredileri karşılaştırabilmek için kredi maliyetlerinin belirlenmesinde.
1 ŞEKERBANK BİREYSEL BANKACILIK Kasım/ TÜRKİYE’DE BİREYSEL BANKACILIK-İLKLER.
MADDİ DURAN VARLIĞI KREDİLİ SATIN ALMAK MI KİRALAMAK MI??
Getiri A.Ş.’nin Aralık 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız tarihinde.
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
Ticari Tivibu Paket Ücretleri
ALMANYA‘DA YAŞAMAK ALMANYA‘DA BANKALAR. Almanya'da, devlet organlarının emisyon gereçleri için kurduğu Federal merkez bankası ile eyalet merkez bankalarının.
İLAN VE REKLAM VERGİSİ MUHASEBE 1 DERSİ BELEDİYE İŞLEMLERİ MODÜLÜ İLAN VE REKLAM VERGİSİ İLE İLGİLİ DERS NOTLARI.
  Satış sonrası hizmetler bir ürün satıldıktan sonraki süreçte müşteriye sunulan teknik destekler olarak değerlendirilebilir. Bu hizmetler arasında garanti,
TÜKETİCİ AKADEMİSİ TOPLANTISI 1. Ulusötesi Proje Toplantısı Macaristan 17 Şubat 2016 Kurumsal İletişim Uzmanı Güldem Ulutürk.
Dijital Bankasürans 7 Ekim 2015.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
GENEL MUHASEBE ıı YRD. DOÇ. DR. SERHAN GÜRKAN Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi
TAKSİTLİ SATIŞ. “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvence altına alındı. Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik.
Konu : Yüzdeler-Faiz Problemleri
BÖLÜM 5 Paranın Zaman Değeri. BÖLÜM 5 Paranın Zaman Değeri.
Mühendislik Ekonomisi
XXX HİDROELEKTRİK SANTRALİ (HES) PROJESİ
KREDİ KARTLARINA DEĞİL KİŞİYE LİMİT
KARABURUN RÜZGAR ENERJİ SANTRALİ (RES) PROJESİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
ELEKTRONİK TİCARET E TİCARET NEDİR ? E-Ticaret ‘ te dikkat edilmesi gereken kurallar 1.
MESLEKTAŞ BİLGİ ALIŞ VERİŞ TOPLANTISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çalışma Soruları.
Katılım Bankalarında Muhasebe Organizasyonu ve Muhasebe Uygulamaları
Sunum transkripti:

BANKACILIK SEKTÖRÜ REKLAM / İLANLARI VE TÜKETİCİ Özcan PEKTAŞ Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı TÜKÇEV

Finansal hizmetlere ilişkin reklamlar MADDE 25 – (1) Faiz ve kar payı oranlarının yer aldığı reklamlarda, bu oranlar doğru olarak belirtilir ve vade sonunda elde edilecek toplam tutarı etkileyecek koşullara yer verilir. (2) Kredi hizmetlerine ilişkin reklamlarda faiz ve kar payı oranlarına yer verilmesi durumunda; kredinin tüketiciye toplam maliyetinin aylık ve yıllık yüzde değeri açık ve anlaşılır bir biçimde reklamın ana vaadinde belirtilir. (3) Kredi hizmetlerine ilişkin reklamlarda, kredinin türü ve vadesi, istenilen teminatlar ya da aranan diğer özellikler veya geri ödeme koşulları hususlarında tüketiciler yanıltılamaz.

2011/476 dosya ; Nakit ihtiyaçlar için aylık net 0,69 faiz oranı ile kredi hizmeti sunulduğu;, kredi hizmetlerine ilişkin reklam ve tanıtımlarda yer alması gereken, kredi kullanımı sırasında aylık faiz oranına ek olarak alınan ilave masraflar ile beraber oluşan kredinin, aylık ve yıllık maliyet oranı hakkında tüketicilerin açıkça bilgilendirilmediği,

2010/634 dosya; Kampanya detaylarına ilişkin bilgilerin büyüklük ve hızda belirtilmediği; Kredi kullanımı sırasında aylık faiz oranına ek olarak alınan ilave masraflar ile beraber oluşan kredinin, aylık ve yıllık maliyet oranı hakkında tüketicilerin bilgilendirilmediği,

2010/85 dosya; “(…)Yıllık toplam maliyet oranı %17,63'tür KKDF ve BSMV dahil sigorta masrafı hariçtir.’ ‘(…)Yıllık toplam maliyet oranı %23,21'dir. KKDF ve BSMV dahil sigorta masrafı hariçtir.’ şeklinde ifadelere yer verildiği, sigorta masrafı ve ilave masraflar ile beraber oluşan kredinin tüketiciye aylık ve yıllık maliyet oranının açıkça belirtilmediği,

2010/86 dosya; (…)üstelik %0,97 faiz oranı.” şeklinde ifadelerin yer aldığı ancak kredi kullanımı sırasında aylık faiz oranına ek olarak komisyon, dosya masrafı gibi adlar altında alınan ekstra masraflar ile beraber oluşan kredinin tüketiciye aylık ve yıllık maliyet oranının açıkça belirtilmediği, Söz konusu bilginin,ortalama bir tüketicinin okuyamayacağı hızda ve küçük puntolarla ekranın alt kısmından verildiği,

2009/531- dosya; Reklamda yer alan örnek kredi kullanım tablosunda belirtilen taksit miktarları ile TKHK'a göre yapılan hesaplama sonucunda bulunan taksit miktarları arasında her iki seçenek için de fark bulunduğu, Reklamda belirtilen taksit tutarlarının elde edilebilmesi için sözleşmesel faiz oranının aylık “%0,99” değil, aylık “%1,8 ” olması gerektiği, Bu orana KKDF ve BSMV eklenerek aylık faiz oranın “%2,2” olduğu,

2009/519-dosya; Tüketici kredisi reklamlarında; faiz oranlarına yer verilmesine rağmen kredi kullanımı sırasında aylık faiz oranına ek olarak “komisyon”, “dosya masrafı” gibi adlar altında alınan ilave masraflar ile beraber oluşan “ kredinin tüketiciye aylık ve yıllık maliyet oranı ” na açıkça yer verilmediği,

2011/2232 dosya ; ana vaat ile istisnası arasında uyumsuzluk oluşturulduğu, 2010/2025 dosya; Ana vaadin istisnası niteliğindeki kampanya detaylarına, radyo ve televizyon mecrasında yayınlanan reklamlarda yer verilmediği, Bu durum, tüketicilerin satın alma kararını etkileyebilecek önemdeki ana vaadin istisnası niteliğindeki bilgiler hakkında tüketicilerin eksik bilgilendirildiği;

2010/1046 dosya;  Bir müşteri kampanyadan sadece bir kere faydalanabilir. şeklindeki ana vaadin istisnası niteliğindeki bilgilerin belirtilmemesi nedeniyle tüketicilerin yanıltıldığı;  Reklamda yer alan ‘faizsiz ifadesi’ ile tüketiciler üzerinde aylık ve yıllık toplam maliyet oranı %0 olan taksitli avans olanağı tanındığı izleniminin uyandırıldığı; ancak taksitli avans tutarının %5’i tutarında, “işlem ücreti” adı altında alınan masraf dolayısıyla sunulan kredi hizmetinin aylık ve yıllık maliyet oranının değiştiği;  Muhtelif mecralarda yayınlanan reklamlarda, taksitli avans tutarının %5’i tutarında alınan işlem ücretine BSMV miktarının dahil edilmemesi nedeniyle tüketicilerin eksik bilgilendirildiği,

2013/393; 2013/394; 2013/152; 2013/153; 2012/150; 2012/151; 2013/148; 2012/1489; 2012/1525; 2010/367 sayılı dosyalar; Alt yazıların büyüklük ve geçiş hızının tüketicilerin okuyamayacağı nitelikte olduğu;

2012/1699 dosya; Reklam ve tanıtımlarda, Tazminat ödemeyi de içerecek ayrılma koşulları, Tarifeden yararlanma koşullarının ayrıntıları, gibi konularda gerekli bilgilendirmenin yapılmadığı, Ayrıca, kayan yazıların büyüklüğünün ve akış hızının mevzuata uygun olmadığı

2012/1487 dosya; Reklamlar ekranın alt bölümünde kayan yazıların büyüklüğünün asgari 14 satır olması gerekirken 12 satır olduğu ve 40 kelimelik kayan metnin yaklaşık 14 saniyede sonlanması gerekirken 9 saniyede sonlandığı, 2013/8 dosya; reklamlarda, ekranın alt bölümünde kayan yazıların büyüklüğünün asgari 14 satır olması gerekirken 12 satır olduğu ve 94 kelimelik kayan metnin yaklaşık 26 saniyede sonlanması gerekirken 15 saniyede sonlandığı,

2010/2025 dosya; Kampanyaya ilişkin internet sitesinde yayınlanan reklamlarda yer verilen ana vaadin istisnası niteliğindeki kampanya detaylarına, radyo mecrasında yayınlanan reklamlarda yer verilmediği 2010/366 dosya; Kampanyaya ilişkin ve tüketicilerin kredi kullanma kararlarını etkileyecek nitelikteki önemli altyazı bilgilerinin ortalama bir tüketici tarafından okunamayacak kadar hızlı ve küçük gösterildiği

2010/367 dosya; ‘… Kampanya bitiş tarihini Banka belirleyecektir.” gibi kampanyaya ilişkin ve tüketicilerin kredi kullanma kararlarını etkileyecek nitelikteki önemli altyazı bilgilerinin ortalama bir tüketici tarafından okunamayacak kadar hızlı ve küçük gösterildiği, 2010/634 dosya; Kampanya detaylarına ilişkin bilgilerin ortalama düzeydeki tüketicinin okuyabileceği büyüklük ve hızda belirtilmediği,

* Tüketiciden ek olarak alınan ilave masraflar ile beraber oluşan kredinin, aylık ve yıllık maliyet oranı hakkında tüketicilerin açıkça bilgilendirilmemesi. * Bilhassa TV reklamlarında 2-3 saniye süreli olarak verilmesi, * TV, web sitesi, gazete, dergi, broşür, insört, biboard vb. mecraların bir kısmında yer verildiği halde, bir kısmında yer verilmemesi,

* Hiç yer verilmemesi, * Bir kısım MECRALARDA yer verilirken, diğerlerinde yer verilmemesi, * Ana vaad ile istisnaların yeterince açık ve anlaşılır olmamaları, * Ana vaad ile istisnaların çelişkili olması,

Yazı boyutunun Tebliğde belirtilen boyuttan küçük olması, * Akış hızının daha süratli yapılması, * Zaman/Kelime ölçüsüne uyulmaması,

* Kampanya başlama ve bilhassa bitiş tarihlerine yer verilmemesi, * Kampanyadan yararlandırılacak kişi sayısı sınırlı ise; Bu sayının açık biçimde, Her mecrada belirtilmemesi,

ELMAYI KURT ÇÜRÜTÜR OKUNAMAYAN ANA VAADİN İSTİSNALARI VE ALT YAZILAR TÜKETİCİLERİN CEBİNİ ÇÜRÜTÜR GÖZÜNÜ AÇ, HAKKINI KORU

TEŞEKKÜRLER