9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim 4.Ünite Sağlıkta İletişim ENGELLİ BİREYLER ile İLETİŞİM 26.Hafta ( 24-28 / 03 / 2014 ) 7.slayt
ENGELLİ BİREYLERLE İLETİŞİM 1 ENGELLİ BİREYLERLE İLETİŞİM 1.) Görme Sorunu Olan Bireylerle İletişim 2.)Konuşma Sorunu Olan Bireylerle İletişim
GÖRME SORUNU OLAN BİREYLERLE İLETİŞİM
..Tek veya iki gözünde tam veya kısmi görme kaybı veya bozukluğu olanların yanı sıra , görme kaybıyla birlikte göz protezi kullananlar, renk körlüğü olanlar da bu gruba girer. ..Görme engelliler, gören insanlarla iletişim kurarken, önemli ölçüde sözel iletişim yöntemlerini kullanırlar.
Görme Engelli Bireyle İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar o Öncelikle kendinizi sesli tanıtın, o Kolunuza girmesine izin verin, o Önündeki engeller konusunda bilgi verin, o Normal bir ses tonu ile konuşun, o Rehberlik eden bir köpek varsa,köpeği severek,ilgi dağıtmayın
o Yanına yaklaşırken ve yanından ayrılırken, mutlaka sesli olarak bildirin, o Bir şeyi tarif ederken,görsel ipuçları içeren yönlendirmeler kullanmayın, o Tarif ederken, onun bulunduğu yere göre, ‘’sağ tarafta koltuğun yanındaki konsolun üzerinde ‘’ gibi tanımlayıcı bilgiler verin,
o Görme engelli kişi hasta odasına girdiğinde ,ona odayı tanıtın, o Odanın sağından başlayarak odadaki mobilyaları, duruş yerlerini, birbirlerine karşı konumlarını, görme engellinin dokunmasını sağlayarak tanıtın, o Odada yalnız bırakmayın, uygun bir koltuğa oturmasına yardım edin.
…Görme engelliler ; Braille alfabesi ile yazılmış yayınları okuyabi lirler.
KONUŞMA SORUNU OLAN BİREYLERLE İLETİŞİM
İşitme Özürlüler ve işitme güçlüğü çekenler , tek veya iki kulağında tam veya kısmi işitme kaybı olan kişilerdir. ..İşitme cihazı kullananlar da bu gruba girmektedir. ..Konuşma bozukluğu ; ..konuşmanın akışında, .. ritminde, ..tizliğinde,
vurgularında,. ses birimlerinin çıkarılışında, ..vurgularında, .. ses birimlerinin çıkarılışında, ..anlaşılmasında bozukluk olmasıdır.
Konuşma Sorunu Olan Bireyler ile İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar o Konuşmaya başlarken, kendisiyle konuştuğunuzu fark etmesini sağlayın,duruma göre elinizle işaret edebilir yada kişinin omzuna dokunabilirsiniz. o Kişinin işaret diliyle mi, jestle mi,yazı lı yada sözlü olarak mı anlaşmayı tercih ettiğini anlamaya çalışın
o Uzun ve karmaşık konuşmalar gerektiren durumlarda , işaret dili tercümanına ihtiyaç olabilir. Daha basit diyaloglar yazı yazarak anlaşılabilir o İşaret dili tercümanı aracılığı ile konuşuyorsanız,hastanın yüzüne bakarak konuşun o Kişiye tercümanı aracılığı ile soru sormak yerine,yüzüne bakarak soru sorun.
Örn; ‘’ Ayşe Hanım ne ister Örn; ‘’ Ayşe Hanım ne ister ? ‘’ gibi bir soruyu, hastanın yüzüne bakarak, ‘’Ne İstersiniz ? ‘’ diye sorun o Sessiz ve iyi aydınlatılmış bir oda,etkili iletişim için idealdir. o Odanın ışığı hastanın gözüne gelmesin ki,dudak okuyabilsin ( ışık gözünü kamaştırmasın)
o Açık, anlaşılır kelimelerle ve ağır ağır konuşun o Açık, anlaşılır kelimelerle ve ağır ağır konuşun. Az duyan hastalar rahatça dudak okuyabilsin o İşitme cihazı kullanıyorsa, normal ses tonu ile konuşun o Jest ve mimikler, işitme sorunu olan kişilerin mesajları doğru algılamaları için önemlidir. o Hastayı sabırla dinleyin
Ses terapisi
HAZIRLAYAN HARİKA ATA