2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu
2010 YILI KAMU MALİYESİ HEDEF VE ÖNCELİKLERİ Gelir politikası Gider politikası Borçlanma politikası Bütçe hedefleri
Gelir Politikası İstisna, muafiyet ve vergi indirimi hükümlerinin sadeleştirilmesi Yatırım ve istihdamı destekleyen, kayıtdışılığı azaltan yeni bir Gelir Vergisi Kanunu Vergi Usul Kanunu’nun yeniden düzenlenmesi Maktu vergi ve harçların güncellenmesi AB mevzuatı ile uyum çalışmaları
Gelir Politikası Vergi denetimi için teknolojik altyapının geliştirilmesi Yerel idarelerin öz gelirlerinin arttırılması Etkin bir tahsilat sisteminin oluşturulması Vergi uyuşmazlıklarının engellenmesi için idari yargılama alanında reformlar yapılması
Gider Politikası Orta vadeli mali hedeflerin gerçekleştirilmesi Mali yönetim ve iç kontrol sisteminin güçlendirilmesi Kamu cari harcamalarının öncelikli alanlara yönlendirilmesi Bütçeden kamu yatırımlarının önceliklendirilerek etkinleştirilmesi
Gider Politikası Yerel yönetimlerde de stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme uygulamasına devam edilmesi Sosyal yardımlarda yerindelik ve harcamalarda etkinlik sağlanması
Borçlanma Politikası Özel kesim tarafından kullanılabilecek fon miktarının arttırılması amacıyla iç borç çevirme oranının kademeli olarak düşürülmesi, İç borçlanmada Türk Lirası cinsi enstrümanlara ağırlık verileceği ve sabit faizli enstrümanların payının arttırılması Ortalama borçlanma vadesinin piyasa koşullarının elverdiği ölçüde uzatılmasına çalışılarak refinansman riskinin azaltılması
2010 Yılı Bütçe Hedefleri Merkezi yönetim bütçe hedefleri Merkezi yönetim başlangıç ödenekleri Merkezi yönetim bütçe gelir hedefleri
2010-Bütçe Hedefleri
2010-Başlangıç Ödenekleri
2010-Sınıflandırılmış Başlangıç Ödenekleri
2010-Bütçe Gelir Hedefleri
A. MERKEZi YÖNETİM BÜTÇE DENGESİ VE FAİZ DIŞI FAZLANIN GELİŞİMİ
1. Bütçe Dengesinin Gelişimi 2. Faiz Dışı Fazlanın Gelişimi
B. MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GİDERLERİNİN GELİŞİMİ 1. Ekonomik Sınıflandırmaya Göre Bütçe Giderleri Merkezi Yönetim Bütçe Giderlerinin Gerçekleşme Oranları
1.1 Personel Giderleri
1.2 Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri
1.3 Mal ve Hizmet Alım Giderleri
Kamu Personeli İçin Yapılan Tedavi ve İlaç Giderleri Yeşil Kart Sahipleri İçin Yapılan Tedavi ve İlaç Giderleri
1.4 Faiz Giderleri
1.5 Cari Transferler
Sosyal Güvenlik Kurumlarına Transferlerin Aylık Gerçekleşme Oranı
TARIMSAL DESTEKLEME ÖDEMELERİ
GELİRLERDEN AYRILAN PAYLAR
SERMAYE GİDERLERİ
SERMAYE TRANSFERLERİ
BORÇ VERME
MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GELİRLERİNİN GELİŞİMİ
GENEL BÜTÇE GELİRLERİ
Vergi Gelirlerinin Gelişimi
Önemli Vergi Türleri Gerçekleşmeleri
Gelir Vergisi
Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi
Özel Tüketim Vergisi
İthalde Alınan Katma Değer Vergisi
Vergi Dışı Genel Bütçe Gelirleri
Merkezi yönetim bütçesinin finansmanı ve borç stokunun gelişimi Merkezi yönetim bütçe açığı 14.8 milyar TL dir ve borçlanma kaynaklarıyla finanse edilmiştir
Net Borçlanma
Hazine Nakit Gerçekleştirmesi ,7 milyar TL gelir milyar faiz dışı harcama + 4,7 milyar faiz dışı fazla -27,6 milyar faiz ödemesi +2,6 milyar özelleştirme ve işsizlik fonu geliri -20,3 milyar açık (hazine nakit dengesi)
Hazine Nakit Dengesi
Borç Stoku
Merkezi Yönetim Borç Stokundaki Gelişmeler Dış borç stokundaki gelişmeler Yurtdışı piyasalara ihraç edilen tahviller(%56) IMF ye olan yükümlülükler hükümet kuruluşlarına olan borçlar olarak genel olarak üçe ayrılır %73 ü sabit faizlidir
Merkezi Yönetim Borç Stokundaki Gelişmeler İç borç stokundaki gelişmeler İç borç stokundaki TL ve Döviz yüzdeleri
İç Borç Stokunun Faiz Türü Yüzdeleri
2010 Yılı Bütçe Finansmanı Hakkında 2010 yılının ilk yarısında gelir ve giderler beklenenden iyi olması Faiz dışı denge iyi durumda olması Düşük faiz oranları Sonuç olarak nakit ve borç yönetimi kolaylaşmış İç borç çevirme oranları azalmıştır
Temmuz-Aralık 2010 Dönemi Beklenti ve Hedefleri Gelirler artacak Faiz hariç giderler artacak Faiz giderleri azalacak Açık azalacak
Beklentiler ve Hedefler