HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ Daha İleriye… En İyiye… HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI
KALİTE POLİTİKASI Değişim ve gelişim olduğuna göre kalite politikasının, Saptanması Kuruluşta yer etmesi Gereklerinin hayata geçirilmesi üst yönetimin kaçınılmaz sorumluluğudur.
Kalite uğraşının tanımı, kalite politika ile belirginleşir. Bu politikanın anlaşılma ve yerine getirilme derecesi, kuruluşun üst yönetiminin, bu politikanın gerçekleşmesine kendini ne ölçüde adadığına bağlıdır!
Kalite politikasının oluşturulması başkalarına bırakılmayacak kadar önemlidir. Bu yetki daha alt düzeylere devredilemez. Herkesin görevini nasıl ve en iyi yerine getireceği yolunda kavram birliği yaratılmalıdır. Kuruluşun kalite politikasının olmadığı yerde, herkes aklına geleni yapar. Kalite politikası, politikaya ne denli uyulduğunun da denetlenmesini içermelidir. Kalite politikası saydam olmalıdır.Herkesi ne olduğunu bilmeli ve inanmalıdır.
Kalite politikası, açık seçik olmalıdır, herkes anlamalı Kalite politikası, açık seçik olmalıdır, herkes anlamalı. Gereklerini yerine getirmeli ve çabalara katkıda bulunmalıdır. Kaliteyi daha iyiye götürmek açısından katılımcılığa götürmek açısından katılımcılığa açık ve özendirici olmalı fakat kaytarma ve kaçamak kapılarını kapatmalıdır. Her kuruluşun kalite politikası ve bu politikanın gerektirdiği uygulamalar, yazılı belgelere dönüştürülmelidir. Kaliteyi geliştirmek yolunda istek yaratmak başarının en önemli adımıdır.
BAŞLAMADAN BİLİNMESİ GEREKENLER 1-Amaçlara Bağlılık; Yönetim, en baştan davranışları ile amaçlara bağlılığını kanıtlamalıdır.Herkes kuruluşun hizmetini sürekli geliştirmek yolundaki kararlılığının geçici olmadığına inanmalıdır.
2- Uzun Süreli Üstlenme; Rekabet edilebilir bir kalite sisteminin gereklerini yerine getirmek, bir kezle sınırlı bir çaba değildir.Sürekli olarak denetlenmeli ve eksiklikler giderilmesi sürekli olmalıdır. 3- Kararlılık; Yönetim sözlerinin ömrü kısa olmamalıdır. Sorunlarla yüz yüze gelindiğinde, kaçamaklar ve özürler aranmamalıdır.Yönetim baştan sorunları görebilmeli, çözümü için insan, para, zaman türünden kaynaklara olan ihtiyacı tartmalıdır.
4- TKY uygulaması herkesi içerir; Kalite sistemi bir kuruluşu tümüyle ilgilendirir. Yalnızca bazı bölümlerde o kalite düzeyini ve verimi artırmaya çalışmak anlamsız ve boştur.
TKY’ de amaçlara giden yol ”nirengi noktalarıyla” aşamalandırılmalı ve uygulamalar belirlenmiş yöntemlere dayandırılarak, rotanın izlenmesi sağlanmalıdır. Yukarıdaki nedenlerle: 1-Kuruluşun kalite politikasının amaçları somut olmalıdır. 2-Amaçlara giden yol aşamalandırılmalıdır. 3-Amaçlardan sapmalar gözlenmelidir. 4-Uygulamalar belirgin yöntemlere dayandırılmalıdır.
AMAÇLAR AÇIK SEÇİK VE GERÇEKÇİ OLMALIDIR. BAŞARI DERECELERİ ÖLÇÜLEBİLİR VEYA KARŞILAŞTIRILABİLİR OLMALIDIR. AMAÇLAR HERKESİN KATKIDA BULUNABİLECEĞİ ALT HEDEFLERE DÖNÜŞTÜRÜLMELİDİR.
Amacı olmayan bir kuruluşun kalite politikası dayanaktan yoksundur Amacı olmayan bir kuruluşun kalite politikası dayanaktan yoksundur. Çünkü amacın tanımı olmadan, başarının tanımı olamaz. Amaç denizdeki fener gibidir, rotayı saptamaya yarar. Fener çok uzak ise, feneri görmek ve rota üstünde kalmak zorlaşır; hatta rota kolaylıkla kaybedilebilir.
Amaçlara bağlılığın en büyük destekçisi ise KARARLILIKTIR. Kararlılığın anlamı açık mı?(Kimden ne bekliyor) Değişiklikleri kim destekliyor?(Bu kişinin kurum içindeki yeri ne) Değişikliğin akla yatkın nedeni var mı? Kurumun örgütsel yapısı ve yönetim biçimi değişikliklere uygun mu? (Karar alınması ve bunların alta aktarılması) Üst yönetim kendi yaklaşımını nasıl buluyor?
ÜST YÖNETİM ÇOK KARARLI OLABİLİR ÜST YÖNETİM ÇOK KARARLI OLABİLİR. ÖNEMLİ OLAN ALT DÜZEYDEKİ PERSONELİN “NEYİN YAPILMAYA KARARLI OLUNDUĞUNU” BİLMESİDİR.
AYRINTILARA GÖSTERİLEN ÖZENDİR. Sonuç olarak kalite; AYRINTILARA GÖSTERİLEN ÖZENDİR. AYRINTILARA İNMEYEN VE AYRINTILARLA UĞRAŞMAYI SEVMEYEN KURULUŞLAR, TOPLAM KALiTE ÇABALARINDA BAŞARILI OLAMAZLAR.