Otomatik Düşünce İnsanın duygularını ve davranışlarını belirleyen yaşanılan durumun kendisi değil, o duruma yönelik otomatik düşüncelerdir. Otomatik düşünceler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sınavlar; Öğrenci ve Veliler
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Zor insanla başa çıkma yolları
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
İLETİŞİM.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISIYLA BAŞAÇIKMA
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
ÖFKENİN ETKİLERİ Kazanım: *Öfkenin yarattığı fiziksel, duygusal ve düşünsel etkileri açıklar. 9. Sınıf 31 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik özel bilgi.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
İş Yaşam Alanları Sosyal Özel
ÇOCUĞUMUN KAYGISINI AZALTMAK İÇİN NE YAPABİLİRİM?
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER
SINAV KAYGISI.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
REHBERLİK HİZMETLERİ SERVİSİ
Kaygı bitiyoooor ! YEŞİLKÖY ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
Sınav Kaygınızı Azaltın
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
SINAV KAYGISI  Kaygı, herhangi bir stresli durumda yaşanan doğal bir duygudur ve yaşamın doğal bir parçasıdır.  Bizler saksıdaki bir çiçek veya herhangi.
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
SINAV NASIL KAZANILIR? BİLGİ EDİNME SINAV TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK HAZIRLIK.
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
REHBERLİK ÇALIŞMALARI. 01 NİSAN 2012 Saat: 10:00 YAKLAŞIK ADAY ve SİZ.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Sınav Kaygısı.
Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT). Davranışçı Terapi-Davranışçı Öğrenme Kuramı Davranışçı terapistler-Davranışçılık; psikanalitik yaklaşımcıların aksine.
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENME.
Sunum transkripti:

Otomatik Düşünce İnsanın duygularını ve davranışlarını belirleyen yaşanılan durumun kendisi değil, o duruma yönelik otomatik düşüncelerdir. Otomatik düşünceler herkeste vardır. Kişinin yeni karşılaştığı bir durumu, eski öğrenmeleri temelinde çok hızlı ve kalıp yargı şeklinde değerlendirmesini sağlar. Böylelikle kişi her karşılaştığı durum için ayrıntılı bir bilişsel değerlendirme yapmak zorunda kalmaz ve zihinsel işlemlerde ekonomi ve hız sağlanmış olur.

Otomatik Düşüncelerin Doğası Otomatik düşünceler herkeste, her an vardır. Sözel formda olabildikleri gibi görsel imgeler şeklinde de olabilirler. (Yada her iki şekilde). Genellikle akılcı ve sistematik bir çözümlemeden geçmezler. Spesifiktirler. Refleks gibi aniden ortaya çıkarlar. Gelip geçicidirler, süreklilikleri yoktur. Telgraf ifadelerine benzerler. Kısa kısadırlar. Örtüktürler, çoğunlukla fark edilmezler. Fakat az bir eğitimle bilinç alanına çıkarılabilirler. Farkına varıldıklarında gerçeklikleri de sınanabilir.

İşlevsel Olmayan (Olumsuz) Otomatik Düşünceler İşlevsel değildirler veya kişinin işlevini bozarlar. Gerçeğin çarpıtılmasına neden olurlar. Kişiye duygusal olarak acı verirler. Kişinin yaşadığı duygu ile otomatik düşüncenin içeriği arasında mantıksal bir bağlantı vardır.

Örnekler Bu işi asla beceremeyeceğim. Sesim titreyecek, kekeleyeceğim. Herkes benim sıkıcı olduğumu düşünüyor. Kalp krizi geçireceğim, beni kurtaramayacaklar. Başaramadım işte, yine rezil oldum. Herkesin gözü üzerimde, yetersizliğimi anladılar.

Otomatik Düşüncelerin İşlevselliklerine Göre Değerlendirilmesi Gerçekçi bir temeli olmayan düşünceler (çarpıtmalar) Kendileri gerçekçi olduğu halde yorumları çarpıtılmış olan düşünceler Gerçekçi olduğu halde işlevselliği olmayan düşünceler

1. Tip Biraz uğraşılırsa tersini gösteren objektif kanıtların bulunabilmesine karşın, bir şekilde çarpıtılmış otomatik düşüncelerdir. En sık rastlanan tiptir. Tüm derslerinden geçtiği halde “tembelim” İşinde başarılı ve bilgili olduğu halde “işte şimdi hata yapacağım” Arkadaşları tarafından sevildiği halde “burada kimse beni sevmiyor” Yapabileceği bir dizi şey olmasına rağmen “ yine tıkandım, çaresizim”

2. Tip Bu otomatik düşünce doğru olabilir, ancak kişinin bundan çıkardığı sonuç yanlıştır. “ Hiç arkadaşım yok, insanları sıkıyorum” “Bu sorunun cevabını iyi anlatamadım, benim aptal biri olduğumu düşündüler” “Ayşe kadar zeki değilim, insanlar bana saygı duymazlar” “Olmam gereken konumda değilim, ben zaten kaybetmiş bir adamım” “Asla diğer insanlar kadar başarılı olamayacağım, ben hiçbir işe yaramam”

3. Tip Bu tip otomatik düşünceler de doğru olabilirler, ancak işlevsellikleri kalmamıştır. Böyle durumlarda düşüncenin işlevselliğini sorgulamak en uygun yoldur. “Hiçbir zaman TUS’nı kazanamayacağım” (31 Y., TUS 5. denemesi) “Diğer arkadaşlarım kadar başarılı bir öğretmen değilim” (38 Y., öğretmen) “Asla bir kız arkadaşım olmayacak” (32 Y/ Erkek, kız arkadaşı olmamış) “Çok kiloluyum, kimse benden hoşlanmıyor” (90 Kg./28Y/ Kadın)

Tedavide Ele Alınması; Tedavi, bu bilince çok yakın olan düşüncelerin ele alınmasıyla başlar. Terapist hastaya bunları yakalamasını, sorgulamasını ve değiştirmesini öğretir. Böylelikle belirtilerin azalması hatta ortadan kalkması sağlanır. Değişmeye dirençli değildirler. Kendiliklerinden de geçebilirler.

Otomatik Düşünceler Aslında Kişinin İçinde Bulunduğu Durumla İlgili Bilgilerin İşlenmesi Sırasında Oluşan Çeşitli Bilişsel Hatalar Sonucunda Ortaya Çıkmaktadır. Keyfi çıkarsama (Bu tedavi bana yarar sağlamayacak) Seçici odaklanma (Bugün hiçbir iş yolunda gitmedi) Kişiselleştirme (Mutlaka onu kıracak bir şeyler yapmış olmalıyım; Depresyonum tamamen benim hatalarımdan kaynaklanıyor) Aşırı genelleme (Elimi attığım hiç bir iş yolunda gitmiyor) Hep veya hiç biçiminde düşünme (Yaşamda hiçbir şey üretemedim) Küçültme veya büyütme (Sınavdan 100 yerine 80 alan kişinin düşünce biçimi) Etiketleme (Ben başarısız ve aptal biriyim) Falcılık (Yaşamım hiçbir zaman düzene girmeyecek) Felaketleştirme (Bu korkunç bir durum)

Duygulardan yola çıkarak bilme (emotional reasoning) (Kaygı hissediyorsam tehlikede olmalıyım) Adalet yanılgısı (fallacy of fairness) (Beni sevseydi..) Değişim yanılgısı (Yeteri kadar baskı yaparsam karşı taraf değişir) Kontrol yanılgısı (Dış ve omnipotan kontrol) Cennet ödülü yanılgısı (Ödül almak için hep doğruyu yapma çabası) .....meli ......malı Suçlama

Bilişsel Terapi ve Uygulamalarında Dikkat Edilecek Konular Bilişsel terapiler bir “ikna süreci” değildir. Bilişsel terapiler “akıllı düşünmeyi öğreten terapiler” değildir. Kabulün öğrenilmesi, İyi eğitim ve süpervizyon, Terapistlerin kendi şemalarının farkında olmaları.