RENKLİ GÖRÜNTÜ İŞLEME Güneş Baltacı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Steganografi.
Advertisements

Matlab’da Diziler; Vektörler ve Matrisler
IŞIK YOKSA RENK YOKTUR! Cisimler üzerlerine düşen ışığı yansıttıkları zaman onları görür ve rengini söyleriz. Eğer ışık yoksa renk de yoktur.
Beyaz Işık Gerçekten Beyaz mıdır?
Geometrik Dönüşümler.
(Radio Detection and Ranging)
KONU :GÖRÜNTÜNÜN GEOMETRİK MODELLERİNİN KURULMASI
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
Bilgisayar Programlama
Sayısal İşaret İşleme Laboratuarı
DİJİTAL GÖRÜNTÜLEME Dr. Levent Oğuzkurt Başkent Üni.
RENK KAVRAMI ve RENK MODELLERİ
RESİM FOTOĞRAF İŞLEME YAZILIMLARI.
Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
Elektromanyetik Dalgalar
CLONESTAMP HEALING BRUSH SHADOW – HIGHLIGHT LEVELS HUE/SATURATION RUTUŞLAMA.
Görüntü Bağdaştırıcıları
SEDA ARSLAN TUNCER Android işletim sisteminde RGB histogram değerlerinin gerçek zamanlı olarak elde edilmesi SEDA ARSLAN TUNCER
Görüntü Kayıt Formatları:
IŞIK Yunus Emre Yüksel.
Hazırlayan Gülnihal BAYINDIR ALKAN İMKB MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ANADOLU LİSESİ GRAFİK VE FOTOĞRAF ALANI BÖLÜM ŞEFİ.
GÖRSEL ESTETİK IŞIK VE RENK Yusuf Kadri Şirinkan.
Beyaz Işığın Renklere Ayrılması Şekildeki prizmaya gönderilen beyaz ışık demeti, prizmadan çıktıktan sonra renklere ayrılır. Bu renkler perde üzerine düşürüldüğünde.
Grafik ve Animasyon Sistemleri
İLERİ GÖRÜNTÜ İŞLEME (Prof. Dr. Sarp ERTÜRK).
Grafik ve Animasyon Ders-01 Temel Terimler.
GÖRÜNTÜ İŞLEME UYGULAMALARI
Resim Sıkıştırma Yonca BAYRAKDAR
Hazırlayan: Cihan UĞUR
İNTERNET PROGRAMCILIĞI I
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
Bilgisayar Grafiklerinde Renkler
Işık Maddenin fiziksel yapısındaki atomik etkileşim sonucu oluşan elektromanyetik saçılımdır. Herhangi bir dalganın iki temel özelliği dalga boyu ve frekansıdır.
BİLGİSAYAR GRAFİĞİ Ders 5:PROJEKSİYONLAR
Bilgisayar Görmesi Ders 3:GÖRÜNTÜLERİN GÖSTERİLMESİ
Bilgisayar Görmesi Ders 7:Filtreler
Bilgisayar Görmesi Ders 5: İstatistiksel İşlemler
Grafik ve Animasyon.
Bilgisayar Görmesi Ders 8:Kenar Bulma
Bilgisayar Grafikleri Ders 5: 3B Homojen koordinat
Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
Yrd.Doç.Dr.Esra Tunç Görmüş
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
ÜNİTE -5 IŞIK.
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME Y. Doç. Dr. Esra Tunç Görmüş
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Görüntü Kaynaştırma Teknikleri Hafta-12
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) SUNU III Doç. Dr. Eminnur Ayhan
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
RENKLERİN EFENDİSİ: IŞIK.
RENK AYRIMI.
SAYISAL GÖRÜNTÜ TEMELLERİ
FOTOGRAMETRİ - I Sunu 3- 3 Eminnur Ayhan
ÇOK BOYUTLU İŞARET İŞLEMENİN TEMELÖZELLİKLERİ
Mustafa Teke, Alptekin Temizel Enformatik Enstitüsü , ODTÜ
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
Yıldıray YALMAN Doç. Dr. İsmail ERTÜRK
Gerçek Zamanlı Video Kayıtlarına Veri Gizleme Uygulaması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KANUNİ İLKÖĞRETİM OKULU KAHRAMANMARAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
Temel Bilgiler Pixel Sayısal görüntülerin en küçük birimi Picture element –Resim parçası Kendine ait renk bilgisine sahiptir İki boyutlu yapı Her.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PROJEKTÖR.
TEMEL TASARIM İLKELERİ
DİJİTAL GÖRÜNTÜ İŞLEME Hafta 5
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

RENKLİ GÖRÜNTÜ İŞLEME Güneş Baltacı

İçerik Görünür Bölge Renk Uzayları ve dönüşümleri Indexed RGB NTSC YCbCr CMY HSI Renkli Görüntünün Özellikleri Karşıt Renkler Filtreleme Yüksek Frekanslı Filtreler Alçak Frekanslı Filtreler

Renkli Görüntü (Colour Image) Göz 400-700 nm dalga boyundaki ışıkları algılayabilir Gözümüzdeki renk algılayıcı hücrelerin 3 çeşit olması sebibiyle gördüğümüz bütün renkler kırmızı, yeşil ve mavi renklerden oluşur

Matlab de renkli görüntü; Indexed image RGB image

Indexed Images Indeks görüntü; Renk matrisi(Colormap matrix) Görüntü matrisi (Image matrix ) den oluşur.

RGB Images RGB görüntü 3 boyutlu bir matristen oluşur. Üçüncü boyut Red, Green, Blue renk değerlerini ifade eder Her renk 8 bit ile temsil edilir 1 pixel toplam 24 renk biti ile temsil edilir. farklı renk oluşturulabilir

RCB Color Cube RGB görüntü uzayı kartezyen koordinat sistemini baz alır Bütün renkler birim küb içerisinde veya üzerinde bulunur Kübün köşegeni gray scale eksenidir. Bütün gri renk tonları köşegen üzerinde bulunur.

NTSC Renk Uzayı USA’de televizyonlarda kullanıllan bir renk formatıdr. Gray-scale bigisi renk bilgisinden ayrılır. Bu sebeple sinyal hem renkli hem de renksiz televizyonlarda kullanılabilir. Üç parametre kullanılır: Y(luminance) I(hue) Q(saturation)

RGB resim uint8, uint16 veya double olabilir. Rgb_image=ntsc2rgb(yiq_image) yiq=_image=rgb2ntsc(rgb_image) RGB resim uint8, uint16 veya double olabilir. Çıkış double bir matristir

YCbCr Renk Uzayı Digital video larda kullanılan bir renk formatıdır. ycbcr_image=rgb2ycbcr(rgb_image) Giriş hangi veri türünde ise çıkış da o veri türündedir.

CMY Renk Uzayı Fotokopi makeleri veya printer gibi kağıt üzerine renkli görüntü basan cihazların veriyi CMY formatında almaları gerekir. Cyan(Camgöbeği) : [0 1 1] Magenta(Eflatun) : [1 0 1] Yellow(Sarı) : [1 1 0]

HSI Renk Uzayı Intensity, Hue, Saturation değerlerinin hesaplanmasıyla renkleri daha iyi tanımlamamıza yardımcı olur. Düşey eksen intensity eksenidir.

Intensity : Düzlem ile intensity ekseninin çakıştığı nokta intensity değerini verir. İntensity [0 0 0] noktasında 0, [1 1 1] noktasında 1 değerini alır. Saturation : I ekseninden noktaya çizilen vektörün uzunluğu saturasyon değerini verir, d ile doğru orantılı olarak artar. Hue : Noktanın red referans ekseni ile yaptığı açıdır.

hsi=rgb2hsi(rgb)

rgb=hsi2rgb(hsi)

Görüntü Görüntü, iki boyutlu ışık şiddeti fonksiyonudur. Bu fonksiyon f(x,y) şeklinde gösterilir f’in sayısal değeri ise parlaklık değeri veya görüntünün ilgili noktadaki gri seviye değeridir Dijital tanımda her bir pixel ayrı bir alan olarak tanımlanmıştır. f fonksiyonuna derinlik,renk ve zaman değişkenleri de eklenerek fonsiyonumuz a(x,y,z,c,t) şeklini alır .

Renkli Görüntü Renkli görüntüler üç ayrı görüntü matrisinin üstüste çakıştırılması olarak düşünülebilir. Matrsilerden herbiri kırmızı, yeşil ve mavi tonları ifade eder. Üç renk tonunu kombinasyonları ile renkli görüntüler elde edilir. Örneğin her kanalda 8 bitlik yani 256 farklı renk tonu kullanımakta ise, renkli görüntüde 24 bitlik renk derinliği oluşacaktır.

Renk Dönüşümleri Görüntüye greyscale etkisi sağlama, görüntüyü oluşturan renklerin yoğunluğunu değiştirmek için renk dönüşümüne ihtiyaç duyulur. Renk dönüşümü ColourMatrix kullanılarak yapılır.

Renk Matrisi M[0][0] M[1][1] M[2][2] M[3][3] Red Green Blue Alpha ColourMatrix red, green, blue renklerinin yoğunluk değerlerini saklar Alpha, resmin saydamlığını ifade eder. 0 resmin en saydam olduğu değer 1 resmin en mat olduğu değer

Örnek 1 Görüntünün renk yoğunluluğu değiştirilir

Örnek 2 Yoğunluk değeri 1 den 0.7’ye düşüldü

Karşıt Renkler Resmin karanlık kısımlarında kalan detaylar belirginleştirilebilir Resimde bazı renklerin baskın olması halinde complement işlemiyle renk dağılımı dengelenebilir

Örnek 1

Örnek 2

Örnek 3 Pixel lerdeki yeşil değeri arttırılarak eflatun oranı azaltılmıştır

Filtreleme Görüntüler her bir pikseli ve komşularını sayısal bir matrix olan kernel ile çarparak convolve edilir. Bu matris özellikle görüntüdeki her bir pikselin üzerine taşınır ,matrix altındaki her bir piksel uygun matrix değeri ile çarpılır , toplam hesaplanıp normalize edilir ve merkez piksel sonuç ile değiştirilir.

Düşük frekanslı filtreler (Color Image Smooting) Kıvrımları düzgünleştirir Görüntüyü yumuşatır Detayları ve gürültüyü yok eder Bulanık görüntüler için kullanışlıdır

Yüksek frekanslı filtreler (Color Image Sharpening) Kıvrımları keskinleştirir amacıyla kullanılır Bulanık görüntüleri keskinleştirmek için idealdir Piksellerin göreceli zıtlığını arttırır