XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİVAN EDEBİYATI.
Advertisements

HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
ŞİİR BİLGİSİ.
NEDİM Asıl adı Ahmed'dir. İstanbul'da doğmuştur. İyi bir öğrenim görmüş; Arapça, Farsça öğrenmiştir. Nevşehirli Dâmâd İbrahim Paşa'nın özel kütüphanesinin.
BâKi’NiN HAYATI,EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESELERİ
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
HALK VE DİVAN EDEBİYATI
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Sesli izleyiniz yılında İzmir'de doğmuştur. Bestekarımız mûsikî çalışmalarına daha yedi yaşında iken amcası Emin Efendi'den meşk ederek başlamıştır.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Türkçe Dersi/Edebiyat Dersi Kaynak Sitesi
Abdülbâkî Gölpınarlı Tasavvuf ve edebiyat dünyamızın anıt ismi
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
DİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
RUBAI.
ŞİİR VE ZİHNİYET.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
DİVAN EDEBİYATI.
Divan Edebiyatı Şairleri
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
Hazırlayan:Ozan Doruk YAVUZ
Nedim’in Hayatı.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
BENDLERDEN OLUŞAN NAZIM ŞEKİLLERİ
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
MESNEVİ Fars edebiyatından alınmıştır. "ikişer, ikişerlik" anlamına gelmektedir. Her beytin “aa, bb, cc…” şeklinde kendi arasında uyaklı olması yazım.
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Müzik Nedir?.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Nedim.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
Pir Sultan Abdal.
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
Ziya Paşa (1825 – 1880).
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Abdülbâkî Gölpınarlı Tasavvuf ve edebiyat dünyamızın anıt ismi
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
Sunum transkripti:

XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı

DİVAN EDEBİYATI

DİVAN EDEBİYATI: “Eski Edebiyat, Klasik Edebiyat, Saray Edebiyatı, Aydın Zümre Edebiyatı” gibi adlarla da anılır. 

Divan Şiiri: Türklerin Müslümanlığı kabul etmelerinden sonra, 13. yüzyıldan 19. yüzyıla kadarki dönemde medrese kültürüyle yetişen aydınların Arap ve Fars edebiyatlarının etkisi altında ortaya koydukları şiir anlayışına “Divan Şiiri” (Klasik Türk Şiiri) denir.

Beyitlerle Kurulanlar Gazel Kaside Mesnevi Kıt’a Müstezat

Dörtlüklerle Kurulanlar Rubai Tuyuğ Murabba Şarkı

Terkib-i Bent Terci-i Bent Bentlerle Kurulanlar

GAZEL Bende yok sabr ü sükûn sende vefâdan zerre İki yokdan ne çıkar fikredelim bir kerre (Nâbi) Yılda bir kurban keserler halk-ı âlem ıyd içün Dem-be-dem sâat-be-sâat men senün kurbanınam (Fuzûlî) Ferman-ı aşka can iledür inkiyadumuz Hükm-i kazaya zerre kadar yok inadumuz (Bâkî)

RUBAİ Esrârını dil zaman zaman söyler imiş Hengâme-i gamda dâstan söyler imiş Aşk ehli olup da mihnet-i hicrâne Ben sabr iderin diyen yalan söyler imiş (Azmizâde Hâleti)

ŞARKI Bir safa bahşedelim gel şu dil-i na-şada Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada İşte üç çifte kayık iskelede amade Gülelim oynayalım kam alalım dünyadan Ma-i Tesnim içelüm çeşme-i nev-peydadan Görelim ab-ı hayat akdığın ejderhadan Bir sen ü bir ben ü bir mutrib-i pakize-eda İznin olursa eger bir de Nedim-i şeyda Gayrı yaranı bugünlük edip ey şuh feda Gidelim serv-i revanım yürü sa'd-abada (Nedîm)

MURABBA Gül yüzünde göreli zülf-i semen-sây gönül Kuru seydâda yiler bî-ser ü bî-pay gönül Dimedüm mi sana dolaşma ana hay gönül Vây gönül vây bu gönül vây gönül ey vây gönül Çîn-i zülfünden umar nâfe-i hoş-bûy murâd Bu hevâ yolına yıllarla yiler nite ki bâd Ol dahı sencileyin itmedi ben hastayı yâd Vây gönül vây bu gönül vây gönül ey vây gönül . . . . . ( Ahmed Paşa)

MUHAMMES Gâh mir’ât-ı rûy-ı sa’âdet gösterür Gâh döner jeng-i nuhûsetle felâket gösterür Bir nefesle âşıka bin türlü hâlet gösterür İvme ey dil sabr kıl ivmek melâmet gösterür Görelüm âyîne-i devrân ne sûret gösterür Ey gönül dünyâ içün yok yire çekme ıztırâb Nice şehlerden gerü kalmış serâdur bu harâb Ârife ef’âl-i gerdûndan yaraşmaz inkılâb Şâhid-i maksûda çek sabr u tahammülden nikâb (AŞKÎ)

TERKİB-İ BENT Saki getir ol badeyi kim mâye-i candır Arâm-dih-i akl-ı melâmet-zedegândır Ol mey ki olur saykal-ı dil ehl-i kemâle Nâ-puhtelerin aklına bâdî-i ziyandır Bir câm ile yap hatırı zîrâ dil-i vîrân Mehcûr-ı hârâbat olalı hayli zamandır Sâkî içelim aşkına rindân-ı huda'nın Rindân-ı huda vâkıf-ı esrâr-ı nihândır Sâkî içelim rağmına süfi-ı harisin Kim maksadı kevser emeli hıır-i cinândır Aşk olsun o pîr-ı mey-perverde-i aşka Kim badesi sad-sâle vü sâkîsi civandır Pîr-i meye sor mes'elede var ise şüphen Vaizlerin efsaneleri hep hezeyandır ……….. (ZİYA PAŞA)

DÖNEMİN SANATÇILARI

FUZÛLÎ Türk Edebiyatı’nın en büyük lirik şairi kabul edilir. Şiirlerinde tasavvuf ve beşeri aşk iç içedir. Azeri lehçesini kullanmıştır. Arapça, Farsça ve Türkçe Divan’ı olan tek şairdir. Eserleri: Şikayetname, Leyla ile Mecnun, Hadikatü’s Süada, Beng ü Bade, Heft-cam, Hadis-i Erbain Tercümesi, Şah ü Geda, Enisü’l Kalb, Arapça, Farsça ve Türkçe Divan

.. Döneminde Sultan-ı Şuara ünvanı almıştır. Din dışı konular işlemiş. Derin bir tasavvuf bilgisine sahiptir. Kanuni Sultan Süleyman için terkib-i bentle yazdığı ‘Kanuni Mersiyesi’ ile ünlüdür. Divan’ı vardır. Hiç mesnevi yazmamıştır.

BAĞDATLI RÛHÎ # Terkib-i bentleriyle tanınır. # Divan’ı vardır.

TAŞLICALI YAHYA Divan edebiyatında mesnevi çığırının en önemli şairlerindendir. Mesnevilerinde İran etkisinde kalmamıştır. Hamse sahibidir. Hamsesinde Bulunan Mesneviler: Şah ü Geda, Yusuf u Züleyha, Gencine-i Raz, Kitab-ı Usül, Gülşen-i Envar

ZÂTÎ Yavuz ve Kanuni’ye kasideler yazmıştır. Baki’nin yetişmesinde katkısı vardır. Eserleri: Şems ü Pervane (mesnevi), Edirne Şehrengizi ve Divan’ı vardır.

SEHÎ BEY Heşt Behişt:Anadolu sahasında yazılmış ilk, Türk Edebiyatı’nda yazılmış ikinci Şairler Tezkiresi’dir.)

LATÎFÎ Eserleri: Tezkiret-üş-Şuara (Kanuni Sultan Süleyman'a sunmuştur.) Risale-i Evsaf-ı İstanbul Fusul-i Erbaa Subhat-ül-Uşşak Nazm-ül-Cevahir Ahval-i İbrahim Paşa Vasfı asaf-nâme Enis-ül-Fuseha Esma-üs-Suver-il-Kur'an

ÖRNEK SORULAR 1)Aşağıdakilerden hangisi Divan Edebiyatı nazım biçimlerinden biri değildir? A) Güzelleme B) Gazel C) Kaside D) Terci-i Bend E) Terkib-i Bend CEVAP:A

2) 16. yüzyılın büyük şairlerinden ........ büyük Türk devletinin en geniş ve en zengin çağında Kanuni gibi muhteşem bir sultanın devrinde ve himayesinde yetişmiştir. Daha on dokuzundayken şiirleri dillerde gezmeye başlamış, Muhibbi takma adı ile şiirler yazan Kanuni dahi onu takdir etmiştir. Kanuni'nin ölümü ile en yüce dayanağını kaybeden şair, gerçek ve samimi elemlerini anlatan meşhur Kanuni Mersiye’sini yazarak ona olan şükran borçlarını ödemiştir. Bu parçanın sıra noktalı boşluğuna aşağıdaki sanatçı adlarının hangisi getirilmelidir? A)Fuzuli B)Nef'i C)Baki D)Gülşehri      E)Nesimi CEVAP:C

Hazırlayan : Kasım Özkurt Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni