CEPEJ Mahkeme Performansı Çalışmaları
CEPEJ’in faaliyet gösterdiği alanlar… Yargı sistemlerinin değerlendirilmesi Yargı sistemlerinin değerlendirilmesi Yargılama süresi yönetimi Yargılama süresi yönetimi Adaletin kalitesi Adaletin kalitesi İcra İcra Arabuluculuk Arabuluculuk Hedeflenen iş birliği Hedeflenen iş birliği
CEPEJ – özellikle tavsiye eder Yargı Sistemlerinin Değerlendirilmesi - Rapor Yargı Sistemlerinin Değerlendirilmesi - Rapor “Zaman yönetimi kontrol listesi” “Zaman yönetimi kontrol listesi” SATURN – Avrupa Yargılama Sürelerini İzleme Tek Tip Rehber İlkeleri (EUGMONT) SATURN – Avrupa Yargılama Sürelerini İzleme Tek Tip Rehber İlkeleri (EUGMONT) GOJUST – Yargı İstatistikleri Rehber İlkeleri GOJUST – Yargı İstatistikleri Rehber İlkeleri
CEPEJ – tavsiye edilen göstergeler Dava türü itibarı ile derdest davalar 2008’de açılan yeni davalar 2008’de tamamlanan davalar itibarı ile derdest davalar 1Hukuk davaları 1aÇekişmeli boşanmalar 1bRetler
CEPEJ – tavsiye edilen göstergeler Etkinlik oranı, toplam gecikmiş iş yükü, hakim başına dava, standart tamamlama... Tamamlama oranı Biten davalar Açılan davalar Dava devir oranı Çözülen davaların sayısı Sonunda çözülmeyen davaların sayısı Bitirme zamanı Dava devir oranı
CEPEJ göstergeleri –TK I’e uygulanmış
CEPEJ göstergeleri – TK’ya uygulanmış II 1. mahkeme 2. mahkeme 3. mahkeme 4. mahkeme 5. mahkeme 6. mahkeme 7. mahkeme Mahkemelerin ortalaması Avusturya Bosna Hersek İş Yükü / Etkinlik (kişi başı dosya sayısı) Ziyaret Edilen Mahkemelerin İş Yükü / Etkinliği
Peki kalite konusu?
Detaylı mahkeme kalitesi modelleri Hollanda: mahkeme kalitesi ölçümü sistemi ve RechtspraaQ Hollanda: mahkeme kalitesi ölçümü sistemi ve RechtspraaQ Finlandiya: Kalite ölçütleri Rovaniemi Mahkemeleri Finlandiya: Kalite ölçütleri Rovaniemi Mahkemeleri
Hollanda Mahkemeleri (ve hakimleri) değerlendirmek için kalite göstergeleri: mahkeme kalitesi ölçüm sistemi Bağımsızlık ve tarafsızlık Bağımsızlık ve tarafsızlık Yargılamaların zamanındalığı Yargılamaların zamanındalığı Hakimlerin uzmanlığı Hakimlerin uzmanlığı Duruşmalarda taraflara muamele Duruşmalarda taraflara muamele Yargı kalitesi Yargı kalitesi Üç ilk derece mahkemesinde test edildi (1999 – 2001) Üç ilk derece mahkemesinde test edildi (1999 – 2001)
Hollanda RechtspraaQ (2002) Normatif çerçeve; Normatif çerçeve; Kalite düzenlemeleri Kalite düzenlemeleri Mahkeme kalitesi için ölçüm sistemi Mahkeme kalitesi için ölçüm sistemi Ölçüm araçları: Ölçüm araçları: Mahkeme geneli konumlandırma çalışması Mahkeme geneli konumlandırma çalışması Kullanıcı memnuniyet anketi Kullanıcı memnuniyet anketi Ziyaret Ziyaret Denetim Denetim Diğer unsurlar: Diğer unsurlar: Şikayetler usulü Şikayetler usulü Muadil denetimi Muadil denetimi
Finlandiya: Kalite ölçütleri (2003) Süreç Süreç Yargı kararı Yargı kararı Taraflara ve kamuoyuna muamele Taraflara ve kamuoyuna muamele Yargılamaların hızlılığı Yargılamaların hızlılığı Hakimlerin yetkinliği ve mesleki kabiliyetleri Hakimlerin yetkinliği ve mesleki kabiliyetleri Yargılamanın organizasyonu ve yönetimi Yargılamanın organizasyonu ve yönetimi
Finlandiya: Değerlendirme metodları Kendi kendine denetim Kendi kendine denetim Anketler Anketler Değerlendirme uzmanlarından oluşan bir grubun değerlendirmesi Değerlendirme uzmanlarından oluşan bir grubun değerlendirmesi İstatistikler İstatistikler Mahkemece yapılan beyan Mahkemece yapılan beyan In 2005 the courts received the European Crystal Scales of Justice Award
İlginiz için teşekkürler!