Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Sunuş Yoluyla Öğrenme Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sunuş yoluyla öğrenme modeli David Ausubel tarafından buluş yoluyla öğrenmeye alternatif olarak ortaya atılmıştır.
Buluş yoluyla öğrenmeye göre öğrenenler hangi bilginin gerekli, hangisinin gereksiz olduğuna karar veremeyebilecekleri için öğretim sunulanın alınması biçiminde tasarlanmalıdır.
Sunuş yoluyla öğrenme modeli “alış yoluyla öğrenme” olarak da adlandırılmaktadır. Modelin adı öğreten açısından bakıldığında sunuş, öğrenen açısından bakıldığında ise alış yoluyla öğrenmedir.
Sunuş yoluyla öğrenme modelinin özü, bilginin düzenlenerek uygun materyaller eşliğinde genelden özele doğru öğrenenlere sunulmasıdır.
Sunuş yoluyla işlenen bir dersin üç temel aşaması bulunmaktadır Sunuş yoluyla işlenen bir dersin üç temel aşaması bulunmaktadır. Bu aşamalar şunlardır: Ön organize edicilerin sunulması, Yeni konunun sunulması, Bilişsel örgütlenmenin güçlendirilmesi
Ön organize edicilerin sunulması aşamasında öğrenenlere konu ile ilgili genel bir çerçeve çizilir. Böylelikle konu ile bilgileri yerleştirebilecekleri bir yapı oluşturulur. Bu aşama ayrıca ön öğrenmelerle yeni öğrenilecek bilgiler arasında bağlantıların kurulmasına yardımcı olur.
Yeni konunun sunulması aşamasında öğrenilmesi beklenen bilgi genelden özele doğru örgütlenmiş biçimde sunulur.
Bilişsel örgütlenmenin güçlendirilmesi aşamasında ise eski ve yeni öğrenmeler arasında kurulan bağların güçlendirilmesine, öğrenilenlerin anlamlandırılmasına yönelik etkinlikler yapılır.
Sunuş yoluyla öğrenmenin etkili olabilmesi için sunulan bilginin öğrenen tarafından anlamlandırılabilmesi gerekmektedir. Bu yüzden yeni bilginin birden fazla duyu organını uyaracak şekilde, örnekler verilerek sunulması önemlidir.
Kaynaklar Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara.