Fen Laboratuvarının Önemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

SİNGAPUR MATEMATİĞİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
HAKKIMIZDA Tam zamanlı İngilizce eğitimi English Kids Academy ile artık çok kolay Kurumumuz 1981 yılından beri yayıncılık alanında edindiği tecrübeyi.
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Bilimsel Süreç Becerileri
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Mandalanın Ölçme Değerlendirme Sürecindeki Rahatlatıcı Etkisi
Problem Çözme Becerileri
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
FEN LABORATUVARINDA ORGANİZASYON
Ünite Portfolyo Sunumu
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Proje, Performans Değerlendirme
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
  Eğitim kurumlarında toplumun yeni yetişmekte olan bireylerine, fen eğitimi veren öğretmenlerin öncelikle yanıtlamaları gereken bir dizi soru vardır.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİMİ VE LAB. UYGULAMALARI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Bilimsel Süreçler Temel Süreçler Nedensel Süreçler Deneysel süreçler
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Fen eğitiminde problem çözme yöntemini kullanmanın iki önemli gerekçesi vardır.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bilimsel Süreç Becerileri
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
BİLİMİN DOĞASI BİLİMSEL YÖNTEM BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ FEN/FİZİK ÖĞRETİMİNDE LABORATUVAR YAKLAŞIMLARI 1.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Sunum transkripti:

Fen Laboratuvarının Önemi Dr.Bülent Çavaş Fen Bilgisi Eğitimi ABD.

Sunu Taslağı Uluslararası Çalışmalar Fen Bilgisi Laboratuvarının Önemi Fen Bilgisi Laboratuvarının Tarihçesi Fen Bilgisi Laboratuvarının Amaçları Türkiye’de Fen Bilgisi Laboratuvarı Uygulamaları Bilimsel Süreç Becerileri

Uluslararası Çalışmalar TIMSS, PISA, ROSE

PISA Çalışmaları

Laboratuvarsız Fen Öğretimi boyasız ve tuvalsiz resim yapmayı öğrenme kullanma kılavuzunu okuyarak bisiklet sürmeyi öğrenme

öğrenciler ilk 10 dakika dikkatlerini %70 oranında toplayabildikleri halde, bu oran son 10 dakikada %20’ye düşmektedir.

FEN BİLGİSİ LABORATUARININ ÖNEMİ Sizce fen nedir? Fen eğitiminin temel amacı nedir? Laboratuar çalışmaları olmadan fen dersleri yürütülebilir mi?

FEN ; Bilgidir, bilgiyi edinmedir. Doğa bilimidir. Doğayı ve yaşanılan çevreyi tanımadır. Merak güdüsü ve araştırmacı ruhla beslenir.

Fen Öğretiminde Laboratuarın Yeri Özgüveni geliştirir, merakı giderir. Kişiyi öğrenmeye güdüler. Problem çözme becerisini geliştirir. Anlamlı öğrenmeyi sağlar. Psikomotor ve zihinsel becerileri, bunların koordinasyonunu geliştirir. Analitik düşünme becerisini arttırır Deney – yorum şeklinde öğrenme yaklaşımı geliştirir. Günlük hayat ve fen ilişkisi kurulmasında yardımcı olur.

Fen Eğitiminin Amaçları Bilimsel düşünme becerisi kazandırmak. Yorum yapabilme becerisi kazandırmak. Yaratıcılığı arttırmak Düşünce gücünü geliştirmek Günlük hayatı kolaylaştırmak.

Ne zamandan beri fen eğitiminde laboratuar kullanılıyor? 1880’lerde lise kimya derslerinde kullanılmaya başlanmış.( Moyer, 1976 ) 19. yüzyılın ortalarından itibaren fen öğretiminin temel öğelerinden biri olarak kabul edilmiş. ( Blosser, 1983 ) 2. Dünya Savaşı sonrasında fen öğretiminde gözlem ve deney yaparak öğrenmenin önemi fark edilmiş. (Haurd, 1961). Yaparak yaşayarak öğrenme anlayışına dayalı yeni fen programları uygulanmaya başlamıştır.

Peki ya Türkiye’ de ? Bu program ülkemizde 1965’li yıllarda denemeye konulmuştur. 1971 yılında da İlköğretmen okullarının tamamında ve yüz devlet lisesinde uygulanmaya başlamıştır.

Bilimsel Süreç Becerileri Nedir? Fen bilimlerinde, öğrenmeyi kolaylaştıran, araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran, öğrencilerin aktif olmasını sağlayan, kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygusunu geliştiren, öğrenmenin kalıcılığını artıran temel becerilerdir ( Çepni, Ayas, Johnson ve Turgut, 1997). Bu beceriler, bilim adamlarının çalışmaları sırasında kullandıkları becerilerdir.

Bilimsel Süreç Becerileri A - Temel Beceriler B - Nedensel Beceriler C - Deneysel Beceriler

Temel Beceriler Gözlem Yapma Ölçme Sınıflama Verileri Kaydetme Sayı ve Uzay ilişkileri

Nedensel Beceriler Önceden kestirme Değişkenleri belirleme Verileri yorumlama Sonuç Çıkarma

Deneysel Beceriler Hipotez Kurma Verileri Kullanma ve Model oluşturma Deney Yapma Değişkenleri Değiştirme ve Kontrol etme Karar Verme

Bilimsel Süreç Becerileri Neden Önemlidir? 1) BİLGİ PATLAMASI 2) PROBLEM ÇÖZME 3) ZİHİNSEL GELİŞİME KATKI 4) ÖĞRENMENİN KALICILIĞI

Bilgi Patlaması Öğrencilere her bilgiyi yüklemek mümkün değildir. Bilginin yanısıra bilginin elde ediliş yöntemleri de öğrencilere kazandırılmalıdır. (Mallinson:Mallison, 1998) Bilimsel bilgiler değişebilir. Bilimde süreklilik ilkesi vardır. Bilimsel bilgilerin bilinen gerçeklerle doğru olduğu ve zamanla değişebileceği fikri öğrencilere aşılanmalıdır. (Çepni: Ayas: Johnson: Turgut, 1996:18)

Problem Çözme Bilimsel süreç becerileri öğrencilerin; Problem çözmelerine, Eleştirel düşünmelerine Makul sorular sorup cevaplar aramalarına Günlük hayatta karşılaştıkları problemleri çözmelerine yardımcı olur (Germann, 1994:749).

Zihinsel Gelişime Katkı Bilimsel süreç becerilerinin kazanılması ile öğrencilerin formal işlem basamağına (Piaget’in Zihinsel Gelişim Kuramındaki son basamak) ulaşması arasında yüksek bir korelasyon bulunmuştur. Padilla, Okey ve Dillashaw tarafından yapılan bir araştırma bazı bilimsel süreç becerileriyle (değişkenleri değiştirmek, verileri yorumlamak, hipotez kurmak ve deney yapmak) soyut (formal) işlem becerileri arasında yüksek bir ilişki bulunmuştur. (r=0,73) Bu sonuç gösteriyor ki iki beceri seti arasında güçlü ortak yanlar vardır. (Padilla: Okey, 1984:277)

Öğrenmenin Kalıcılığı öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kullanması onların öğrendiklerini daha kolay hatırlamalarını sağlar. Yaparak yaşayarak öğrenme en iyi öğrenmedir. Yaparak öğrenmede öğrenci hemen hemen tüm duyularını kullanır ve bu sayede öğrenme daha etkili, kolay ve kalıcı olur.

Kaynaklar 􀂄􀂄 Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuvarın Yeri ve Önemi-I, Çağdaş Eğitim, 204, 21-24 Laboratuvarın Yeri ve Önemi-II, Çağdaş Eğitim, 205, 7-11 􀂄􀂄 Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1995). Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuvarın Yeri ve Önemi-III, Çağdaş Eğitim, 206, 24-28 􀂄􀂄 Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D.,ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı, 31-44. 􀂄􀂄 Gabel, D. L. (1993). Introductory Science Skills. (2. Basım). Prospect Heights, IL: Waveland Press, Inc. 􀂄􀂄 Lunetta, V. N., Hofstein, A., & Giddings, G. (1981). Evaluating science laboratuvary skills. The Science Teacher, 48, 22-25. 􀂄􀂄 Lunetta, V. N., & Tamir, P. (1979). Matching lab activities with teaching goals. Science Teacher, 46, 22-24. 􀂄􀂄 Ostlund, Karen L. (1995). Science Process Skills: Assessing Hands on Student Performance. Addison Wesley. 􀂄􀂄 Rezba, Richard J., Fiel, Ronald L.& Funk, H. James (1994) Learning and Assessing Science Process Skills. Kendall Hunt Pub.