Hasta görüşmesinin önemi ve Hasta görüşmesinde hekimin görevleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
İCRA DAİRESİ KULLANICI MEMNUNİYETİ ANKETLERİ: AVUKATLAR I. TEMEL BİLGİLER GI1. Hangi sıfatla icra dairesinde bulunmaktasınız:
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Copyright © 2010, 2007, 2004 Pearson Education, Inc UNİTE 5 Dinleme ve Cevap verme 1.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ROL OYNAMA.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Klinik Yetiştiricilik
PSİKİYATRİK GÖRÜŞME VE DEĞERLENDİRME
Hasta Memnuniyeti-İletişim
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
March 2, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile hekimliği
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
Öfkeyi önlemenin yolu kendini bilmektir.
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
Sağlık Ortamlarında İletişim
HOŞGELDİNİZ.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
İŞBİRLİĞİ VE GÖRÜŞMENİN SONLANDIRILMASI
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA, MOTİVASYON VE BAŞARILI OLMA
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Hasta görüşmesinin önemi ve Hasta görüşmesinde hekimin görevleri

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Kişi merkezli yaklaşım Uzun süreli hasta hekim ilişkisi Hasta ile görüşme ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Öğrenim hedefleri Bilgi Görüşme sürecinin kavranması Tutum Hekimin görevlerini benimsemesi ve kişi merkezli yaklaşım Beceri Hasta ile görüşmede iletişim becerilerinin geliştirilmesi Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi ETKİLİ GÖRÜŞME İstenen sonuçları sağlayan bir görüşmedir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Hastayla görüşmede Bireylerin problemlerinin iyi kavranması Hastaların uyum ve memnuniyetinin artırılması Mesleki memnuniyetin artırılması söz konusu olabilir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Etkili bir görüşme yapabilmek için; doktorun eğitimi, doktorun bilgi birikimi doktorun tecrübesi sahip olduğu iletişim teknikleri sorun çözme yeteneği önemlidir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi İletişimsizlik İlk kural önce DİNLE Görüşmelerin %69’da hastanın sözü ortalama ilk 18 saniye kesiliyor sadece %2 konuşmaya devam edebiliyor. Görüşmelerin yarısında hasta ve doktor asıl sorun hakkında hemfikir değildir. Doktorlar, hastaların ilk belirttikleri sorunun asıl sorun olduğunu düşünmektedir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi İletişimsizlik Genellikle görüşmeler doktor-merkezli bir yaklaşım izlenerek yapılmaktadır. Hastaların bilgileri anlama sorunları vardır ve bunun önemli bir nedeni de doktorların tıbbi terimler kullanmasıdır. Hastanın ilk belirttiği sorun asıl sorunu olmayabilir Görüşmeler hasta merkezli yapılmalıdır Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi İletişimsizlik Hastaların yaklaşık yarısı ilaçlarını almayı unutmakta veya düzgün kullanmamaktadır. Her yıl İngiltere'de boşa harcanan ilaç bedeli 300.000.000 pound iken, Doktor önerilerine uymamanın bedeli yaklaşık 100 milyar Amerikan Dolarıdır. Karar verme aşamasına ne kadar katılmak istediğinin saptanması ve tedavi seçeneklerinin tartışılması hasta uyumunu daha da arttıracaktır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Görüşmede Doktorun Görevleri Hastanın ana sorununu öğrenmeye çalışmak, Hastanın sorununa nasıl baktığını anlamak, Bu sorunun hasta ve ailesindeki fiziksel, duygusal ve sosyal etkileri anlamaya çalışmak, Hastanın başlıca endişelerini kavramak, Ne öğrenmek istediğini anlamak, Anlatılanı anlayıp anlamadığını ve öğrendiklerine tepkisi belirlemektir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşme Süreci Hasta gelmeden önce başlar. Hasta gelmeden önce hazırlanmak; birçok belirsizliğin önüne geçebileceği gibi, Önceden tutulmuş not veya kayıt gibi bilgileri gözden geçirmeyi sağlayacaktır. Ayrıca ortamın hastanın rahat edeceği ve mahremiyetin korunabileceği şekilde düzenlenmesi de, hastadan bilgi almayı kolaylaştıracaktır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Görüşme Sürecinin Bölümleri Görüşmeyi başlatma Bilgi toplama İlişki kurma Açıklama ve planlama Görüşmeyi sona erdirme Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

1. Görüşmeyi başlatma bölümü Hastanın sözünü kesmeden dikkatle dinleme, hastanın öğrenmek ve tartışmak istediği tüm noktaları belirleme görüşmenin gündemini oluşturma yer alır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi 2. Bilgi toplama bölümü sorunların belirlenmesi, hastanın bakış açısının anlaşılması, kısa bir özet yapılması. (Kısa özet; hem hastanın sorunlarını anladığını göstermek hem de görüşmeyi yapılandırarak tıbbi bir zemine oturtmak açısından iyi olacaktır) Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi 3. İlişki kurmak bölümü Hastanın verdiği sözel veya sözel olmayan ipuçlarını değerlendirerek sorunları anlamaya yardımcı olur, Burada hastanın sorunlarını empati yaparak anlamaya çalışmak ve hastayı konunun içine çekmek önemli unsurlardır, Doktor da hastayı dinlediğini, anladığını sözel veya sözel olmayan iletişim yöntemleriyle belirtmelidir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

4. Açıklama ve planlama bölümü Hastaya bilgiler az miktarlarda, anlayıp anlamadığını kontrol ederek vermek, Hastanın beklentileri, endişeleri ve düşüncelerini ortaya çıkarmak, Hastaya önerilerde bulunmak ve hastanın karar sürecine katılmasını sağlamak, Karşılıklı olarak bir plan kabul edilince de, planı gözden geçirmek ve kontrol etmek, planı hastanın anlayıp anlamadığından emin olmak çok önemlidir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

5.Görüşmeyi sona erdirme bölümü Güven oluşturmak sonraki görüşmeler açısından çok önemlidir, Bu bölümde doktor en çok zamanı kontrol etmek, son anda ortaya konan yakınmalar ve sorular için zamanın kalmaması konusunda sıkıntı çekmektedir, Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

5.Görüşmeyi sona erdirme bölümü Burada tatmin edici bir sonuç alınabilmesi, etkin bir danışmanlığın yapılabilmesiyle gerçekleşecektir. Ayrıca son bir defa daha özetleme yapılması, plan yürümediği takdirde yapılacak işlerin planlanması, Son kontrollerin yapılması gereken işlerdir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Başarılı hasta-hekim görüşmesi için; Dikkatli bir dinleme, doktorun konuşmaya geç başlaması, açık uçlu soruların sorulması, hastanın soru sormasına olanak tanınması, görüşmenin hasta odaklı olması, sözsüz iletişime dikkat edilmesi, Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Başarılı hasta-hekim görüşmesi için; hastanın anlayıp anlamadığının kontrol edilmesi, anlamayı kolaylaştırma, sadece fiziksel değil psikososyal sorunların da belirlenmesi, tedavi seçeneklerinin belirlenip hastanın da planların içine katılması gerekmektedir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi GÖRÜŞMENİN ETKİLERİ KISA DÖNEM - HASTA MEMNUNİYETİ ORTA DÖNEM - HASTA UYUMU UZUN DÖNEM - SAĞLIK DURUMUNDA İYİLEŞME Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar Hekimin iyi bir hasta görüşmesi yapma ve tıbbi öykü alma başarısı, görüşme tuzaklarına düşmeme yeteneği ile ilişkilidir. Deneyimli-deneyimsiz tüm hekimler meslek hayatları boyunca bu tuzaklarla karşılaşabilirler. Tuzakların farkında olmak ve görüşme sırasında önerilen teknikleri kullanmak, başarılı bir hasta-hekim ilişkisinin kurulmasında yardımcı olacaktır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 1- Doğrudan soru yöneltme Hastanın kendi gündemini sorgulayamayabilir En sık düşülen tuzaktır. Direkt sorularla yönlendirilmiş bir görüşme birim zamanda çok az bilgi sağlar çünkü zamanın çoğu görüşmecinin soruları kurgulaması ve sormasına harcanır. Görüşmeci eğer şans eseri uygun soruyu kurgulamamışsa, hastanın vermek istediği bilgiye hiç ulaşamayabilir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 2- Neden-Niçin soruları Suçluluk duygusuna yol açabilir Hastaları davranışları hakkında suçlu hissettirir ve defansif (korumacı) bir tavra sürükler. Bir niçin sorusu sorarken suçlayıcı tarzlardan kaçınmak çok zordur. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar “o ilacı niçin aldın?” “O ilacı almanızdan bahsedin” “işi niçin bıraktın?” “işi bırakmanız mı gerekti?” “niçin boşandın?” “boşanmanızdan bahsetmek ister misiniz?” Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 3- İma eden sorular Cevabı kendi içinde taşır, hastaya fırsat vermez özellikle hasta doktor karşısında kendini alt olarak hissediyorsa, uyumlu olma ihtiyacı hissediyorsa bir çok yanlış bilgi edinilebilir “Probleminiz hakkında konuşurken solunumunuz biraz hızlıydı. Acaba o zaman biraz sinirli miydiniz?” Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 4- Evet hayır soruları Detayları vermez, hastanın geçiştirmesine yol açabilir Hastanın cevabı gerçeklerden çok o anki çevresine daha bağımlı olabilir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar Evet yanıtı Memnuniyet yaratmak için mi (doktoru dinlediğini, duyduğunu belirtmek için mi)?, Doktorun o an duymak istediği cevabın o olduğunu düşündüğünden mi ?, Kaçındığı bir konuda çıkabilecek bir tartışmayı engelleme isteğinden mi?, Sadece gerçek bir yanıt mı? Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar Hayır yanıtı Aynı fikirde olmadığını mı belirtmek istemiştir? Doktoru memnun etmek mi istemiştir? Bir konuyu tartışmaktan mı kaçınmaktadır? Gerçek bir yanıt mı vermek Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 5- Konuyu habersiz değiştirme Görüşme akışını bozabilir Konu değiştirme zamanı geldiğinde en iyisi hastaya görüşmenin gideceği yön hakkında rehberlik yapacak “şimdi şu konu hakkında konuşalım” benzeri bir köprü cümle kullanılmalıdır. Aksi halde hasta hekimin kararsız olduğunu düşünerek ona olan güvenini yitirebilir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Görüşmedeki Tuzaklar 6- Göz teması kurulmaması Mimik ve jestler kaçırılabilir, hasta dinlenmediği hissine kapılabilir 7-Geri bildirim yapılmaması Hastaya anlaşılmadığı duygusunu verir Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Özet Hasta ile iyi iletişim kurulması Hastanın güveninin sağlanması Geri bildirim verilmesi Problemin tanımlanması Tedavi planı yapılması Hastanın karar verme sürecine katılması Paylaşılmış anlayışa ulaşılması Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Etkili bir görüşme yapabilmek için aşağıdakilerden hangisi önemsizdir? a) doktorun eğitimi b) doktorun bilgi birikimi c) meslekteki süresi d) doktorun tecrübesi e) sahip olduğu iletişim teknikleri Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Aşağıdakilerden hangisi görüşmede doktorun görevi değildir? a) Hastanın ana sorununu öğrenmeye çalışmak. b) Bu sorunun hasta ve ailesindeki fiziksel, duygusal ve sosyal etkileri anlamaya çalışmak. c) Anlatılanı anlayıp anlamadığını ve öğrendiklerine tepkisi belirlemektir d) Görüşmeleri doktor-merkezli yaklaşım izlenerek yapmak. e) Hastanın sorununa nasıl baktığını anlamak. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Aşağıdakilerden hangisi görüşme sürecinin bölümlerinden biri değildir? a) Görüşmeyi başlatma b) Bilgi toplama c) İlişki kurma d) Açıklama ve planlama e) Ailesiyle görüşme Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Aşağıdakilerden hangisi görüşmedeki tuzaklardan biri değildir? Doğrudan soru yöneltmek Konuyu haberli değiştirmek Evet hayır soruları İma eden sorular Neden-Niçin soruları Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi