EDEBİYAT BİLGİ VE TEORİLERİ II VİZE ÖDEVİ İRSAL-İ MESEL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
Acıyla çaldı kapının tokmağı Duruma anlam veremedim yavrum... Hepten çözüldü dizlerimin bağı Kalkıp açmaya varamadım yavrum... Güngören'de gün, göremedim.
Atasözlerindeki tezat
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
HAZRETİ ALİ’NİN VASİYETNAMESİ (Hazreti Ali’den oğlu Hasan’a)
EDEBİYAT BİLGİ VE TEORİLERİ 2
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
RUBAI.
İlksen Uysal BOZYEL/Türkçe Öğretmeni
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
YAŞ OTUZBEŞ.
B) Bir defasında beli incindi, nasıl olduysa oldu ayağı takılmış.
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
KONULARINA GÖRE ŞİİR TÜRLERİ
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
ARKADAŞLIK HOŞGELDİNİZ.
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Hazırlayan Yasin ŞİMŞEK
Kur’ân Doğru Bilgiye Önem Verir
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
Cahit Sıtkı Tarancı.
HALK EDEBİYATI.
BİR ZİHİN JİMLASTİĞİNE NE DERSİNİZ
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
SÖZ ÖBEKLERİ (GRUPLARI)
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Birlik ve beraberlik duygusu yüksek uluslar daima yükselir
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Nedim’in Hayatı.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Yesevîlik.
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ATASÖZLERİ VE DEYİMLER
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
OTUZ BEŞ YAŞ.
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
DERS İŞLENİŞ ÖRNEĞİ 5 E MODELİ
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Müzik Nedir?.
Pir Sultan Abdal.
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
Bugün neler öğreneceğiz?
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
EDEBİ SANATLAR Teşbih (Benzetme): Aralarında benzerlik ilgisi kurulan varlık veya kavramlardan nitelikçe zayıf olanın, kuvvetli olana benzetilerek anlatılmasıdır.
TEK ADAM Tek Adam, Şevket Süreyya Aydemir'in yılları arasında kaleme aldığı biyografi kitabı. Mustafa Kemal Atatürk'ün hayatının anlatıldığı.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sunum transkripti:

EDEBİYAT BİLGİ VE TEORİLERİ II VİZE ÖDEVİ İRSAL-İ MESEL AHMET KEMAL CEYLAN

Edebiyatımızda söz sanatlarının yeri oldukça geniştir Edebiyatımızda söz sanatlarının yeri oldukça geniştir. Anlatımı zenginleştirmek ve kaideyi manalı bir biçimde sunabilmek için kullanılan bir çok söz sanatı içerisinde önemli bir yere sahip olan irsal-i mesel; atasözleri kullanılarak yapılan bir söz sanatıdır. Türk edebiyatında Rağıp Paşa, Nâbî, Ziyâ Paşa ve Sâbit gibi şairler bu sanata çokça başvurmuşlardır. 1 2

Kelime anlamı olarak irsal;(A. ) gönderme ve mesel;(A Kelime anlamı olarak irsal;(A.) gönderme ve mesel;(A.) örnek, özlü söz, öğretici hikayedir. Şiirde anlamı pekiştirmek ve anlaşılır kılmak için esere konuyu kapsayan bir atasözünü alıntı olarak veya ona yakın bir şekilde kullanılarak uygulanır. Bu sözler aynı zamanda esere güç katmak ve zenginleştirmek içinde kullanılır ve genelde duygulara hitap ederek bir hikmeti ortaya koyar. Meselin manasından da anlaşıldığı üzere özlü söz niteliğindedirler. 3

İrsal-i mesel sanatında ortaya konulan söz kesin olarak atasözü değildir. Atasözü değerinde doğruluğu herkes tarafından kabul gören, üzerinde tartışılmayacak kadar açık, net olan sözlerdir. 4

Ey güzellik göğün de hurşid olan yakma beni Yerde kalmaz çün bilirsin dud-i âhı kimsenin Necati fâilâtün/fâilâtün/fâilâtün/fâilün dud-i âh:(A.) ah dumanı mana: ey güzelliği gökyüzünde güneş olan sevgili, beni yakma çünkü kimsenin ah dumanı yerde kalmaz.

İnsana sadakat yaraşır görse de ikrâh Yardımcısıdır doğruların Hazreti Allah Ziya Paşa mef’ûlu/mefâîlü/mefâilü/feûlün ikrâh:(A.) tiksinme iğrenme. Şiirdeki anlamı ise kötülük. mana: kötülük görse bile insana doğruluk yakışır(sadakat). Hazreti Allah doğruların yardımcısıdır.

Tok olanlar bilemez çektiğini aç kalanın Sırtı pek kimseye ahval-i şita görünür. Sami fe(fâ)ilâtün/feilâtün/feilâtün/feilün ahval-i şita: kış durumu. mana: tok insanlar açların halini bilemezler. Sıkı giyinmişlere kış sadece manzara görünür.

Kirpikleri uzundur yarin hâyale sığmaz Meşhûr bir meseldir mızrak çuvala sığmaz Hevai mef’ûlü/mefâîlü/mefâîlü/feûlün mana: sevgilinin kirpikleri hayale sığmayacak kadar uzundur, şöyle meşhur bir söz vardır: mızrak çuvala sığmaz.

Aç turre-i ham-der-hamım gûş görünsün Bin halka-i dide ana mengûş görünsün Vecdî mef’ûlü/mefâîlü/mefâîlü/feûlün turre:(A.) saç büklesi ham:(F.)eğri, bükük der:(F.) kapı gûş:(F.) kulak dide:(F.)göz mana: büklüm büklüm olan saçını aç da o güzel kulağın görünsün, binlerle o göz halkası o kulağa küpe olsun.

Yine girdin ey dost rakibin evine Çün bilirsin ki melek girmez it olduğu yere Nizami mef’ûlu/mefâîlü/mefâilü/feûlün mana: ey dostum yine girdin rakibin evine, halbuki sende bilirsin ki melek it olan yere girmez.

Hat gelince ârız-ı dildâre hiç etmem nigâh Mihre hengâm-ı küsûfunda nazar meş’ûmdur. Eşref Paşa mef’ûlü/fâilâtü/mefâîlü/fâilün arız:(F.) yanak dildâr:(F.) gönül tutan, sevgili nigah:(F.) bakış hengam:(F.) vakit, zaman küsûf:(F.) güneş tutulması mana: sevgilinin yanağındaki ayva tüyü çıkınca dönüp bakmam, çünkü tutulmuş güneşe bakmak uğursuzluk getirir.

Balık baştan kokar bunu bilmemek Seyrani gâfilin ahmaklığındandır Aşık Seyrani Elbet bu halimden yarin haberi var Çünkü kalpten kalbe yol var

Çağır Karac’oğlan çağır Taş düştüğü yerde ağır Gönül sevdiklerinden soğur Görülmeyi görülmeyi Karacaoğlan

Kaynakca www.wikipedia.org/irsalimesel İskender Pala Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. 235 ŞİİRİ ve XIX. YÜZYIL HALK ŞİİRİNDE GÜZEL TASVİRİ Dr. Doğan KAYA