YAŞLI ve ENGELLİLERİ DE TAŞIYAN ASANSÖRLERİN ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sorular ve Cevaplar.
Advertisements

DEZENFEKSİYON.
ASANSÖR İNŞAAT, ELEKTRİK, DEMİR İŞLERİ AÇIKLAMALARI
Thinking ahead. Focused on life. PenCure Kablusuz LED Işınlı dolgu cihazı.
• 78’’, 87’’ ve 95’’ boyut seçenekleri • Çift kullanıcılı standart • 2 öğretmen ve 2 öğrenci kalemi • Entegre hoparlör ve amfi sistemi • 2 adet USB.

KABLOLU AĞ Özden SERTÇELİK Koray Adil YILMAZ. Türkiye Çapı Genel Ağ Yapısı.
İnfrared & Radyant Isıtıcı İhtiyacını Hesaplarken
İleri Sayısal Haberleşme
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
EMNİYET KEMERİ TAKMANIN ÖNEMİ
CNC GİYOTİN Sac malzemelerin belirli boyutlarda kesilmesi için kullanılan tezgahlardır. Geçmişte bu tezgahlar manüel olarak kullanılmalarına karşın günümüzde.
Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?
Pencerenin performansı hangi testler ile belirlenir?
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
Selami TURHAN Makine Mühendisi
Pasif Sistemler Uyarı Hattı Sistemleri
Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı ORBİS Altyapı Projesi Faaliyetler
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Üstte şeması verilen yapının:
Aerobus Güvenliği ve Emniyeti Aerobus yolcularının ve sisteminin Güvenliği ve Emniyeti için alınması gereken Proaktif Önlemler.
KESİCİ ÖLÇÜ KABİNİ VE İNDİRİCİ TRAFO MERKEZİ
3 ARALIK DÜNYA ENGELLİLER GÜNÜ
YANGIN YÖNETMELİĞİNDE ASANSÖR
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
TS EN ASANSÖRLER - İNSAN VE YÜK TAŞIMAK İÇİN - YAPIM VE MONTAJ İLE İLGİLİ GÜVENLİK KURALLARI BÖLÜM 21: MEVCUT BİNALARDA YENİ İNSAN VE YÜK / İNSAN.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
SNEL Uygulamaları ve İlgili Standartlar EN
EKRANLI ARAÇLARLA ÇALIŞMALARDA İSG
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
ERK İSG-İK DANIŞMANLIK EROL KAMALAK İSG UZMANI TELEFON: – WEB ADRESİ: E-MAİL ADRESİ:
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
SEMİH ÖZÇAKIR MAKİNA MÜHENDİSİ İŞ MÜFETTİŞİ
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
BASINCIN İLETİMİ PASCAL PRENSİBİ
İŞ GÜVENLİĞİNDE ENGELLİLERDE BİNA TASARIMI(9111)
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
BASINÇ TEST : 1.
BİLGİSAYAR KULLANIMINDA GÜVENLİK VE SAĞLIK
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
ÇELİK ÇETVEL ile ÖLÇME.
BİT KULLANIMI VE SAĞLIK
ÖLÇÜ TRAFOLARI.
Hazırlayan: Ayfer DOĞANAY.  Yeni teknolojilerin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla birlikte eğitim alanında bu teknolojilerden nasıl yararlanılacağı.
USLE P FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
ORTAK SAĞLIK VE GÜVENLİK BİRİMİ
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
ÇAĞIN GÖKTAŞ.
ENDÜSTRİYEL MUTFAK VE ÇAMAŞIRHANE E-KİTAP
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
HERE Reality Lens. Reality Lens yüksek özellikleri, sokak düzeyine kadar panoramik görüntü ve yüksek prezisyon Lidar verileri sayesinde bilgisayarınızda.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
ZAYIF AKIM MALZEMELERİ
Acil Aydınlatma Sunumu. Acil Durum Aydınlatmasına Neden İhtiyaç Duyarız? - Acil bir durumda insanları binadan güvenle tahliye etmeye yardımcı olmak, -
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
EKRANLI ARAÇLARIN KULLANIMI
AZAMİ UZUNLUKLAR -Otobüs dışındaki motorlu araçlarda: 12.00m -Römorklarda : m. -İki dingilli otobüslerde : m.
Periyodik Kontroller-Ölçümler Makina ve Tezgahlar
DURMA DURAKLAM VE PARK ETME KURALLARI DURMA: Görevli kişilerce verilen dur emrinde, sesli, işaretli dur emrinde, kırmızı ışıkta,işaret.
Bina Trafiği ve İnsan Trafik Hareketi
Bu Yönetmeliğin amacı, ekranlı araçlarla çalışmalarda alınacak asgari sağlık ve güvenlik önlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir sayılı.
CEYLANLI İLKOKULU ERİŞEBİLİRLİK SUNUSU
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
HAZIRLAYAN; ADI: NECMETTİN SOYADI: GENÇ NO: DERS: TEMEL MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI İSTİNAT DUVARI TEZ SUNUMU.
Kereste ve Mobilya Kriterleri
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

YAŞLI ve ENGELLİLERİ DE TAŞIYAN ASANSÖRLERİN ÖZELLİKLERİ Prof. Dr. M. Cengİz TAPLAMACIOĞLU ÖĞR.GÖR.Dr. M. Akİf ŞENOL GAZİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

İLGİLİ KANUN ve MADDESİ 20 Aralık 1993 tarihinde Birleşmiş Milletler Genel Meclisinin 48‘inci oturumunda kabul edilen 6. maddesine göre, Avrupa Birliği Standardizasyon (CEN/CENELEC) Teşkilatı tarafından kabul edilen ve esas itibarıyla insan taşımak için tasarımlanmış asansörlerin EN 81-70 standardında yer alan hususları belirlenmiştir.

ENGELLİ VATANDAŞLARIN TOPLUMDAKİ ÖNEMİ Günümüzde yaşlı ve engelli insanların ekonomik, sosyal ve kültürel potansiyellerinden yeterince istifade edilmemekte ve bu sebepten dolayı binaların erişilebilir olması gerekliliği ön plana çıkmış, bu kapsamda yolcu asansörlerinin özellikle kabin içindeki taşıması gereken özellikleri önem kazanmıştır.

AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’DE YAŞLI-ENGELLİ NÜFUS -Avrupa Birliğinde yaşlıların ve engellilerin sayısı yaklaşık 80 milyondur.[1] -Ülkemizde ise engelli nüfus sayısı yaklaşık 8 milyon olup; Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü verilerine göre yaşlı nüfus 2006 yılı itibarıyla 5.847.090’dir.[2] Yaş aralığı Nüfus sayısı 65-74 3.308.853 75-84 1.776.754 85 + 761.843

ASANSÖR TASARIMINDA DİKKATE ALINAN ENGEL SINIFLARI Fiziksel engeller Duyusal engeller Zihinsel bozukluklardan ötürü engeller

ASANSÖR KULLANIMINDA OLASI TEHLİKELER ve ERİŞİLEBİLİRLİK KURALLARI Asansörün normal ve öngörülebilir hatalı kullanımı sırasında insanlar için risk oluşturabilecek önemli tehlikeler , Asansör tasarımında ergonomik ilkelerin ihmal edilmesinden kaynaklanan tehlikeler, Erişilebilirlik için önemli hususlar, -Asansöre erişim -Kabin boyutu -Kapının boyutu -Durma (seviyeleme doğruluğu) performansı -Kumandalar ve işaretler

ASANSÖRLERDE ALINMASI GEREKLİ ÖNLEMLER Girişler- Kapı açıklığı - Serbest giriş açıklığı en az 800 mm olmalıdır. -Kabin ve durak kapıları otomatik makina gücü ile çalışan yatay kayar kapı olarak imal edilmelidir. - Mümkün olan bütün katlarda, durak katlarına engelsiz olarak erişilebilmelidir. -Kumanda sistemi kapının açık kalma süresini asansörün tesis edildiği yerin şartlarına uygun şekilde ayarlanmasına imkân vermelidir (genelde 2 saniye ile 20 saniye arası). -Koruma tertibatı giriş açıklığı, kabin kapı eşiğinden 25 mm ile 1800 mm yukarı bir mesafeye kadar kapsamalıdır

Kabin boyutları, kabin içerisindeki donanım, durma/seviyeleme doğruluğu Tek girişli veya karşılıklı çift girişli kabinlerin iç boyutları: Tip 1: 450 kglık olanlar: Kabin genişliği: 1000 mm, kabin derinliği: 1250 mm (Kabin sadece bir tek tekerlekli sandalye kullanıcısını alabilir); Tip 2: 630 kglık olanlar: Kabin genişliği: 1100 mm, kabin derinliği: 1400 mm (Kabin bir tek tekerlekli sandalye kullanıcısı ve refakatçisini alabilir); Tip 3: 1275 kglık olanlar: Kabin genişliği: 2000 mm, kabin derinliği: 1400 mm (Kabin bir tek tekerlekli sandalye kullanıcısı ve birkaç yolcuyu alabiliyor. Ayrıca tekerlekli sandalyenin kabin içerisinde dönmesine imkân verir).

2 Kabin içerisindeki donanım 1 Kabinin en az bir yan duvarına tutamak monte edilmelidir. Tutamağın kavranan bölümünün en kesit boyutları, yarıçap en az 10 mm olmak üzere, 30 mm ile 45 mm arasında olmalıdır. Duvar ile kavranan bölüm arasındaki boşluk en az 35 mm olmalıdır. Kavranan bölümün üst kenarının kabin tabanından yüksekliği (900 ± 25) mm dâhilinde olmalıdır. 2 Katlanabilir koltuk bulunduğunda; koltuk yüksekliği tabandan (500 ± 20) mm, derinlik (300 - 400) mm, genişlik (400 - 500) mm ve taşıma kapasitesi 100 kg aşağıdaki özelliklere haiz olmalıdır: 3 Tekerlekli sandalye kullanıcısının içerisinde dönemediği, Tip 1 ve Tip 2 boyutlarındaki kabinlere, kullanıcının kabinden geri geri çıkarken arkasındaki engelleri fark edebilmesi amacıyla bir cihaz (örneğin, küçük bir ayna) takılmalıdır. Ayna kullanıldığında, kırılmaz camdan olmalıdır. Kabinin herhangi bir duvarı, büyük ölçüde ayna veya yansıtıcı bir yüzey ile kaplandığı takdirde, görme bozukluğu olan kullanıcıları için optik karışıklık yaratmamak için tedbirler alınmalıdır. 4 Durma doğruluğu ± 10 mm olmalı; seviyeleme doğruluğu ± 20 mm içinde kalmalıdır.

Kumanda cihazları ve işaretler Durak kumanda cihazları Kabin kumanda cihazları

Durak işaretleri - Basınca çalışan butonlu kumanda sistemlerinde, durakta, kapının açılmaya başladığı sesli bir işaret ile bildirilmelidir - Kabine girmeden önce, kumanda sistemi yeni seyir yönünü belirliyorsa (müşterek kumanda) aydınlatılmış işaret okları kapının üstüne veya yakınına yerleştirilmelidir. - Varış kumanda sistemleri bulunan asansörler (Giriş, Görüşmeler) için aşağıdaki kurallar sağlanmalıdır.

Kabin işaretleri -Konum işareti, kabin çalıştırma panelinin üzerine veya üst kısmına yerleştirilmelidir. -Kabin durduğunda, sözlü olarak kabin konumu bildirilmelidir. -Kumanda paneli üzerine veya panelin üst kısmına yerleştirilmiş, acil durum alârm tertibatı, aşağıdakilerden oluşan görünür ve sesli işaretlerle teçhiz edilmelidir.

GÖRME BOZUKLUĞU OLAN İNSANLAR İÇİN KILAVUZ İLKELER Zıt renklerin/tonlarının kullanılması ve yüzey şartları Aydınlatma Dokunmayla hissedilebilen şekiller ve semboller, görme engelli (braille) alfabesi Durak Kabin

KAYNAKLAR [1] Avrupa Birliği nüfus istatistikleri web sitesi [2] Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü web sitesi, 2006 yılı istatistikleri [3] EN 81 Seri Standardlar, “Asansörler- Yapım ve Montaj İçin Güvenlik Kuralları”

İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER