ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
AŞIRI SINAV KAYGISI.
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Yönetimde stres kaynakları
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Psikolojik Danışmanı OSMAN CEYLAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Okul Korkusu, Anneden Ayrılma, Aşırı Bağlılık
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL KORKUSU(FOBİSİ) İLKNUR NURKAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
HOŞGELDİNİZ.
OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Esma YALÇINER
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
Veli Oryantasyon Programı
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
İLKOKULA BAŞLAMA Denizli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME EĞİTİM SEMİNERİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL FOBİSİ, KORKU VE KAYGILAR
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ERGENLİK.
VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Rehberlik Servisi.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
OKUL FOBİSİ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Hakan KAYA
STRES YÖNETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SINIF YÖNETİMİ “OKUL FOBİSİ” Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Mehmet AKSÜT
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ

OKUL FOBİSİ NEDİR??? Okul fobisi ; kuvvetli bir endişe nedeniyle çocuğun okula gitmeyi reddetmesi yada bu konuda isteksiz görünmesidir

OKUL FOBİSİNİN TEMEL KAYNAĞI NEDİR?

Çocuklardaki okul fobisi kaynağını aileden alır. Çocuk aile içindeki güvenini, düzenini, özellikle annesini kaybetme korkusu içine girer, bu korku çocukta bilinç düzeyine gelemez ve çocuk bu korkuyu okula yansıtır.

OKUL FOBİSİ: Şiddeti ve Belirtilerine Göre İkiye Ayrılır OKUL FOBİSİ: Şiddeti ve Belirtilerine Göre İkiye Ayrılır !!! A- Akut okul fobisi  B- Kronik okul fobisi

Akut okul fobisi ; Evde kaldıkları sürece mutludurlar. Sosyal faaliyetlerde etkindirler İlköğretimden liseye kadar her yaşta görülebilir Çocuk büyüdükçe okul fobisinin şiddeti azalır , fakat bunun yerini “kronik okul fobisi” alır.

Kronik okul fobisi ; Zamanla oluşur. Oluşumunda gencin; çocukluk yıllarındaki akut okul fobisini de içine alan çeşitli davranış problemlerinin rolü büyüktür. Akut okul fobisinin tam tersine bir takım uyum zorluklarını içerir

Sadece okuldan değil, aynı zamanda önceden zevk aldıkları faaliyetlerden de uzaklaşmaya başlarlar. Ev çevresinde sıkıntılı bir biçimde zamanlarını geçirmeye çalışırlar

Sonuç olarak; bu çocukların gerek insan ilişkilerinde gerekse yabancı oldukları ortamlardaki huzursuzlukları giderek artar.

OKUL FOBİSİNİN ÖZELLİKLERİ

Okul fobisi olan çocuklar; Genellikle başarı kaygısı olan, Uslu, uyumlu, aşırı onay bekleyen Ailesine bağımlı çocuklardır. Okulu sever ve okula gitmeyi başarırsa örnek bir öğrenci olabilir.

Genellikle  zeka düzeyleri normal veya normalin üstündedir.  Ayrıca anti-sosyal davranışlara sahip değillerdir. Aile bireyleri dışındaki kişilerle sosyal ilişki kurmakta güçlük çekerler Utangaçtırlar.

Okula giden çocukların yaklaşık %2’sinde  okul fobisi görülür. Evde kaldıkları sürece mutludurlar.   Arkadaş ilişkilerinde ve sosyal faaliyetlerde etkin değillerdir.

Liseye giden ergenlerde de görülebilir, ancak belirtiler ilköğretime başlayan çocuktaki kadar kuvvetli ve zorlu değildir. Yaş büyüdükçe görülme sıklığı azalmakta ancak tedavi güçleşmektedir. Bazen okuldan kaçma ile karıştırılabilmektedir.  Ancak hem belirtileri hem de davranışı ortaya çıkaran etkenler farklıdır.  

Belirtiler genellikle okula gitme zamanında yoğunlaşır Belirtiler genellikle okula gitme zamanında yoğunlaşır. Okuldan ayrılma vaktinde azalır ve daha çok Eylül, Ekim aylarında ortaya çıkar.

Endişeye kapılmayın !!! Çocuk bir gün birdenbire okula gitmek istemez, zorlanınca büyük tepki gösterir, bu durum okulun ilk gününde ortaya çıkabileceği gibi herhangi bir zamanda da ortaya çıkabilir.

Zorlamalar karşısında endişe duyar:panik içine girer, midesi bulanır, kusar, başı döner, ağlar, gitmemekte direnir. Bazıları zorlamalara dayanamayıp yola çıkar, ya yarı yoldan döner, ya sınıftan çıkar eve gelir.

Başlangıç bazen sinsidir. Ön belirtiler günlerce sürebilir. Çocuk neşesizdir.Her sabah bedensel bir yakınmayla uyanır.Bir gün okula gitmeyeceğini söyleyiverir. Neden olarak öğretmenden korktuğunu ya da arkadaşlarının kendisini rahatsız ettiğini söyleyebilir

Bağlı ve bağımlı oldukları aile bireyini bir yere bırakmaz Bağlı ve bağımlı oldukları aile bireyini bir yere bırakmaz. Kronik anksiyete içindedir, hiçbir şeyle oyalanamazlar Heves ve enerji kaybı oluşmaya başlar. Alıngan ve sinirli olma halinde artış görülür. İştahsızlık ve uykuda huzursuzluk oluşur

Okula giderken ağlama, hastalanma ya da okula gitmeyi istememe davranışları geliştirir ve evde kalmasına izin verilince bunlar birdenbire kaybolur. Okula devam ettiği zamanlarda iyi bir öğrenci oluyorsa okul fobisinden şüphelenilir.  

GÖRÜLME SIKLIĞI İlk ayrılıkların yaşandığı 6-7 yaşlarında 11-14 yaşlarında da sık olur. Çocuklarda sık karşılaşılan bir durumdur ve her yüz çocuktan dört yada beşinde görülür. Yaşla beraber azalır ve ergenlik döneminde oran her yüz çocuktan ikisi yada üçüne doğru düşer. Küçük yaşlarda kız ve erkek çocuklarda eşit oranlarda görülürken, ergenliğe doğru kız çocuklarında artış görülebilir .

OKUL FOBİSİNİN NEDENLERİ A) Aileden kaynaklanan nedenler. B) Okula bağlı nedenler.

Aileden kaynaklanan nedenler Genellikle anneden ya da anne yerine geçen kişiden ayrılma korkusudur Aşırı özen içinde büyütülmeleri Anne- babanın kendilerine ve çocuğuna bir şey olacağı konusunda yoğun kaygı duyması. Stresli bir ev yaşamı.

Okula Bağlı Nedenler Uygun olmayan bir sınıf içi yerleştirme Başarısızlık duygusunun yaşatılması Fiziksel tehditler bulunması Olumsuz bir okul ortamı

ALINABİLECEK ÖNLEMLER…!!!

SEVGİLİ ANNE VE BABALAR Israrlı ve kararlı olun Okul Çalışanlarının Yardımını İsteyin Çocuğunuza özgüven kazandırın

Çocuğunuzla Okul Fobisi Hakkında Konuşun Çocuğunuzun Akranları İle Zaman Geçirmesine Yardımcı Olun Çocuğa okulun amacını açıklayın

Onunla o gün okulda neler yaptığı hakkında konuşun Çocuğunuzla derslerde geri kalmanın vereceği endişe ve kaygı hakkında konuşun Çocuğunuzun duygularını paylaşın

Çocuğunuza bir şey olacak diye kaygılanmayın Anne- babanın beklenti düzeyini gerçekçi kılıp  çocuğa zaman tanıması  çocuğun okul fobisini yenmesini kolaylaştırabilir. Bir uzmana başvurun Çocuğunuza bir şey olacak diye kaygılanmayın

Çocuğunuzun tüm gereksinimlerini karşılamayın Çocuğunuza karşı tutumlarınızı gözden geçirin Sorunun kökenine inin Okulu suçlamayın