Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır.. 09.04.2017
Fen ve Teknoloji Okur-Yazarlığının Boyutları Bilimin Doğası Anahtar Fen Kavramları Bilimsel Süreç Becerileri Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre Etkileşimleri Bilimsel ve Teknik Psikomotor Beceriler Bilimin Özünü Oluşturan Değerler Fene İlişkin İlgi ve Tutumlar
2004 Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Konu İçeriği Öğrenme Alanları Canlılar ve Hayat Madde ve Değişim Fiziksel Olaylar Dünya ve Evren Beceri, Anlayış, Tutum ve Değerler Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre Bilimsel Süreç Becerileri Tutumlar ve Değerler
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı
• FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE (FTTÇ) • BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ (BSB) Beceri, Anlayış, Tutum ve Değerler Fen okur-yazarlığını destekleyecek dört öğrenme alanına örülmüş beceri, anlayış, tutum ve değer kazanımları FTTÇ, BSB, TD olarak belirlenmiştir. Bunlar; • FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE (FTTÇ) • BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ (BSB) • TUTUMLAR VE DEĞERLER (TD) Bu kazanımlarla öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kazanmaları, fen-teknoloji-toplum-çevre arasındaki etkileşimleri anlamaları, bilimsel tutum ve değerleri geliştirmeleri amaçlanmıştır. 09.04.2017
“bilim insanları belirli yöntemler üzerinde hem fikir olmalarına rağmen TEK bir bilimsel yöntem yoktur” 09.04.2017
O zaman izlenen yöntemi bilimsel yapan nedir? BİLİMSEL İŞLEM BECERİLERİ 09.04.2017
BİLİMSEL İŞLEM BECERİLERİ Bilim insanlarının bilimsel çalışmalarında yaptıklarıdır. 09.04.2017
09.04.2017
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ Planlama ve Başlama Gözlem Karşılaştırma-Sınıflama Çıkarım yapma Tahmin Kestirme Değişkenleri belirleme Yapma Deney tasarlama Deney malzemelerini ve araç-gereçlerini tanıma ve kullanma İşe vuruk tanımlama Ölçme Verileri kaydetme Analiz ve Sonuç çıkarma Veri işleme ve Model oluşturma Yorumlama ve Sonuç çıkarma Sunma
Adil olma Değişkenleri bulma Bağımsız değişkenler Bağımlı değişkenler Kontrol değişkeni 09.04.2017
Değişkenleri Belirleme Verilen bir olay veya ilişkide en belirgin bir veya bir kaç değişkeni belirler. Verilen bir olaydaki bağımlı değişkeni belirler. Verilen bir olaydaki bağımsız değişkeni belirler. Verilen bir olaydaki kontrol edilen değişkenleri belirler. 09.04.2017
Hipotez Kurma Verilen bir olaydaki bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisini denenebilir bir önerme şeklinde ifade eder. 09.04.2017
Deney Tasarlama Kurduğu hipotezi sınamaya yönelik bir deney önerir. 09.04.2017
Deney malzemelerini ve araç-gereçlerini tanıma ve kullanma Öğretmen gözetiminde basit araştırmalarda gerekli malzeme ve araç-gereçleri seçecekler; becerikli, emniyetli ve etkin bir şeklide kullanır. 09.04.2017
Deney Düzeneği Kurma Verilen malzemeleri kullanarak kurduğu hipotezi sınamaya yönelik tasarladığı deneyi gerçekleştireceği bir düzenek kurar. 09.04.2017
Değişkenleri Kontrol Etme ve Değiştirme Hipotezle ilgili olan değişkenlerin dışındaki değişkenleri sabit tutar. Bağımsız değişkeni değiştirerek, bağımlı değişken üzerindeki etkisini belirler. 09.04.2017
İşlevsel Tanımlama Değişkenlerin birden fazla anlama gelebileceği, sınırları tam çizilmemiş durumlarda araştırmanın amacına (hipotez) uygun olarak değişkenleri kesin olarak ve ölçme kriteri ile birlikte tanımlar. 09.04.2017
Verileri Kaydetme Gözlem ve ölçüm sonucunda elde edilen araştırmanın amacına uygun verileri yazılı ifade, resim, tablo ve çizim gibi çeşitli yöntemlerle kaydeder. 09.04.2017
Veri işleme ve Model Oluşturma Deney ve gözlemlerden elde edilen verileri derleyip, işleyerek gözleme sıklığı dağılımı, çubuk grafik, tablo ve fiziksel modeller gibi farklı formlarda gösterir. Grafik çizmeyle ilgili kuralları uygular. 09.04.2017
Yorumlama ve Sonuç Çıkarma İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar. Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşılır. 09.04.2017
FEN TEKNOLOJİ VE TOPLUM İLİŞKİSİ Fen Teknoloji ve Toplum Dersi
ENERJİ VE TOPLUM
BİLGİ TOPLUMUNDA İNSAN ve özellikleri
BİLGİ TOPLUMUNDA İNSAN
Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ve İnsan İlişkileri
FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM VE ÇEVRE KAZANIMLARI Fen ve Fenin Doğası Teknolojinin Doğası İnsan, Toplum ve Fen Fen ve Teknoloji Fen ve Çevre Teknoloji ve Çevre İnsan, Toplum, Fen ve Çevre İnsan, Toplum ve Teknoloji
TUTUM VE DEĞER KAZANIMLARI Algılama Tepkide Bulunma Değer Verme Örgütleme Yaşam Tarzı