OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK VE RESİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RESİM VE ÇOCUK Çocuğun bize kendisini yansıtmasını ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde, yalın bir anlatım aracı olan.
Advertisements

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KURUM ve AİLENİN ÖNEMİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
LÜTFEN SESLİ İZLEYİNİZ...
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
renkler Renkler hayatımızın parçası. Peki renklerin hayatımızı nasıl etkilediğini biliyor musunuz? Renk seçiminin kimi zaman karakterimizi yansıttığından.
Dostlar, çeşitli renklerde olur
Dostlar, çeşitli renklerde olur
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
EŞ SORUNLARI EŞ SORUNLARI HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
RENK.
Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
ANNE BABA TUTUMLARI.
ÇOCUKLARIN YAPTIGI “AİLE” RESMLERNİN YORUMLANMASI
ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER Okul Fobisi Resimlerde aile bireyleri ön plandadır. Okul ve öğrenci resmi çizilmek istenmez. Ev.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
RESİMLERİYLE ÇOCUKLARI TANIMA.
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
EVDEN KAYNAKLANAN DİSİPLİN SORUNLARI
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
BEYKOZ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
YAŞAMIN SİHİRLİ ÖRTÜSÜ RENKLER
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
Slayt Hazırlarken ve Sunarken …
İSİMLER: Varlıklara Verilişine Göre Adlar:
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
GÖRSEL SANATLAR RESİM.
görme duyumuzda bıraktığı etkiye renk denir.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ANNE BABA ve ERGEN İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ŞİDDET.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
“RENK”.
DIŞAVURUMCULUK VE RENK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK VE RESİM ÖĞRETİM GÖREVLİSİ UZMAN PSİKOLOG MELTEM MAZICI M.MAZICI

Resim ve Çocuk Kendini tanıtır. Kendini yansıtır. Duygularının dışavurumudur. Zeka gelişimi ile ilgili bilgi verir. Olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini yansıtır. M.MAZICI

DİKKKKAAAATTTTTT!!! ÇOCUĞU SADECE RESİMLE DEĞERLENDİRMEMEK! GENELLEME YAPMAMAK! VERİLEN VAK A ÖRNEKLERİNİ KALIPLAŞTIRMAMAK! M.MAZICI

BİLİMSEL GEÇERLİLİK VE UZMAN GÖRÜŞLERİ ÇATIŞMA YAŞANMAKTADIR! YAŞ, ZEKA ,KİŞİLİK, SOSYAL ÇEVRE ÇOCUKTAN ÇOCUĞA DEĞİŞTİĞİ, GÖRECELİ BİR BAKIŞ OLDUĞU UNUTULMAMALI! BİLİMSEL GEÇERLİLİK VE UZMAN GÖRÜŞLERİ ÇATIŞMA YAŞANMAKTADIR! M.MAZICI

RESİMDE BAKILACAK NOKTALAR Gelişim süreci, yaş,zeka Kağıdın kullanış biçimi Kompozisyon, içerik Renk kullanımı M.MAZICI

4 yaş ;Tanınabilecek çizimler anlaşılmayan resimler kalemi yetişkin gibi tutma Kendisi için önemli olan ayrıntıyı büyük çizme, Şekiller, harfler çizme. M.MAZICI

5 yaş; insanlar, evler, ağaçlar resime gövde eklenmiştir. daha büyük kafa çizebilir. amaçlı resim yapar. M.MAZICI

6 yaş, gerçekçi olmaya başlama, konulu resim çizimleri, ayrıntılar çoğalır, yeni çizimler dener. M.MAZICI

Sayfa konumlamdırma içgörü eksikliği olaylar karşısında yaşına uygun olmayan tepkiler Bağımlı, Çevre merkezli Duygusal doyum arayan, Bireyselleşme Benmerkezci kişilik, Gelecek Gerileme Hedef belirleme Geçmiş Yetersizlik Kendine güvensizlik Depresif özellikler içe dönüklük M.MAZICI

M.MAZICI

Çizimlerin silik ve kesintili olması Hassas ve kırılgan kişilik yapısını Kalın ve bastırılarak yapılan çizimler, Saldırgan dürtüleri gösterebilir. M.MAZICI

Sık kullanılan çizimler İnsan Ağaç Ev M.MAZICI

İnsan çizimi İnsan figürü değerlendirilmesinde; # Bazı beden parçalarının büyük çizilmesi # Bazı beden parçalarının küçük çizilmesi # Bazı beden parçalarının hiç çizilmemesi # Bazı beden parçalarının abartılı çizilmesi Önemli ipuçları verebilir. M.MAZICI

İnsan figürlerinin çokluğu; -Sosyal ilişkilerde gelişimişliği -Özgüveni -İnsan sevgisini gösterebilir. M.MAZICI

İnsan figürünün azlığı, -Sosyal ilişkilerde çekingenliği - Kendisini ifade etmede yetersizliği -Özgüven eksikliğini gösterebilir. M.MAZICI

Arkası dönük insan figürü; -Sosyal fobiyi - İletişim kopukluğunu gösterebilir. M.MAZICI

Aile çizimlerinde, Aile üyelerinden birinin büyük çizilmesi, Ailede o kişinin sözünün geçtiğini, çocuğun o kişiden çekindiğini gösterebilir. -Hayran olduğunu ve özdeşlediğini gösterebilir. -Eğer baba büyük anne çocuktan küçük ise annenin baskı altında olduğu, şiddet uygulandığı sonucu düşünülebilir. M.MAZICI

Aile üyeleri arasına nesneler çizilmesi, -Anne baba arasına bir nesne çizilmesi aralarında geçimsizlik olduğunu gösterebilir. - Çocuk ve anne baba arasında nesne çizilmesi ilgisizlik sinyalini verebilir.* M.MAZICI

Aile üyelerinden birinin eksik çizilmesi - Anne ya da babanın eksik çizilmesi boşanmayı, ayrı yaşamayı, aile içi sorunları gösterebilir. - Kardeşin eksik çizilmesi kıskançlığı, problemi gösterebilir. * M.MAZICI

Zıt cinsel kimlik figürleri - Anneye sakal, bıyık .Babaya etek giydirilmesi, * - Ev çizimlerinde yatak odasının abartılı çizilmesi Anne baba rollerinin karıştığını, cinsel kimlik belirsizliği olduğunu gösterebilir. M.MAZICI

AĞAÇ çizimi Karl Koch ağaç testi geliştirmiştir. -Kişilik ve hayata bakış açısını, geçmişi, geleceği, hayalleri, endişeleri, düşünceleri  yansıttığını ifade etmiştir. G.Schmeer M.MAZICI

Ağaç Hayatı, anneyi, aileyi sembolize etmektedir. - Yeni yürüyen bir çocuk için anneyi sembolize etmektedir. Çocuk ağaç çiziminde korunma, beslenme, sevgi ihtiyacını yansıtır. Hayallerini, ümitlerini, beklentilerinide yansıtır. M.MAZICI

Ağacın Gövdesi Gövdede çizili bir ya da bir kaç çizik yarık olması; Çocuğun geçirdiği bir travmayı gösterebilir. Ağır bir hastalık, ölüm, anneden ayrılma, okul, ev değişimi vs. M.MAZICI

Gövdenin yapısı, anne olan ilişkiyi yansıtır. Düz ve pürüzsüz bir gövde, yeterli koruma ve besleme görevi yapmayan anneyi temsil edebilir. M.MAZICI

Ağacın kökleri Kökler çizilmiş ise anneye güven duygusunun sağlıklı geliştiğini söyleyebiliriz. Çocuğun anne ile olan duygusal ve ruhsal ilişkisini gözlemleyebiliriz. M.MAZICI

4-5 yaşlarından itibaren ağaç resimlerinde köklerinde çizildikleri görülmektedir. İlerleyen yaşlarda ağacın kökü ile çizilmesi aileye bağımlılığı, özgüven eksikliğini gösterebilmektedir. M.MAZICI

Ağacın meyveleri Çiçekli ve meyveli ağaç, çocuğun başarısını, sevgisini, özgüvenini, sorumluluk aldığını, bağımsızlığını, büyümesini gösterir. M.MAZICI

Ağaç ve hayvanlar Ağacın dalına konmuş bir kuş; Çocuğun anneden bir beklentisi isteği olduğunu gösterir. M.MAZICI

Yuva yapmış, yumurtaların üzerine oturmuş bir kuş ise; İleriye dönük güzel hayalleri olan bir çocuğu sembolize eder. M.MAZICI

Kuş yuvası boş ise ya da ağaç gövdesinde delik var ise; Korunmaya ve sevgiye ihtiyacını gösterir. M.MAZICI

Ağacın yanında, yakınında kedi, köpek, at gibi hayvanlar; Hayvan sevgisini Aslan, kurt, vahşi hayvan çizimleri; Geleceğe ait korku ve endişeleri yansıtabilir. M.MAZICI

Ev Çizimleri - Çocukların ilk çizdikleri ev yuvarlak evlerdir. Dünyanın her yerinde çocukların aynı ev çizim aşamalarından geçtiği gözlenmiştir. ( Rhoda Kellogg) M.MAZICI

- "Draw a House" testini geliştiren psikolog Jacqueline le Royer; " Evin çocuk için anlamını, annekucağı, anne sevgisi, anne koruması, gelenek, kültür, evren "olarak tanımlamaktadır. - Okul öncesi çocuk için ev anne kucağıdır. * M.MAZICI

Kare Ev En çok çizilen ev tipidir. - Çatı sembolik olarak güvenliği, sığınmayı temsil etmektedir. (jung) - Kare, sınırları, dengeyi, korumayı sembolize eder, -Üçgen çatı, anne, baba, çocuk arasındaki üçlü ilişkiyi temsil eder.( İngrid Riedel) M.MAZICI

Çatı Kırmızı çatı, mutlu evi simgeler Siyah çatı, mutsuz evleri simgeler Bacası tüten evler, mutluluğu Bacasız, bacası olupta tütmeyen evler mutsuzluğu simgeler. M.MAZICI

-İç mekanı dış dünyadan ayırma -Aileyi dış tehlikelerden koruma Duvarlar -İç mekanı dış dünyadan ayırma -Aileyi dış tehlikelerden koruma M.MAZICI

- Evin dışarıya bakan gözleridir. Pencereler - Evin dışarıya bakan gözleridir. - Panjurlu veya demirli evler, dışarıya güvenilmediğin simgeler. M.MAZICI

- Ailenin mahremiyetini simgeler Perde - Ailenin mahremiyetini simgeler - 6 yaştan sonra çizimlerde daha çok ortaya çıkar. M.MAZICI

- Evde yaşam olduğunun belirtisidir. -Sevgi ve sıcaklığın sembolüdür Lamba - Evde yaşam olduğunun belirtisidir. -Sevgi ve sıcaklığın sembolüdür M.MAZICI

- Tüten bir baca aile ilişkilerinde mutluluğu, iletişimi gösterir. - Bacanın olmaması yada olsa da tütmemesi mutsuz evi simgeler. M.MAZICI

Kapı -Dış dünya ile olan iletişim -Dış kapısı geniş olan kapılar ,çift kanatlı, tokmaklı; Dış dünya ile ilişkileri iyi olan evleri gösterir. M.MAZICI

- Kapısı olmayan ev, Dış dünya ile iletişime kapalılığı gösterir. - Kapısı küçük olan ev, zili, tokmağı olmayan, Dış dünya ile iletişiminin az olduğunu - Kapısı olmayan ev, Dış dünya ile iletişime kapalılığı gösterir. M.MAZICI

-Çocuğun sorumluluk almaya hazır olduğunu gösterir. Merdiven -Çocuğun sorumluluk almaya hazır olduğunu gösterir. -Hedefe ulaşmadaki basamakları simgeler M.MAZICI

Evin çevresi - Park, ağaçlar, çiçekler, kuşlar, evcil hayvanlar _Güneş M.MAZICI

-Bulutlar, Siyah bulutlar evin içinde yaşanan sıkıntıyı gösterir. Evin üzerine yağmur yağdıran bulutlar, çocuğun ilgi ve şefkat isteğini, Siyah bulutlardan gelen yağmur, depresif özelliklerin olduğunu gösterir. M.MAZICI

Bir ev çiz" testinde J.Royer; Evin yanında çizilen çocuk resimlerinde -Çocuk evin kapısının boyundan kısa çizilmişse ailenin otoritesine boyun eğmiş değerlendirilir. -Çocuğun boyu evin ve ağacın boyuna yakın ise; aile tarafından her istediği yapılan, şımartılmış, ailede egemenlik kurmuş çocuk profilidir. M.MAZICI

İki ev çizimi; Anne baba boşanması, ayrı yaşaması, Yakın akraba ile oturan çocuklarda gözlemlenir. M.MAZICI

M.MAZICI

M.MAZICI

M.MAZICI

Renkler ve anlamları 4 yaşından önce kullanılan renklerin gerçekle bağlantısı yoktur. 4 yaşından sonra seçilen renkler psikolojik anlam taşır. Çocuktan çocuğa anlam değişir. Doğal gelişim her tonu kullanma. Değerlendirmeler subjektif. Sevilen renk kullanımı dikkate alınmalı M.MAZICI

Kırmızı Hem olumlu hem olumsuz anlam. Bilinç altında ne ifade ettiği önemli. Çerçevenin dışına taşan, bastırılarak boyanan saldırganlık ve öfke ifade edebilir. M.MAZICI

mavi Sakinliği ve uyumu ifade eder. Kendine güven Duygularını kontrol etme Tarafsız kişiliği sembolize eder. M.MAZICI

sarı Parlaklığı, sıcaklığı, ışığı, enerjiyi ifade eder. Aile tarafından sevilen, değer verilen çocuklar tercih eder. Uzak doğuda iç huzuru, bilgelik ifade eder. Hastalık, karamsarlığı da simgeleyebilir. M.MAZICI

Yeşil Büyüme, gelişme, sağlık, rahatlık ifade eder. Bol kullanan çocuklar; kendine güveni olan, uyumlu, mutlu, yaşıtlarına göre olgun M.MAZICI

mor Zenginliği, asaleti, lüks hayatı simgeler. Anne babanın desteğine ihtiyaç duyan, Kendisinden beklenileni karşılayamayacağı endişesi taşıyan, Çocuğa kaldıramayacağı sorumluluk verildiğinde mor ağırlıklı olarak kullanılabilir. M.MAZICI

pembe Sakinleştirici Sinirli insanları yatıştırıcı Dr. Alexander Schauss deneyi M.MAZICI

kahverengi Toprak rengi,bereket, hüzün, ayrılık,hasret Çocuklarda korunmaya ihtiyaç duyma, Sevgi ve ilgi özlemi çekme Tuvalet eğitimine direnç gösterme ve anne ile çatışma yaşanmasında gözlemlenebilir. M.MAZICI

siyah Hem olumlu hem olumsuz Çocuk resminde karamsarlığı ifade eder. M.MAZICI

Sıcak renkler: kırmızı, sarı, turuncu Sıcaklık, uyum,neşe, işbirliği Soğuk renkler: mavi, mor, yeşil, siyah, kahverengi İddiacı,çekingen,uyumsuz M.MAZICI

Sürekli soğuk renk kullanımı Duygularını bastırma Gizleme Ailede aşırı baskı ipucunu verebilir. M.MAZICI

Katılamınız için Teşekkürler... meltemmazici@gmail.com M.MAZICI