Finansal Planlama ve Kontrol

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Fon Akış Tablosu-1 Fon akış tablosu, belirli bir dönemde bir işletmenin faaliyetlerini ve yatırımlarını finanse etmek için sağladığı kaynakları ve bu kaynakların.
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
İŞLETME II FİNANSMAN FONKSİYONU 4.DERS Yrd. Doç. Dr. Recep KILIÇ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
4. ÜNİTE Paranın Zaman Değeri Finansal Yönetim, 2. Baskı
BÖLÜM VIII FİNANS YÖNETİMİ.
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
KUR DEĞİŞİMİNİN ETKİLERİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
HAZIRLAYAN: TANER KAYA
FİNANSAL ANALİZ.
5. ÜNİTE Finansal Analiz Finansal Yönetim, 2. Baskı
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
FİNANSAL ANALİZ.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Finansal Planlama ve Kontrol
İŞLETMENİN FAALİYETLERİNE KAYNAK BULMA: FİNANSMAN
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
1. İŞLETMELERDE KAYNAK BULMANIN ÖNEMİ VE KAYNAK SAĞLAMA SİSTEMİ OLARAK FİNANSMAN
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Finansal planlamada temel amaç;
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Başabaş ve Kaldıraç Analizi
İŞLETME BÜTÇESİNİN HAZIRLANIŞI
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
MALİ ANALİZ TEKNİKLERİ
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
BÜTÇELERİN KONTROLÜ.
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
Planlama Nedir? Planlama, işletmenin tümünü ya da herhangi bir birimini ilgilendiren, gelecekteki hareket tarzının ilkelerini saptama süreci veya işlerin.
Mali Konular İşletme Maliyetinin Hesaplanması. Mali Konular İşletme Maliyetinin Hesaplanması Küçük işletmelerde muhasebe ve nakit akışı Tanımlama.
YARD.DOÇ.DR.HAYRİ BARAÇLI
BÜTÇELERİN OLUŞTURULMASI
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
Finansal Tablolar ve Özellikleri
Belirlilik Koşullarında Sermaye Bütçelemesi
Planlama Nedir? Planlama, işletmenin tümünü ya da herhangi bir birimini ilgilendiren, gelecekteki hareket tarzının ilkelerini saptama süreci veya işlerin.
FİNANSAL TABLOLAR ANALİZİ
Dikey yüzdeler analizi
Finansal Tablo Analiz Teknikleri
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
FİNANSAL TABLOLAR F.Dilvin Taşkın. Finansal Tablolar ve Raporlar Yıllık Rapor??? 1. Bilanço: belirtilen tarihte işletmenin sahip olduğu varlıkları.
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
YEDİNCİ BÖLÜM FİNANSAL PLANLAMA.
DURAN VARLIKLARA AİT ÖZELLİKLİ YATIRIM KARARLARI
İÇİNDEKİLER Firmalarda Uzun Vadeli Yatırım Kararları (Sermaye Bütçelemesi) Sermaye Bütçelemesi ve Nakit Akımı Analizleri Projenin Nakit Akımlarının Tahmini.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

Finansal Planlama ve Kontrol 7. ÜNİTE Finansal Planlama ve Kontrol Finansal Yönetim, 2. Baskı Prof. Dr. Nurhan AYDIN Yard. Doç. Dr. Mehmet BAŞAR Yard. Doç. Dr. Metin COŞKUN

İÇİNDEKİLER Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci Planlama ve Bütçeleme İlkeleri Proforma Mali Tabloların Hazırlanması Satışların Yüzdesi Yöntemine Göre Proforma Gelir Tablosunun Hazırlanması Satışların Yüzdesi Yöntemine Göre Proforma Bilanço Tablosunun Hazırlanması Regresyon Yöntemi Oranlar Yöntemi Nakit Bütçesi Fonların Akış Analizi Fon Akım Tablosunun Hazırlanması Finansal Kontrol

Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci Plan, çok defa bir yıldan uzun bir döneme ilişkin ve kantitatif yönü zorunlu olarak sınırlı bir çalışmadır. Planlama için öncelikle amaçların açıkça belirlenmesi gerekir.

Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci Planlamadan istenen faydaların sağlanabilmesi için; Planlamanın amaç değil, bir araç olduğu, Planların, değişen koşullara uyum sağlayabilecek esnekliğe sahip olması, Planlama sürecine yalnızca yöneticilerin değil, uygulamacıların da katılması, Planlamada yalnızca maliyetler ve kısa süreli karlılık üzerine yoğunlaşılmaması, aynı zamanda yeni iş alanları yaratma, uygun olmayan alanlardan çekilme gibi faaliyetlere de önem verilmesi gerekmektedir.

Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci Bütçe, kısa süreli, ayrıntılı ve kantitatif bir çalışmadır. Bütçeler plan hedefleri içinde düzenlenirler. Bütçeleme, işletmenin planlama faaliyetinin bir bölümünü oluşturduğu için, bütçeleme de işletmenin temel amaçlarının saptanmasıyla başlar. İşletmenin temel amaçları, işletmenin uzun vadeli planını oluşturur.

Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci İşletmenin Temel Amaçları Kısa Vadeli Satış Tahmini İşletmenin Uzun Vadeli Planı Uzun Vadeli Satış Tahminleri Üretim Bileşim Stratejisi Üretim Politikasına İlişkin Bütçeler Pazarlama Politikasına İlişkin Bütçeler Araştırma ve Genel Yönetim Politikasına İlişkin Bütçeler Finansal Kontrol Politikasına İlişkin Bütçeler Bütçeleştirilmiş Mali Tablolar ) Nakit Bütçesi ) Proforma Gelir Tablosu ) Proforma Bilanço 4) Proforma Kaynak ve Kullanım Tablosu

Finansal Planlama ve Bütçeleme Süreci Ana Bütçe, işletmenin tüm faaliyetlerini kavrayarak, bütçe dönemi üzerinden bir gelir tablosu ve bütçe dönemi sonu itibariyle bir bilanço ve gelir tablosu çıkarılmasına olanak verecek bütçeleme faaliyetidir. Özel Bütçe, ana bütçeye oranla daha dar kapsamlı, bütün sistem yerine bir alt sistemi ya da birden fazla alt sistemi kavrayan bütçedir. Faaliyet Bütçesi, genel olarak, özel bütçe gibi bir alt sistemin faaliyetlerinin planlanması ile ilgilidir. Finansal bütçe, genel olarak nakit bütçesi ve proforma tabloların hazırlanmasını ifade edilmektedir.

Finansal Planlamanın Temel İşlevi Zaman açısından, nakit girişleriyle nakit çıkışları arasında uygunluk sağlamak, Genel finansal dengenin kurulmasına yardımcı olmaktır. Nakit girişlerinin işletmenin üretim sürecine uyarlanması, İşletmenin, özel para bulma olanaklarına göre ödemelerin, zamansal açıdan ayarlanması, Eksik ya da aşırı finansmandan kaçınılması.

Planlama ve Bütçeleme İlkeleri Bütünlük İlkesi, bütçe hazırlanmasında işletmede ödeme ve tahsilatlara yol açan tüm olayların dikkate alınmasıyla ilgili bir ilkedir. Birlik İlkesi, tüm sorumluluk merkezleri ya da kâr merkezleri için birer bütçe hazırlanır. Bu bütçelerin bir ana bütçede birleştirilmeleri gerekir. Böylece işletmenin finansal dengesi bir bütün olarak güvenceye alınmalı ya da gözetilmelidir. Şeffaflık ilkesi, bütçeler ilgilenenlerin gerekli bilgileri kolaylıkla alabilecekleri nitelikte hazırlanmalıdır. Bu ilkeye göre bütçeler işletme çalışanlarını belirlenen hedeflere ulaşılması için motive etmelidir. Kesinlik İlkesi, planlanan faaliyetler ve gelecekteki nakit giriş ve çıkışları gerçekçi varsayımlara dayanmalıdır. Bu ilke hatalı kararlardan kaçınmaya olanak sağlar. Bununla aynı zamanda kontrol da kolaylaşır.

Planlama ve Bütçeleme İlkeleri Uzmanlaşma İlkesi, bu ilke ödeme ve tahsilatların türlerine ve kaynaklarına göre kesin bir biçimde belirlenmesini özendirir. Bununla hangi finansal araçların hangi sorumluluk ya da kâr merkezlerine aktığı ve hangi amaçlarla kullanıldığı belirlenebilmelidir. Dönemsellik İlkesi, bütçeler periyodik olarak düzenlenmelidir. Dönemsellik, çeşitli bölümlerin bütçelerine göre değişmektedir. İhtiyaca göre günlük, haftalık, aylık üç aylık, altı aylık yıllık ya da birkaç yıllık bütçeler hazırlanabilir. Maddi Önem ve İktisadilik İlkesi, bütünlük, kesinlik ve uzmanlaşma ilkesinin sınırsız uygulanması, bütçelerin kesinlik ve güvenirliğini artırırken maliyetleri de arttırmaktadır. Bu nedenle maliyet ve yararların bütünlük ve kesinlik ilkelerine uygun bir biçimde dengelenmesi gerekir.

Proforma Mali Tabloların Hazırlanması Satışların Yüzdesi Yöntemine Göre Proforma Gelir Tablosunun Hazırlanması Yöntemde gelir tablosunda yer alan çeşitli kalemlerle satışlar arasında yüzdesel bir ilişkinin olduğu varsayılır. Yöntemin esası, geçmişteki satışlarla çeşitli kalemler arasındaki ilişkinin gelecekte de aynen devam edeceğine dayalı olmasıdır. Yöntemin uygulanmasında satışlarla oranlanacak kalemlerin, en son yıla ait olanlarının mı, yoksa birkaç yılın ortalama değerlerinin mi alınacağı sorunuyla karşılaşılır. Koşullara bağlı olarak ya bir yılın ya da birkaç yılın ortalama değerleri alınabilmektedir.

Proforma Mali Tabloların Hazırlanması Satışların Yüzdesi Yöntemine Göre Proforma Bilançonun Hazırlanması Satışların yüzdesi yöntemi, ilave bilgilerin olmadığı ya da daha fazla bilgi elde edilemediği durumlarda, proforma bilanço hazırlanmasında da kullanılabilir. Dikkat edilmesi gereken nokta, satışlara doğrudan doğruya bağlı olarak gelişme gösteren kalemlerle, doğrudan bağımlı olarak gelişme göstermeyen kalemlerin belirlenmesi gereğidir.

Proforma Mali Tabloların Hazırlanması Regresyon Yönteminde, satışlarla, satışların doğrudan ilgili olduğu kalemler arasındaki ilişki daha uzun dönem için ortaya konulur. Yöntemde satışlarla ilişkili kalemler, satışların bir fonksiyonu olarak ele alınır. Satışlar bağımsız, diğer kalemler bağımlı değişken olarak seçilir. Regresyon analiziyle, ilgili kalemle satışlar arasındaki geçmiş yıllardaki ilişki saptanarak bu ilişkiye en uygun düşen regresyon denklemi bulunur.

Proforma Mali Tabloların Hazırlanması Oranlar Yöntemi Geçmiş verilere sahip işletmelerde uygulanma olanağı vardır. Yeni faaliyete geçecek işletmelerde bu yöntemlerin uygulanma olanağı yoktur. Yeni kurulacak işletmeler için finansman planlaması, satış tahminlerinden hareketle o endüstri kolundaki oranlardan faydalanılarak yapılabilir.

Nakit Bütçesi Nakit bütçesi, bir işletmenin gelecekteki bir zaman dönemi içindeki nakit giriş ve çıkışları tahmin edilerek gerekli düzenlemelerin yapıldığı bir planlama faaliyetidir.

Nakit Bütçesi Nakit bütçesinin esas olarak iki bölümü bulunur: ilki nakit girişlerini, ikincisi nakit çıkışlarını gösterir. Nakit bütçesinin hangi zaman dilimi için hazırlanacağı belirlendikten sonra nakit girişlerinin ve nakit çıkışlarının tahmini yapılır. İşletmelerin en önemli nakit girişleri faaliyet konusuyla ilgili nakit girişleridir.

Fonların Akış Analizi Fon kavramı en dar anlamıyla “nakit” karşılığı olarak ele alınmaktadır. Ancak işletmelerde amortisman ve itfa payları gibi gerçekte nakit çıkışı gerektirmeyen fon hareketleri de olduğundan fon kavramının geniş olarak ele alınması daha uygundur. Tüm fon hareketleri bilançonun aktif ve pasif hesaplarındaki değişikliklerle görülebilmektedir.

Fon Kaynakları ve Fon Kullanımı

Aktiflerdeki Artışlar + Pasiflerdeki Azalışlar = Fon Kullanımı Aktiflerdeki Azalışlar +Pasiflerdeki Artışlar = Fon Kaynakları

Fon hareketlerinin izlenmesi Devre başı bilanço tablosu Devre sonu bilanço tablosu Gelir tablosu Kâr dağıtım tablosu

Faaliyetlerle yaratılan kaynaklar Aktif değerlerdeki azalışlar Fonların Kaynakları Faaliyetlerle yaratılan kaynaklar Aktif değerlerdeki azalışlar Borçlardaki artışlar Sermayedeki artışlar

Faaliyetler sonucu oluşan zarar, Aktif değerlerdeki artışlar, Fonların Kullanımı Faaliyetler sonucu oluşan zarar, Aktif değerlerdeki artışlar, Borçlardaki azalışlar, Öz sermayede azalışlar

Fon Akım Tablosunun Hazırlanması

Fon Akım Tablosunun Hazırlanması

Finansal Kontrol Yönetimin geleceğe ilişkin hedeflerini ifade eden bütçeler ve proforma finansal tabloları hedef almaktadır. Hedeflerle, gerçekleşen performanslar karşılaştırılarak sapmalar belirlenir ve bu sapmanın nedenleri araştırılır. Planlanmış politikaların uygulanmasını güvence altına alır. Piyasa koşullarında bir değişiklik varsa bu değişikliklere göre hızla düzeltmelere olanak sağlar.