Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C.İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK
Advertisements

Amasya Görüşmesi’nde kabul edilen tek maddeydi.
23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI
ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI TARİHİ
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ I.TBMM DÖNEMİ
CEPHELER ve ANTLAŞMALAR
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
GENELGELER VE KONGRELER
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Özboyacı İlköğretim Okulu
TÜRKIYE BÜYÜK MILLET MECLISI İLK MECLİS( ) ELVAN METİN : PELİN SEÇGİN : GAMZE ÜLKER :
Hazırlayan : Şevki YILMAZ T.Ed./Dil ve Anl.Öğrt.
MİSAK-I MİLLİ (28 OCAK 1920).
MUDANYA ATEŞKES ANTLAŞMASI (3-11 EKİM 1922)
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük T.B.M.M.’nin Açılması
MİLLİ MÜCADELE (KURTULUŞ SAVAŞI).
CUMHURİYET BAYRAMI.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
Mustafa Kemal ATATÜRK.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
1924 ANAYASASI.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ (23AĞUSTOS-13EYLÜL1921)
Karşı koyanlar: Kuva-yı Milliye
CUMHURİYET DÖNEMİ DEVLET TEŞKİLATINDA GELİŞMELER
AMASYA GÖRÜŞMELERİ VE MİSAKIMİLLÎ
I. İNÖNÜ SAVAŞI NEDENLERİ: Yeni kurulan düzenli orduyu yok etmek
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
SANREMO KONFERANSI (18-26 NİSAN 1920)
LOZAN BARIŞ KONFERANSI VE ANTLAŞMASI
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
EGEMENLİK ANLAYIŞI. EGEMENLİK ANLAYIŞI Millî Egemenliğin en kısa tanımı şudur; “Egemenliğin tek meşru kaynağı ve sahibi Millettir.” Millet iradesi,
Yunanistan temsilcisi Mazarakis, görüşmelere
HAZIRLAYAN:HEYBET KAPALIGÖZ
Lozan’a Giden Süreç Anadolu'daki Yunan Kuvvetleri Başkomutan Mustafa Kemal’in önderliğinde yurdumuzdan atıldı.(Büyük Taarruz Ağustos 1922) Mudanya.
CUMHURİYET DÖNEMİ SİYASİ İNKILAPLAR
SALTANATIN KALDIRILMASI
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
Saltanatın kaldırılmasına. Cumhuriyetin ilanına.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Sakarya savaşında ağır bir yenilgi alan yunanlılar en azından işgal ettikleri yerleri korumak için büyük bir savunma hattı oluşturdular. Türk ordusu ise.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
GENELGE VE KONGRELERİN ÖNEMLERİ
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
MUDANYA ATEŞKES ANTLAŞMASI (11 Ekim 1922)
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
İNÖNÜ MUHAREBELERİ VE SONUÇLARI
Çalışma soruları 2. ders. Yeni Türk devletinin gerçekleştirmiş olduğu inkılapları Osmanlı Devleti’nin ıslahatlarından ayıran en önemli özellik aşağıdakilerden.
KURTULUŞ SAVAŞI.
MUDANYA ATEŞKES ANTLAŞMASI (3-11 EKİM 1922)
LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI (24 TEMMUZ 1923)
10 Ağustos 1920  10 AĞUSTOS 1920  I. Dünya SavaşıI. Dünya Savaşı sonrasında İtilâf Devletleri ile Osmanlı İmparatorluğu hükümeti arasında 10 Ağustos.
ATATÜRK İNKILAPLARI.
TBMM’NİN AÇILIŞI 23 NİSAN 1920
1 TBMM’NİN AÇILIŞI 23 NİSAN TBMM'nin Açılışı ve Çalışmaları Osmanlı Mebusan Meclisi'nin, İ stanbul'un i ş gali ile çalı ş amaz duruma dü ş mesi.
Niçin Bayram Yapıyoruz ? Cumhuriyet ilan edilmeden önce devletimizin adı Osmanlı Devleti’ydi. Osmanlı Devleti padişahlar tarafından yönetiliyordu. Bazı.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
ATATÜRK’ÜN HAYATININ KRONOLOJİSİ 1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı.1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı. 1895:Selanik Askeri.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
20-22 Ekim 1919 Engin DEMİRCİ MALATYA 2016.
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
ATATÜRK'ÜN HAYATI KRONOLOJİK SIRALAMA
Sunum transkripti:

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölüm - 1

Ders Hakkında Siyasi Alandaki Gelişmeler Saltanatın Kaldırılması Cumhuriyet Nedir? Cumhuriyetin İlanı Halifeliğin Kaldırılması Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Silahlı Mücadeleye hukuki ve siyasi yön veren ve yeni kurulan Türk Devleti’ni uluslararası toplulukta tanıtan Lozan Barış Antlaşması ile Türk İnkılap hareketinin aksiyon aşaması tamamlanmıştır. Bundan sonra yıkılan, bozulan eski düzenin yerine yenisi kurulmaya başlanmış, sosyal hayatın icaplarına uygun olarak topluma ve yeni kurulan devlete şekil ve düzen verilme çalışılmıştır. Bu nedenle siyasi, hukuki, ekonomik, eğitim – kültür ve gündelik yaşam alanlarında inkılaplar(devrimler) yapılmıştır.

SALTANATIN KALDIRILMASI 23 Nisan 1920’de TBMM’nin açılmasıyla Anadolu’da yeni bir Türk devleti kurulmuştur. TBMM’nin üstünde hiçbir gücün kabul edilmeyeceğini açıklanması ile de Osmanlı Devleti’nin varlığı filen ortadan kalkmıştır. Ayrıca yasama ve yürütme yetkisinin de TBMM’ye ait olması padişahın Türk ulusu üzerinde resmi ve fili hiçbir yetkisinin kalmadığını göstermekteydi. Ancak savaş yılları olduğu için rejim konusu gündeme gelmemiştir. Yunan ordusunun Türk topraklarından atılmasından sonra sıra rejim konusunun çözümlenmesine gelmiştir.

Saltanatın Kaldırılmasının Nedenleri ve Gerekçesi Kurtuluş Savaşı sırasında TBMM’nin açıldığı dönemde, yurdun düşman işgalinden kurtarılması öncelikli olduğu için, saltanat makamına karşı açıkça tavır alınmamış ve güçlerin bölünmemesine gayret edilmiştir. Yunan ordusunun Anadolu’yu terk etmesinden hemen sonra, barış konferansına davet nedeniyle saltanat konusu gündeme gelmiş ve bu kez Mustafa Kemal Paşa, bu kurumla ilgili gerçek düşüncesini hayata geçirmiştir. Mudanya Mütarekesi imzalandıktan sonra barış görüşmeleri hazırlıklarına başlanmış ve İtilaf Devletleri, 28 Ekim 1922 tarihli notalarında Osmanlı Devleti ile TBMM Hükümetini birlikte barış görüşmelerine katılmaya davet etmişlerdir. İtilaf Devletleri, iki taraf arasındaki görüş ayrılıklarından yararlanmak ve görüşmelerde Türk tarafını bölerek güçsüzleştirmek amacıyla hem TBMM Hükümetini hem de İstanbul Hükümetini barış konferansına davet etmişlerdir. Bu davet üzerine gerekli hazırlıklara hemen başlayan İstanbul Hükümeti, TBMM’ye gönderdiği yazılarda işbirliği içine girilmesini bildirmiştir.

Saltanatın Kaldırılması Tevfik Paşa Hükümetinin bu tavrını ve Meclis’ten gelen tepkileri değerlendiren Mustafa Kemal Paşa, 1 Kasım 1922’de Saltanatın kaldırılması konusunu komisyonda görüşe sunmuş ve komisyon, bu gelişmelerin ışığı altında Saltanatla Halifeliğin birbirinden ayrıldığını ve Saltanatın kaldırıldığını belirten iki maddelik bir yasa taslağı hazırlamıştır. Bu taslak Meclis Başkanlığı’na sunulurken kaleme alınan metin ise söz konusu yasanın bir gerekçesi olduğu kadar Lozan’da savunulacak temel görüşü de içermektedir. Bu taslakta, saltanat ve hilafet kurumlarının birbirinden ayrılması, Osmanlı Saltanatının, İstanbul’un işgal edildiği 16 Mart 1920 gününden başlayarak sona erdiği hükme bağlanmıştır.

Saltanatın Kaldırılması 1 Kasım 1922’de Meclis’teki görüşmelerden sonra açık oylamaya sunulan bu taslak, bir milletvekilinin olumsuz oyuna karşılık kabul edilerek yasalaşmıştır. Mustafa Kemal’in deyimiyle, Osmanlı egemenliğinin çökme ve ortadan kaldırılma töreninin son evresi de böylece kapanmıştır. Milli egemenliği ebedileştiren ve milletin kendi hakkının ifadesi olan bu kanunla, hilafet ve saltanat birbiriden ayrılarak saltanat kaldırılmış, Türk Devrimi de yönetsel alanda önemli bir aşama kaydetmiştir.

Saltanatın Kaldırılma Nedenleri Barış konferansına davet sorunu gerekçe gösterilmesine karşın, Saltanatın kaldırılmasının gerçek nedenleri ise tarihsel gelişimlere dayanmaktaydı. Bu gerçek nedenleri şu şekilde sıralamak mümkündür: 620 yıllık bir hanedan Osmanlı hanedanının çağın gerisinde kalması ve ömrünü tamamlamış olması; Birinci Dünya Savaşı sonrasında birçok ülkede monarşilerin yıkılması ve yerlerine cumhuriyet yönetiminin kurulması; Bir ailenin iradesine dayalı yönetimlerin ulusal egemenlik anlayışına ters düşmesi; Mustafa Kemal Paşa’nın temel amacının ulusal egemenliğe dayanan laik ve demokratik bir devlet kurmak olması; Yönetiminin bir kişi ve aileden alınıp, tüm ulusa mal edilmeye çalışılması

Saltanatın Kaldırılması Sonrasında Yaşanan Gelişmeler: Halife Seçimi Saltanatın kaldırılmasına ilişkin 1 Kasım 1922 tarihli yasa, Vahdettin’in halifelik unvanını üzerinden almamıştı. O da İngilizlere sığınırken bu unvandan yararlanmak istemişti. Ancak yabancılara sığınan bir halifeliğe neler yapılacağı önemli bir sorun olarak belirmişti. Vahdettin’in kaçtığı Ankara’ya bildirildiğinde, sorun TBMM’nin 18 Kasım 1922 tarihli oturumunda gündeme getirilmiştir. Öncelikle Şer ’iye Bakanı Konya Milletvekili Vehbi Efendi’nin; halifeliğin boş olduğu, o yere layık birisi seçildiğinde onu halife olarak tanımanın gerekli olduğuna ilişkin fetvası okunmuştur. Vehbi Efendi’nin bu fetvası üzerine boş kabul edilen halifelik için seçime gidilmiş ve ad okunarak yapılan oylama sonucunda, Sultan Abdülaziz’in oğlu ve Vahdettin’in tahta çıkışından sonra hanedanın en yaşlı erkek evladı olarak veliaht sayılan Abdülmecit, 148 oyla halife seçilmiştir

Yeni Halife Seçimi Abdülmecit, Müslümanların Halifesi sıfatından başka bir sıfat kullanmaması, halifeliğe seçilmesinden dolayı memnuniyetini halka bildirmesi, Vahdettin’in davranışını kınaması ve TBMM Anayasası’nın İslamlığa en uygun idareyi getirdiğini bildirmesi şartıyla halife tayin edilmişti. Mustafa Kemal’de, 19 Kasım 1922 tarihinde Abdülmecit Efendi’ye halife seçilmiş olduğunu bildirmiş ve bu durumu İslam dünyası ve Türkiye halkına ilan etmiştir.

Ankara’nın Başkent Olması Ankara, 27 Aralık 1919’da Heyet-i Temsiliye’nin merkezi olmuş ve TBMM’nin açılmasıyla da Kurtuluş Savaşı’nın kalbinin attığı yer durumuna gelmişti. Mücadelenin her safhasındaki bütün eylem ve planlar, burada tartışılarak karara bağlanmış ve özellikle de TBMM’nin kurulmasın sonra daha da önemli bir konuma ulaşmıştı. İkinci Meclisin ilk günlerinde bir başka tartışma konusu da, yeni devletin başkentin neresi olacağı meselesi olmuştur. İtilaf kuvvetleri 2 Ekim 1923’te İstanbul‘u terk etmişler, 6 Ekim’ de ise Türk ordusu kente girmiştir. Bu durum yeni başkentin neresi olacağı tartışmalarını beraberinde getirmiştir.

Ankara’nın Başkent Olması Ankara’nın TBMM’nin kurulduğu yer ve Milli Mücadele’nin merkezi olması nedeniyle, 13 Ekim 1923’te İsmet Paşa’nın Meclise sunduğu önerge, oy birliğince kabul edilmiş ve Ankara yeni Türk Devleti’nin başkenti ve hükümet merkezi olmuştur. Ankara’nın askeri ve coğrafi açıdan güvenli bir yerde bulunması başkent olmasında etkili olmuş ve yeni Türk Devleti’nin Anadolu merkezli olduğu kanıtlanmıştır. Artık Osmanlı Devleti’ne dönüşün mümkün olmadığı tüm dünyaya gösterilmiştir. Batılı devletler bu kararı bir süre tanımamışlarsa da, Türk Devleti’nin kararlılığı karşısında elçiliklerini Ankara’ya taşımak zorunda kalmışlardır.

Cumhuriyet Nedir? Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Cumhuriyet Nedir? Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Cumhuriyet Nedir? Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Cumhuriyetin İlanı (29 Ekim 1923) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Cumhuriyetin İlanı (29 Ekim 1923) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Hilafetin Kaldırılması (3 Mart 1924) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Hilafetin Kaldırılması (3 Mart 1924) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Bölüm Özeti Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Bölüm Özeti Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi

Bölüm Özeti Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi