HUKUK KÜTÜPHANECİLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arşiv Kurumların gerçek veya tüzel kişilerin gördükleri hizmetler, yaptıkları haberleşme veya işlemler sonucu meydana gelen ve bir amaçla saklanan Dokümantasyon,
Advertisements

-Scopus- Uz. Kübra DEMİR
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Journal Use Reports Süreli Yayın Koleksiyonu Geliştirmenizde Güçlü Karar Destek Hizmeti - Kasım
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları

Bu menü, ILL, Katalog, Konu başlıkları, Kütüphane Yönergesi dışında kalan tüm sayfalarda aktiftir Araştırma sürecinizi kolaylaştırmak, kütüphane kaynaklarına.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
Mahkemelerde Kalite Yönetimi Ve Kalitenin Kontrolü Bert Maan.
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
Güssün Güneş & İlkay Holt 9-11 Şubat 2006 Pamukkale Denizli
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİNDE HUKUK KOLEKSİYONLARI
KULLANICI / KÜTÜPHANECİ EĞİTİMİ GRUP ÇALIŞMALARI ANKOS 5. Yıllık Toplantısı Haziran 2005 Süleyman Demirel Kütüphanesi, Sakarya.
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Tarihçe  Milli Kütüphane kuruluş çalışmaları, 15 Nisan 1946 'da başlatılmış,  1 Nisan 1947'de koleksiyon adedi 'e ulaşmıştır.  Bugün Ankara İl.
Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi Ankara Üniversitesi Kütüphaneciliğin Destanı Sempozyumu Ekim 2004, Ankara KÜTÜPHANECİLİKTE SÜREKLİ EĞİTİM.
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
Prof. Dr. Bülent Yılmaz H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
Bilgi Topluluğu Tanıtımı:
Erzurum Teknik Üniversitesi Erzurum Teknik Üniversitesi’nin Misyonu Prof. Dr. Muammer YAYLALI Erzurum Teknik Üniversitei Rektörü.
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
Tanıtım ve Organizasyon Çalışma Grubu ANKOS 5. Yıllık Toplantısı Haziran 2005 Süleyman Demirel Kütüphanesi, Sakarya.
TÜBESS (TÜRKİYE BELGE SAĞLAMA SİSTEMİ); Ulusal Belge Sağlamada Yeni Bir Boyut 25 Mayıs 2011 Antalya Mehmet BOZ
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
URQUHART YASASI.  Urquhart Yasası bilimsel dergilerin “kütüphane ötesi kullanımı”nın (supralibrary use), bu dergilerin her kütüphanenin “kütüphane içi.
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Ticari veri tabanları (Yerel)
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
Türk Anayasa Düzeni Giriş
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YÖNETİCİ YETKİNLİKLERİNİ ARTIRMA EĞİTİMİNE
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Alev AyaokurTolga Çakmak Müzelerde Bilgi Hizmetleri: Müze Eğitimi, Müze kütüphaneleri.
BİLGI KAYNAKLARıNA ERIŞIM METODLARı Hazırlayan= Halil Yenilmez.
ULUSAL AKADEMİK AĞ ve BİLGİ MERKEZİ
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Hukukun TEMEL kavamları
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ BİLGİ TOPLULUĞU
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
UZAKTAN EĞİTİM VE ÜNİVERSİTELER
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

HUKUK KÜTÜPHANECİLİĞİ KAMİL YEŞİLTAŞ ERSAN DUR Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi

İÇERİK Hukuk ve hukuk kaynakları Hukuk kütüphanesi türleri Koleksiyon geliştirme Teknolojik gelişmeler Kullanıcılar Hukuk kütüphanecileri AALL - Temel Yeterlilik Kriterleri Sonuç ve öneriler

HUKUK NEDİR? “Örgütlenmiş bir toplum içinde yaşayan insanların birbirleriyle veya kişilerin yine kendilerinin meydana getirdikleri topluluklarla ve bu toplulukların birbirleriyle olan ilişkilerini düzenleyen, kişilerin hukuki güvencesini ve insan haklarını sağlamak amacıyla oluşturulan ve devlet gücü ile desteklenen bağlayıcı, genel ve devamlı kurallar bütünüdür.”

YAZILI HUKUK “Bir ülkede yürürlükte olan anayasal sisteme göre yetkili organlar tarafından yazılı olarak konulan kurallardan oluşan hukuk yazılı hukuk”tur.

YAZILI HUKUKUN KAYNAKLARI - I Mevzuat Anayasa Kanun Kanun Hükmünde Kararname Uluslararası Andlaşma Tüzük Yönetmelikler Diğer Düzenleyici İşlemler (yönetmelik, tebliğ, sirküler, genelge gibi)

YAZILI HUKUKUN KAYNAKLARI - II Mahkeme Kararları Anayasa mahkemesi Kararları Yargıtay Kararları Danıştay Kararları Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kararları Uyuşmazlık Mahkemesi Kararları Bilimsel Eserler Hukuk Dergileri Başlıca Genel Eserler

YAZILI OLMAYAN HUKUK “Belli bir organ tarafından konulmayan, toplum içinde zamanla kendiliğinden oluşan kurallardan meydana gelen hukuk”tur.

HUKUK KÜTÜPHANESİ “Koleksiyonlarını öncelikli olarak hukuki araştırma ve çalışmalara yönelik olarak geliştiren, yasalar, yüksek mahkeme kararları, uluslararası antlaşmalar, bilimsel incelemeler, hukuki dergiler, kitaplar ve elektronik araştırma kaynaklarını bünyesinde barındıran bir tür özel kütüphanedir.”

HUKUK KÜTÜPHANESİ TÜRLERİ Özel Hukuk Firması Kütüphaneleri Akademik Hukuk Kütüphaneleri Baro Birliklerinin Kütüphaneleri Kamu Destekli Hukuk Kütüphaneleri

1- ÖZEL HUKUK FİRMASI KÜTÜPHANELERİ Bir hukuk firmasına bağlı olarak kurulur ve kurumun amacına yönelik olarak gelişip hizmet verir. Koleksiyonlarını çoğunlukla pratik hukuk kaynakları oluşturur. Yerel ve uluslararası kaynakları bir arada barındırabilir. Profesyonel kütüphaneci ya çok az ya da hiç olmaz. Gizlilik son derece önemlidir.

2- AKADEMİK HUKUK KÜTÜPHANELERİ - I Üniversite içinde öğrenci ve öğretim üyelerinin bilgi gereksinimlerini karşılamak üzere oluşturulurlar. Fakülte kitaplığı, birim kütüphanesi olabileceği gibi bağlı bulunan merkez kütüphane koleksiyonu içinde de yer alabilirler. Koleksiyonları hem pratik çalışmalara, hem de bilimsel çalışmalara hitap etmek zorundadır

2- AKADEMİK HUKUK KÜTÜPHANELERİ - II Kütüphanelerarası işbirliği yapma şansları vardır. Personel sayıları diğerlerine oranla biraz daha fazla olabilir aynı zamanda öğrenci asistanlar da işe alınabilir. Kullanıcıların eğitimi konusunda öğretim üyeleri ile işbirliğine gidilebilir . Koruma çalışmalarına daha fazla önem vermelidirler.

3- BARO BİRLİKLERİNİN KÜTÜPHANELERİ Bünyesinde bulundukları baroya üye hukukçuları desteklemek için kurulurlar. Değerli bağış koleksiyonlarına sahiptirler. Faaliyet alanındaki birlik ve dernek üyelerine de hizmet verebilirler. Sahip oldukları yayınları genellikle ödünç vermezler. Personel sayısı genelde 1-2 kişiyle sınırlıdır.

4- KAMU DESTEKLİ HUKUK KÜTÜPHANELERİ Devlet eliyle kurulurlar ve genelde bir resmi dairenin bünyesinde bulunurlar. Kullanıcı kitlesi bağlı bulundukları kurum mensupları ile sınırlı olabileceği gibi bazı özel araştırmacılar da olabilir. En büyük sorunları yer problemidir. Bütçe konusunda da en çok sıkıntı duyan hukuk kütüphanesi türüdürler

KOLEKSİYON GELİŞTİRME - I Bir hukuk kütüphanesi için en zor iş koleksiyon geliştirmedir. Bunun bazı nedenleri: Basılan hukuk kitaplarının sayısındaki artış Yeni yayınların fiyatlarındaki artış Kitap eklerinin maliyeti Küçülen dünya (küreselleşmenin etkisi) Hukuk kitabı olmayıp hukuk ile ilgili yayınların sayısındaki artış

KOLEKSİYON GELİŞTİRME – II: AYIKLAMA Hukuk kuralları yerlerini sürekli yenilerine bırakmaktadırlar ve yönetmelikler de çok değişkendirler. Hukuk kütüphanecilerinin çoğu hukuk ile ilgili bir eğitim almadıklarından ya da hukukçu olmadıklarından ayıklama işinin zorluğu da artmaktadır. Bazen yayın ayıklama için uzman bir hukukçudan yardım alınabilir. Pek çok durumda diğer kütüphanelerin yapmış olduğu işlemlerin rehberliğinde ayıklama yapılır.

TEKNOLOJİK GELİŞMELER Kütüphane kaynaklarının büyük bir kısmını oluşturan basılı kitap ve dergilerin elektronik versiyonlarına doğru hızlı bir geçiş söz konusudur. Kütüphaneciler geleceğe yönelik olarak planlama yaparken teknolojik gelişmeleri de göz önünde bulundurmalı ve planlarına elektronik ürünleri de dahil etmelidirler.

KULLANICILAR Hukuk kütüphanesi kullanıcılarının büyük bir çoğunluğunu avukatlar, hakimler, hukuk öğrencileri ve hukuk müşavirleri oluştururlar. Kullanıcıların beklentileri ve talepleri yüksektir. Mesleğin de getirdiği özellikler sebebiyle hukukçuların diğer kullanıcı tiplerine göre daha talepkardırlar.

KULLANICILARIN BİLGİ İHTİYACININ KARŞILANMASI Bilgiye ihtiyaç duyulduğu anda ulaşılabilmelidir. Ulaşılan sonuçlar geçerliliğini yitirmemiş olmalıdır. Bilgiler mutlaka doğru olmalı, hatalı bilgiden kaçınılmalıdır. Gerçekten aranan sonuca eksiksiz ulaşılmalıdır Sunulan bilgiler detaylı olmalıdır. Formatı kolay anlaşılabilir olmalıdır. Gizlilik esas alınmalıdır.

HUKUK KÜTÜPHANECİLERİ Kütüphane hizmeti veren hukukçular Hukuk eğitimi almış kütüphaneciler Kütüphanecilik eğitimi almış ancak hukuk konusunda hizmet veren kütüphaneciler Ne hukuk ne de kütüphanecilik eğitimi almamış memurlar

HUKUK KÜTÜPHANECİLERİ KARİYER GELİŞİMİ - I Bağlı bulunduğunuz kurumu ne kadar iyi tanıyorsunuz? Kütüphane içinde kim ne iş yapıyor biliyor musunuz? Kendinizi kütüphanenizin misyon ve hedeflerine ne kadar yakın hissediyorsunuz? Kişisel hedeflerinizi net olarak belirlediniz mi? İş başında bir eğitim aldınız mı? Kütüphanecilerarası bir ağa bağlı mısınız?

HUKUK KÜTÜPHANECİLERİ KARİYER GELİŞİMİ - II Konferans ve çalıştaylara katılır mısınız? Yeni hukuk kütüphanecileri için hazırlamış bir programın faydasını gördünüz mü? Herhangi bir staj ya da personel değişimi programına katıldınız mı? “Online” tartışma gruplarına katılıp literatürdeki gelişmeleri takip ediyor musunuz? Herhangi bir konferans programı hazırlama fikriniz var mı? Herhangi bir yayın ya da makale fikriniz var mı?

AALL – TEMEL YETERLİLİK KRİTERLERİ - I Mükemmel müşteri servisi için güçlü sorumluluk göstermek. Kütüphanenin ait olduğu topluluk ve kullanıcıların farklılıklarını ayırt etmek ve tümüne hitap edebilmek. Kütüphanenin ve işbirliği içinde bulunulan kurumların kültürel ve çevresel yapılarını anlamak ve onları desteklemek. Hukuk sistemi ve hukukçulara ait bilgilerini sunmak. Hukuk sistemi ile ilgili sosyal, politik ve ekonomik durumları anlamak. Kütüphane ve bilgi bilimi teorisi, bilgi kaynağı oluşturma, organize etme ve dolaşımı ile ilgili birikimini göstermek.

AALL – TEMEL YETERLİLİK KRİTERLERİ - II AALL’nin belirlediği ahlak kuralları ve kütüphanecilik değerlerini paylaşmak. Kritik düşünmek, risk almak, yaratıcı olmak gibi liderlik becerilerini yönetsel pozisyonu içinde mutlaka kullanmak. Diğer iş arkadaşlarıyla genel hedeflerin başarılmasında beraber hareket etmek. Organizasyon içinde bilgi yönetimi ile ilgili kuralları yerine getirmek. Organizasyon içindeki disiplinlerarası ve çoklu fonksiyonlu program başvurularının ve projelerin önemini anlamak ve sergilemek.

AALL – TEMEL YETERLİLİK KRİTERLERİ - III Bilgi ve becerilerini meslektaş ve kullanıcılarla paylaşmak. Mükemmel bir iletişim becerisi içinde Kütüphane kullanıcılarının isteklerine cevap vermek ve tanıtım faaliyetlerinde bulunmak. Profesyonel Yayınevleri ve diğer bilgi sağlayıcılarla ilişkileri ilerletme konusunda etkili iletişim içinde bulunmak. Profesyonel ağın bir parçası olmak ve mesleki derneklere katılmak. Sürekli eğitime yönelik olarak kişisel ve profesyonel faaliyetlerde aktif olmak.

SONUÇ VE ÖNERİLER - I Toplumsal gelişmeler ve küresel etkileşimler kaynak sayısının artmasına ve erişim yolarının çeşitlenmesine yol açmıştır. Kütüphanelerarası işbirliği şarttır. Koleksiyon geliştirme ve koleksiyonun güncelliğinin korunmasına dikkat edilmelidir. Gerektiğinde bir uzman denetiminde koleksiyon ayıklama işi yapılmalıdır.

SONUÇ VE ÖNERİLER - II Kütüphaneciler: Gelişen teknolojileri takip etmeli ve kullanıcılarının bu yöndeki eksikliklerini giderici faaliyetlerde bulunmalıdır. Kendini bir ada olarak düşünmemeli çalıştıkları kurum ve bağlı bulunan birimlerle ilgili belli başlı bilgileri sahip olmalıdırlar. Mesleki toplantılara aktif olarak katılmak konusunda cesaretli olmalı ve diğer meslektaşları ile her türlü iletişim kanalını açık tutmalıdırlar.

Sabrınız ve ilginiz için teşekkürler…