1 ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME MÜDÜRLÜĞÜ BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI Antalya - Şubat 2012
2 BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI Kalkınma Ajansları, Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda, Düzey 2 Bölgeleri esas alınarak Bakanlar Kurulu Kararı ile kurulan, kendine özgü teknik ve bütçe mekanizmasına sahip, kar amacı gütmeyen, merkezi ve yerel idarelerin dışında, kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarını bir araya getirerek bölgeler arası farklılığı gidermeye yönelik faaliyet gösteren kalkınma birimleridir.
3 KALKINMA AJANSLARI 5449 Sayılı “Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun”la kurulmuştur. Ajanslar, tüzel kişiliği haiz ve Kanunla düzenlenmemiş bütün işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabidir.
4 DÜZEY 2 BÖLGESİ NEDİR? İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması’na göre Türkiye, 12 Düzey1 Bölgesi ve 26 Düzey2 Bölgesine ayrılmıştır. Bu ayrım bir idari sınıflama değil, istatistiki bir sınıflamadır. Kalkınma Ajansları Düzey2 Bölgeleri esas alınarak kurulmuşlardır.
5 ÜLKEMİZDEKİ KALKINMA AJANSLARI
6 Kuruluş Yılı Düzey-2 Bölgesi Kalkınma AjansıKısaltmaKapsadığı İller Merkez İlTelefon Numarası 2006TR31İzmir Kalkınma AjansıİZKAİzmir TR62Çukurova Kalkınma AjansıÇKAMersin, AdanaAdana TR10İstanbul Kalkınma AjansıİSTKAİstanbul TR52Mevlana Kalkınma AjansıMEVKAKonya, KaramanKonya TR83Orta Karadeniz Kalkınma AjansıOKAAmasya, Çorum, Samsun, TokatSamsun TRA1Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı KUDAKABayburt, Erzincan, ErzurumErzurum TRB2Doğu Anadolu Kalkınma AjansıDAKABitlis, Hakkari, Muş, VanVan TRC1İpekyolu Kalkınma AjansıİKAAdıyaman, Gaziantep, KilisGaziantep TRC2Karacadağ Kalkınma AjansıKARACADAĞDiyarbakır, ŞanlıurfaDiyarbakır TRC3Dicle Kalkınma AjansıDİKABatman, Mardin, Şırnak, SiirtMardin TR21Trakya Kalkınma AjansıTRAKYAKAEdirne, Kırklareli, TekirdağTekirdağ TR22Güney Marmara Kalkınma AjansıGMKABalıkesir, ÇanakkaleBalıkesir TR32Güney Ege Kalkınma AjansıGEKAAydın, Denizli, MuğlaDenizli TR33Zafer Kalkınma AjansıZEKAAfyonkarahisar, Kütahya, Manisa, UşakKütahya TR41Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı BEBKABilecik, Bursa, EskişehirBursa TR42Doğu Marmara Kalkınma AjansıMARKABolu, Düzce, Kocaeli, Sakarya, YalovaKocaeli TR51Ankara Kalkınma AjansıANKARAKAAnkara TR61Batı Akdeniz Kalkınma AjansıBAKAAntalya, Burdur, IspartaIsparta TR63Doğu Akdeniz Kalkınma AjansıDOĞAKAHatay, Kahramanmaraş, OsmaniyeHatay TR71Ahiler Kalkınma AjansıAHİKAAksaray, Kırıkkale, Kırşehir, Nevşehir, Niğde Nevşehir TR72Orta Anadolu Kalkınma AjansıORANKayseri, Sivas, YozgatKayseri TR81Batı Karadeniz Kalkınma AjansıBAKKABartın, Karabük, ZonguldakZonguldak TR82Kuzey Anadolu Kalkınma AjansıKUZKAÇankırı, Kastamonu, SinopKastamonu TR90Doğu Karadeniz Kalkınma AjansıDOKAArtvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize, Trabzon TRA2Serhat Kalkınma AjansıSERKAAğrı, Ardahan, Iğdır, KarsKars TRB1Fırat Kalkınma AjansıFKABingöl, Elazığ, Malatya, TunceliMalatya
7 KALKINMA AJANSLARI NEDEN KURULMAKTADIR? Kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, Kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek, Ulusal kalkınma planı ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, Sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak,
8 KALKINMA AJANSLARI NEDEN KURULMAKTADIR? Sosyal uyum ve adaletin güçlendirilmesini sağlamak, Değişen küresel rekabet şartlarına adaptasyonun hızlandırılmasını sağlamak, Sahiplenme ve işbirliği duygusunu güçlendirmek, Bölgenin girişimcilik potansiyelini harekete geçirmek ve sürekli olarak yükseltmek amacıyla kurulmaktadır.
9 BÖLGE PLANLARI Ülkemizdeki Kalkınma Ajanslarının ayrı ayrı bölge planları bulunmaktadır. Ajanslar, bölge planlarında belirlenen önceliklerin hayata geçirilmesine katkıda bulunacak, istihdam olanaklarını arttıracak ve kalkınmaya yardımcı olacak projelere öncelik vermektedir.
10 PROJE TEKLİF ÇAĞRISI İLANLARI Kalkınma Ajanslarının proje teklif çağrısı duyurularına Kalkınma Bakanlığı’nın adresinden ulaşılabilmektedir.
11 Kalkınma Ajansları, 8 Kasım 2008 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği”, “Destek Yönetimi Kılavuzu” ve ilgili başvuru rehberlerinde belirlenen alanlarda mali ve teknik destek sağlamaktadır. DESTEKLER
12 MALİ DESTEK TÜRLERİ Ajanslar tarafından uygulanan mali destek türleri şunlardır: 1.Doğrudan finansman desteği 2.Faiz desteği 3.Faizsiz kredi desteği
13 BAŞVURULAR Başvurular; başvuru rehberinde belirtilen şekilde, rehberdeki kural ve koşullara uygun olarak, ekleriyle birlikte eksiksiz doldurularak yapılır. Ajansın proje teklif çağrısı ilanında belirtilen son kabul tarihi ve saatinden önce elden veya posta yoluyla yapılır.
14 Aynı takvim yılı içerisinde yapılacak proje teklif çağrıları kapsamında bir başvuru sahibi, ilgili ajansa tek başına en fazla 4 proje için destek başvurusunda bulunabilir ve ilgili ajans bunlardan en fazla 2 tanesine mali destek sağlayabilir.
15 BAŞVURU VE DEĞERLENDİRME Projenin Ajansa sunulması Ajans tarafından ön inceleme Bağımsız değerlendirme Başvurular, en yüksek puanı alan tekliften başlayarak sıralanır. Yapılan puanlamada 65 ve üzerinde puan alan başvurular başarılı projeler olarak listelenir. Eşit puan alan başvurularda, başvuru tarihi esas alınır. Değerlendirme komitesinin değerlendirmesi Başarılı proje listesinin Ajans genel sekreteri tarafından, kendi görüşü de eklenmek suretiyle, yönetim kurulunun onayına sunulması
16 BAŞVURU VE DEĞERLENDİRME Yönetim Kurulunca onaylanan asil ve varsa yedek proje listeleri ile toplantı tutanağı, en geç bir hafta içerisinde Kalkınma Bakanlığı’na gönderilir. Yönetim Kurulu tarafından gönderilen asil ve varsa yedek proje listeleri Kalkınma Bakanlığı’nın onayına sunma niteliğinde olmayıp, Kalkınma Bakanlığı’nı bilgilendirme ve listelerin Kalkkanlığı’nın web sitesinde yayınlanması amacı taşımaktadır.
17 TEMEL DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ Bütün küçük ölçekli altyapı projelerinin değerlendirilmesinde; Programın amaç ve önceliklerine uygun olması ve katkı sağlaması, Bölge ekonomisinin gelişmesi bakımından önem taşıması, Bölge içi veya bölgeler arası ortak amaçlara ve ihtiyaçlara yönelik olması, Kısa sürede hizmete girebilecek olması, Diğer önemli altyapı projelerini birbirine bağlayıcı ve/veya tamamlayıcı nitelikte ve işletmelerin ortak sanayi, ticaret ve hizmet altyapısını destekleyici olması Yararlanıcının sağladığı eş finansman miktarı temel değerlendirme kriterleri olarak alınmaktadır.
18 KARAR Yönetim Kurulu onayından sonra desteklenmesine karar verilen projelerin sahipleri ile sözleşme imzalanır. Başvurusu reddedilen projelerin sahiplerine, 10 gün içerisinde reddedilme gerekçeleriyle birlikte yazılı tebligatta bulunulur.
19 AJANSLAR TARAFINDAN VERİLEN HİZMETLER Kalkınma ajansları, bölgesini kapsayan illerde proje hazırlama eğitimleri düzenlemektedir. Ayrıca, ihtiyaç duyulması halinde potansiyel başvuru sahipleri için yardım masaları kurulmaktadır. Proje hazırlama eğitimleri ve yardım masaları desteğiyle potansiyel başvuru sahiplerinin proje yazabilir seviyeye gelmeleri amaçlanmaktadır. Ajans tarafından verilen hizmetler ücretsizdir.
20 Ajansa gelen proje başvuruları objektif bir şekilde değerlendirilir. Önemli olan; Projenin kalitesi Sürdürülebilirliği İşini iyi yapan ve motivasyonu yüksek bir yönetim kapasitesinin olmasıdır.
21 AKTARILAN KAYNAK
22 HEDEF KİTLENİN İKTİSADİ AMACI BAKIMINDAN DAĞILIM (2010) Hedef Kitle Bakımından Teklif Çağrısı Türü Ajans Destek Miktarı (Duyurulan) Kar Amacı Güdenlere Yönelik (KOBİ) Kar Amacı Gütmeyenlere Yönelik TOPLAM
23 HEDEF KİTLENİN İKTİSADİ AMACI BAKIMINDAN DAĞILIM (2011*) Hedef Kitle Bakımından Teklif Çağrısı Türü Ajans Destek Miktarı (Duyurulan) Kar Amacı Güdenlere Yönelik (KOBİ) Kar Amacı Gütmeyenlere Yönelik TOPLAM * Ajanslar tarafından 2011 yılı teklif çağrıları ilan ve değerlendirme süreçleri devam etmektedir.
24 DESTEK BÜTÇELERİ Yılı Tahsis Edilen Tutar (milyon TL) , , ,8 2011*444,01 Toplam * Ajanslar tarafından 2011 yılı teklif çağrıları ilan ve değerlendirme süreçleri devam etmektedir.
25 ÖRNEK PROJE (Güney Ege Kalkınma Ajansı) Projenin Adı: Tarladan Pakete Projesi Projenin Amaçları: TR 32 (Aydın, Denizli, Muğla) Bölgesinde bakliyat ve perakende alanında faaliyet gösteren XXX Gıda’ya ait iki işyerinde satılan toz şeker, mercimek, bulgur, nohut, fasulye vb. ürünler firma tarafından toptan alınmakta ve çalışanlar tarafından elle paketlenmektedir. Bu tür bir paketleme, zaman ve verim kaybına neden olmaktadır. Proje kapsamında alınacak olan dikey dolum paketleme makinası ile tüm bakliyat ürünleri çeşitli gramajlarda ve standart şekillerde 2 kat daha fazla paketlenebilecektir. Paketleme işleminin uygulanması sayesinde ürünün raf ömrü ve bozulma süresi uzayarak israfların önüne geçilecektir. Aynı zamanda bölgedeki çiftçilerin ürünleri için satış imkanı yaratacağından çiftçilerin de bakliyat ekim ve üretimi yapmalarını sağlayacaktır. Ayrıca paketlenen bu ürünler firmanın markası ile satışa sunulacaktır.
26 Teşekkür Ederim Neslihan YOKUŞ AR-GE Uzman Yrd