MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arıza Katalogu Automotive Aftermarket
Advertisements

LAZER KAYNAĞIN AVANTAJLARI  Aynı ve farklı metaller kaynatılabilir,  Kaynakta ısı dar bir alanda yoğunlaştığı için malzemede atıklık en az seviyeye inmektedir,
YAPANIN SINIFI: 5/F ADI SOYADI: AKİF ERCİYAS
ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
Yağlamanın Önemi Yağlar
The art of Engineering The art of Engineering.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTOR YAĞLARI.
Madeni Yağlar - Giriş.
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
DSG.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
EVAPORATÖRLER (Tatlı Su Üreticisi)
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
YAĞLAMA VE YAĞLAMA SİSTEMLERİ Doç.Dr. Adnan PARLAK
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
STİRLİNG MOTORLARINDA ISI KAZANIMI YARD. DOÇ. DR. YAŞAR ÖNDER ÖZGÖREN
BÖLÜM-8 HİDRONİK VE HAVA TAŞIMA SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA.
BÖLÜM-9 MERKEZİ İKLİMLENDİRME SİSTEMLERİNDE ARIZA BULMA
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
MAKİNA ELEMANLARI YAĞLAMA TEKNİĞİ.
SİLİNDİR BLOKLARDA HASAR ÇEŞİTLERİ
KAYIŞ KASNAK MEKANİZMASINDA OLUŞAN HASAR TİPLERİ
Aşınma.
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
Şekil 1- Hidrodinamik kaymalı Yataklarda yağ filminin Oluşması
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
SOĞUTMA SIVISI ABDULVAHAP SİNCAR NO:
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
Pompalar Bir sitemde, akışkanın akmasını sağlayan mekanik düzeneklerdir.Sürtünmeden dolayı meydana gelen kayıplara karşı koyabilmek ve yer çekimi kuvvetine.
BÖLÜM-3.1 KONDENSERLER.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
Isı Pompaları ve Uygulamaları
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
Isı Pompaları ve Uygulamaları
AKSLAR.
DİFERANSİYEL.
PLASTİK KÜTLE ŞEKİL VERME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MEKATRONİKTE PNÖMATİK VE HİDROLİK SİSTEMLER
Difüzyon Kaynağı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Yücel KILIÇKAPLAN

DİZEL MOTORLARI YAĞLAMA SİSTEMİ

İçten yanmalı motorlarda yağlama problemleri yanma odasında hasıl olan yüksek sıcaklıklar ve bir çevrimdeki geniş sıcaklık aralıkları dolayısı ile birçok güçlükler gösterir.

Bütün bunlara devamlı olarak değişen yatak yükleri, dönme, gidip gelme, salınım hareketleri ilave edilirse problem daha da güçleşmektedir.

Yağlamanın Temelleri İnsan önceleri büyük taş parçasının veya bir kütüğün yerini çekerek (kayma sürtünmesi) değiştirmeye çalıştı.

Daha sonra taşı veya kütüğü yuvarlayarak (yuvarlanma sürtünmesi) yerini değiştirmeyi keşfetti.

İnsan daha sonra kütüğü çekerek veya yuvarlayarak götürmektense, su üzerinde (sıvı sürtünmesi) nakletmenin daha kolay olduğunu keşfetti.

Bu keşifleriyle yatak (yer), yük (kütük) arasındaki bir sıvının işleri daha da kolaylaştıracağını gördü.

İki cismin temas yüzeylerinde bir biri üzerinde hareket etmelerine engel olan kuvvete sürtünme denir.

Birbiri üzerinde kayan bu iki yüzey arasındaki sürtünme, değme yüzeyleri arasına bir yağlayanın mevcudiyeti ile azaltılır.

Kaymalı Yatakta Hidrodinamik Yağlama Kuru sürtünme Yarı kuru yarı sıvı sürtünme Sıvı sürtünme (Sınır Yağlama)

Yağlama Yağının Görevleri Bir motorda yağın çok çeşitli görevleri vardır. Bunlar ; 1) Sürtünmeyi azaltmak 2) Madeni teması önlemek 3) Sızdırmazlık (pistonla silindir arasında) 4) Soğutma a) Sürtünmeden doğan fazla ısıyı almak b) Piston soğutma 5) Aşınmayı azaltmak 6) Korozyonu önlemek 7) Yanma sonu artıklarını önlemek ve temizlemek.

Yağlama Yağının Özellikleri 1) Uygun viskozite - Tercihen sabit 2) E. P. özelliği yağ yağlanan yüzeylere iyi yapışmalı ve sınır yağlama şartlarında bu yüzeyleri korumalıdır. 3) Yüksek film mukavemeti yataklardaki yüksek film basınçlarında kolay yırtılmamalıdır. 4) Motorun parçalarında korozyon yapmamalı bilakis onları korumalıdır. 5) Alçak akma noktası, alçak sıcaklıklarda motor yağ pompası yağı emebilmelidir. 6) Hava, su, yakıtla birleştiği zaman çökelek yapmamalıdır.

7) Yanma sonu artıklarını temizlemelidir. 8) Motor yağına karışan yabancı maddelerin birleşmesine mani olmalı ve onları dağıtmalıdır. 9) Köpürmemelidir. 10) Emniyetli olmalı zehirli veya patlayıcı olmamalıdır. 11) Ucuz olmalıdır.

Yağ Üretiminde Kullanılan Katıklar • Viskozite indeks arttırıcı • Akma noktası düşürücü • Aşınma önleyici • Oksidasyon önleyici • Deterjan ve dispersan • Pas ve korozyon önleyici • Köpük önleyici • Suyu ayırıcı

YAĞLAMA SİSTEMİ VE ELEMANLARI

YAĞLAMA SİSTEMİ ( Şematik)

Yağlama Şekilleri Motorlardaki önemli yağlama şekilleri şunlardır; Çarpmalı Yağlama Pompalı ve Çarpmalı Yağlama Basınçlı Yağlama Tam Basınçlı Yağlama

Tam Basınçlı Yağlama Sistemi

Karter Yağlama yağına depoluk eden motor elemanıdır.

Yağ pompası Hareketini krank mili dişlisinden veya eksantrik mili dişlisinden alarak, karterdeki yağı basınçlı olarak motor yağ galerilerine gönderir. Dişli tip, rotorlu tip, kayar kanatçıklı tip pompa gibi çeşitleri vardır.

Yağlama Devresi Basınç Kontrolü Motor yağlama sistemindeki basınç ortalama 0.5 - 6 kg/cm2 civarındadır. Basıncın bu sınırı aşmaması için sistemde basınç sınırlama valfi kullanılır.

Basınç Sınırlama Subapı Motor azami devirde çalışırken, yağ basıncının belirlenen azami değerin üzerine çıkmasını önleyerek emniyetli yağlama sağlar.

Filtreler İçinden geçen yağı mekanik kirlerden (aşıntı artıkları, toz, kurum) temizleyen elemanlardır. Filtrelerin; Tel süzgeçli Dilimli Santrifüj Kağıt elemanlı gibi çeşitleri olmasına rağmen en çok kağıt elemanlı filtreler kullanılır.

Filtreler sisteme bağlanış şekline göre isim alırlar. 1.Tam akışlı filtreleme 2.By pass filtreleme

Yağ Filtre Kombinizasyonu Tam Akışlı Filtre elemanı By pass Filtre elemanı

Yağ Soğutucusu (Eşanjör) Ağır hizmet araç motorlarında yağlama yağı normal ısısının üzerine çıktığında yağın özelliği bozulacağından ısının fazlasını soğutucu üzerinden soğutma sıvısına iletir.

Eşanjör Giriş Subapı Motor yağının soğutulmaya ihtiyacı yok ise filtreye, soğutulmaya ihtiyacı var ise eşanjör giriş subapı tarafından yağ soğutucusuna yönlendirilir.

Külbütör mekanizmasının yağlanması

Karter havalandırma ( Tabii )

Karter havalandırma (Cebri)

Piston soğutma jeti Ana yağ galerisinde olup, piston tepe altına veya piston tepesinin içine yağ püskürterek soğutmaya yardımcı olur.

Turboşarjın Yağlanması

Dizel motorlarında Parçalara göre yağ sıcaklıkları