Deniz Ticareti Hukuku 3-4/12/2012.. Deniz Kirliliği III. Kirlilik (Kirlenme) Zararından Doğan Sorumluluk = “Gemilerden kaynaklanan” www.tdk.gov.trwww.tdk.gov.tr.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Deniz Ticareti Hukuku /9/2012
Advertisements

YAT MEVZUATI GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
İş Sağlığı & Güvenliği Kurulu Bilgilendirme Toplantısı
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
FİİL EHLİYETİ Çek keşide edecek kişinin ayırt etme gücüne yani temyiz kudretine sahip olması ve 18 yaşından küçük olmaması gerekmektedir. Ancak küçükler.
AİLE HUKUKU İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
Rekabet Hukukunda Haksız Fiil Sorumluğu ve
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
1 T.C. ŞIRNAK VALİLİĞİ MART GENEL TANITIM.
Mülkiyet Hakkı Madde 1 - Mülkiyetin korunması Her gerçek ve tüzel kişinin mal ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir kimse,
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
TACİR Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
TİCARİ İŞLETME HUKUKU Dr. Özlem Döğerlioğlu IŞIKSUNGUR
ÇEVRE KANUNU Kanun Numarası : 2872 Kanun Numarası : 2872 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Kabul Tarihi : 09 /08 / 1983 Yayımlandığı R.Gazete : Yayımlandığı.
TİCARİ İŞLETMENİN DEVRİ
DENİZ ÇEVRESİNİN PETROL VE DİĞER ZARARLI MADDELERLE KİRLENMESİNDE ACİL DURUMLARDA MÜDAHALE VE ZARARLARIN TAZMİNİ ESASLARINA DAİR KANUN Kanun Numarası            
HUKUKİ AÇIDAN FAİZ.
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
AA1. Ölüm ve bedensel zarar
Ticari İş ve Ticari Yargı
Deniz Ticareti Hukuku 19-20/11/2012
TAM YARGI DAVALARI.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Kıyı Tesisleri Deniz Kirliliği Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası 19/10/2010, İstanbul 19/10/2010, İstanbul.
Harcama Yetkilileri.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
MARKA Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Hukuk Müşaviri V. / Çevre ve Orman Uzmanı Çevre ve Orman Bakanlığı
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Sigorta Hukuku 31 Ekim
Miras ortaklığı Mirasın geçmesiyle birlikte mirasçılar arasında terekedeki bütün hak ve borçları kapsayan bir ortaklık meydana gelir. Soru: Miras ortaklığı.
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
İŞVERENİN BORÇLARI Ücretin Belirlenmesi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İTİRAZIN İPTALİ DAVASI(İİK m. 67 vd)
1 Ziraat Sigorta A.Ş.. 2 Ziraat Sigorta A.Ş. TIBBİ KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ MESULİYET SİGORTASI (HSS)
Eşitlik İlkesini Uygula
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
BÖLÜM 6: SİGORTA SÖZLEŞMESİ - I
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
Bireysel Emeklilik Sistemi
FİNANSMANA ERİŞİMDE TEMİNAT OLARAK TAŞINIR REHNİ İMKANI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
FİNANSMANA ERİŞİMDE TEMİNAT OLARAK TAŞINIR REHNİ İMKANI
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
İŞ MAHKEMELERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VIII. Kabul Edilebilirlik İncelemesi
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
Avukat Mesleki Sorumluluk Sigortası
5. ZAMANAŞIMI a) Zamanaşımının şartları aa) Zamanaşımına tâbi bir alacak olmalıdır bb) Zamanaşımı süresi geçmiş olmalıdır cc) Sürenin hesaplanması aaa)
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

Deniz Ticareti Hukuku 3-4/12/2012.

Deniz Kirliliği III. Kirlilik (Kirlenme) Zararından Doğan Sorumluluk = “Gemilerden kaynaklanan” : “kirlenme” (AY m. 56 f. 2) = “kirlilik” (Çevre Kanunu) 2 terim de cins isim.

Çevre Kanunu - 1/14 A) Çevre Kanunu (“ÇevK”) 1. Yasal Düzenleme T: 9/8/1983, Sayı: 2872 Çok sayıda dşk., önemli: 3/3/1988 Son önemli: 26/4/2006 t. ve 5491 s. K. (RG T: 13/5/2006, Sayı: 26167) = Esaslı dşk. ve ekler.

Çevre Kanunu - 2/14 Sistematik açıdan bir facia: Örn. “Yasak” (m. 8), temel sorumluluk maddesi (m. 28) “Çeşitli Hükümler”in arasında son bölümde, “masraf” sorumluluğu “ilkeler” arasında (m. 3 b. (g)). Dikkat: 3/3/2005 t. ve 5312 s. K. (“DKK”) uyarınca “gemi” kaynaklı kirlenmede ÇevK uygulama alanı sınırlandı.

Çevre Kanunu - 3/14 2. Kirletme Yasağı Çevre kirliliğinin önlenmesi = görev (ÇevK m. 3 b. (a), m. 8 f. 2) Kirletme yasağı: her türlü “atık” (= ÇevK m. 2: çevreye bırakılan her türlü madde) ve “artığı” (= tanım yok), “çevreye zarar verecek şekilde” “alıcı ortama” (ÇevK m. 2 = su) vermek yasak (ÇevK m. 8 f. 1).

Çevre Kanunu - 4/14 3. İdarî Para Cezası İhlâl → “İdarî nitelikteki cezalar” (m. 20 vdm.) → 26/4/2006 dşk.: “Gemiler” ile ilgili yeni düzenleme: m. 20 f. 1 b. (ı) Hesap yöntemi: “GRT başına TL”.

Çevre Kanunu - 5/14 GRT başına hesap: → “Stena Convoy” (2000) / “Volgoneft 247” (1999) çelişkisi İcra: 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu (ÇevK m. 25 f. 3) DKK kapsamındaki gemiler hakkında da geçerli.

Çevre Kanunu - 6/14 4. Masraf Aslında bir ZR (aşağıda 5) kalemi ama ayrı bir düzeni var; İlke: 3. Bölüm’deki “kirletme yasağı” maddesi: ÇevK m. 8 f. 2 → sözcüklere dikkat Yaptırım: 1. Bölüm’deki “ilkeler” maddesi: ÇevK m. 3 b. (g) → sözcüklere dikkat.

Çevre Kanunu - 7/14 Kural: “Kirlenme ve bozulma (?)” → “Önleme / sınırlandırma / giderme / çevreyi iyileştirme” masraflarını “Kirleten veya bozulmaya neden olan öder” (c. 1); Eğer Kamu K/K “ödemişse” → AATUHK uyarınca takip usulü (c. 2). Kurtuluş kanıtı: kaldırıldı (2006)!

Çevre Kanunu - 8/14 Uygulama: “Nassia” (1994), “TPAO” (1997), “Volgoneft 247” (1999) Yanlış takip usulü: bazı davalar sürüyor! İlgisiz istemler, örn.: Bakanın verdiği öğle yemeği Çiçekler Kondisyon aleti!

Çevre Kanunu - 9/14 5. Çevre Zararından Doğan Sorumluluk = Kirletenin sorumluluğu → ÇevK m. 28 a) Sorumlu kim? (2006): aa) “Kirleten” (sonraki yansı) ve bb) “Çevreye zarar veren” = ? → ayrı bir tanım yok; karşılaştır: “Bozulmaya neden olan”!

Çevre Kanunu - 10/14 “Kirleten” kim? = ÇevK m. 2 b. (d): 2006’ya kadar: “Fiilleri sonucu çevre kirliliğine sebep olan kişiler” “Fiil yoksa, kirleten değil” yorumu tehlikesi dşk.: “Faaliyetleri sırasında veya sonrasında doğrudan veya dolaylı olarak çevre kirliliğine, ekolojik dengenin ve çevrenin bozulmasına neden olan GK/TK”.

Çevre Kanunu - 11/14 b) Çevre zararı nedir? “Çevre kirliliği” tanımı (ÇevK m. 2) + m. 28 f. 1: “kirlenme ve bozulmadan doğan ZR” Uygulama: aa) Somut ZR: balıkçılık, kirlenen tekne ve sahil tesisleri, ağ ve başka avlanma malzemesi, turistik tesis zararı... bb) Soyut ZR: Hazine istemleri.

Çevre Kanunu - 12/14 c) Sorumluluğun niteliği: ÇevK m. 28 f. 1 “sebep oldukları” → tehlike sorumluluğu Kurtuluş kanıtı: yok Dikkat: Nedensellik bağını kesen sebepler (mücbir sebep, 3. kişinin veya zarar görenin kusuru) uygulanır mı?

Çevre Kanunu - 13/14 ç) Zamanaşımı 2006 öncesi: tartışmalı 2006 dşk.: m. 28 yeni f. 3: Süre: 5 yıl Başlangıç: zararı ve borçluyu öğrenme tarihi.

Çevre Kanunu – 14/14 d) Yarışan istemler ÇevK m. 28 f. 1’de öngörülen sorumluluk sisteminin yanında yarışan talep var mı? Evet (ÇevK m. 28 f. 2) → BK, TTK vs. saklı ÇevK = tehlike sorumluluğu → yine de diğer hükümler avantajlı olabilir mi?

DKK - 1/12 B) Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun (“DKK”) 1. Yasal Düzenleme T: 3/3/2005, Sayı: 5312 (RG T: 11/3/2005, Sayı: 25752) AB uyum çalışmaları (İspanya ile eşleşme), “İyi amaç, kötü sonuç”.

DKK - 2/12 2. Uygulama Alanı (m. 2) “Petrol” (= m. 3 b. (m)) ve “diğer zararlı maddeler” (= m. 3 b. (d)) [= “kirlenme yaratan her türlü madde” = ÇevK “atık ve artık”] a) taşıyan “500 GRT+ gemiler” (tanım yok!); b) ile kirlenmeye neden olabilecek faaliyetleri icra eden “kıyı tesisleri”; VE:

DKK - 3/12 c) m. 23 c. 1: aa) DKK’ya tâbi bir geminin yakıt olarak taşıdığı petrol veya türevlerinden, veya bb) DKK’ya tâbi olmayan (= 500 GRT’den küçük) bir geminin yakıt olarak taşıdığı petrol veya türevlerinden veya taşıdığı diğer zararlı maddeler / yüklerden Doğan zarar!

DKK - 4/12 Sonuç: DKK m. 23 c. 1 hükmü çerçevesinde, DKK tüm “gemi”lere uygulanır; Yalnızca zorunlu sigorta ile ilgili hükümler 500 GRT+ gemiler hakkında geçerlidir. DKK’nın uygulama alanına girmeyen → ÇevK kapsamında olay = ???: “Gemi” sayılmazsa “sondaj platformu” vb.

DKK - 5/12 3. Sorumlu Kim? “Geminin sorumlu tarafları” müteselsilen sorumludur (m. 6 f. 1) = “Zararın tazmini ve koruyucu önlemlerin karşılanması konusunda yükümlülük atfedilebilecek (???), gemilerin sahipleri, işletenleri, kaptanları, idare edenleri, kiracıları, zilyetleri ve garantörleri” (m. 3 b. (n)). (!?!) BİTMEDİ:

DKK - 6/12 Ayrıca: 2 ve daha çok geminin karışmasıyla meydana gelen olay: Zarardan tüm gemilerin “sorumlu tarafları” Müştereken ve müteselsilen sorumludur (m. 6 f. 3). Ödeyenin rücû hakkı saklı (m. 6 f. 4).

DKK - 7/12 Garantör: Sorumluluk sigortacısı Denizde: Protection and Indemnity Club Uygulamada: P&I K(u)lübü P&I Sigorta(cı)sı DKK m. 8 ve 9: belli gemiler için zorunlu sigorta (ayrıca kıyı tesisleri için).

DKK - 8/12 4. Zarar Kirlenme (veya tehlikesi) Ayrıntılı tanım = m. 3 b. (h) + m. 6 f. 1 Sonuç: en geniş şekilde her türlü zarar.

DKK - 9/12 5. Sorumluluk Tehlike sorumluluğu (m. 6 f. 1), Kurtuluş kanıtı yok, Nedensellik bağını kesen sebepler?

DKK - 10/12 6. Zarar Tespiti ve Tazminat Ödemesi DKK m. 10 ve m. 11 (!!!!!) “Kamusal” zarar tespit komisyonu, Komisyon gerekirse yerli/yabancı uzman görevlendirir, Zararı saptar. Ödeme için başvuru: Komisyona DEĞİL:

DKK - 11/12 Alacaklı, “Denizcilik Müsteşarlığı”na başvurur (Dikkat: 1/11/2011: UDHBak), Tazminat ister, Müsteşarlık ödemeyi “sağlar” (???) Çok sayıda sorun; örn. UDHBak borçlu mu, yargı yolu kapandı mı, alacağın bildirilmesi ile zamanaşımı kesilir mi, gemi alacaklısının rehin hakkı nasıl ileri sürülecek.

DKK – 12/12 7. Zamanaşımı (m. 12 c. 1) a) Zararın ve “sorumlu taraf”ın tespit edildiği tarihten başlayarak: 5 yıl b) Her hâlde olay / son olaydan başlayarak: 10 yıl. Saklı: “Diğer kanunlar”da (?) daha uzun süre.