ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Vergi ile İlgili Kavramlar
5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
POST KEYNESYEN İKTİSAT
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
Avrupa Birliği Ortak Tarım Planı -AB OTP-
AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ALKOL POLİTİKALARI VE EUROCARE
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
SİGARA EKONOMİSİ TEMMUZ-ARALIK 2009 Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Basın Toplantısı İstanbul,
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Alkolün Sağlık,Ekonomik ve Sosyal Etkileri Dr. Peter Anderson Ankara, Türkiye Kasım 2005.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
KAYIT DIŞI EKONOMİYLE MÜCADELE STRATEJİSİ
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
ENFLASYON MUHASEBESİ NEDEN TALEP EDİLİYOR?. Enflasyonun başlıca zararları.
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
ALKOL VE ETKİLERİ.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
ULUSLARARASI VERGİ REKABETİ VE VERGİ REKABETİNİ ÖNLEYİCİ DÜZENLEMELER
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
Hızlı Tüketim Ürünleri
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
1  Ankara  Ağrı  Kars  Muş  Erzincan  Erzurum  Erciş  Malatya  Çarşamba  Eskişehir  Kırşehir  Susurluk  Adapazarı  Alpullu  Uşak  Kayseri.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
EĞİLİM YÜZDELERİ (TREND) ANALİZİ İşletmenin uzun dönemler yada seneler itibariyle finansal durumunu ve çeşitli kalemlerin değişim trendini belirli bir.
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
2006 GELİR BÜTÇESİ YENİ RAPORLAMANIN TEMEL NİTELİKLERİ VE VERGİ GELİRLERİNE YANSIMALARI.
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
Eğilim Yüzdeleri Tekniği. İncelenen dönemde işletmenin muhasebe, değerleme ve fiyat politikalarındaki değişiklikler, fiyatlar genel düzeyinin yükselmesi.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Türkiye`de Diyaliz Hizmetleri Sunumu Yük. Müh. Mustafa IŞIK ( MSEE, 1982) DİADER Genel Sekreteri Şubat / 2014.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
DÜNYADA TÜKETİCİ HAKLARI ve UYGULAMALARI
4.ESNEKLİKLER.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
ARZ VE TALEP.
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
Kalite ile ilgili kavramlar
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
ENFLASYON.
5. İŞLETMENİN GELİRLERİ.
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
HASAT SONRASI HUBUBAT PİYASALARI Ticaret Dairesi Başkanı
Uluslararası İşletme Yönetimi
ULUSLARARASI TİCARET.
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
Sunum transkripti:

ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLER

KOLALI GAZOZLAR, ALKOLLÜ İÇKİLER İLE TÜTÜN VE TÜTÜN MAMÜLLERİNİN VERGİLENDİRİLME ESASLARI İmalatçıların veya ithalatçıların teslimleri vergiye tabidir Matrah; kolalı gazoz ve alkollü içeceklerde imalatçı veya ithalatçı teslim bedelleri, tütün mamüllerinde ise perakende satış fiyatıdır Nispi vergilendirme esastır. (Bakanlar Kurulu’nun maktu vergi belirleme yetkisi vardır) Avrupa ülkelerinin tamamında alkollü içkilerin vergilendirilmesi maktu esasta ve alkol içeriği dikkate alınarak yapılmaktadır

NİHAİ ÜRÜN BAZINDA ÖTV Alkollü içkiler üzerindeki vergi yükü dikkate alındığında ülkemiz Akdeniz ülkelerinin ve ABD ortalamasının üzerinde, buna karşın İskandinav ülkeleri, İngiltere ve İrlanda’nın altında yer almaktadır. Nihai Ürünlerde Maktu Vergi (EURO / Hektolitre) DÜŞÜK ALKOLLÜ BİRA NORMAL ALKOLLÜ BİRA KÖPÜKSÜZ ŞARAP ETİL - ALKOL NORVEÇ 119,30 220,21 484,45 3.035,93 FİNLANDİYA 4,71 142,95 235,46 2.018,40 İRLANDA 55,64 99,35 273,00 1.104,40 İNGİLTERE 44,78 82,68 214,68 1.088,06 İSVEÇ 0,00 79,69 239,41 2.174,68 DANİMARKA 46,57 94,96 1.481,65 AVUSTURYA 14,60 26,00 400,00 HOLLANDA 9,08 25,11 59,02 601,60 ABD - (En Yüksek) 24,89 74,39 387,63 BELÇİKA 10,26 21,38 47,10 664,40 TÜRKİYE 21,08 187,18 521,90 İTALYA 9,80 17,49 258,00 ABD - (Medyan) 17,16 37,42 315,93 İSVİÇRE 15,65 16,28 762,94 PORTEKİZ 5,61 14,85 343,60 YUNANİSTAN 8,21 14,13 378,00 ABD - (En Düşük) 13,46 26,44 275,60 FRANSA 3,63 13,00 3,40 580,00 LÜKSEMBURG 5,55 9,92 416,40 ALMANYA 5,51 9,84 521,20 İSPANYA 2,32 8,87 296,00

Alkollü ürünlerde 1 litre biranın vergisi “ 1 “ olarak kabul edildiğinde 1 litre şarap ve 1 litre etil alkollü içkinin taşıdığı vergi yüküne bakıldığında ABD ve Avrupa ülkelerinde yüksek alkollü içkilerin biraya göre 11 ila 52 kat arasında daha yüksek vergi yükü taşıdığı görülmektedir. Nihai Ürünlerde Maktu Vergi Rasyosu (% 5 Alkollü Bira = 1) DÜŞÜK ALKOLLÜ BİRA NORMAL ALKOLLÜ BİRA KÖPÜKSÜZ ŞARAP ETİL - ALKOL ALMANYA 0,56 1 - 52,98 İSVİÇRE 0,96 46,87 FRANSA 0,28 0,26 44,62 LÜKSEMBURG 41,98 İSPANYA 33,37 DANİMARKA 2,04 31,81 BELÇİKA 0,48 2,20 31,08 İSVEÇ 3,00 27,29 YUNANİSTAN 0,58 26,76 TÜRKİYE 1,00 8,88 24,76 HOLLANDA 0,36 2,35 23,96 PORTEKİZ 0,38 23,14 ABD - (Medyan) 2,18 18,42 AVUSTURYA 15,38 İTALYA 14,75 FİNLANDİYA 0,03 1,65 14,12 NORVEÇ 0,54 13,79 İNGİLTERE 2,60 13,16 İRLANDA 2,75 11,12

ALKOLLÜ İÇECEKLERE YÖNELİK ÖTV’DE TEMEL KONULAR VE SORUNLAR VERGİ ELASTİKİYETİ VE İKAME ETKİSİ Bir çok yeni araştırma, alkollü ürünlerin fiyat esnekliğinin yüksek olduğunu gösteren sonuçlar elde etmiştir. Alkol ürünlerine olan toplam talebin fiyat artışları karşısında düştüğü tespit edilmektedir. Ürünlerin fiyat artışlarına duyarlı olması, artan vergilerin toplam vergi hasılatını düşürebileceğini göstermektedir. Ürünler arası ikame etkisi sonucu talep kaymaları oluşabilecektir. TÜKETİMİN KISITLANMASI VE AŞIRI ALKOL KULLANIMININ SOSYAL MALİYETLERİ Kabul görmüş teori “Günlük ortalama kişi başına alkol tüketiminde yol açılacak herhangi bir azalış, aşırı alkol tüketiminde ve bununla ilişkilendirilen sosyal sorunlarda bir azalmaya yol açacaktır.” Yeni bulgular Kullanılan alkol miktarından çok alkol kullanım sıklığı ve şekline bağlı “alkol tüketim biçimleri”nin alkole bağlı sorunların izahında ön plana çıktığını gösterir niteliktedir. Aşırı alkol kullanımına bağlı sorunlar ile mücadelede toplam alkol tüketimini kısmayı amaçlamak yerine tek seferde yüksek alkol tüketimi (binge-drinking), yetişkin olmayanların alkol tüketimi, kronik alkol tüketimi ve alkollü araç kullanımı … gibi problemlerle mücadele ihtiyacı kabul görmektedir.

ALKOLLÜ İÇECEK ÖTV’Sİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ ALKOLLÜ İÇECEKLERDE ÖTV YÜKÜ OPTİMİZE EDİLMELİDİR ALKOLLÜ İÇECEKLERDE ÖTV, DÜNYA UYGULAMALARI PARALELİNDE ALKOL İÇERİĞİNE GÖRE ALINMALIDIR ALKOLLÜ İÇECEKLERDE ÖTV İÇİN MAKTU VERGİLEME TERCİH EDİLMELİDİR

ÖTV'DE MAKTU VERGİNİN TERCİH EDİLME NEDENLERİ (DEVLET AÇISINDAN) MAKTU VERGİNİN UYGULAMASI BASİT, TOPLAMA VE DENETİM MASRAFI DÜŞÜKTÜR MAKTU VERGİ İSTİKRARLI VE DÜZENLİ VERGİ HASILATI YARATIR MAKTU VERGİLERİN İDARESİ ESNEKTİR. FİYAT SIÇRAMALARINA KARŞI DUYARLI DEĞİLDİR MAKTU VERGİLERDE İTHALATTA ALINAN VERGİNİN DÜŞÜK BEYANLA GİZLENMESİ DAHA ZORDUR MAKTU VERGİLERİN ENFLASYONA UYUM GÖSTERMEMESİ, ZAYIF YÖNÜDÜR

ÖTV'DE MAKTU VERGİNİN TERCİH EDİLME NEDENLERİ (SEKTÖR VE EKONOMİ AÇISINDAN ) İTHALATTA VE DAHİLDE DÜŞÜK BEYANDA BULUNANLARIN YARATACAĞI HAKSIZ REKABETİ ENGELLER KALİTELİ VE YÜKSEK FİYATLI ÜRÜNLERİ CEZALANDIRMAZ. DÜŞÜK FİYATLI ÜRÜNLERİN REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ VERMEZ TÜKETİCİ TERCİHLERİNİN KALİTELİ ÜRÜNLERDEN, KALİTESİZ VE UCUZ ÜRÜNLERE KAYMASINA NEDEN OLMAZ MALİYETLERİN ŞELALELENMESİNE YOL AÇMADIĞINDAN, TÜKETİCİYİ CEZALANDIRMAZ KALİTELİ ÜRÜNLERİN FİYATINI ABARTMADIĞINDAN, KAÇAK, SAHTE VE İZİNSİZ ÜRETİM VE TİCARETİ TEŞVİK ETMEZ YENİ VE DAHA KALİTELİ ÜRÜNLERİN ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME ÇABASINI ENGELLEMEZ REKABETİN ARTMASINA YARDIMCI OLUR FİYAT VE SATIŞ POLİTİKALARINA YÖNELİK İKTİSADİ KARARLARIN BASİT VE ÖNGÖRÜLEBİLİR OLMASINI SAĞLAR