TÜKETİM KOOPERATİFLERİ Faaliyetleri Amaçları Ekonomi Siyaseti Üyelik (ortaklık) Faiz ve “Risturn” 31 Ocak 2014

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TİCARİ İŞLEMLER VE VARLIK KAYNAK YAPISINA ETKİLERİ
Advertisements

TÜRKİYE ELEKTRONİK FON DAĞITIM PLATFORMU (TEFAS)
MADDİ OLMAYAN DURAN VARLIKLAR
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
NAKİT - ÇEK HAREKETLERİ MENKUL KIYMETLER ve MUHASEBELEŞTİRİLMESİ
TİCARİ İŞLEMLER VE VARLIK KAYNAK YAPISINA ETKİLERİ
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
Bilinçli Tüketici Hikmet SIRMA.
Avrupa Birliği Ortak Tarım Planı -AB OTP-
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
MENKUL KIYMETLER ÜNİTE 7
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
Mehmet Nuri Küçükköylü İ.Ö.O.
TÜRK TİCARET KANUNU’NDA ŞİRKETLERİN YENİDEN YAPILANDIRMALARI
Menkul Sermaye İradı.
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
İşletmelerin Yasal Kuruluş Türleri
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
HLC GRUP A.Ş. BAYİ EĞİTİMİ.
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
SERMAYE PİYASASI Sermaye piyasası basit bir tanımla sermaye arz ve talebinin karşılaştığı bir piyasadır. Sermaye kısaca orta uzun ve sonsuz vadeli fonlar.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Bölüm 2 Finansal Analiz Muhasebe: Karar vermenin dayanağı: Ne durumdayız? İşletmelerin finansal durum analizi Karar vermede kullanılan kritik oranlar.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
DOĞAL GAZ PİYASASI DAĞITIM MEVZUATI İŞLEYİŞİ. Enerji Sektöründe 1990’ların Serbestleşen Piyasaları; Kuzey Amerika Kıtası (ABD ve Kanada) Avrupa Kıtası.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
Hızlı Tüketim Ürünleri
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
STOK MALİYETİ.
KOOPERATİFLERDE VERGİLENDİRME
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Rabia BORAZANCI.
GENEL MUHASEBE 1 Yrd. Doç. Dr. Serhan Gürkan KBÜ İşletme Fakültesi
Ben Bilinçli Bir Tüketiciyim.
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
©McGraw-Hill Education, 2014
Kooperatiflerin Finans Kaynakları
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
İşletme Yönetimi.
Amacı aşan iş seyahati giderleri 2.000,00
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Tarım Dışı Kooperatifler
TARIMDA ÖRGÜTLENME VE KOOPERATİFÇİLİK DERS NOTLARI
TÜRK KOOPERATİFÇİLİĞİNİN AŞILMASI GEREKLİ SORUNLARI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Türkiye Sermaye Piyasaları
Sunum transkripti:

TÜKETİM KOOPERATİFLERİ Faaliyetleri Amaçları Ekonomi Siyaseti Üyelik (ortaklık) Faiz ve “Risturn” 31 Ocak

Temel Faaliyetleri Hazır mal ve ürünleri satın alıp üyelerine satar Esasen, toptancı-perakendeci (aracılık) işlevi görür Dilerse bizzat üretim yapıp satabilir “Kâr payı” eklemez! Maliyetine satış yapar Nakliyat, depolama, vb. giderleri satış fiyatlarına ekleyebilir

Temel Faaliyetleri İhtiyat akçesi (kaza, hırsızlık, mal çürümesi, vs.) payı da ekleyebilir Yeni yatırım, yardım sandığı, eğitim, vb. paylarını da fiyatlarına önceden yansıtabilir Koop’ta çalışan üyelerine (ortaklarına) ücret ödeyebilir Hariçten eleman istihdam edebilir

Temel Faaliyetleri İlke olarak yalnızca üyelerine satış yapar Dilerse genel halkı da yararlandırabilir Yasal açıdan herkes koop’a (üyeliğe/ortaklığa) katılabilir (“Açık Kapı” ilkesi) Gıda, giysi, dayanıklı eşya, elektronik, vs. tüm mal ve ürünleri kapsayabilir

Temel Amaçları Hem “ucuz” hem de “kaliteli” ürün sunmak Üreticiyi destekleyip ürün kalitesini yükseltmek Pahalı da olsa doğru malzeme kullanan üreticiden satın almak Alım fiyatlarını yüksek tutup üretici gelirini de yükseltmek Üreticiyi fırsatçıların, vurguncuların elinden kurtarmak

Temel Amaçları Özel sektörle (kapitalizmle) rekabet ederek, son tüketiciye satış fiyatlarını aşağı çekmek Üretici ile tüketici arasındaki, ana toptancı, yarı toptancı, vs. aracıları asgariye indirmek (maliyeti arttıran gereksiz el değiştirmeleri piyasadan kaldırmak) Aşırı kâr güden tüm aracı aktörlerle savaşmak

Temel Amaçları Tekel (monopol), duopol, oligopol, tröst, kartel, vb. gizli-kapaklı, yasa dışı, gayrı meşru ticari oluşumlarla, “çetelerle” savaşmak Karaborsacı, stokçu, istifçi, spekülatör, fırsatçı, vb. ile savaşmak Devlet (kamu) + özel sektör yanında “ÜÇÜNCÜ SEKTÖR” olan kooperatifçiliği geliştirmek

Temel Amaçları “Herşeyi devletten beklemeyip” halkın kendi başına ekonomik örgütlenmesini sağlamak Üreticileri de örgütlenmeye, kendi kooperatiflerini kurmaya teşvikle üretici-tüketici dayanışmasını arttırmak “Üst örgütlenmeye” giderek, “kooperatif birlikleri” ve “kooperatif merkez birlikleri” oluşturmak

Temel Amaçları Üst yapılanma sayesinde büyük miktarda toptancılık, hatta doğrudan üretim yapmak Üst yapılanmayla ithalat ve ihracat yapmak “Uluslararası Kooperatifçilik Hareketi”ne entegre olmak

Ekonomik Denge Tablosu AKTÖRLER Üreticiden ALIŞ GİDER (nakliye,vs.) Kâr payı, ihtiyat, vs. Tüketiciye SATIŞ Özel Sektör 1. Dönem 100 TL 300 TL Kooperatif 2. Dönem 150 TL100 TL25 TL275 TL Özel Sektör 3. Dönem Senaryo (A) 150 TL100 TL25 TL275 TL Özel Sektör 3. Dönem Senaryo (B) 160 TL100 TL15 TL275 TL Özel Sektör 3. Dönem Senaryo (C) 160 TL100 TL10 TL270 TL

Denge Tablosu Açıklaması 1. Dönemde özel sektör: - Üreticiyi sömürücü düşük alım fiyatı - Aşırı kâr marjı - Satışta da tüketiciyi sömürü 2. Dönemde "KOOPERATİF" piyasaya girer: - Üreticiden alım fiyatını yükseltir - Tüketiciye satış fiyatını düşürür - Piyasayı dengeye yöneltir 3. Dönem Senaryo (A): - Özel sektör aşırı kâr marjını düşürür 3. Dönem Senaryo (B): - Özel sektör üreticiden alım fiyatını yükseltir - Koop'a ürün arzını kısmaya çalışır - Ama kâr marjını daha da düşürmek zorunda kalır 3. Dönem Senaryo (C): - Özel sektör koop'u piyasadan çıkartmak için kendi satış fiyatını daha da düşürür - Ama bu kez kendisi zarara girer, eninde sonunda piyasadan çekilmek zorunda kalacaktır (iflas) * Aşırı fiyat kırdığı için Rekabet Kurulu devreye sokulabilir

Muhasebe Özel sermaye şirketlerinden en önemli fark: Üyeler sermaye paylarına bakılmaksızın eşit oy hakkına sahiptir (Genel Kurul’da her ortak bir (1) oy’a sahiptir)

Muhasebe Koop’a katılan herkes (üye = ortak), gerçek veya tüzel kişi, en az bir (1) sermaye payı (hisse) satın almak zorundadır Her hisse 100 (yüz) TL sabittir, daha düşük veya yüksek olamaz Kişi başı en fazla (beş bin) hisse alınabilir ( TL)

Muhasebe Kurulurken üye sayısı en az 7 (yedi) olmalı - Üst sınır yok, milyonlarca kişi üye olabilir - Sonradan da sonsuz üye alınabilir - Milyarlarca TL sermayeyle kurulabilir - Sermaye sonradan eklemelerle arttılabilir

Muhasebe “Tüzel” kişiler kurucu veya sonradan üye olabilir (konusuyla ilgili olmak şartıyla): - Dernek, vakıf - Şirket - Belediye veya siyasal parti - Meslek odası - Sendika - Vs...

Muhasebe Ortakların (üyelerin) sorumluluğu tam veya kısmen sınırlı ya da tamamen sınırsız tutulabilir (Koop’un kendi tercihine bağlı) Duruma göre bazı vergilerden muaf olabilir (Üst birliğe üyelik şartı, vs.)

Muhasebe Sermaye payına FAİZ ödenmesi DÜŞÜK tutulmalıdır - Faizin düşük tutulması yasal zorunluluktur - Ayrıca uluslararası kooperatifçilik ilkesidir - İdeal olarak faiz esasen hiç ödenmemelidir

Muhasebe - “RİSTURN” “Alış-Veriş Oranı İlkesi” Özel sermaye şirketlerinden çok farklıdır: Dönem sonu gelir-gider arasında kazanç oluşursa, sermaye payına göre dağıtılmaz (Bu kuralı biraz değiştirmek koop’un kendi tercihine bağlıdır) Her ortak koop’la ne kadar alış-veriş yapmışsa, aynı oranda kazanç payı alır (Yasal şart -- ve uluslararası koop ilkesi) Kazanç paylaşımı öncesi (ana miktardan kesinti yapılarak), “yedek akçe” ve dilenirse her çeşit özel fonlar, yardım sandığı, başka koop’lara yardım ve yatırım, eğitim payı, vb. miktarlar saklı tutulabilir (* Yedek akçe ayırmak zorunludur *)

Üyelik ve “RİSTURN” Dağıtımı MÜŞTERİ Koop’tan Alım (TL) Marketten Alım (TL) Toplam Gider (TL) Koop Geliri (TL) Koop Gideri (TL) Risturn Payı (TL) Sonuç Gider (TL) Bay (A) Harici Bay (B) Harici Bay (C) Üye X1/3 = Bay (D) Üye X2/3 = KOOP

RİSTURN Tablo Açıklaması Müşterilerin 4'ü de ilk bakışta 1.000'er TL harcamıştır Ancak, sonuçta Bay (D) en kârlı çıkandır Çünkü hem koop üyesidir hem de tüm alımını koop'tan yapmıştır; dönem sonunda “risturn” hakkı da ödenince, sonuçta en az harcama yapmış olan müşteridir Bay (C) de koop üyesidir ama, alımlarının hepsini koop'tan yapmadığı için, Bay (D)'ye oranla "risturn" hakkı daha azdır; sonuçta biraz daha az kazançlı çıkan müşteridir Bay (A) en zararlı çıkandır, çünkü tüm alımlarını koop dışından yapmıştır Bay (B) ise, üye olmasa bile koop'tan alım yapmıştır, risturn hakkı yoktur, Bay (A) ile aynı durumdadır (NOT: Koop ürününün genelde markettekinden ucuz (ve aynı kalitede) olduğu varsayılırsa, sonuçta aynı harcamayla daha fazla ürün aldığı varsayılabilir)

Kaynaklar Prof. Dr. Ziya Gökalp Mülayim, Prof. Dr. Erkan Rehber, Prof. Dr. Ayhan Çıkın İlgili eserleri aşağıdaki bağlantıdadır: Ocak