Ölçme ve Değerlendirme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDE ANALİZİ.
Advertisements

MADDE ANALİZİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Psik.Dan.&Reh. Yusuf ŞARLAK KPSS 2010
TVO Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
ŞEVKET RAŞİT HATİPOĞLU ANADOLU LİSESİ
SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
DÜNDAR UÇAR LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EDİRNE İLHAMİ ERTEM ANADOLU LİSESİ
Ders geçme sistemi bilgilendirme
NAMIK KEMAL LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Diferansiyel Denklemler
SINIF GEÇME ve DERS SEÇİMİ.
MUTLAK DEĞERLENDİRME SİBEL KULA
YDYO Bahar dönemi İYS. TEST GÜÇLÜK İNDEKSİ Testin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek ve artırmak için yapılan istatistiksel çalışmalardır.
Öğrenme Çıktılarını Değerlendirme ve Not Verme
Bağıl Değerlendirme Sistemi
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
AKDAĞMADENİ TİCARET MESLEK LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
BÜYÜKÇİĞLİ ANADOLU LİSESİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
EĞİTİMDE NOT VERME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -3-
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
4 X x X X X
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği RG Değişiklik Sayı Tarih
SINIF GEÇME.
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
Diferansiyel Denklemler
ÖĞRETİM HEDEFLERİ ve ÖLÇME ARAÇLARINI GELİŞTİRME
SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 2.DERS
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Sunum transkripti:

Ölçme ve Değerlendirme Değerlendirme Kavramı ve Değerlendirme Türleri

Ölçme ve Değerlendirme Değerlendirme Nedir? Değerlendirme, bir ölçüt kullanarak yargıya varma ve karar verme sürecidir. Ölçme sonuçlarını bir ölçütle kıyaslayarak ölçülen nitelik hakkında bir karara varma sürecidir. Değerlendirme sonucunda; ölçülen özelliğin ya da niteliğin yeterli ya da yetersiz, az ya da çok, kabul edilebilir ya da edilemez düzeyde olduğu gibi bir yargıya varılması söz konusudur. Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme ve Değerlendirme Değerlendirme Nedir? Ölçme sonucu Ölçüt Karşılaştırma Karar (değer yargısı) Ölçme ve Değerlendirme

Değerlendirme yapılabilmesi için; Ölçme işleminin yapılmış olması, Elde edilen ölçümün bir ölçüt ile karşılaştırılarak bir yargıya varılması, Değer biçme işleminin yapılması ya da bir karar alınması gerekir. ÖLÇÜT KARAR Değer Yargısı Ölçme Sonucu Mutlak Ölçüt Bağıl Ölçüt DEĞERLENDİRME SÜRECİ Mutlak Değerlendirme Bağıl Değerlendirme Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme ve Değerlendirme Örnek: Ahmet’in üç sınav ortalaması 45 puanı geçtiği için başarılı oldu. Örnek: Ayşe sınıfın aritmetik ortalamasının altında puan aldığı için başarısız oldu. Ölçme Ölçüt Karar 70 45 Geçti Değerlendirme Süreci Ölçme ve Değerlendirme

Değerlendirme Planlanışına göre Kullanılan ölçüte göre Amaçlara Gelişigüzel Düzenli Mutlak Bağıl (İzafi) Tanıma yerleştirmeye dönük Biçimlendirme yetiştirmeye Sonuç görmeye

Kullanılan Ölçüte göre Değerlendirme Mutlak Değerlendirme Bağıl (İzafi) Değerlendirme Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme ve Değerlendirme Dersi Mutlak Değerlendirme Değerlendirilecek grubun ölçme sonuçları dikkate alınmadan ölçütün önceden kesin olarak belirlenmesidir. Örneğin sınıfı geçme notunun 50 olarak kabul edilmesi (Mutlak Ölçüt) Mutlak değerlendirmede ölçüt, dersin hedef davranışlarıdır. Hedef davranışlarından belirli oranına sahip olan öğrencilerin başarılı sayılacağı kabul edilir. Ölçme ve Değerlendirme Dersi 8

Ölçme ve Değerlendirme Dersi Mutlak Değerlendirme Duruma, yere ve zamana göre değişmeyen ölçütlerdir. Birey sadece kendi performansıyla değerlendirilir. Bireyin değerlendirilmesinde grubun performansı ya da sınıf başarısı diğer öğrencilerin başarısında etkili değildir. Örneğin; “Sınıfı geçme notu 50'dir” demek mutlak bir ölçüttür, Ahmet 75 aldı ve sınıfı geçti demek mutlak değerlendirmedir” Ölçme ve Değerlendirme Dersi 9

Mutlak Değerlendirme (örnek) Not vermede, Öncelikle sınavdan alınan puanlar mutlak başarı yüzdesine çevrilir. Puanlar mutlak başarı yüzdesine aşağıdaki formülle çevrilir. MBY=(Xi/K)*100 MBY: Mutlak Başarı Yüzdesi Xi: i kişisinin sınav puanı K: Sınavdan alınabilecek en yüksek puan

Mutlak başarı yüzdesine çevrilen puanlar, okulun sınav yönetmeliğindeki ölçüt ile karşılaştırılarak nota çevrilir. Önceden verilen örneğimizdeki puanları nota çevirmede ölçütümüz aşağıdaki gibi olsun. MBY Not Sonuç 90-100 5 80-89 4 Geçer 70-79 3 60-69 2 0-59 1 Kalır

Öğrenci Puan Not Öğrenci Puan Not 1 48 1 21 48 1 2 72 3 22 68 2 3 72 3 23 72 3 4 58 1 24 56 1 5 46 1 25 80 4 6 74 3 26 90 5 7 63 2 27 19 1 8 42 1 28 28 1 9 26 1 29 38 1 10 18 1 30 42 1 11 81 4 31 46 1 12 56 1 32 42 1 13 52 1 33 62 2 14 62 2 34 56 1 15 58 1 35 52 1 16 56 1 36 34 1 17 52 1 37 48 1 18 40 1 38 52 1 19 36 1 39 56 1 20 30 1 40 39 1

Ölçme ve Değerlendirme Dersi Bağıl Değerlendirme Sınav sonucunda elde edilen ölçümlerin ortalamasından elde edilen değerlendirme çeşididir. Bağıl değerlendirmede ölçüt, sınıfın ortalama başarı düzeyidir ve ortalamaya göre değişebilir. Ölçme ve Değerlendirme Dersi 13

Ölçme ve Değerlendirme Dersi Bağıl Değerlendirme Sınıfın ortalama başarısı üzerinde puan alan öğrenciler başarılı; altında puan alan öğrenciler ise başarısız sayılır. Bu nedenle öğrencileri birbirleri ile yarışma ortamına iterek başarı düzeyinin artırılmasına neden olabilir. Ölçme ve Değerlendirme Dersi 14 14

Bağıl Değerlendirme (örnek) Bağıl değerlendirme ile not vermede ölçüt aşağıdaki gibi geliştirilir. Beşlik not sisteminde notların alt ve üst sınıf değerleri aşağıdaki tabloda olduğu gibi hesaplanabilir. (Puanların Aritmetik ortalaması=51,75 ve Standart Sapma=16,77’dir)

Notlar Notun alt sınırı Notun üst sınırı 1 0,00 X ort-0,5 S=51,75-0,5*16,77=43,37 2 X ort.+0,5S= 51,75+0,5*16,77=60,14 3 X ort.+0,5S=51,75+0,5*16,77= 60,14 X ort.+ S=51,75+16,77=68,52 4 X ort.+ S=51,75+16,77= 68,52 X ort + 1,5 S=51,75+1,5*16,77=76,91 5 100,00

Yapılış Amaçlarına Göre Değerlendirme Türleri Tanıma ve Yerleştirmeye Yönelik Değerlendirme (Öğretim Öncesinde) Yetiştirme ve Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme (Öğretim Sürecinde) Sonuç Görmeye Yönelik Değerlendirme (Öğretimin Sonunda) Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme ve Değerlendirme Tanıma ve Yerleştirmeye Yönelik Değerlendirme (Tanılayıcı Değerlendirme) (Öğretim Öncesinde) Daha çok öğrencilerin yeteneklerinin, ilgilerinin, hazır-bulunuşluk düzeylerinin ve bir önceki öğrenme (sınıf, kur ya da okul) düzeyinde edinmeleri gereken bilgi, beceri ve tutumları ne ölçüde edindiklerini belirlemek ve uygun okul, program ya da gruba yerleştirme yapmak amacıyla yapılır. Ölçme ve Değerlendirme

Tanılayıcı değerlendirme de amaç öğrenciyi mevcut bilişsel, duyuşsal ve devinişsel davranışları yönünden tanımak ve bu özelliklerine uygun düşecek programa yerleştirmektir. Tanılayıcı değerlendirmede kullanılan ölçme araçları standartlaştırılmış başarı ve yetenek testleri, seçme ve yerleştirme amaçlı testler ve muafiyet testleridir.

Örnekler; Bir Kuruma (Lise, Üniversite) Özel Yetenek (Spor, Sanat) Dersi öğrencilerin (hazırbulunuşluk) durumuna göre düzenleme

TANIMA VE YERLEŞTİRME İÇİN Öğretim Öncesinde-Başlangıcında Ölçme ve Değerlendirme TANIMA VE YERLEŞTİRME İÇİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME (Giriş Düzeyinde Performansı Belirlemek İçin) HAZIR BULUNUŞLUK Öğrenciler önkoşul niteliğinde Olan yeterliliklere sahip mi? YERLEŞTİRME Öğrenciler bir önceki düzeydeki kazanımları edinmişler mi? Hayır Evet Hayır Evet Hazır bulunuşluk için gerekli çalışma yapılır. Öğretime planlandığı biçimde devam edilir. Öğrenciler bir üst düzeye ya da uygun programa yerleştirilir.

Ölçme ve Değerlendirme Yetiştirme ve Biçimlendirmeye Yönelik Değerlendirme (Biçimlendirici Değerlendirme ya da Süreç Değerlendirmesi) (Öğretim Sürecinde) Hem öğrencilerin gelişiminin sürekli izlenmesi, hem de öğrenme eksikliklerinin, problemlerinin belirlenmesi amacıyla yapılır. Ölçme ve Değerlendirme

Öğrencilerin bir programa girdikten sonra süreç içinde sürekli değerlendirilmeleri önemli görülmektedir. Bu değerlendirme programa sürekli dönüt sağlamakta ve iyileştirici önlemlerin alınması için de bir kontrol sistemi oluşturmaktadır. Bu değerlendirme türünde izleme testleri, kısa sınavlar (quiz) ve ara sınavlardan yararlanılmaktadır.

BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME Öğretim Sürecinde Ölçme ve Değerlendirme BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME (Öğrenci gelişimini ve öğrenme düzeyini izlemek için yapılır.) Öğrenciler amaçlanan bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazanıyor mu? Hayır Evet Grup ya da birey için eksiklikleri gidermeye yönelik çalışmalar yapılır. Öğrenmeyi pekiştirmek için dönüt sağlanır. Süreklilik gösteren öğrenme güçlüklerini belirlemeye yönelik çalışmalar yapılır. Planlandığı biçimde öğretime devam edilir.

Ölçme ve Değerlendirme Sonuç Görmeye Yönelik Değerlendirme (Ürün Değerlendirmesi-Erişi Değerlendirmesi) (Öğretimin Sonunda) Bazı kararlar öğretim sürecinin sonunda verilir. Öğrencilere not vermek, başarılı ya da başarısız olduklarına karar vermek gibi durumlarda öğrencilerle ve öğretim ile ilgili bir sonuç değerlendirmesi yapılır. Ölçme ve Değerlendirme

Bu değerlendirme türünde, öğrencinin yetişme düzeyi ile programın yetiştirme gücü hakkında bir değer biçmeye esas teşkil edecek verilerin elde edilmesi ve kullanılması söz konusudur. Program sonunda öğrencilerin kazanılmış bilişsel davranış, duyuşsal özellik ve devinişsel becerilerini ölçmeye yarayan değerlendirme türüdür. Bu değerlendirme ile eğitim programının öğrencilere istenilen davranışları kazandırma açısından programın yeterli olup olmadığı hakkında bir yargıya varılması olası görülmektedir. Bu değerlendirme daha çok başarı testleri ya da yeterlilik testleri ile yapılmaktadır. Böylece öğrenciye kazandırılmak istenen tüm özellikler test edilmeye çalışılmaktadır

Örnekler; Sınıf geçme-ders tekrarı Sertifika, diploma, mezuniyet Programın değerlendirilmesi

Öğretimin Sonunda Ölçme ve Değerlendirme SONUÇ GÖRMEYE YÖNELİK DEĞERLENDİRME (Öğrenim sürecinin sonunda, son başarı-performans düzeyini belirlemek için yapılır) Öğrenciler öğretim sonunda amaçlanan bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazanıyor mu? Hayır Evet Sınıf-ders tekrarı ya da ek öğretim yapılması Sınıf-ders geçme, sertifika, mezuniyet gibi son bir karar Öğretimin etkililiğinin ya da öğretim programlarının değerlendirilmesi Öğretimin Sonunda Ölçme ve Değerlendirme