YÖNLENDİRİLMİŞ HAYAL Davranış Değiştirmek ve İçgörü Geliştirmek İçin Taktikler Prof. Dr. Dean W. Owen Jr. Morehead State University Morehead, Kentucky.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
KAYGINI KONTROL ET, ÖNE GEÇ...
UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
BEBEKLER Giriş.
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENME.
Similasyon (Benzetim)Tekniği
SINAV STRESİ ÇÖZÜM AKADEMİ. Başarının asansörü yoktur. Oraya merdivenle çıkılır Hafızanın en iyi dostu dikkattir. Dikkatini yoğunlaştırırken yorulursun,
STRES TEPKİLERİM Kazanım:*Stres durumlarında kullandığı tepkileri etkililiği açısından değerlendirir. 11. Sınıf 67 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik.
Stres ve Stres Yönetimi
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
KIYMET NECİP TESAL İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
GEVŞEME EGZERSİZLERİ.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
Sınav ve Sınav Kaygısı ZEHRA AKÇA Gündem Sınav Nedir? Sınavla kaygının ilişkisi nedir? Sınav Kaygısının belirtileri nelerdir Sınav Kaygısının olası nedenleri.
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISINI NASIL YENERİZ ?
SINAV KAYGISI
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
İYİLİK HALİ YILDIZI MODELİ ve KENDİ YAŞAM KOÇUMUZ OLMAK
STRES VE STRES TEPKİLERİ
SINAV KAYGISI. Sınav Kaygısı  Bir sınav öncesinde, sırasında ya da sonrasında duyulan endişe, korku ve rahatsızlıktır.
Sınav ve Sınav Kaygısı Gündem Sınav Nedir? Sınavla kaygının ilişkisi nedir? Sınav Kaygısının belirtileri nelerdir Sınav Kaygısının olası nedenleri nelerdir?
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
SINAV KAYGISI Sınavlarda bazen kalbimizin hızlı hızlı çarptığını ve aşırı terlediğimizi hissederiz ancak bu çok nadir görülen, çözümü basit olan duygu.
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Rehber Öğretmenler Mail Grubu # Rehber Öğretmenler Mail Grubu #
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Sınav Nedir ? Sınav bir değerlendirme sürecidir Öğrenilen bilgi ve becerilerin düzeyini belirlemek için yapılan ölçme sistemi değerlendirme Sınavın amacı,
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Sınav Kaygısı.
Dr. İhsan Bozanoğlu Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
STESLE BAŞ ETMENİN YOLLARI STRES NEDİR? STRESTEN KORUNMA YOLLARI NELERDİR? STRES TEPKİSİ NEDİR?
 Stresi yönetebilmek için önce yöneteceğimiz şeyin ne olduğunu bilmemiz gerekiyor.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

YÖNLENDİRİLMİŞ HAYAL Davranış Değiştirmek ve İçgörü Geliştirmek İçin Taktikler Prof. Dr. Dean W. Owen Jr. Morehead State University Morehead, Kentucky Prof. Dr. Fidan Korkut Owen Hacettepe University Ankara, Turkey PDR 2009, Adana

Ayrıca değişim için kullanışlı ve yararlı araçlar olarak hayal kurma ve canlandırma hakkında bazı fikirleri paylaşmak… PDR 2009, Adana

PDR 2009, Adana

Önümüzdeki 3 saat için plan İlk bölüm: Yönlendirilmiş hayal (YH) için hızlı bir giriş. Yapılandırılmış hayal de denir İkinci bölüm: Bazı örnekler, YH deneyimleri planlama, yazma ve uygulama fırsatı! Tamam!! Hızlı hareket edeceğiz, ancak eğer sorunuz olursa lütfen bizi durdurun!!! PDR 2009, Adana

Beyinde canlandırma Bizi insan yapanlardan birisi gelecekle ilgili beklentilerimizin olmasıdır Neyin olabileceğini hayal etmek.. PDR 2009, Adana

Üç nesil boyu oturduk, radyo dinledik ve beynimizde canlandırdık Üç nesil boyu oturduk, radyo dinledik ve beynimizde canlandırdık.. Kendi yarattığımız imgeler dünyasında kaybolduk.. TV geldi ve “gösteren radyo” oldu. Artık canlandırmıyoruz.. Bizlere birilerinin bakış açısıyla hazırlanan dünya gösteriliyor.. PDR 2009, Adana

Einstein’ın, görelilik kuramını, kendini bir ışık huzmesi üzerinde otururken hayal ederek oluşturduğunu söylenir. Hayaller ve imajlar aracılığı ile ifade edilen, beyinde canlandırmadır.. Bu, muhteşem ve çok yönlü bir büyüme, iç görü ve değişim aracı olabilir.. PDR 2009, Adana

(Dean) Hayal tekniği ile tanışmam, uçuş okulunda, gerçekten uçmadan önce benden zihinsel olarak uçmayı hayal etmemi istemeleriyle gerçekleşti. Grup olarak, bu karmaşık becerileri kontrol grubundaki öğrenci pilotlardan daha kısa sürede ve daha iyi öğrendik.... PDR 2009, Adana

Hayal ve rahatlama el ele gider! Öyleyse…. Rahatça arkanıza yaslanın ve birkaç dakikalığını gözlerinizi kapatın. Nefesinize odaklanın Nefesinizin ciğerlerinize girerken ve çıkarkenki akışına dikkat edin PDR 2009, Adana

Yavaş ve ritmik bir biçimde.. Nefesinize odaklanıyorken ve yavaş ve derin biçimde nefes alırken Yavaş yavaş rahatlayın.. Biraz daha..biraz daha PDR 2009, Adana

Rahatlıyorsunuz.. Yavaş, derin ve doğal olarak nefes alıyorsunuz… Kafanızın sakin ve sessiz olmaya başladığını hissedin.. Beyninizin daha açık ve daha rahat olduğunu fark edin PDR 2009, Adana

Düşünceleriniz yumuşak bulutlar gibi sürükleniyor.. Ta ki hiçbir düşünce kalmayana dek.. Zihniniz açık ve çok sakin.. Derin biçimde nefes alıyorsunuz… PDR 2009, Adana

Bir plajda yürüdüğünüzü hayal edin Bir plajda yürüdüğünüzü hayal edin.. Ayaklarınızın altında kumların sıcaklığını hissedin.. Burayı tanıdınız mı? Daha önce gelmiş miydiniz? PDR 2009, Adana

Havayı koklayın ve martıları dinleyin Havayı koklayın ve martıları dinleyin.. Plajda bir yürüyüşe çıkmanızı istiyorum şimdi.. Ve ne zaman hazır olursanız geri dönebilir, gözlerini açabilirsiniz.. PDR 2009, Adana

Şimdi size bir iki soru.. Plajda olmayı hayal edebildiniz mi? Kumların sıcaklığını hissedebildiniz mi?. Tuzlu havayı koklayabildiniz mi ya da martıları duydunuz mu? Plajı tanıdınız mı? Bu mini deneyim sizin için nasıldı? Hoş, rahatsız?? PDR 2009, Adana

Bazı temel kavramlar Beden-Zihin ilişkisi Görselleştirme Rahatlama tepkileri Spontan hayal Yönlendirilmiş hayal PDR 2009, Adana

Beden/Zihin ilişkisi Algılananla fizyolojik tepki arasındaki bağı herkes yaşamıştır. Artık bu “Yeni çağ” kavramı ya da mistik bir konu değil.. Bu fizyolojiktir ve yönlendirilmiş hayalin temelidir… PDR 2009, Adana

Beden/Zihin ilişkisi Freud’un kaygı üzerine söylediklerine bir bakalım Nesnel/Gerçekçi kaygı: Sizi incitebilecek bir şeyden korkmak. Evinize girmiş bir silahlı adam, Bengal Kaplanı, çıngıraklı yılan vb.. Nörotik kaygı: Sizi fiziksel olarak incitmeyecek şeylerden korkmak halk önünde konuşmak, sosyal red edilme, matematik testinden kalma PDR 2009, Adana

Algılanmış tehdit ya da tehlikeye karşı bedenin verdiği tepki, tehdit ister gerçek isterse hayal edilmiş olsun, TAMAMEN aynıdır!!! PDR 2009, Adana

Fizyolojik bir tepki olarak stres Bir olay algısal alanda oluşur. Bu olay, (gerçek ya da hayal edilen) bireyle ilgili bir tehdit olarak algılanır. Eğer olay tehdit olarak algılanırsa bireyi kavgaya ya da kaçmaya hazırlayan bir dizi fizyolojik tepkiler ortaya çıkar PDR 2009, Adana

3. soluma oranı artar ve derin hale gelir Böbrek üstü bezleri kana adrenalin salgılamaya başlar ve bu da aşağıdaki fiziksel olaylara neden olur. 1. kalp atışı artar 2. kan basıncı artar 3. soluma oranı artar ve derin hale gelir PDR 2009, Adana

4. karaciğerden depolanan enerji kana salınır 5. göz bebekleri büyür 6. duyusal duyarlık artar 7. harekete geçmek için kaslar hazırlanır PDR 2009, Adana

8. kan pıhtılaşması hareket geçer 9. sindirim sistemi kaslar için gerekli oksijeni sağlamak için durur, 10. uzuvlara giden kan damarlar daralır 11. aşırı terleme PDR 2009, Adana

Insanların psikolojik yardım aramalarının üç temek nedeni...... PDR 2009, Adana

Stres Kaygı Depresyon PDR 2009, Adana

Bu belirtilerin çoğu hoş olmayan duygulardır ve bu belirtilerin farkına varmak bize “Hay Allah, stresliyim!!” dedirtir. PDR 2009, Adana

Rahatlama tepkileri Danışmaya gelen nerdeyse tüm danışanlar yapılabileceklerle ilgili onları sınırlandıran bir stres durumuyla gelirler.. Bu stresi azaltmak için iki yol vardır PDR 2009, Adana

Rahatlama tepkileri B. Danışana rahatlamayı öğretmek. Rahatlama bir beceri olarak öğretilebilir. Danışanlara rahatlamayı öğretmek için hayal ya da canlandırma anahtardır. A:Stresi kimyasal maddeler kullanarak tedaviye çalışmak PDR 2009, Adana

Rahatlama tepkisi Amaç: Yönlendirilmiş canlandırma ya da derin rahatlama için hazırlamak ve gerilimi rahatlatmak Süre: 1-2 dakika Isınma: Nefes alma rahatlama için önemlidir. Hızlı nefes alma hızlı rahatlama ve zihinsel odaklanma için her zaman, her yerde kullanılabilir. Nefes alma senaryosu Birkaç dakikalığına gözlerinizi kapatın PDR 2009, Adana

Rahatlama tepkisi Rahatlama için en kolay beden tekniği nefes almaktır. Herkes nefes alır ama çok azı rahatlamak için nefesi nasıl kullanacağını bilir PDR 2009, Adana

Şimdi durun ve gerçekten rahatlatıcı nefes alın Rahatlama tepkisi Şimdi durun ve gerçekten rahatlatıcı nefes alın Burnunuzla derin bir nefes alın ve ağzınızdan verin.. PDR 2009, Adana

Rahatlama tepkisi Daha derin biçimde hafifçe nefes alın ve sesli biçimde nefesinizi verin. Daha derin nefes alın.. Ve kuvvetlice nefesiniz verin Tüm ciğerlerinizi dolduracak kadar nefes alın ve tamamını boşaltacak gibi nefes alın PDR 2009, Adana

Nefes alıyorken nefes alış ve verişinizdeki ritmi koruyun Bu nefes alma ritmini 10 kez yineleyin. Ta ki kendinizi rahatlamış hissedene dek.. Nefes alıyorken nefes alış ve verişinizdeki ritmi koruyun Şimdi sessizce bir iki dakika tamamen rahtlamanın tadını çıkarın. Ne zaman kendinizi hazır hissederseniz o zaman gözünüzü açın... PDR 2009, Adana

Hayal ya da canlandırmanın iki temel formu Spontan fantazi Yönlendirilmiş /hayal hayal PDR 2009, Adana

Spontan fantazi / hayal PDR 2009, Adana

Spontan fantazi Hoş olabilir Tamamen bizim kontrolümüzdedir Tatsız olabilir Doğal olarak oluşur Dikkatli kullanıldığında projektif test olarak kullanılabilir. PDR 2009, Adana

Hayal, her yaş grubunda kullanılabilecek çok güvenli bir tekniktir. Normal ve doğal bir yaşantıdır. Tek ya da bir çok duyuyu içerebilir. Uykudan farklı olarak hayalde kontrol tamamen kişinin elindedir. Hayal, her yaş grubunda kullanılabilecek çok güvenli bir tekniktir. PDR 2009, Adana

Aldığınız bazı dersleri düşünün Hayal.. Genellikle bilişsel ya da duyusal sıkılma yaşandığında oluşan son derece özel, içsel bir deneyimdir.. Aldığınız bazı dersleri düşünün PDR 2009, Adana

Aynı zamanda danışanınız hakkında mükemmel bir bilgi kaynağıdır. Doğa Ananın kendini uyarma girişimi.. Sinirleri uyanık ve tepki verici olarak tutmak için kullanılır.. Aynı zamanda danışanınız hakkında mükemmel bir bilgi kaynağıdır. PDR 2009, Adana

Projektif denence: eğer biri danışana belirsiz bir uyarıcı sunarsa yanıt onun kim olduğu, ne bildiği, neyi dert ettiği, neyle ilgilendiği vb ilgili olacaktır.. Rorshach, TAT vb düşünün.. PDR 2009, Adana

Burada ne görüyorsunuz? a. Bir hayvan derisi b. Üzerinden silindir geçmiş bir kedi c. Abartılı ayrıntılı bir Karadeniz haritası d. Bir milletvekilinin karaciğeri PDR 2009, Adana

Aranızda bir meslek hayalini paylaşmak isteyen var mı? Spontan hayal danışanınızın, ihtiyaçları, istekleri, bilgileri, değerleri ve tercihleri hatta korkularını ortaya çıkarabilir. Aranızda bir meslek hayalini paylaşmak isteyen var mı? PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayal ve görselleştirme PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayal ve görselleştirme Yönlendirilmiş hayal bir bakıma gündüz kurduğumuz hayallere yön vermektir. Bu, bir odaklanmış, yönlendirilmiş yolla beden ve ruhu iyileştirmek, kuvvetli kalmak ve sınırsız performans göstermek için canlandırmanın kullanılmasıdır. PDR 2009, Adana

Öncelikle, kişi bir rahat ve huzurlu duruma doğru yavaş yavaş rahatlasın diye yönlendirilir. Yönlendirilmiş hayal sürecindeki kişi rahatlamış bir durumda güvenli ve kontrollü bir ortamda canlı ve kullanışlı dolaylı yaşantıları yaratan yönlendirilmiş imgeleri canlandırır. PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayal ve canlandırma Yönlendirilmiş hayal, ruh ve beden üzerinde güçlü etkisi olan duyusal imajları yaratmak ve yeniden yaratmakta canlandırmanın inanılmaz kapasitesinden yararlanır. PDR 2009, Adana

Danışmanlar için hayal ve fantezi işe koşulabilecek ve kontrol edilebilecek zengin bir enerji, güdü, güç ve bilgi kaynağı olabilir. PDR 2009, Adana

Bellek: Neler olup bittiği ile ilgili imajlardır PDR 2009, Adana

Hayal: Ne olabileceğine ilişkin imajlardır PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş Hayal Kurmanın Yararları Ücretsizdir Güvenlidir Herkes bir biçimde yapabilir Her yerde her koşulda kullanılabilir. PDR 2009, Adana

Peki bunla ne yapacağız? Şu an kullanılan tıp uygulamaları Kalp atış sayısı Soluma oranı Kan basıncı O2 kullanımı Boşaltım sisteminin çalışması Kan şekeri Cinsel uyarılma Bağışıklık sistemi Ağrı algısı PDR 2009, Adana

Hayal kurmanın zenginleştirdiğine ilişkin kanıtlar olan alanlar… Problem çözme Kayıp ve değişikle başa çıkma Karar verme Davranış değiştirme Tutum değiştirme PDR 2009, Adana

Hayal/canlandırma sadece“tek başına” kullanılan bir teknik değildir Hayal/canlandırma sadece“tek başına” kullanılan bir teknik değildir. Aşağıdaki terapi formlarıyla kolayca kullanılabilir. Dolaylı davranışsal prova Gestalt –bitirilmemiş işler Çözüm odaklı terapi (sıralama ve mucize soru) PDR 2009, Adana

Amaçları Değerlendirme: olgunluk, değerler, bilgi, gereksinimler, dürtüler, korkular Öğretme: her yere git her şey ol, her şeyi yap, her şeyi dene.. Keşfetme: yeni tutumlar, inançlar, meslekler, yaşam biçimi vb.. PDR 2009, Adana

Rahatlama: açık değil mi Olasılıkları değerlendirme: seçimlerin sonuçlarıyla ilgili dolaylı yaşantılar.. Rahatlama: açık değil mi Prova: yeni ve uyumu sağlayan davranışları tekrar tekrar dene.. PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayalin 4 aşaması Girişş Hazırlıkı Hayal etme Yaşantıüüzerinde konuşmak PDR 2009, Adana

1. Süreci ve mantığını danışana açıklayın Giriş 1. Süreci ve mantığını danışana açıklayın 2. Kendilerini utangaç, aptal gibi hissetme vb duygularıyla başa çıkmaları ilgili sorularını yanıtlayın 3. Rahatsız edici uyarıcılardan arınık bir yer seçin. Yumuşak bir ışıklı, sessiz bir yer PDR 2009, Adana

5. Başlamadan önce birkaç dakika sessizliğe izin verin 4. Danışandan 10- 15 dakika rahat edebileceği bir pozisyon bulmasını isteyin 5. Başlamadan önce birkaç dakika sessizliğe izin verin 6. Amaç, bütün süreci net hale getirmektir. PDR 2009, Adana

Hazırlık Bu, iki amaca ulaşmak için düzenlenmiş kısa bir rahatlama tekniğidir. a. Rahatlama b. Şikayet edilen imgeyi oluşturma PDR 2009, Adana

Sesin tonu ve niteliği önemli olduğu için yumuşak biçimde, yavaşça konuşmak ve siz imgeleri oluşturuyorken danışana zaman tanımak gerekir. Tekdüze bir ses tercih edilir. PDR 2009, Adana

Yaygın olarak kullanılan teknik, rahatlama alıştırmaları sırasında arka planda orman, akarsu sesinin dinletilmesidir. PDR 2009, Adana

III. Hayal Öğretme ya da keşif için hazırladığınız ya da o an ürettiğiniz bir hayali seçin. 2. Bu hayalde danışanınızı her yere gönderebilirsiniz ya da onların hayal ettiği bir yere.. Onların her şey olmaları ya da yapmalarına izin verin. Hayalin içine ne kadar gerçeklik konabileceği ile ilgili zorlayın. PDR 2009, Adana

3. Hayali bölecek gereksiz ipuçlarından kaçının. 4. Açık ya da kapalı uçlu olara hayali bitirebilirsiniz, ancak her iki halde de zaman verin… süreci hızlandırmaya çalışmayın PDR 2009, Adana

Ardından danışanla deneyimleri konuşun... PDR 2009, Adana

Olası bir gelecek (Word dosyası olarak ekte bulacaksınız) PDR 2009, Adana

Süreçte.... Yorum yapmayın Bütün sürecin ana amacı danışana öğrenme ve içgörü sağlama mekanizması sağlamaktır. Bunun en iyi yolu danışandan süreci sizle paylaşmasını istemektir. PDR 2009, Adana

2. Göreviniz ve rolünüz danışan için hayal yaşantısını olabildiğince canlı yapmanızdır. Hayallerin anlamını yorumlamaktan kaçının. Amaç içgörü olduğu için yanlış yapabilirsiniz. Kimse danışanlarınızı kendileri kadar bilemez.. PDR 2009, Adana

3. Yararlı bir teknik, danışanınıza hayalinin ayrıntılarını unutmaması için hemen minik notlar almasını önermektir. Unutmayın sizin işleviniz yapıyı sağlamak, onun işlevi ise içeriği oluşturmaktır PDR 2009, Adana

Sık sorulan sorular Hayal başlamadan önce danışanı rahatlatmak şart mı? Genellikle evet. Eğer az da olsa rahatlama yoksa yaşantıya devam tam olarak devam edilemez. Siz bu tekniği kullandıkça danışanınız rahatlamasını ve daha fazla dahil olmasını bekleyebilirsiniz.. PDR 2009, Adana

Dirençli danışanla nasıl başa çıkarsınız? Çoğu durumda eğer tüm süreç basit biçimde anlatılırsa işe yarar. Danışanınızı dinleyin, neleri dert ediyorsa saygı duyun ve asla katılması için ısrarcı olmayın.. Çoğu zaman danışanlar rahatlama ve birkaç hoş deneyimden sonra sürece çok ilgili hale gelirler. PDR 2009, Adana

Hayal tekniğini kullanmanın herhangi bir tehlikesi var mı? 30 yıldır bu işi yapan bir olarak bir tehlike olduğunu düşünmüyorum. Sadece bazı danışanlar o kadar rahatlarlar ki alıştırma boyunca uyurlar ya da bazıları yaşantıya kendilerini öyle kaptırırılar ki gözleri açmak ve geri dönmek istemezler. Normalde gözlerini açmak için kibar bir animsatma yeter. PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayal çalışması için senaryo hazırlanırken ne yapılabilir? Bu konuda hazırlanmış bir çalışma kağıdını word dosyası olarak ekte bulacaksınız PDR 2009, Adana

Yönlendirilmiş hayal için bazı senaryo önerileri 1. İdeal bir iş ile ilgili, harika geçen bir günle ilgili .. PDR 2009, Adana

2. Danışanınıza bir beceri öğretmeye çalışmanızla ilgili .. PDR 2009, Adana

Danışanınızın kendini başarılı hissedeceği bir durum.... Örneğin a. Bir sınava hazırlanma ve başarılı bir sınav b. Zor bir konuyu eş, arkadaş vb ile konuşmak, c. Okul/iş yerinde bir zorbayla başa çıkmak, d. Danışanınızın uzun süredir korktuğu bir durumla başa çıkması PDR 2009, Adana

4. Engelli birisi olarak yaşamanın nasıl olduğuna ilişkin 4. Engelli birisi olarak yaşamanın nasıl olduğuna ilişkin.. (görme, işitme, ortopedik engelli, kol y ada bacağını kaybetmiş biri, vb) “ Şimdi ayağını trafik kazasında kaybetmiş birü olduğunuzu düşünün....)….  PDR 2009, Adana

5. Hayatınızda gördüğünüz en güzel yerle ilgili .. PDR 2009, Adana

6. Meslek değiştirmek isteyen orta yaşlı birisi, boşanma arifesindeki bir kadın, uyuşturucudan kurtulmak isteyen bir genç vb. Karar verme durumlarına ilişkin.... PDR 2009, Adana

 7. Yeni bir davranış deneyen birisi yeni bir ortamda rahat olmaya çalışan birisiyle ilgili.. PDR 2009, Adana

 İlk okul öğrencilerini daha önce hiç gitmedikleri bir yere (aya, Avustralya’ya, deniz altına, yağmur ormanlarına vb) hayali yolculuğa çıkartmak üzerine ...... PDR 2009, Adana

Bir aslan, kartal ya da başka bir hayvan olarak bir gün yaşamak üzerine.. PDR 2009, Adana

Haydi biraz yönlendirilmiş hayal yaratalım Adım 1. çalışma ortamınızı ve sıklıkla çalıştığınız danışanları düşünün Adım 2. Bu alıştırmada neyi başarmak istiyorsunuz? Değerlendirmek Öğretmek Seçenekleri değerlendirmek Keşfetmek Prova yapmak Rahatlatmak PDR 2009, Adana

Adım 3. bir senaryonun çatısını oluşturup yazın.. Anahtar sadece başlatıcı sözcükler sunmaktır, içerik değil.. PDR 2009, Adana

Sorularınız?? PDR 2009, Adana

Sonuç Hayal etme, değişim için harika bir araç olabilir Hayal kurma ve fizyolojik tepkiler arasındaki ilişki açıktır. Yapılandırılmış hayal kanseri ya da HIV’ı tedavi edemez ama bu sorunları yaşayanların yaşan kalitelerini artırmada işe yarayabilir. , PDR 2009, Adana

Yapılandırılmış ya da yönlendirilmiş hayal öğretebilir, keşfe yol açabilir, prova olanağı sağlayabilir, rahatlatabilir ve uçuş simulatörleri gibi işlev görebilir PDR 2009, Adana

Bu basit, güvenli kişinin hayal etmesiyle sınırlı görünen bir tekniktir. Umarız bunu danışanlarınızla denediğinizde neler yaşadığınızı bizle paylaşırsınız.. PDR 2009, Adana

Yorum, soru ve önerileriniz için d.owen@moreheadstate.edu korkut@hacettepe.edu.tr PDR 2009, Adana