Duyu Modülasyonunda Okul Çevresinin Rolü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMİMİZ
Advertisements

Bireysel Çalışma Teknikleri
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Duyumlar ve Algı
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
OTİZM (AUTISM).
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ÖRNEK OLAY.
Eğitim Öğretimde Planlama
VÜCÜDUMUZ ÜÇ BÖLÜMDEN OLUŞUR
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
MERHABA.
Çevresel Sinir Sistemi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
7.SINIF 1. ÜNİTE: DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Öğrenme Stilleri.
Klinik Etiğe Giriş ve Klinik Etiğin Uygulamadaki Yeri Introduction to Clinical Ethics and Role of Clinical Ethics in Practice Tıp Eğitiminde ve Klinik.
Vücudumuzdaki her organın ayrı görevi vardır.
DUYU ORGANLARIMIZ Duyu organlarımızı bulmama yardımcı olur musunuz?
Duyu Organlarımız Sabiha Uzman.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
BİLGİ YUVAMIZIN KUZUCUKLARI
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
The Value of Serious Play
MİS GİBİ KOKTU.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
Organlarımız ve Görevleri
Onur Görür Ürün Grubu Pazarlama Müdürü Microsoft Türkiye.
Duymak. duymak görmek koklamak tatmak dokunmak.
BBY606: Araştırma Yöntemleri
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
1. 2 Tanım: A ğzımızda bulunan, yediklerimizin tadını almamıza yarayan duyu organımıza Dil denir. Dil ayrıca konuşurken doğru sesleri çıkarmamıza yarar.
Vücudumuzu Tanıyalım Duyu Organlarımız İç Organlarımız
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Öğrenmede yetişkinleri ne güdüler? Developed with the support of the EU Leonardo.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
Learning to learn network for low skilled senior learners Hayat Boyu Öğrenme Toplumu Learning to Learn Training Ne kazanıyoruz? Developed with the support.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Yumuşak Doku Yaralanması
KAMPÜS İÇERİSİNDEKİ ÇALIŞMA ALANLARININ VE DERSLİKLERİN GÜRÜLTÜ SEVİYESİ VE RENK UYUMU AÇISINDAN İNCELENMESİ Özge Buket Cesim*, Alper Akpınar**, Berkan.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BÖLÜM-6: YAŞAM BOYU SPORDA AEROBİK EGZERSİZLER YAŞAM BOYU/HERKES İÇİN
Özge Buket Cesim*, Orkun Tahir Aran*, Burcu Semin Akel*, Çiğdem Öksüz*
RETT SENDROMLU BİR OLGUDA YARATICI BECERİLER MODELİNİN UYGULANMASI
FOKAL EL DİSTONİSİ OLAN BİR OLGUDA İŞ VE ÜRETKENLİK AKTİVİTELERİNE YÖNELİK ERGOTERAPİ MÜDAHALESİNİN ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ: OLGU ÇALIŞMASI Özge Buket.
BİLGİ YUVAMIZIN KUZUCUKLARI
İneklerde Fassisi®BoviPreg Test Kiti Sonuçlarının Progesteron Düzeyleri İle Karşılaştırılması Comparison of Fassisi®BoviPreg Test Kit’s Results with Progesterone.
Sağlıklı Büyüme.
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DUYUM Dr. Ege AKGÜN.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
Sunum transkripti:

Duyu Modülasyonunda Okul Çevresinin Rolü ‘’ERGOTERAPİ BAKIŞI’’ Dr. Fzt. Meral HURİ Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü mhuri@hacettepe.edu.tr

Sunu Planı Ergoterapi Duyularımız Duyu modülasyonu Duyusal Farklılıklar Sınıf içerisinde duyu modulasyonu Literatür bilgisi ve pratik öneriler

Ergoterapi Nedir? Bireylerin; fiziksel, kognitif, psikososyal ve duyusal farklılıkları gibi bireysel özelliklerini göz önünde tutarak birey için anlamlı ve amaçlı aktivitelere katılımını yaşam kalitesi ve refahı arttırmak amacı ile kullanan bir sağlık mesleğidir (WFOT,2010). American Occupational Therapy Association. (2002). Occupational therapy practice framework: Domain & process. Amer Occupational Therapy Assn. KİŞİ ÇEVRE AKTİVİTE ERGOTERAPİ Aktivite Performansı

Okullarda Ergoterapi Uygulamaları (School Occupational Therapy) Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilebilmesi ve desteklenebilmesi amacı ile okullarda interdsipliner ekibin parçası olarak görev alır. Dunn, W. (2010). A Comparison of Service Provision Models in School-Based Occupational Therapy Services: A Pilot Study. Occupational Therapy Journal of Research, 10(5), 300-20.

Ergoterapistin Okuldaki Rolü Nedir? Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmak Okul rutinlerinde öğrencinin bağımsızlığını geliştirmek Problem davranışların düzenlenmesine yardımcı olmak Özel ilgi alanları, spor, sanat vb. aktivitelere katılım için alt yapıyı hazırlamak Kaba ve ince motor becerileri geliştirmek Duyusal farklılıkları düzenlemek Farklılığı olan öğrencilerin erken dönemde desteklenmesine imkan sağlamak Çevresel düzenlemeler yapmak Eğitim sistemine interdsipliner ekip çalışmasını kazandırmak Case-Smith, J., Rogers, J., & Johnson, J. H. (2005). School-based occupational therapy. Occupational therapy for children, 795-824. ÇOCUĞUN HOLİSTİK GELİŞİMİ ÇEVREYE UYGUN ADAPTİF CEVAP OLUŞTURMASI İLE UYUMLUDUR

Duyu organlarımız aracılığı ile holistik gelişimin göstergesi olarak çevreye adaptif cevap verebiliyoruz!

Merkezi sinir sisteminin besini duyu uyarısıdır. Beynimizin sürekli farklı nöral uyaranlara ihtivacı vardır Duyu uyarısı beyin fonksiyonlarının gelişimini sağlar

Duyu uyaranları çevre ile etkileşime girebilmemiz için tek araçtır

7 Duyumuz Olduğunu Biliyor Muydunuz? Görme İşitme Koku Tat Dokunma Propriosepsiyon Vestibüler (Vücut farkındalığı) (Denge)

Gizli 2 farklı duyumuz daha vardır. Vestibular – denge- iç kulak Proprioceptif - vücut pozisyonu kaslar , eklemler, ligamentler 11

Öğrenme Piramidi (Williams & Shellenberger,2002)

Duyu Bütünlüğü İŞİTME Konuşan arkadaşlarının sesini duymak KOKU Kafeteryadan gelen pasta kokusunu hissetme Çevremizle (sosyal ve fiziksel) olan etkileşimimizde yani günlük yaşam aktivitelerimizde vücudumuzu etkili biçimde kullanabilmemizi sağlamak için, vücudumuz ve çevremizden gelen duyuları organize edebilmesi gerekir PROPRİOCEPTİON Kalemi ne ölçüde sıkacağına karar vermek GÖRME Defterin geri kalanını görmek DENGE Sırada oturduğunu algılama DOKUNMA Bükülü dirseğinin arasında kalan gömeğin dokusunu hissetmek

4-12 Yaş Çocuklarda Duyusal Modülasyon Problemi Prevalansı %70-90 Tomchek, S. D., Huebner, R. A., & Dunn, W. (2014). Patterns of sensory processing in normal developing and children with an autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(9), 1214-1224. Normal Gelişim %30 Duyusal Farklılık %70

Duyu Modülasyonu; merkezi sinir sisteminin çevreden uygun uyaranları almasını sağlarken uygunsuz uyaranların filtrelemesini sağlamasıdır Uyarılmışlık seviyemizi düzenleyerek çevresel uyaranlara adapte olmamızı, odaklanabilmemizi sağlar Schoen, S. A., Miller, L. J., & Sullivan, J. C. (2014). Measurement in sensory modulation: The Sensory Processing Scale Assessment. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 522.

Duyu Modülasyonumuz Dengede Değil ise; Uyarılma Eşiği Yüksek Çok Uyarı Az Uyarı olarak algılanır Uyarılma Eşiği Düşük Az Uyarı Çok Uyarı olarak algılanır

Optimal Eşik Seviyesindeki Çocuk *Normal kas tonusu *Normal kalp hızı *Göz kontağı *Uygun mimik kullanımı *Uygun ton ve hızda konuşma *Çevresindekiler ile iletişim kuran *Görev almaya hazır ve istekli olma *Odaklanma/Konsantrasyon *Çevreye uygun cevap verme *Öğrenmeye hazır

1. Eşik Seviyesi Yüksek Çocuk *Zayıf kas tonusu *Düşük kalp hızı *Sıcak terleme *Mimiklerde azalma *Konuşmama *Yorgunluk *Az aktivite *Yavaş Cevap *Laterjik *İlgisiz *İçine kapanık *Çekingen *Sıkıntı İfadesi *Aşırı sakin *Aşırı soğukkanlı

2. Eşik Seviyesi Düşük Çocuk *Dokunma, ses vb duyu uyaranlarını tolere edememe Odaklanma zorluğu Aşırı hassas Anksiyete seviyesi yüksek Öfke nöbeti Aktivite katılımı az *Dikkat süresi az *Rutin değ. hassasiyet *Stresli aktivitelerde başarısız *Uyku Problemi *Aşırı Alıngan *Öfke Nöbetleri

3. Duyu Arayışı Olan Çocuk *Yerinde duramayan *Tüm hareketleri deneyen *Oral uyarı *Heyecanlı *Hızlı *Pislenmekten çekinmez *Beceriksiz *Koordine olmayan *İşleri tamalamayan *Sıkılgan *Aşırı mimik *Yüksek sesli-heyecanlı konuşma *Hipercilik *Aşırı aktivite *Dikkat süresi az

Dengeyi Nasıl Sağlayacağım?

Duyu Modülasyonun Ekolojik Modeli Duyusal uyarandan zengin ortamlarda aralıklı yapılan duyusal aktiviteler Modülasyon becerilerinin gelişmesine yardımcı olur . Schoen, S. A., Miller, L. J., & Sullivan, J. C. (2014). Measurement in sensory modulation: The Sensory Processing Asssment. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5),522

DUYU ORGANINI DEĞİŞTİREMİYORSAN ÇEVREDEN GELEN UYARIYI DEĞİŞTİR UYGUN ZAMANDA –UYGUN NİTELİKTE – UYGUN MİKTARDA ALGILANAN DUYU UYARISI BİREYİ OPTİMAL BAND SINIRLARI İÇERİSİNE TAŞIYARAK AKTİVİTE KATILIMINI ARTTIRIR DUYU ORGANINI DEĞİŞTİREMİYORSAN ÇEVREDEN GELEN UYARIYI DEĞİŞTİR Schoen, S. A., Miller, L. J., & Sullivan, J. C. (2014). Measurement in sensory modulation: The Sensory Processing Asssment. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5),522

1. Duyusal Açıdan Yapılandırılmış Sınıflar Oluşturun 1. Duyusal Açıdan Yapılandırılmış Sınıflar Oluşturun! (Çevresel Düzenlemeler) Schoen, S. A., Miller, L. J., & Sullivan, J. C. (2014). Measurement in sensory modulation: The Sensory Processing Asssment. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5),522

2. Çocuğun Çevreden Aldığı Uyaranlar Aracılılığı ile Organize Olabilmesi için İmkan Sağlayın! Duyu modülasyon problemi olan çocuklar çevrelerinden aldıkları uyaranlara uygun cevap oluşturmakta zorlanırlar Bu nedenle gözlediğiniz cevabın dengelenmesini beklemek yerine çevre düzenleme yardımıyla çocuğun optimal banda girmesine yardımcı olun!

3. Sınıf İçerisinde Uyarılmışlık Seviyesi Yüksek Olan Çocukları sakinleştirmek İçin Sakin ve Kapalı Alanlar Oluşturun! May-Benson, T. A., Roley, S. S., Mailloux, Z., Parham, L. D., Koomar, J., Schaaf, R. C., ... & Cohn, E. (2014). Interrater Reliability and Discriminative Validity of the Structural Elements of the Ayres Sensory Integration® Fidelity Measure©. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 506.

4. Görsel Semboller ve Aktivite Listeleri Kullanın! May-Benson, T. A., Roley, S. S., Mailloux, Z., Parham, L. D., Koomar, J., Schaaf, R. C., ... & Cohn, E. (2014). Interrater Reliability and Discriminative Validity of the Structural Elements of the Ayres Sensory Integration® Fidelity Measure©. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 506.

5. Saat ve Benzeri Ölçerleri Mutlaka Sınıfınızda Bulundurun! May-Benson, T. A., Roley, S. S., Mailloux, Z., Parham, L. D., Koomar, J., Schaaf, R. C., ... & Cohn, E. (2014). Interrater Reliability and Discriminative Validity of the Structural Elements of the Ayres Sensory Integration® Fidelity Measure©. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 506.

6. Kişisel Alan Oluşturabilmek İçin Seperatörler Kullanın! May-Benson, T. A., Roley, S. S., Mailloux, Z., Parham, L. D., Koomar, J., Schaaf, R. C., ... & Cohn, E. (2014). Interrater Reliability and Discriminative Validity of the Structural Elements of the Ayres Sensory Integration® Fidelity Measure©. The American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 506.

7. Öğrencinizin Duyu Diyetine Uyması Konusunda Özen Gösterin! Optimal banda girmeye veya burada devam etmeye yönelik hazırlanan duyusal içerikli aktivite listesi Düzenli yapılan aktiviteler ile çocuğun sakin ve uyanık kalmasını sağlayabilirsiniz

8. Çocukların uzun süre aynı pozisyonda kalmasına izin vermeyin! Çocukların rutin aktivitelerine 2-3 dakikalık aktivite çalışmasının eklenmesi dikkat becerilerini 15-20 dakika uzatacaktır

9. Vestibüler aktivitelerin modülasyonu düzenleyici etkisi vardır

10. Oral-Motor Aktivitelerin sakinleştirici etkisini kullanmayı unutmayın!

11. Dokunma uyarısını kullanmayı unutmayınız!

12. Ağırlaştırılmış materyalleri kullanın!

13. Sandalyeler

14. Alternatif yazı yazma gereçleri kullanın

School-Based Occupational Therapy Practice From Teacher’s View : Perceptions and Realities of Current Practice and the Role of Occupation Benson, J. (2013). Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, 6(2), 165-178. AbstractThe purpose of this study was to explore how school-based occupational therapists describe current practice including the role of occupation. Participants included 16 occupational therapists currently practicing in the schools. Data were collected via an interview. The methodology used in this study was a mixed qualitative design based on multiple-case study analysis and grounded theory. The participant interviews were analyzed for themes. The results indicate that school-based practitioners have a high level of satisfaction with their job. Participants report a belief that the natural context of the school supports occupation, and occupation is a strong influence during the intervention process as well as the overall daily practice of the school-based practitioner. Teams are also reported to strongly influence current practice.

15. ERGOTERAPİST’inize Danışmayı Unutmayın!

Eve Giderken…… Çocukların biricikliğini hep hatırlamanız ve çocuk gibi düşünmekten vazgeçmemeniz dileğiyle….

TEŞEKKÜR EDERİM mhuri@hacettepe.edu.tr