PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Not Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Advertisements

ŞAHİN AKDAĞ.
WINDOWS İŞLETİM SİSTEMİ
Sık Kullanılan Kontroller
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
ADOBE FİREWORKS CS5 PROGRAMA GENEL BAKIŞ.
Power Point’a Resim Nesneleri Ekleme ve Kullanma
İSİM UZAYLARI.
KURSUN HEDEFİ TEMEL BİLGİSAYAR KULLANIMINI KAVRAMAK VE BİLGİSAYARI GÜNLÜK HAYATIMIZA YERLEŞTİRMEK.
Yard.Doç.Dr. Selim YILDIRIM
Visual Basic 6.0 Ders Notları
1 BDEM 203 – Yönetim Bilgi Sistemleri BÖLÜM Microsoft Excel 2010
2. VISUAL BASIC PROGRAM YAPISI
Excel’de VBA programlama (Visual Basic Application) Ders 7
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 3: Döngüler
ÖĞRENME FAALİYETİ 3. PARAGRAF DÜZENLEME.
Sisteme kaydedilen otel kartları yandaki listede görülmektedir. Burada ki kaydın üzerine çift tıklayarak otel kaydında değişiklik yapılabilir. Listenin.
Bilgisayar Programlama (Yrd. Doç. Dr. İbrahim ASRİ)
İNTERNET PROGRAMCILIĞI I BTP 207 Ders 9. Tek değişkende birden fazla bilgi tutulmak istendiğinde kullanılır. Kullanım şekli: var dizi_adı= new Array(eleman1,
 HTML nin en önemli araçlarından biri de bilgi girişinde kullanılan form kontrolleridir.  Formlar, web sayfası tasarlayan kişi veya şirketlerle internet.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Microsoft Power Point Dersi
Kayıt Yöneticisi (Records Manager) Kullanımı İçin;
Temel Bilgi Teknolojileri 2
PROF. DR. NİZAMETTİN ERDURAN YARD. DOÇ.DR. ZEYNEP ÇİÇEK ÖNEM
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi (Microsoft Powerpoint)
Görsel Programlama II Ders 9 Öğr.Gör. Mustafa KARABULUT.
C# ile OOP GİRİŞ.
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Gelişmiş Envanter Uygulaması.
MESAJ KUTUSU.
BIL528 – Bilgisayar Programlama II
Windows 3-B Çevirme'yi kullanma.:Windows 3-B Çevirme, aralarında hızlı bir şekilde dönmenizi sağlamak için pencerelerinizi üç.
Hasta Takip Programı.
NESNE TABANLI PROGRAMLAMA VISUAL BASİC 6.0. NESNELERİN TASARIMI Uygulama Tasarım Alanı Proje Gezgini Nesne Özellikleri Araç Kutusu Forumun Ekrandaki Konumu.
Görsel Programlama III Ders 8 Öğr.Gör. Mustafa KARABULUT.
TEMEL NESNE VE TABLO İŞLEMLERİ
Temel Bilgi Teknolojileri
MICROSOFT WORD ŞEYMA ŞAFAK
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Anahat 4.1 Inventory uygulamasını çalıştırmak 4.2.
4. LİSTE OLUŞTURMA VE BİÇİMLENDİRME
Değişken Türleri.
Üsküdar Halk Eğitim Merkezi Eczane Çalışanlarının Eğitimi Bilgisayar Dersi Ayşenur Buyruk
DENETİM MASASI.
Microsoft Office Access
BİLGİSAYAR MUHASEBE YAZILIMLARI
Temel belge İşlemlerİ Microsoft Office Word 2007.
Modül 1: Giriş. Genel Bakış Temel.NET kavramları Geliştirme ortamında gezinti Bir C# projesi oluştur Use Visual Studio.NET Veriye eriş Hata ayıkla ve.
Nesne Yönelimli Programlama
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
Bilgisayar Görmesi Ders4:GUI OLUSTURMA Yrd. Doç. Dr. Serap KAZAN.
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
HTML Dili ’ nin Genel Özellikleri. HTML Nedir? İşaretleme dili (HyperText Markup Language) Belirteçler (tags) W3 konsorsiyumu (Tim Berners-Lee) W3 konsorsiyumu.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 11: Birden Çok Form ile Çalışma ve Menü Oluşturma Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1) Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 5: Döngüler
WhoNet Dosyasının Sisteme Kopyalanması 1) WHONET.FLT dosyası C:\Pegasus\filters\Custom kalsörü altına kopyalanır (Epicenter programinin çalışır durumda.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ 4. DERS NOTU Konu: M-dosya yapısı ve Kontrol Yapıları 1.
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
İÇERİK POWERPOINT - ŞUBAT  Metin Kutusu ile ilgili işlemler
Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1)
DOĞRULAMA KONTROLLERİ
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 10: Genel Kontroller (2)
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 5: Döngüler
Kayıt Yöneticisi (Records Manager) Kullanımı İçin;
2. VISUAL BASIC PROGRAM YAPISI
Temel Bilgisayar Dersi
BİLGİ GİRİŞ VE MESAJ PENCERELERİ
Sunum transkripti:

PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği

Windows Formlar Projesi Başlatma 2 1 3 4

Tasarım ekranını gösterir Kodu gösterir Tasarım ekranını gösterir Projedeki dosyaları gösteren bölüm Tasarım ekranı Forma eklenebilecek kontrollerin bulunduğu araç kutusu Nesnelerin özelliklerinin değiştirildiği bölüm

Olay Yönlendirmeli (Event Driven) Dil Nedir? Programın akışının; fare tıklaması, klavyeden bir tuşa basılması, bir ağ üzerinden ya da başka bir programdan bir mesaj alınması gibi olaylar tarafından belirlendiği programlama türüdür. Windows pencereleri üzerinde çalışan bir program geliştirildiğinde, bu program olay yönlendirmeli olarak çalışacaktır. Konsol ekranında çalışan programlar gibi, kullanıcıdan belirli bir noktada bir girdi beklemeyecektir. Kullanıcı pencere (Form) üzerinde yer alan herhangi bir nesne ile etkileşimde bulunabilir. Programda bu etkileşimler (olaylar) gerçekleştiğinde yapılması gereken işlemler kodlanmalıdır.

Kontroller (Controls) Araç kutusundaki kontroller aslında birer sınıftır. Örneğin araç kutusunda TextBox kontrolü seçilerek Form üzerine bir metin kutusu yerleştirildiğinde, TextBox sınıfından textBox1 isminde bir nesne yaratılmış olur (bu isim daha sonra name özelliği ile değiştirilebilir). Formun kendisi de Form sınıfından türetilmiş Form1 adında bir sınıftır. public partial class Form1 : Form

Özellikler (Properties) Bir kontrolün birçok özelliği vardır. Kontrol seçildikten sonra sağ tarafta yer alan Properties sekmesinden kontrolün özelliklerinin değerleri değiştirilebilir. Örneğin textBox1 metin kutusunun Text özelliğine bir değer girilirse, aslında textBox1 nesnesinin string türünde olan Text değişkenine ilk değer ataması yapılmış olur. Program başlatıldığında, textBox1 metin kutusunda girilmiş olan bu değer görüntülenecektir. Kullanıcı textBox1’de yer alan değeri klavye yardımı ile değiştirirse textBox1.Text değişkenine program çalışırken değer atanmış olur. Bu değişkene kod ile değer atamak, veya değişkenin değerini başka bir değişkene atamak için: textBox1.Text = "Trakya Üniversitesi"; string str = textBox1.Text; TextBox1.Text değeri str değişkenine atanır

Özellikler … devam Kategoriye göre listeleme Alfabetik sırada listeleme Properties sekmesindeki özellikler hem alfabetik sırada hem de kategorilerine göre sınıflandırılarak listelenebilir. Location ve Size gibi bazı özellikler tüm nesnelerde yer alır. Bu özellikler nesnenin form üzerindeki konumunu ve büyüklüğünü belirlemek için kullanılır. NOT: kod ile nesnenin özelliklerini belirlerken button1.Location.X = 10; değil button1.Left = 10; kullanmalıyız.

Yöntemler (Methods) Yöntemler bir sınıfın fonksiyonları gibi düşünülebilir. Her sınıfın kendine has yöntemleri vardır. Örneğin birçok nesne ile kullanılan Focus yöntemi o nesneye odaklanmak için kullanılır. textBox1.Focus() Yöntem TextBox1 metin kutusuna odaklanılır (seçilir) textBox1.Focused Özellik TextBox1 metin kutusunun seçili olup olmadığını true yada false olarak döndürür. Bu şekilde odaklanmaya çalışıldığında hata verir.

Yöntemler … devam Fonksiyonların parametre alabilmesi gibi yöntemler de parametre alabilir. Örneğin SetBounds yöntemi bir nesnenin konumunu ve büyüklüğünü değiştirmek için kullanılır. x, y, width, height olmak üzere 4 parametre alır. Aşağıdaki satır yazıldığında button1 nesnesinin soldan mesafesi 10, yukarıdan mesafesi 10, genişliği 100, yüksekliği de 20 piksel olarak değiştirilmiş olur:

Olaylar (Events) Olaylar genellikle bir işlemin başlatılması (tetiklenmesi) için kullanılırlar. Mouse ile bir nesne üzerine tıklamak o nesnenin Click olayının tetiklenmesini sağlar. Bir komut düğmesine tıklanınca yapılacak işlemi, o komut düğmesinin Click yordamına yazmamız gerekir. Örneğin Slayt 4’te yer alan button1_Click yordamı, button1 komut düğmesi tıklandığında yapılacak işlemin (faktöriyel hesabı) tanımlanması için kullanılır.

Olaylar … devam Bir nesne üzerine çift-tıklama yapıldığı anda o nesne ile ilgili varsayılan olayın kodunun yazılması için kod görünümüne geçilir. Varsayılan olaylardan bazıları: Form için: Load (Form1_Load) Form yüklendiği anda tetiklenir Komut düğmesi için: Click (Button1_Click) Komut düğmesi üzerine mouse ile tıklandığı anda tetiklenir Metin kutusu için: TextChanged (TextBox1_TextChanged) Metin kutusuna bir karakter girildiği anda tetiklenir

Olaylar … devam Varsayılan olay haricinde bir olay için kod yazılmak isteniyorsa Properties sekmesinde sağ üstte yer alan Events butonuna tıklanarak listeden istenilen olay seçilir. Bu listede istenirse o olayın ismi de değiştirilebilir (Örneğin Click yerine Tıkla yazabilirsiniz).

Ödev Bir metin kutusu ve birçok komut düğmesi kullanarak yandaki gibi bir hesap makinesi programı yazın.

NOT C# dilinde birçok kontrol ve bu kontrollere ait birçok özellik, yöntem ve olay mevcuttur. Bu derste bunlardan çok sık kullanılan küçük bir bölümü gösterilecektir. Tüm kontrollere ait tüm özellik, yöntem ve olaylarını ezbere bilmenize gerek yoktur.