SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
İNSANA İLİŞKİN BAKIŞ AÇILARI VE SINIF YÖNETİMİ
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Eğitim Bilimlerine Giriş.
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
REHBERLİK DERSİ III.
MERHABA.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
SINIF YÖNETİMİ A.İ.B.Ü. EĞİTİM FAKÜLTESİ 2010 / BOLU
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
SINIF YÖNETİMİ.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
DİĞER TUTUMLAR.
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ Hazırlayanlar: Ahmet ATAÇ Gülenaz SELÇUK Cihan ÇAKMAK.
SINIF YÖNETİMİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
 Öğrencisiyle birlikte öğrenen ve ve  Öğrenmeyi kolaylaştırıcı rehberlik  Öğretmenin Yeni Rolü ©edam.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
SINIF YÖNETİMİ MODEL VE YAKLAŞIMLARI
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ETKİLİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ Eğitim-Okul- Sınıf İlişkisi Sınıf Nedir?
Öğretimin Planlanması
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ II
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
KURUMSAL İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
Yaz Kur’an Kursları İçin Sınıf Yönetimi
Sunum transkripti:

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ

Nasıl Olmalı? Eğitim Sisteminin Ürünü Olan İnsan   Bilen, ama bildiği gibi davranmayan insan. Nasıl Olmalı?  Nasıl öğreneceğini bilen,  Gerçek bilgilere ulaşabilen,  Bildiği gibi davranan,  Düşünerek yeni bilgi üretebilen,  Yalnızca doğru yapan değil, doğru olanı yapan,  Sorun çözen İNSAN.

- Öğrenilenler tekrar edilsin NASIL BİR ÖĞRENME? - Zamanla unutulmasın. - Uygun koşullarda davranışa dönüşebilsin. - Öğrenilenler tekrar edilsin - Somutlaştırılsın. - Yapılsın (Deneyim ve alışkanlık kazanmaya yardımcı olsun) - Gerekliliğine inanılsın.

OKULUN İŞLEVLERİ 1. BASİTLEŞTİRME   2. TEMİZLEME 3. DENGELEME

BASİTLEŞTİRME OKULUN İŞLEVLERİ SIN-YÖN 1 OKULUN İŞLEVLERİ BASİTLEŞTİRME Öğrencileri dış çevrenin güçlüklerinden korumak, onlara yaşamı kolaylaştırmak. Okulda öğrenciler için yaşam, dış çevredekinden daha kolay olmalıdır.

TEMİZLEME OKULUN İŞLEVLERİ Çevredeki, SIN-YÖN 1 OKULUN İŞLEVLERİ TEMİZLEME Çevredeki, istenmeyen davranışların okula sokulmayarak, öğrenci davranışlarını temizlemek. (Kumar, alkol, uyuşturucu, küfür vb.)

Çevredeki aşırı yaşama farklılıklarını SIN-YÖN 1 OKULUN İŞLEVLERİ DENGELEME Çevredeki aşırı yaşama farklılıklarını okula sokmayarak bir denge oluşturmak. Böylece; çevrede çok farklı koşullarda yaşayan öğrenciler, okula geldiklerinde benzer koşullarda, yan yana otururlar, birbirlerinden etkilenirler, birbirlerini daha iyi tanırlar ve anlarlar.

SINIF YÖNETİMİ EĞİTİM YÖNETİMİ OKUL YÖNETİMİ YÖNETİM

Sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilmesi. SINIF YÖNETİMİ Sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilmesi. İçinde, öğrenmenin gerçekleştiği bir çevrenin oluşturulabilmesi için gerekli olanak ve süreçlerin, öğrenme düzeninin, ortamının, kuralların sağlanması ve sürdürülmesidir.

KAPSAMI * Öğretmen ve öğrencilerin çalışma engellerinin en aza indirilmesi, * Öğretim zamanının verimli kullanılması, * Etkinliklere öğrencilerin katılımlarının sağlanması, Kısaca; SINIFTAKİ KAYNAKLARIN, İNSANLARIN, ZAMANIN YÖNETİMİDİR.

1. Sınıf ortamının fiziksel düzeni 2. Plan program etkinlikleri BOYUTLARI 1. Sınıf ortamının fiziksel düzeni 2. Plan program etkinlikleri 3. Zaman yönetimi 4. İlişki düzenlemeleri 5. Davranış düzenlemeleri    

1. Sınıf ortamının fiziksel düzeni Eğitim, uygun ortamlarda gerçekleştirilir. Amaçlar: a) Öğrencinin rahat etmesini sağlamak, b) Okul ve sınıfın çekiciliğini arttırarak öğrencinin isteyerek okula gelmesini sağlamak. c) Öğrenmeyi kolaylaştırmak. 2. Plan program etkinlikleri Geçmişi ve var olan durumu ele alarak geleceği görme ve şekillendirme amaçlı çabalar.

3. Zaman Yönetimi Sınıfta geçirilen zamanın; Etkili öğretim, öğrenmeye ayrılan zamanın çokluğuna ve etkili kullanımına bağlıdır. Sınıfta geçirilen zamanın; * Çeşitli etkinliklere dağılımı, * Sıkıcılığın önlenmesi, * Ders dışı ve bozucu etkinliklere harcanmaması, * Öğrencinin zamanının çoğunu okulda-sınıfta geçirmesinin sağlanması, * Devamsızlığın ve okuldan ayrılmaların önlenmesi.

5. Davranış düzenlemeleri 4. İlişki düzenlemeleri Sınıfta iletişim: Sınıf kurallarının belirlenip öğrencilere benimsetilmesi, 5. Davranış düzenlemeleri ·     Sınıf ortamının istenen davranışı oluşturabilir hale getirilmesi, ·     Olumlu bir sınıf iklimi oluşturulması, ·     İstenmeyen davranışların önlenmesi (sorunlar ortaya çıkmadan) ·     Sınıf kurallarına uyumun sağlanması, ·     İstenmeyen davranışların değiştirilmesi.

Sınıf Yönetiminde Yönelimler Baskıcılıktan Demokratikliğe Öğretmen merkezliden Öğrenci merkezliye Biçimsellikten Amaçsallığa

SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ Tepkisel Model 2. Önlemsel Model 3. Gelişimsel Model 4. Bütünsel Model

1. TEPKİSEL MODEL (Klasik model) İstenmeyen bir düzenleniş sonucuna veya bir davranışa tepki olan model.   * İstenmeyen sonuç - tepki şeklinde işler. * Düzen sağlayıcı ödül ve ceza türü etkinlikleri içerir. * Etkinlikler gruptan çok bireyedir. * Bu modele sık başvurmak zorunda kalan öğretmen: Sınıf yönetimi konusunda yetersiz, diğer modelleri kullanmıyor. * Zayıf yönü: Her tepki karşı tepkiyi doğurur.

2. ÖNLEMSEL MODEL Planlama düşüncesine bağlı, geleceği kestirme, istenmeyen davranışı ve sonucu, olmadan önlemeye çalışma.   Amacı, Sorunların ve istenmeyen davranışların ortaya çıkmamasını sağlamak ve böylece tepkisel modeli gereksiz hale getirmek. * Sınıf etkinlikleri birer kültürel sosyalleşme sürecidir. * Eğitim öncesi düzenlemeler, * İstenen davranışın kolayca görülmesi ve gösterilmesi, * İstenmeyen davranıştan uzaklaştırıcı kurallar. * Plan - program ve hazırlıklar.   * Etkinlikler bireyden çok grubadır.

3. GELİŞİMSEL MODEL Öğrencilerin fiziksel, duygusal, deneyimsel gelişim düzeylerinin gerektirdiği uygulamaların gerçekleştirilmesi esas alınır. Dört basamaktan oluşur: 1. Basamak (10 yaşına kadar sürer). Nasıl öğrenci olunacağının; nerede, nasıl davranılacağının öğrenildiği yıllardır. Öğretmene çok iş düşer.   2. Basamak (11- 12 Yaşlar). Öğrenciler olgunlaşma yolunda, sınıf düzenine uymaya, öğretmeni hoşnut etmeye isteklidir.

3. Basamak (13- 15 Yaşlar). Öğrenciler zevk ve destek için birbirlerine bakarlar. Öğretmeni sıkıntıya sokmak isteyebilirler. Bununla arkadaşlarının zevk ve desteğini alacağını düşünürler. Sınıf kurallarının nedenlerini ararlar. 4. Basamak (16- 18 Yaşlar). Öğrenciler kim olduklarını, nasıl davranmaları gerektiğini anlamaya başlarlar. Sosyalleşir, akıllanırlar. Yönetim sorunları azalır. Çocukta anababa ve yetişkinlerin etkisi, 20 yaş dolaylarına kadar gittikçe azalır, sonra artar. Arkadaşlarının etkisi ise gittikçe artar. Bu iki etkinin kesiştiği 12 yaş, sıkıntılı yaştır.

4. BÜTÜNSEL MODEL SİSTEM YAKLAŞIMI olarak da adlandırılır ve diğer modellerin bir sentezi niteliğindedir. Önlemsel sınıf yönetime ağırlık / öncelik verme, gruba olduğa kadar bireye yönelme, istenen davranışa ulaşmak için istenmeyenin nedenlerini kaldırma. Gerektiğinde istenmeyen davranış için, tepkisel yönetimden yararlanma vardır.

2. OTOKRATİK SINIF YÖNETİMİ SINIF YÖNETİMİ ANLAYIŞLARI 1. DEMOKRATİK SINIF YÖNETİMİ 2. OTOKRATİK SINIF YÖNETİMİ 3. SERBEST BIRAKICI SINIF YÖNETİMİ

Öğrenciler arasında rekabet değil işbirliği vardır. SINIF YÖNETİMİ ANLAYIŞLARI D E M O K R A T İ  Kararlar, öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine uygun olarak, öğrenci katılımıyla alınıp uygulanmaktadır.  Görevler paylaşılmaktadır ve sorumluluk duygusu yüksektir. Öğrenciler arasında rekabet değil işbirliği vardır.  Öğrencinin güdülenmesinde iç ve dış öğeler kullanılır.  Hatalar eleştiri ve ceza konusu yapılmaz, düzeltmeleri için öğrenci cesaretlendirilir. Öğrenciler sağlıklı bir kişilik ve bağımsız düşünme becerisi geliştirir ve davranışta bulunur.  Öğrenciler arasında ayrım yapılmaz. S I N I F Y Ö N E T İ M İ

 Kararlar, öğrenci gereksinim ve beklentileri SINIF YÖNETİMİ ANLAYIŞLARI O T K R A İ  Kararlar, öğrenci gereksinim ve beklentileri dikkate alınmadan, öğretmen tarafından verilir. Öğrencilerin kararlara uyması istenir.  Öğrencilerin psikolojik doyum düzeyi düşüktür. Öğretmen – öğrenci çatışmaları artar.  İstenmedik davranışlara karşı baskı ve ceza uygulanır.  Kurallar araç olmaktan çıkmış, amaca dönüşmüştür. Zamanın çoğu disiplin işlerine ayrılır.  Öğrencilerin kendilerine güveni zayıftır, görev üstlenmekten kaçınırlar. S I N I F Y Ö N E T İ M İ

 Öğretmen otorite kullanmaktan uzaktır. SINIF YÖNETİMİ ANLAYIŞLARI S E R B T I A K C Eğitsel etkinlikler plansız ve amaçlara hizmet etmeye yönelik olmaktan uzaktır.  Öğretmen otorite kullanmaktan uzaktır. Amaçsızlık ya da amaç karmaşası sözkonusudur.  Öğrenci başarıları düşüktür. Grup başarısından çok grup başarıları gözlenir.  Öğretmenin ilgisizliği ve boşvermişliği; öğrencilerde hayal kırıklığı, şaşkınlık, stres ve bunalım duygusu yaşatır S I N I F Y Ö N E T İ M İ

SINIF YÖNETİMİ İLKELERİ 1. Derse zamanında başlanması ve bitirmesi, 2. Öğrencilere isimleriyle seslenilmesi, 3. Ders etkinliklerinin olabildiğince ilgi çekici yaşantılarla sürdürülmesi, 4. Derse iyi bir planlama ile girilmesi, 5. Sınıfiçi karar ve uygulamalarda tüm öğrencilerin katılımının sağlanması, 6. Anlaşılabilir ve sade bir dil kullanılması, 7. Öğretmen masası önünde oturma ya da sabit bir noktada olmak yerine, sınıfın her yerinde olunması, 8. İstenmeyen davranışlar karşısında tutarlı ve kararlı olunması,

SINIF YÖNETİMİ İLKELERİ 9. Öğrenci merkezli bir eğitim anlayışıyla, takım çalışmalarına yer verilmesi, 10. Öğrencilerin dikkatini derse verecekleri ve dağılan dikkati yeniden toplayabilecekleri etkinliklere yer verilmesi, 11. Olabildiğince çok ödül, çok zora kalınca ceza uygulanması, 12. Öğrencilere bağırma, alay etme davranışlarından kaçınılması, 13. Olumlu bir sınıf ortamı oluşturulması, 14. Sınıfiçi etkinliklere karşı öğrencilerin güdülenmesi, 15. Sınıfiçi tüm düzenlemelerin amaçlara dönük düzenlenmesi, 16. Öğrencilere model olunması.