VALFLER
AKIŞ KONTROL VALFLERİ STOP VALFLER ÇEK VALFLER GLOBE ( GLOB) VALF METAL KÖRÜKLÜ VALF GATE ( GEYT ) VALF (SÜRGÜ, SÜLÜS, KAPI) PİSTON VALF İĞNE ( NİDIL ) VALF MUSLUK ( PLUG ) VALF ( DREYN) KELEBEK VALF KÜRESEL VALF ÇEK VALFLER ÇALPARA ( SWING , FLAPPER, SALINIMLI ) ÇEK VALF LIFT ( YÜKSELEN ) ÇEK VALF KELEBEK ÇEK VALF STOP ÇEK VALF
BASINÇ KONTROL VALFLERİ RİLİF ( ORANSAL KALKIŞLI ) VALF SAFETY ( TAM KALKIŞLI – POP ) VALF SENTİNEL ( ESKEYP – GÖZCÜ ) VALF REDYUSİN VALF
ÖZEL MAKSATLI VALFLER MANEVRA VALFLERİ ( TROTIL – KISMA ) İKİ PİSTONLU ÜÇ FLENÇLİ İKİ DİSKLİ İKİ FLENÇLİ DENGE PİSTONLU SELENOİD ( MANYETİK ) VALFLER KINGHORN VAFLER DİVERTER ( REGULATOR ) VALFLER
TANIMLAR DN ( DIAMETER NOMINAL): Nominal çap, Anma çapı PN ( PRESSURE NOMINAL): Nominal basınç, Anma basıncı Alçak basınç P ≤ 14 bar Yüksek basınç 14 bar < P ≤ 42 bar
GLOB VE YA METAL KÖRÜKLÜ VALFLER Tam açık, tam kapalı ve yarı açık kullanılabilirler Debi ayarı için çok uygundurlar Alçak basınçlı ve yüksek basınçlı devrelerde kullanılabilirler Kısa aralıklarla basınç düşürme görevi yapabilirler Düz geçişli, köşeli ve çok yollu üretilirler
El ile, elektrikli, hidrolik ya da pnömatik kumanda edilebilirler Gövde üzerinde PN ‘ i ve akışın yönünü gösteren ok işaretleri vardır
GEYT VALF Tam açık ve tam kapalı kullanılırlar ( kinistin valfi) Düz akış istenen donanımlarda kullanılırlar Yarı açık durumda titreşime neden olur ve sürgü hasar görür Yüksek sıcaklıktaki ve düşük basınçtaki akışlar için uygundurlar Düşük sıcaklıktaki ve yüksek basınçtaki akışlar için uygundurlar
Alçak basınç ve yüksek hızdaki akışlar için uygundurlar Tam açık durumda içlerinden boru temizleme elemanı rahatça geçebilir
GEYT VALFLERİN YAPI ŞEKİLLERİNE GÖRE ADLANDIRILMASI Sürgü şekillerine göre Kama ( konik ) sürgülü : Alçak basınç Disk ( paralel ): Yüksek basınç Gövdenin şekline göre Yassı gövdeli : P ≤ 4 bar Oval gövdeli : 10 bar ≤ P ≤ 16 bar Yuvarlak gövdeli : P > 16 bar
Sıpındılın ( hareket mili ) hareket şekline göre Sıpındılı ve hendılı yükselmeyen Sıpındılı ve hendılı yükselen Sıpındılı yükselen ancak hendılı yükselmeyen
PİSTON VALF Glob ve gate valfin bir karışımıdır Diski yoktur Kapatma organı bir pistondur Salmastra kutusu ve kaver contası bulunmaz Piston, altında ve üstünde sızdırmazlık ringleriyle donatılmış olan ve üzerinde portları bulunan bir ara parça ( gömlek – layner ) içinde hareket eder Debi ayarı için çok uygundurlar, pislikten etkilenmezler Pis su devrelerinde kullanılırlar
İĞNE VALF Glob valfin çok benzeri olup, ince debi ayarı gerektiren yerlerde kullanılırlar Hendılsız da imal edilebilir Kapatma organı özel bir itina gerektirir. Ancak özel bir bakımı sakıncalıdır MUSLUK VALF Alçak basınçlı devrelerde tam açık ve tam kapalı şekilde kullanılır. Basınç kayıpları düşüktür Debi ayarına uygun değildir Kumanda kolunun ¼ dönüşünde plug (tıpa – tıkaç) 90 derece döner açma/kapama yapar Plug üzerinde, gövde üzerindeki portları (oval ) karşılayan oval portlar bulunur Gövdesi üzerine monte edilen bir rilif valfle korunur
Debi ayarı için uygundurlar Kısa ve hafiftirler KELBEK VALF Debi ayarı için uygundurlar Kısa ve hafiftirler Büyük çaplı yapılabilirler Çabuk açma ve kapama için uygundurlar T ≤ 120 °C ve PN ≤ 16 bar‘ a kadar kullanılırlar 90 ° lik açma ve kapama yaparlar KÜRESEL VALFLER Sistem olarak musluk valfe benzerler İki tipte imal edilirler Redüksiyon geçişli, Tam geçişli ( gemi deniz suyu devrelerinde)
ÇEK VALFLER Dışarıdan hareket geçirici bir güç gerektirmeden akışın yönünü denetlerler. Basitçe; Pgiriş * Adisk > W + Pdisk * Adisk olursa disk kalkar valf açılır. ÇALPARA ÇEK VALF Alçak basınçlı devrelerde kullanılırlar Akışa karşı çok az direnç gösterirler Düşük hızlı akışlar için uygundurlar Valf içinde basınç düşmesi ve türbülans çok azdır Kapatma organının yörüngesi eğrisel bir yoldur Geyt valfler ile uyum içinde çalışırlar Akış yönünde dalgalanmalar valfi etkilemez
LİFT ÇEK VALF Yapı bakımından glob valf ile çalpara çek valfin karışımıdır Yüksek basınçlı devrelerde glob valfler ile kullanılırlar Yaysız tipler yatay durumda, yaylı tipler yatay ve ya dikey durumda devreye bağlanabilirler Kapama organı kanatlı, küresel veya piston şeklinde olabilir Akış yönünde dalgalanmalar valfin çalışmasını etkilemez
KELEBEK ÇEK VALF ( TILTING ÇEK VALF) Merkezinde menteşe bulunan bir diskin 45 ° dönmesi sonunda açılır / kapanır Devrede akışkana en az direnç istenen yerlerde, kelebek, musluk ve küresel valfler ile birlikte kullanılır STOP ÇEK VALF Glob valf tipinde olup sıpındılı kapatma organına bağlı değildir Akışın hem yön hem de debi kontrolünü yapar Lift çekler gibi devreye bağlanırlar Sintine kinistini, pompa disçarçlarında, kazanlarda ana fid çek valfi olarak, dreyn devrelerinde, yardımcı türbinlerin egzost valfi olarak kullanılırlar
BASINÇ KONTROL VALFLERİ RİLİF VALF Bir emniyet valfi olup ( yay kontrollü ) ayarlandığı basınçta açar, basınç düşünce kendiliğinden kapanır Pompa disçarçlarında, kompresör disçarçlarında, dizel motorlarında ve hava tüplerinde kullanılırlar Ekonomayzerlerde de bulunabilir SEYFTİ VALFLER Bir emniyet valfi ( pop valf) olup ayarlandığı basınçta tam açar ancak kendiliğinden kapanmaz Buhar kazanı buhar dramlarında, süperhiyterlerde, basınçlı tanklarda kullanılırlar
SENTİNEL VALFLER REDYUSİN VALF Yay kontrollü, düdüklü ufak bir rilif valftir Buhar kazanlarında buhar dramı üzerinde, alçak basınç türbinlerinin kondensere egzost devresinde bulunurlar REDYUSİN VALF Buhar, hava ve soğutkan devrelerinde yüksek basınçlı akışkandan, düşük sabit basınçta akışkan sağlarlar Otomatik olarak çalışırlar Yaylı ve gazlı tipleri vardır Disçarçlarında mutlaka bir rilif valf bulunmalıdır Bu valf daima sıpındılı ve hendılı yukarı gelecek şekilde devreye monte edimelidir
VALF SEÇİMİ Bir valfin kendisinden beklenen kontrol işlevini yerine getirebilmesi için uygun büyüklükte seçilmiş olması gerekir Valf küçük seçilirse; sürecin gerektirdiği maksimum akışı sağlayamaz Valf büyük seçilirse; kapama sınırına yakın bölgede çalışır. Bu durumda valfte meydana gelen yüksek basınç düşümü büyük hızların oluşumuna, dolayısıyla valf diski ve sitinde aşınmaya ve sızdırmaya neden olur
VALF ARIZALARI VE BAKIMI VALF KAÇIRMASI Valf diskinden; Valf sitinde kışır veya yabancı madde var ise valf açılıp temizlenir Valfin diski aşınmıştır. Disk değiştirilir. Valf siti aşınmış ise yenisi ile değiştirilir Yüksek basınçlı sistemde, alçak basınçlı bir valf kullanılmakta ise valf gövdesi ve siti bozulur Valf sıpındılı eğrilmiştir. Valf diski sitine oturmaz Diske basan yay bozulmuş veya kırılmıştır
Salmastra glendinden; Valf sıpındılı eğilmiştir. Değiştirilir Salmastra yıpranmıştır. Değiştirilir Salmastra glendi yeterince sıkılmamıştır Salmastra yuvasına iyi yerleştirilmemiştir. Bu durumda salmastra çubuğu kullanılmalıdır. VALF SIPINDILININ SIKIŞMASI Yüksek sıcaklıktan kaynaklanan genleşme nedeniyle Salmastra glendinin aşırı sıkılması Valf sıpındılının paslanması, boyanması veya dişlerinin bozulması
VALF DİSKİNİN KOPMASI Sıpındılın aşınması Korozyon. Bu durumda monel metal kullanılmalı Diski sıpındıla bağlayan çatal pinin kopması. Bu durumda pirinç pin kullanılmalıdır
Yüksek sıcaklıkta ve basınçta buhar kullanılan devrelerdeki valflerde disk ve sit erozyonuna engel olmak için disk ve sit yüzeyleri “ kobalt krom “ ile kaplanmalıdır Valflerin disk ve yuvaları birbirine alıştırma aparatı kullanılmalı ve valf sıcak iken alıştırma işlemi yapılmadır
HAZIRLAYANLAR MEHMET KAPLAN FUAT ERKAN YILMAZ
MATERIAL OF CONSTRUCTION for standard valve Item No. Description Material 1 Body ASTM A216 Gr. WCB 2 Body Seat Ring ASTM A182 Gr.F6a + HF 3 Disc ASTM A216 Gr. WCB +13% Cr. Steel 4 Disc Washer 13% Cr. 5 Stem ASTM A182 Gr.F6a 6 Disc Stem Nut 13% Cr 7 Gasket ASTM A308 8 Bonnet 9 Stud ASTM A193 Gr.B7 10 Stud Nut ASTM A194 Gr.2H 11 Backseat Bush 12 Packing Graphite with braided end rings 13 Gland 14 Gland Flange ASTM A105/A216 Gr. WCB 15 Eye Bolt Cr-Mo Steel 16 Eye Bolt Nut ASTM A563 Gr.B 17 Groove Pin Steel 18 Yoke Bush ASTM A439 Type D2 19 Handwheel Steel/Ductile/Iron Malleable Iron 20 Washer 21 Handwheel Nut Name Plate SS 304
GERİ
MATERIAL OF CONSTRUCTION for standard valve Item No. Description Material 1 Body ASTM A216 Gr.WCB 2 Body Seat Ring ASTM A105 + HF 3 Wedge ASTM A216 Gr.WCB + 13% Cr. Steel 4 Stem ASTM A182 Gr.F6a 5 Gasket ASTM A308 6 Bonnet 7 Stud ASTM A193 Gr. B7 8 Stud Nut ASTM A194 Gr. 2H 9 Backseat Bush 13% Cr. 10 Packing Graphite with braided end rings 11 Gland Steel 12 Gland Flange ASTM A105/A216 Gr. WCB 13 Eye Bolt Cr-Mo Steel 14 Eye Bolt Nut ASTM A563 Gr. B 15 Groove Pin 16 Yoke Sleeve (Stem Nut) ASTM A439 Type D2 17 Grease Fitting 18 Retainer Nut Steel/Ductile Iron/ Malleable Iron 19 Handwheel 20 Handwheel Nut * Name Plate SS 304
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ
GERİ