FUTBOLDA MOTİVASYON Teknik Direktörlük Kursu Antalya

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ULUSLARARASI GENÇLİK ÖDÜLÜNÜN 10 TEMEL PRENSİBİ. Uluslararası Gençlik Ödülünün dayandığı 10 temel prensip vardır.
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME VE
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
 Başarı denilince genellikle servet, şöhret, makam gibi konularda herkesin varmak istediği hedefler gösterilir. Ve bunlara sahip olunca mutlu olacağımız,
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Proje Yönetiminde Ekiplerin Motivasyonu
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ VE
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Nasıl Öğreniriz?. Hepimiz vücudumuza dışarıdan gelen etkileri içsel olarak ifade etmek amacıyla kullandığımız beş duyuya sahibiz.
MOTİVASYON.
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
BÖLÜM V: FOCUS NAZAN SEZEN. “Akışı hisset… Akıntının bir parçası olmak için, amacı anlamalısın” Warrel Dane.
BAŞARI Kazanım: Başarı ve başarısızlığa neden olan etmenleri belirler.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
BAŞARI VE MOTİVASYON.
İYİ ANTRENÖR OLMANIN SIRLARI (BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 İPUCU)
VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ’ ne HOŞGELDİNİZ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Ş enel KARAMAN Psikolog. Biz öğretmenler, öğrencilerin kendilerini iyi hissetmelerini sağlamaya; başarılı olmaları için kendi öz kaynaklarını harekete.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
MOTİVASYON.
MESLEK LİSELERİ Ç ARESİZLİK SONUCU VARILAN BİR DURAK DEĞİL, YAŞAMA A Ç ILAN BİR PENCEREDİR`
GÜDÜLENME Öğrencilerde Öğrenme İsteği Yaratma
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
MOTİVASYON.
GÜDÜLER VE İŞ TATMİNİ BU SUNUM PROF DR. RANA ÖZEN KUTANİŞ TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR.
Algı ve Bireysel Karar Verme
ÇOCUK NEDEN SPOR YAPIYOR, ONLARI NE MOTİVE EDİYOR?
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
İLETİŞİM MODELLERİ.
YÖNTEMLERİ ETKİLİ ÖĞRENME.
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
MOTİVASYON.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
REHBERLİK SERVİSİ motivasyon semineri.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
MOTİVASYON Prof Dr Süheyla Ünal.
MOTİVASYON ÇOCUKLARIMIZ NE İSTER?.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Spor ve MOTİVASYON Prof Dr Süheyla Ünal.
Sınıf yönetimi ve disiplin
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Spor hareketleri dönemi
Spor Psikolojisi Sporda Liderlik.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FEEDBACK (GERİ BİLDİRİM)
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
ENGELİLERDE SPOR Engelli, diğerlerine göre kısıtlılığı olan (kişi) demektir, diye en basit tanımı yapabiliriz. Engellilik çeşitlerini bilimsel olarak.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

FUTBOLDA MOTİVASYON Teknik Direktörlük Kursu Antalya Dr. Psik. Ziya Koruç Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Ve Teknolojisi Yüksekokulu Öğretim Üyesi

MOTİVASYON NEDİR ! Carron (1988)’e göre Motivasyon, davranıştaki seçicilik, yoğunluk ve ısrarlılığı izah etmek için kullanılan bir terimdir. Barron (1983)’e göre Motivasyon, bazı hedefleri başarmak için davranışı harekete geçiren, ona güç ve yön veren kuvvetlerle ilgili bir dizi süreçtir. Günümüzde ise motivasyon en basit olarak “Kişinin çabalarının yönü ve şiddeti olarak tanımlanabilir (Sage, 1984).

Çabanın Yönü Çabanın yönü kişinin belli durumlara karşı kaçınma, yaklaşma veya çekilme gösterip göstermediği anlamına gelir. Örneğin, bir lise öğrencisi tenis takımı seçmelerine katılmaya, bir iş kadını aerobik kursuna veya sakatlanmış bir futbolcu tıbbi tedaviye motive olabilir. Çabanın Şiddeti Çabanın şiddeti kişinin belli bir duruma ne kadar çaba gösterdiği anlamına gelir. Örneğin, bir futbolcu iyi antrenman yapabilir (duruma yaklaşma) ama takım içinde çok fazla çaba göstermeyebilir.

Motivasyon tanımının kesin olmaması ve çok değişik anlamlarda Motivasyon tanımının kesin olmaması ve çok değişik anlamlarda kullanılması iki dezavantaj doğurur. Birincisi, Antrenör veya öğretmen sporcu veya öğrenciye ne demek istediğini kesinlikle anlatmadan daha fazla motivasyona ihtiyaç duyduğunu söylerse, sporcu veya öğrenci bundan çeşitli çıkarımlar yapacaktır. Bu kolayca yanlış anlamlara yol açabilir. İkincisi ise, Kişileri motive etmek için özek teknikler veya stratejiler geliştirilir, ama bu çeşitli stratejilerin nasıl etkileşimde bulunduklarını görülemeyebilir.

Motivasyonu Kısaca içsel ve dışsal özelliklidir diye ayırt edebiliriz. İçsel özelliği içten gelen uyaranlara dayanır Gereksinim Dürtü Motiv Davranış Dışsal özelliği ise bir amaç için hareket etmektir.

MOTİVASYON BOYUTLARI Yaşantı Bilinç Gereksinim

Motiv Rahatlama Hedef + +Araçsal Davranış Motivasyonel Döngü

BAŞARI MOTİVASYONU Başarı motivasyonu, Murray tarafından bir işi ustaca yapma, mükemmel olarak başarma, engellerin üstesinden gelme, diğerlerinden daha iyi yapma olarak tanımlanmıştır. Gill’de başarı motivasyonunu, başarısızlığa direnme, bir görevi başarmak için uğraşma, belirsiz durumlar arama olarak tanımlamıştır.

McClelland insan ihtiyaçlarını kendince üç grupta toplamıştır. Bunlar, Başarı, Bağlılık ve Güçlülük ihtiyaçlarıdır. Bağlılık İhtiyacı, insanın yaşamını yalnız başına sürdüremeyen ve toplumsal niteliğe sahip olduğundan hareketle, diğer kişi ve gruplarla ilişki içinde bulunacağını vurgulamaktadır. Güçlü olma ihtiyacı ise, insanın çevresine egemen olma isteklerinin bir sonucudur. Bu nedenle insanlar ve gruplar çevresel ilişkilerin de etkinliklerini artıracak ve seslerini duyuracak her türlü etkinliğe başvurabilirler. Başarı’nın birey ve toplumu etki altında bıraktığını iddia etmektedir. Başarı gereksinmesi istikrarlı bir özelliktir. Bir bireyin başarı gereksinmesini iki kişilik faktörü belirler. Bunlardan ilki başarılı olma güdüsü diğeri başarısızlıktan kaçınma güdüsüdür. Başarı gereksinmesinde ayrıca iki durumsal faktörden söz edilmektedir. Bunlar başarı olasılığı ve başarının özendirici değeridir.

Başarı gereksinmesi yüksek olan kişilerin başarı durumlarını, mücadele, uğraş gerektiren durumları aradıkları bilinmektedir. Tersine başarı gereksinmesi düşük olan kişilerin de başarı durumlarından özellikle başarma olasılığının %50-%50 olduğu durumlardan kaçındıkları bilinmektedir. Başarı gereksinmesi düşük olan bireylerin kendilerine ya çok kolay ya da çok zor görevler seçtiği ifade edilmektedir. Bunun nedenleri açıktır. Bunlar; Başarı olasılığının %50’den fazla olduğu durumları ararlar çünkü başarısızlık olasılığı düşüktür ve kaybettiklerinde hiç yaşamak istemedikleri utancı yaşamayacaklardır. Başarı olasılığının düşük olduğu durumları seçerler çünkü başarısız olduklarında gerekçeleri hazırdır. Başarı gereksinmesi düşük olan bireyler her iki durumda da ego koruyucu bir yol izlemektedirler.

İÇSEL DIŞSAL MOTİVLER (Siedentop ve Ramey, 1977) İçsel Motivasyon: İstek duymak ve bir başarıya ulaşmak için harekete geçmektir (Magill, 1985) Dışsal Motivler : Kazanmak, ödül almak için başarı elde etmektir “Spordan zevk almak ve yarışmak için bir ödül almak ya da bir ödül sistemine gerek duymak gerekmez. Çünkü bu sporu sadece bir işe dönüştürür, zevk almayı öldürür” (Siedentop ve Ramey, 1977)

İÇSEL MOTİVASYON Genel olarak içsel motivasyon bir etkinliği kendisi için yapma ve katılımdan zevk ve doyum sağladığı için yapma gerçeğine işaret eder. Maddesel bir ödül olmadan sadece eğlence amaçlı egzersize girmeyi kapsar. Burada daha sonra açılacak olan insanın doğuştan gelen temel gereksinimlerinden yetkinlik, özerklik ve bağlanma içsel motivasyonda önem kazanan üç noktadır.

DIŞSAL MOTİVASYON Ödül sadece sosyal ve maddidir. Sıklıkla da duygusal gerginlik ve baskıdır. Suçluluk duygusu ve sağlıksız yaşam tarzından vazgeçmek gibi. Dışsal düzenleme; Davranış ödüllendirme ve kısıtlanma gibi dışsal araçlarla düzenlenmektedir. Örneğin, bir birey “futbol oynuyorum çünkü bunu ebeveynlerim şart koşuyor” diyebilir. İçsel düzenleme; Birey eylemlerinin nedenlerini içselleştirmeye başlar. Ancak bu türden içselleştirme kişinin içinde olsa da, gerçekten kendi tarafından karar verilmiş değildir. Çünkü geçmiş dışsal ihtimallerin içselleşmesiyle sınırlıdır. Bu yüzden birey “futbol oynuyorum çünkü eğer oynamazsam suçlu hissediyorum” diyebilir. Davranışa değer verildiği ve özellikle de birey tarafından seçilmiş olarak algılandığı oranda dışsal güdülerin içselleşmesi gerçekleşebilir. Birey “futbol oynamayı seçtim çünkü bu benim için önemli” demeye başlayabilir.

İÇSEL DIŞSAL MOTİVASYON ETKİLEŞİMİ Ödülün Fonksiyonu uygulayıcıya Etkisi içsel Mot. etkisi Kontrol etme amaçlı İçten dışa kaymayı algılama İçsel Mot. Düşer Ö D Ü L Ustalığın algılanmasına yardım eder İçsel Mot. Yükselir Bilgilendirme amaçlı İçsel Mot. Düşer Kişisel beceriksizliğin gösterilmesi

MOTİVASYON TEKNİKLERİ ÖZENDİRİCİLER TAHRİKLE DAVRANIŞIN MOTİVASYONU İÇSEL MOTİVASYON

ÖZENDİRİCİLER YARDIMIYLA MOTİVASYON *Sözel özendiriciler a- duygulara destek b- vatan –millet sakarya *Korku *Maddi özendiriciler *Davranışı motive etme * İçsel motivasyon

Maddi Özendiricilere kullanılırken dikkat edilecekler A- gereksinimi karşılamalıdır. B- beklentiye cevap vermelidir. C- artırılarak verilmelidir fat-cat sendrom D- alnının teri kurumadan verilmelidir.

TEŞEKKÜRLER