Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray GÜL Sadullah İMAT Şirket Danışmanları Nida Benan ÖZER Seden EFE
2 Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı
3 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
6 kategoride 24 Marka 973 Kalem ürün Kategoriye özel Pazarlama Satış Talep Planlama Finans Firmanın Tanıtımı:
55 Firmanın fiyatlandırma politikaları, Rakiplerin fiyat değişiklikleri göz önüne alınarak; Aylık toplaşık talep tahminlerini haftalara ve ürün kalemlerine dağıtmak
6 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
Mevcut Sistem GDF Yazılımı GDF Tahmin Çıktısını Düzeltme Düzeltilen Tahminin Haftalara ve Ürün Kalemlerine Dağıtımı 7
8 3 Yıllık Gönderi Bilgisi GDF Aylık Yalın Talep Tahmini Düzeltme Haftalık Dağılım Kalem Bazlı Dağılım Düzeltilmiş Aylık Talep Tahmini Haftalık Marka Bazlı Talep Tahmini Mevcut Sistem Sku-1 Sku-2 Sku-3 Sku-4 Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini
Problem ile İlgili Analizler Aylık talep tahminleri ve gerçekleşen sevkiyatların karşılaştırılması: Saç Bakım-Blendax
Haftalık Dağılım Oranları Saç Bakım-Blendax
11 Fiyatlandırma dönemlerinde kalem bazlı haftalık talep tahmin hatalarının fazla olması Tahmin edilen dağılım % – Gerçekleşen dağılım %
t = 4’te fiyat artışı bildirilmesi Son haftalarda talepte artış Fiyat artışı 09 İlk haftalarda talepte düşüş Haftalar Problem ile İlgili Analizler
13 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
Belirti Ürün kalemlerinin haftalık tahminlerinde hedefler tutturulamıyor Aylık tahmin haftalara doğru dağıtılmıyor. Fiyat değişimleri haftalık talep tahminlerine yansıtılamıyor. Aylık talebi, haftalara ve ürün kalemlerine doğru bir şekilde dağıtacak bir karar mekanizmasının olmaması NEDEN ? Problem Problem Tanımı
Problem Formülasyonu Karar verici: Talep yöneticisi Karar vericinin amacı: Düşük tahmin hatası Karar kriteri: Ortalama mutlak yüzde hatasını (MAPE) en aza indirgemek Başarı ölçütü: MAPE (Ortalama mutlak yüzde hatası) 15
16 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
Regresyon Analizi Saç-bakım kategorisi için istatistiksel veri analizi Haftalık talep tahminlerinde etkili olan değişkenleri (fiyat, geçinme endeksi…) belirlemek ve bunların etkisini ölçmek 17
Model Girdi ve Çıktıları 18 Regresyon Modeli SKU dağılım oranları ile çarpım Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini Haftalık Gönderi Bilgisi Fiyat Endeksi Rakip Ürün Fiyatı Kendi Ürün Fiyatı Geçinme Endeksi Marka Bazında Haftalık Talep Tahmini
W -2 W -1 W0W0 W1W1 W2W2 W3W3 W4W4 Geçen ay Tahmin edilecek Haftalar Shp(W 1 ) = β 0 +β 1 *Shp(W 0 ) + β 2 *Shp(W -2 ) +β 3 *(Fiyat endeks değişimi)+β 4 *(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 2 )) = β 1 *LOG(Shp(W 1 )) + β 2 *LOG(Fiyat endeks değişimi)+β 3 *LOG(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 3 )) = β 1 *LOG(Shp(W 2 )) + β 2 *LOG(Shp(W 1 )) +β 3 *LOG(Fiyat endeks değişimi) LOG(Shp(W 4 )) = β 0 +β 1 *LOG(Shp(W 3 )) + β 2 *LOG(Geçinme endeksi) + β 3 *LOG(Rakip ürün fiyatı) Fiyat değişimi Model Formülasyonu
Shp(W 1 ) = β 0 +β 1 *Shp(W 0 ) + β 2 *Shp(W -2 )+β 3 *(Fiyat endeks değişimi) +β 4 *(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 2 )) = β 1 *LOG(Shp(W 1 )) + β 2 *LOG(Fiyat endeks değişimi) +β 3 *LOG(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 3 )) = β 1 *LOG(Shp(W 2 )) + β 2 *LOG(Shp(W 1 )) +β 3 *LOG(Fiyat endeks değişimi) LOG(Shp(W 4 )) = β 0 +β 1 *LOG(Shp(W 3 )) + β 2 *LOG(Geçinme endeksi) + β 3 *LOG(Rakip ürün fiyatı) Hafta 1 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 2 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 3 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 4 tahmin (Düzeltmeden Önce)
21 Doğru Kabul Edilen Aylık Talep Tahmini ile Kıyaslanır Modelden çıkan 1. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 3. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 2. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 4. Hafta Talep Tahmini Normalleştirme Faktörü (k) Nihai Haftalık Tahminler NWi = k*Wi Hafta Bazlı Tahmin
Zaman Serileri Durağan bir veri için kullanılan başlıca iki tahminleme metodu Geçmiş Gönderi miktarı Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Talep Tahmini FİYATIN ETKİSİ GÖRÜLEMİYOR
Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Geçmiş Gönderi Fiyat Talep Tahmini
Karar Değişkenleri f j : j haftası için talep tahmini k i : faktör i’nin talep tahminindeki etkisi (ağırlığı) i = 1 Blendax’ın fiyatı, i = 2 Rakibin fiyatı, i = 3 Geçinme endeksi i = 4 Geçmiş gerçekleşen haftalık gönderi Matematiksel Model
Parametreler g j : j haftası için gönderi miktarı b j : j haftasında Blendax markasının fiyatı e j : j haftasında rakip markanın fiyatı l j : j haftasında sağlık ve kişisel bakım harcamaları için geçinme endeksi j = 1, 2, 3, 4
Model Min (f j – g j ) 2 subject to f j = k 1 *b j + k 2 *e j + k 3 *l j + k 4 * g j + k 5 * g j-1 + k 6 * g j-2 k 1 <= 0 k 2 >= 0 k 3 <= 0
Kalem Bazlı Tahmin Regresyon Gönderi verisi eksikliği Gönderi verisindeki yüksek varyasyon Zaman Serileri Hafta Bazlı Tahmin 27
28 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
Marka Bazında Sonuçlar 29
Blendax Ortalama Mutlak Hata Grafiği 30
Marka Bazında Sonuçlar 31
Pantene Ortalama Mutlak Hatası 32 Ortalama Mutlak Tahmin Hatası (%)
Kalem Bazında Sonuçlar- Blendax 33
Kalem Bazında Sonuçlar- Pantene 34
SKU Regresyon Sonuçları 35 Blendax A sınıf Ürünü Pantene A sınıf Ürünü
Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Blendax 36 Ağrılıklı Mutlak Tahmin Hatası
Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Pantene 37 % Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası
38 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği
Uygulama Planı 39 Kalem veya Marka Seçimi Verilerin Güncellenmesi Haftalık Talep Tahminleri Arayüz (MS Excel) Kullanıcı Regresyon
40 Dinlediğiniz için teşekkürler... Sorularınız ve tavsiyeleriniz...