Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
KARAR TEORİSİ.
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
İçerik Projenin Amacı Veri (toplama & işleme) Tahmine Giriş
TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu 2012 Yıl Sonu
Çok Katmanlı Ağın Çalışma Şekli
REKLAMCILIK Hafta 5.
Küresel Büyüme Oranları (%)
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
Yeditepe Üniversitesi Hastanesi/ İş Geliştirme Yöneticisi
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
TEST – 1.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
HAFTA I.
KOŞULLU ÖNGÖRÜMLEME.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Finansal Planlama ve Kontrol
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
TEDARİK (SATINALMA) TEDARİK FONKSİYONU:
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
Makro İktisat İktisadi Analiz
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ÜNİTE 17 HİSSE SENEDİ DEĞERLEMESİ
Öngörü Tekniğinin Seçimi-I
ÇOKLU REGRESYON MODELİ
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Artık (Residual) Pazarlıo ğ lu De ğ işkenlerin cari de ğ erleri ile öngörü de ğ erleri arasındaki fark artık (residual) olarak adlandırılmaktadır.
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
İşletme Bölümü GÜZ TEKRAR.
Operasyon Yönetimi Talep Tahmini Doç. Dr. Mustafa Yüzükırmızı
…ÇOKLU REGRESYON MODELİ…
Hisse Senetlerinin Değerlemesi Yatırım Analizi ve Portföy Yönetimi 9. Hafta.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Alacak ve Stok Yönetimi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İSTATİSTİK II Örnekleme Dağılışları & Tahminleyicilerin Özellikleri.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
1 GİRİŞİMCİ SUNUM TASLAĞI. 1. İletişim Formu 2. Şirket Hakkında Bilgi 3. Genel Bilgi 4. Sektör ve Pazar Hakkında 5. Teknoloji ve Patent Hakkında 6. Rakip.
TAHMİN I see that you will get an A this semester.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Tüketici Karar verme Süreci
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
ALTERNATİF SİSTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
ZAMAN SERİSİ YÖNTEMLERİ
Tahmin To Accompany Russell and Taylor, Operations Management, 4th Edition,  2003 Prentice-Hall, Inc. All rights reserved.
Normal Dağılımlılık EKK tahmincilerinin ihtimal dağılımları ui’nin ihtimal dağılımı hakkında yapılan varsayıma bağlıdır. b tahminleri için uygulanan testlerin.
Sunum transkripti:

Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray GÜL Sadullah İMAT Şirket Danışmanları Nida Benan ÖZER Seden EFE

2 Sunum İçeriği Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı

3 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

6 kategoride 24 Marka 973 Kalem ürün Kategoriye özel Pazarlama Satış Talep Planlama Finans Firmanın Tanıtımı:

55 Firmanın fiyatlandırma politikaları, Rakiplerin fiyat değişiklikleri göz önüne alınarak; Aylık toplaşık talep tahminlerini haftalara ve ürün kalemlerine dağıtmak

6 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

Mevcut Sistem GDF Yazılımı GDF Tahmin Çıktısını Düzeltme Düzeltilen Tahminin Haftalara ve Ürün Kalemlerine Dağıtımı 7

8 3 Yıllık Gönderi Bilgisi GDF Aylık Yalın Talep Tahmini Düzeltme Haftalık Dağılım Kalem Bazlı Dağılım Düzeltilmiş Aylık Talep Tahmini Haftalık Marka Bazlı Talep Tahmini Mevcut Sistem Sku-1 Sku-2 Sku-3 Sku-4 Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini

Problem ile İlgili Analizler Aylık talep tahminleri ve gerçekleşen sevkiyatların karşılaştırılması: Saç Bakım-Blendax

Haftalık Dağılım Oranları Saç Bakım-Blendax

11 Fiyatlandırma dönemlerinde kalem bazlı haftalık talep tahmin hatalarının fazla olması Tahmin edilen dağılım % – Gerçekleşen dağılım %

t = 4’te fiyat artışı bildirilmesi Son haftalarda talepte artış Fiyat artışı 09 İlk haftalarda talepte düşüş Haftalar Problem ile İlgili Analizler

13 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

Belirti Ürün kalemlerinin haftalık tahminlerinde hedefler tutturulamıyor Aylık tahmin haftalara doğru dağıtılmıyor. Fiyat değişimleri haftalık talep tahminlerine yansıtılamıyor. Aylık talebi, haftalara ve ürün kalemlerine doğru bir şekilde dağıtacak bir karar mekanizmasının olmaması NEDEN ? Problem Problem Tanımı

Problem Formülasyonu Karar verici: Talep yöneticisi Karar vericinin amacı: Düşük tahmin hatası Karar kriteri: Ortalama mutlak yüzde hatasını (MAPE) en aza indirgemek Başarı ölçütü: MAPE (Ortalama mutlak yüzde hatası) 15

16 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

Regresyon Analizi Saç-bakım kategorisi için istatistiksel veri analizi Haftalık talep tahminlerinde etkili olan değişkenleri (fiyat, geçinme endeksi…) belirlemek ve bunların etkisini ölçmek 17

Model Girdi ve Çıktıları 18 Regresyon Modeli SKU dağılım oranları ile çarpım Haftalık Kalem Bazlı Talep Tahmini Haftalık Gönderi Bilgisi Fiyat Endeksi Rakip Ürün Fiyatı Kendi Ürün Fiyatı Geçinme Endeksi Marka Bazında Haftalık Talep Tahmini

W -2 W -1 W0W0 W1W1 W2W2 W3W3 W4W4 Geçen ay Tahmin edilecek Haftalar Shp(W 1 ) = β 0 +β 1 *Shp(W 0 ) + β 2 *Shp(W -2 ) +β 3 *(Fiyat endeks değişimi)+β 4 *(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 2 )) = β 1 *LOG(Shp(W 1 )) + β 2 *LOG(Fiyat endeks değişimi)+β 3 *LOG(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 3 )) = β 1 *LOG(Shp(W 2 )) + β 2 *LOG(Shp(W 1 )) +β 3 *LOG(Fiyat endeks değişimi) LOG(Shp(W 4 )) = β 0 +β 1 *LOG(Shp(W 3 )) + β 2 *LOG(Geçinme endeksi) + β 3 *LOG(Rakip ürün fiyatı) Fiyat değişimi Model Formülasyonu

Shp(W 1 ) = β 0 +β 1 *Shp(W 0 ) + β 2 *Shp(W -2 )+β 3 *(Fiyat endeks değişimi) +β 4 *(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 2 )) = β 1 *LOG(Shp(W 1 )) + β 2 *LOG(Fiyat endeks değişimi) +β 3 *LOG(Geçinme endeksi) LOG(Shp(W 3 )) = β 1 *LOG(Shp(W 2 )) + β 2 *LOG(Shp(W 1 )) +β 3 *LOG(Fiyat endeks değişimi) LOG(Shp(W 4 )) = β 0 +β 1 *LOG(Shp(W 3 )) + β 2 *LOG(Geçinme endeksi) + β 3 *LOG(Rakip ürün fiyatı) Hafta 1 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 2 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 3 tahmin (Düzeltmeden Önce) Hafta 4 tahmin (Düzeltmeden Önce)

21 Doğru Kabul Edilen Aylık Talep Tahmini ile Kıyaslanır Modelden çıkan 1. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 3. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 2. Hafta Talep Tahmini Modelden çıkan 4. Hafta Talep Tahmini Normalleştirme Faktörü (k) Nihai Haftalık Tahminler NWi = k*Wi Hafta Bazlı Tahmin

Zaman Serileri Durağan bir veri için kullanılan başlıca iki tahminleme metodu Geçmiş Gönderi miktarı Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Talep Tahmini FİYATIN ETKİSİ GÖRÜLEMİYOR

Hareketli Ortalamalar Metodu veya Üstel Düzeltme Geçmiş Gönderi Fiyat Talep Tahmini

Karar Değişkenleri f j : j haftası için talep tahmini k i : faktör i’nin talep tahminindeki etkisi (ağırlığı) i = 1  Blendax’ın fiyatı, i = 2  Rakibin fiyatı, i = 3  Geçinme endeksi i = 4  Geçmiş gerçekleşen haftalık gönderi Matematiksel Model

Parametreler g j : j haftası için gönderi miktarı b j : j haftasında Blendax markasının fiyatı e j : j haftasında rakip markanın fiyatı l j : j haftasında sağlık ve kişisel bakım harcamaları için geçinme endeksi j = 1, 2, 3, 4

Model Min (f j – g j ) 2 subject to f j = k 1 *b j + k 2 *e j + k 3 *l j + k 4 * g j + k 5 * g j-1 + k 6 * g j-2 k 1 <= 0 k 2 >= 0 k 3 <= 0

Kalem Bazlı Tahmin Regresyon Gönderi verisi eksikliği Gönderi verisindeki yüksek varyasyon Zaman Serileri Hafta Bazlı Tahmin 27

28 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

Marka Bazında Sonuçlar 29

Blendax Ortalama Mutlak Hata Grafiği 30

Marka Bazında Sonuçlar 31

Pantene Ortalama Mutlak Hatası 32 Ortalama Mutlak Tahmin Hatası (%)

Kalem Bazında Sonuçlar- Blendax 33

Kalem Bazında Sonuçlar- Pantene 34

SKU Regresyon Sonuçları 35 Blendax A sınıf Ürünü Pantene A sınıf Ürünü

Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Blendax 36 Ağrılıklı Mutlak Tahmin Hatası

Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası Pantene 37 % Ağırlıklı Mutlak Tahmin Hatası

38 Firma Tanıtımı ve Proje İçeriği Mevcut Sistemin Analizi Problem Tanımı ve Formülasyonu Çözüm Yaklaşımı ve Model Formülasyonu Model Çıktıları Uygulama Planı Sunum İçeriği

Uygulama Planı 39 Kalem veya Marka Seçimi Verilerin Güncellenmesi Haftalık Talep Tahminleri Arayüz (MS Excel) Kullanıcı Regresyon

40 Dinlediğiniz için teşekkürler... Sorularınız ve tavsiyeleriniz...