Yönetim Etiği Semineri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Doç. Dr. Ömer Faruk Gençkaya T.C. Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu – Avrupa Konseyi Ankara, 18 Şubat 2009.
Bankacılık Etik İlkeleri
Yenİ Kamu Yönetİmİ Prof. Dr. Turgut Göksu.
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Uluslararası İş Etiği.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
DEĞİŞEN ETİK ANLAYIŞI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELE
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİNDE KAMU-SİVİL TOPLUM İŞBİRLİĞİ
Bülent Şenver Etik Liderlik Bülent Şenver
ARALARINDA ASAL SAYILAR
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
MESLEK ETİĞİ Meslek etiği’ ‘mesleki davranışla ilgili neyin doğru, neyin yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve.
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Ersoy N, Akpınar A. KOU, Tıp Fak. Tıp Tarihi ve Etik AD.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DEĞİŞEN ETİK ANLAYIŞI.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
ETİK SÖZLEŞME.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
GC_WEP İLKELERİNE BAKIŞ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Bankacılıkta ETİK 2017 R. Hakan ÖZYILDIZ
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Bankacılıkta ETİK 2018 R. Hakan ÖZYILDIZ
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Sunum transkripti:

Yönetim Etiği Semineri Prof. Dr. Ümit BERKMAN

Etik dışı davranışlar ve yolsuzluk: Nedenleri, Türleri ve Sonuçları Kamu yönetimi ve etik Kamu yönetiminde etiğin önemi Etik değerler, ilkeler ve etik davranış kodları Etik altyapısının temel unsurları Kamu görevlilerinin karşılaştıkları etik ikilemler Türk kamu yönetiminde etik anlayışın kültürel arka planı ve gelişimi

ETİK DAVRANIŞLAR VE YOLSUZLUK: NEDENLERİ, TÜRLERİ VE SONUÇLARI

Yolsuzluk: Maddesel kazanç için (örneğin rüşvet) ya da parasal olmayan özel amaçlara yönelik (örneğin kayırma) kamusal yetkinin yasadışı kullanımıdır. “Yozlaşma”, kamu yönetiminin diğer olumsuz ya da patalojik niteliklerini de kapsayan daha geniş bir kavramdır.

Kamu işlemlerine ilişkin kararların tümünü programlamak mümkün olmadığından, bürokrasinin çeşitli kademelerine yetki devri ve takdir yetkisi tanımak kaçınılmazdır. Zaman zaman ekonomik değer içeren bu kararlar için, karar peşinde olanlar ile karar yetkisine sahip olanlar arasında yasal düzenlemelere ve etik kurallara aykırı bir “işbirliği” oluşabilmektedir. Diğer bir deyişle, bürokrasi ve kamu yönetimi süreci yolsuzluk potansiyeli ve fırsatı taşır.

Ancak önce bir sınıflandırma yapılacaktır. Bu potansiyelin ya da ihtimalin gerçekleşmesi ise bazı etmenlere/faktörlere bağlıdır. Bunlara birazdan değineceğiz. Ancak önce bir sınıflandırma yapılacaktır. I) Siyasal Yolsuzluk II) Yönetsel Yolsuzluk

Siyasal yolsuzlukta siyasal yöneticilerin (seçilmişlerin), yönetsel yolsuzlukta ise bürokraside çalışanların (atanmışların) “baş aktörler” olduğu söylenebilir.

Yönetsel Yolsuzluk Türleri I) Maddesel Bedel İçerikli Yolsuzluk Rüşvet Haraç Zimmet II) Dayanışma İçerikli Yolsuzluk Yakınları Kayırma-Kollama (Nepotizm) Sözügeçer Kişileri Kayırma (Favoritism) Siyasal Temelli Kayırma (Spoils)

Rüşvetin Türleri Ve Rüşvetin Fiyatı Çabuklaştırıcı/Hafif Rüşvet Çarpıtıcı/Ağır Rüşvet Ufak Rüşvet Orta Boy Rüşvet Büyük Rüşvet Mega/Ulusaşırı Rüşvet

ÖRGÜTE İLİŞKİN ETMENLER: Örgütün işlevinin niteliği Kuruluşta yetkinin dağılış biçimi Programlanmış/programlanmamış karar Uzmanlaşma derecesi Örgüt kültürü

ÇEVREYE İLİŞKİN ETMENLER: Kamu ve özel kesimin karşılıklı konumları Bürokrasi dışı denetim mekanizmaları Yargı Medya STK

ETİK – HUKUK – DİN İLİŞKİSİ Etik/Ahlak en genel anlamda DOĞRU-YANLIŞ, İYİ-KÖTÜ ile ilgili değerler, ilkeler ve kurallar demektir. Toplumsal yaşam için kuralların mevcudiyeti şart olup temelde aşağıdaki üç tür kuraldan söz edilebilir.

Ancak din olmasa da ahlak kuralları olacaktır; zira toplumsal yaşam ortak davranış kuralları ile mümkündür. Öte yandan, din ve ahlak genelde birbirini destekler. Ahlak kurallarının önemli bir bölümü ise zaman içinde devlet kurumu bünyesinde hukuk kurallarına ve yasalara dönüşmüştür.

Hukuk ve ahlak kurallarının farklılıkları olarak şunlar sıralanabilir: Hukuk kuralları yazılıdır. Hukuk kuralları devlet tarafından oluşturulur. Hukuk kuralları devlet tarafından uygulanır. Hukuk kurallarının yaptırımı maddidir. Hukuk kuralları olumsuz durumları, yani suçu tanımlar.

Etik-Hukuk ilişkisine şöyle de bakabiliriz:

TEMEL DEĞERLER - İLKELER Hukuk, Etik ve Din çok yakın-benzer değerlere, ilkelere dayanır. Bunlar dört temel başlık altında gruplandırılabilir: Adalet (adil olma hakça davranma) Eşitlik-Tarafsızlık (eşit davranma, nesnellik,ehliyeti-liyakatı esas alma) Doğruluk-Dürüstlük (içi dışı bir olma, “hilesiz” olma) Sorumluluk (bencillik ve kişisel çıkarlardan uzak olma, sorumlu davranma)

Bunların içine/altına aşağıdaki olumlu ve olumsuz nitelikteki davranışlar konulabilir:

Bu olumlu ve olumsuz örnekler çoğaltılabilir, ancak tüm bunların özü, dört temel değer ve ilkede toplanır. Ne var ki bu temel etik değer ve ilkelerin günlük hayatta uygulanan kuralları toplumdan topluma ve zaman içinde farklılık gösterebilir. Ancak bu temel etik değerler-ilkeler, toplumun – kamu düzeninin – demokrasinin özüdür. Şimdi bunların Kamu Yönetimi bağlamında tarihsel gelişimine bakalım.

KAMU YÖNETİMİ ETİĞİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ Kamu Yönetimi (KY) Etiği Modern Devlet Anlayışı ile ilintilidir. Dönem – 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başı Dönüşüm – Sanayi Toplumuna Geçiş Ekonomik Yapı-Boyut: Tarım toplumundan, özel sektör öncülüğünde seri üretimli sanayi ekonomisine geçiş. Toplumsal Yapı-Boyut: Toprağa bağlı köylüden, kentli işçi sınıfına; küçük esnaftan girişimci sınıfa geçiş. Siyasal Yapı-Boyut: Monarşiden meclisli, partili, seçime dayalı bir devlet sistemine geçiş. “Vatandaş” kavramının çıkışı. İdari Yapı/Boyut(Bürokrasi): Monarşiye hizmet eden ve sadık olan görevliden kamuya hizmet eden (yani modern devletin görevlisi olan) görevliye geçiş.

Devlet, toplum ve özel sektör arasındaki yukarıdaki ilişkiler bağlamında oluşan KY Temel İlkeleri-Standartları şöyle özetlenebilir: Etkinlik Verimlilik Ussallık Profesyonellik Liyakat Kamu yararı (tabi ki burada da doğruluk-dürüstlük gibi etik değerler-ilkeler vardır; ancak bunun vurgusu göreli olarak azdır.)

Günümüzdeki toplumsal, siyasal ve ekonomik sistemlere bakarsak, özellikle 1980’lerden sonra, devlet, toplum ve özel sektör arasında yeni bir ilişkiler, roller ve dengeler söz konusudur.

Dönem – 20. yüzyıl sonu ve 21. yüzyıl başı Dönüşüm – Sanayi Ötesi Bilgi-İletişim-Hizmet Toplumuna ve Transnasyonel-Küresel İlişkilerin yaygınlaştığı Sisteme Geçiş Ekonomik Yapı/Boyut: Bilgi-İletişim ve Hizmet ağırlıklı; küreselleşmeye önemli ölçüde entegre olmuş; serbest piyasa ağırlıklı bir model. Siyasal Yapı/Boyut: Sürekli katılıma dayalı, insan hakları ağırlıklı liberal demokrasiye yönelik bir model. Toplumsal Yapı/Boyut: Hizmet sektöründe çok çeşitli profesyonel işgörenlerin olduğu, insan haklarının ön plana çıktığı; sivil toplum kuruluşları da dahil çok aktörlü örgütlenmelerin ve etkinliklerin başatlaştığı bir model.

İdari Yapı/Boyut (Yeni Bürokrasi): Üretmekten çok düzenleyici ve denetleyici olma; Bizzat yürütmekten çok yetkilendirici olma; Kuralcılıktan çok misyon bağlamında sonuçlara odaklanma; Elitlikten çok katılımcı olma ve ilgili tarafları dikkate alma özelliklerine dayalı bir model. Özetle, Kamu Yönetimi için yeni işlevler-yöntemler-sorumluluklar söz konusudur.

Geleneksel yönetim terminolojisine (emir-komuta zinciri, denetim alanı, kademeleşme, hiyerarşik yapı gibi) aşağıdakiler dahil olmuştur: Misyon-Vizyon Stratejik Yönetim Toplam Kalite Yönetimi En iyi uygulamaların adaptasyonu (Best Practice ve Benchmarking) e-Devlet Proje Yönetimi Değişim Yönetimi Bilgi ve Teknoloji Yönetimi Yaşam kalitesini yükseltmek

Devlet, toplum ve özel sektör arasındaki yukarıdaki ilişkiler bağlamında oluşan KY Temel İlkeleri-Standartları şunlardır: (Etkinlik, Verimlilik, Ussallık, Profesyonellik, Liyakat ve Kamu Yararına ilaveten)

(İyi) Yönetişim Paydaşlar (ilgili taraflar) Duyarlılık Saydamlık Hesap verebilirlik Dış denetim Kalite İnsan Hakları Eşitlik ve ayrım yapmama Vatandaşa güven ve saygı Vatandaş memnuniyeti Kişisel bütünlük Etiklik Çıkar çatışmasından kaçınmak

Esasında bir bakıma aynı durum iş dünyası, firmalar ve yöneticiler için de söz konusudur. Yani, Karlılık, verimlilik, pazar payını artırmak kadar tüketicilere, çalışanlara, topluma karşı sorumluluk da önemli hale gelmiştir. Şeffaflık kurumsal yönetimin temel taşlarından olmuştur. Sonuç olarak da sadece hissedarları gözetmek değil paydaşları da gözetmek gerektiği egemen bir düşünce olmuştur. Benzer biçimde kamu yönetiminde de sadece devleti gözetmek yerine paydaşları da gözetmek ve tüm işlemler hakkında bilgi ve hesap vererek saydamlığı sağlamak durumundadır.

ETİK YÖNETİM VE KÜLTÜR ARTIK ÖN PLANDA Tüm bu gelişmeler etiği ön plana çıkarmış ve “Etik Yönetim” ve “Etiğin Yönetimi” önemli olgular haline gelmiştir. Bu yeni ilkelerin ve standartların uygulanması yasal düzenlemelerden ziyade etik vurgusu ile mümkün olacaktır. Bu bağlamda da, Etik Kodlar, İfşaatcı Koruma, Etik Kurullar, Etik Eğitim, Ombudsman, Etiquality, Etik Görevliler, Etik-Zeka ve Dış Denetim olguları önem kazanmıştır.

Yine bu bağlamda Uluslararası Sivil Toplum Kuruluşları – örneğin Uluslararası Saydamlık Teşkilatı/Örgütü Yolsuzluk Endeksi Saydamlık Endeksi (Opacity) olgularını görüyoruz. Tüm bu gelişmeler, yasaların ötesinde ya da henüz yasalarca ele alınmamış ya da alınması pek de pratik olamayabilecek düzenlemeler için Etik Standartlar ve Kurallar’a ihtiyaç yaratmıştır. Yasanın bittiği yerde etik devreye girmelidir. Yani bu yeni toplumsal düzenin yeni yasalardan öte etik kültüre gereksinimi vardır. Ve yine bu yeni toplumsal düzenin yolsuzlukla mücadelede “etiklik” olgusunu kullanmasına gereksinim vardır.

Eğer yolsuzluk aşağıdaki biçimi ile tanımlanır ise; Y = (T+ T) – HV Y= Yolsuzluk T= Tekel Gücü T= Takdir Gücü HV= Hesap Verirlik

Bu formüle göre yolsuzlukla mücadele için: Tekel gücünün azaltılması (örneğin özelleştirme) Takdir yetkisini kullanacakların etik oktanlarının yükseltilmesi (örneğin etik eğitim, etik kodlar) Karar vericilerin hesap verirliğinin artırılması (örneğin saydamlık, ifşaatçıları koruma, etik kurullar, etik kodların uygulanması) gerekir. Yani, yolsuzlukla mücadelede bir bakıma Etik DNA’ları yenilemeye ve Saydamlık sağlamaya çalışıyoruz.

Yolsuzlukla mücadelede bu durumda yeni formül: Y= (T+T) –HV –Ş – ETİKLİK ‘tir. Bu bakımdan da Etik eğitimi çok önemlidir, hayatidir.

Yolsuzluğun temeli ya da özü kişisel çıkar gözetmektir Yolsuzluğun temeli ya da özü kişisel çıkar gözetmektir. Yani çıkar çatışması olayın odağındadır. Çıkar çatışmasından kaçınma, kurallara ilişkin en başta değindiğimiz gibi doğru olduğuna inanma – müeyyide ekseninde olacaktır. Etiklik, “inanma” noktasının başlangıcıdır. Her türlü yolsuzluk, etik dışıdır, etik ihlali demektir. Sonuç olarak: Yolsuzlukla mücadelede, kuvvetlenen paradigma “etiklik”tir. Yasal müeyyideler de gereklidir ancak, şeffaflık ve süreklilik için “etik” kültür esastır.

TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE ETİK ANLAYIŞIN KÜLTÜREL ARKA PLANI Hofstede’nin yönetim kültürü boyutları: Güç mesafesi Belirsizlikten kaçınma Toplulukçu Davranış Patrimonializm