İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535.
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
RAMAZAN AYI VE ORUÇ İslam dininde ramazan ayına niçin önem verilmektedir? İmsak, İftar, Sahur, Mukabele, Teravih namazı ve Fitre kavramlarının anlamlarını.
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
TEVAZU Tevazu yani alçakgönüllülük, kibirlenmenin zıddıdır.
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İlköğretim DKAB Dersi 6. Sınıf 6. Ünite Sunusu
7.5.ÜNİTE DİN VE GÜZEL AHLAK
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
ÖĞRENME ALANI: DEĞERLER VE AHLAK 9. SINIF 5. ÜNİTE DEĞERLER
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 7. Ünite
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
BİR ZİHİN JİMLASTİĞİNE NE DERSİNİZ
Haccın İnsan Davranışları Üzerindeki Etkisi
Hoşgörü, her şeyi anlayışla karşılayarak olabildiği kadar hoş görme durumudur. Hoşgörülü olabilmek için insanın öncelikle karşısındakini anlaması, ona.
ADI-SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
RESİM-SLOGAN-KARİKATÜR-FOTOGRAF 7. SINIF
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
ADI SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
Cem:  Alevi-Bektaşi ekolünde dede, pir veya mürşit denilen manevi liderler yönetiminde ve belli kurallar çerçevesinde yapılan dini tören.
Yesevîlik.
Hacı Bektaş Veli.
Nakşibendîlik.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
SEVGİ -SAYGI.
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
MEVLÂNÂ CElÂLEDDÎN-İ RÛMÎ
Alevilik.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
İslam Düşüncesinde Yorumlar
SAYGI.
HZ.MEVLÂNÂ’DA SEVGİ VE HOŞGÖRÜ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Neymar Gururla Sunar……..
Bugün neler öğreneceğiz?
muhammed pulat
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 12. Sınıf 4. Ünite İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar pedagojiformasyon.com

12.4. Ünite: İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar / Konular 1. Tasavvufî Düşüncenin Oluşumu 2. Tasavvufî Düşüncede Allah-Varlık İlişkisi 3. Tasavvufî Düşüncenin Ahlaki Boyutu 4. Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufî Yorumlar 4.1.Yesevîlik 4.2. Kâdirilik 4.3. Nakşibendilik 4.4. Mevlevîlik 4.5. Alevîlik-Bektaşîlik 4.5. 1. Cem ve Cemevi 4.5. 2. Cemin Yapılışı 4.5. 3. Semah 4.5. 4. Musahiplik 4.5. 5. Dua ve Gülbenkler 4.5. 6. Muharrem Ayı ve Aşure 5. Nusayrilik 6. Birlikte Yaşama ve Hoşgörü Kültürü Okuma Metni: Dört Kapı Kırk Makam

12.4. Ünite: İslam Düşüncesinde Tasavvufi Yorumlar / Kazanımlar 1. İslam düşüncesinde çeşitli tasavvufî yorumların ortaya çıkış nedenlerini açıklar. 2. Allah varlık ilişkisini Yaradan-yaratılan ilişkisi çerçevesinde açıklar. 3. Tasavvufi düşüncede ahlakın yerini ve önemini kavrar. 4. Yesevîlik, Mevlevîlik, Nakşibendilik, Kadirilik ve Alevilik-Bektaşiliğin tasavvufî bir oluşum olduğunu fark eder. 5. Cem’in yapılışını ve çeşitlerini tanır. 6. Semah, musahiplik ve gülbenk kavramlarını açıklar. 7. Muharrem ayı ve aşurenin toplumumuzdaki önemini fark eder. 8. Nusayriliği tanır. 9. Birlikte yaşama ve hoşgörü bilincini kazanır ve bununla ilgili tasavvuf anlayışından örnekler verir. 10. İslam düşüncesindeki farklı yorumların dinde zenginlik ve çoğulculuk olduğunu kavrar.

Üniteye Hazırlık Dinin farklı yorumları hakkında en sağlıklı yaklaşım nasıl olmalıdır? Geçen sene öğrendikleriniz ışığında yorumlayınız. Tasavvuf edebiyatı, tasavvufi şiir, tasavvuf müziği ifadeleri size ne hatırlatıyor? Bu konularda ana tema nedir? İçtenliğe önem verilmeden, şeklen doğru kılınan bir namaz ile samimiyetle kılınan bir namaz arasında bir fark var mıdır? Açıklayınız.

1. Tasavvufî Düşüncenin Oluşumu İslam tarihinde tasavvuf anlayışının Hz. Muhammed döneminde ve onun ashabı arasında başladığı anlaşılmaktadır.

Medine’deki Mescid-i Nebi içinde okul olarak kullanılan bir bölüm vardı. Bu bölüme “suffa” denirdi. Daha çok çocuk ve gençlerden oluşan ve burada eğitim görenlere de “ashab-ı suffa” denirdi.

Hz. Muhammed Sade bir hayat yaşamıştır Maddi servete değer vermemiştir Kazancını Allah yolunda harcamıştır

1. Tasavvufî Düşüncenin Oluşumu Fıkhi Yorum: Tasavvufi Yorum: Tasavvufi düşüncenin en önemli özelliği arınmayı ve ibadetleri samimiyetle yapmayı hedeflemesidir. Fıkhi Yorum: Namaz, tekbirle başlayan selamla biten fiiller ve sözlerden oluşan bir ibadettir. Tasavvufi Yorum: Namaz, kul ile Allah arasında gerçekleşen manevi bir iletişimdir. İki yorum arasındaki farkı açıklayınız. Tasavvufi yorum namazın sadece şekline değil aynı zamanda içtenlikle kılınmasına da önem verir.

Soru: İnsanın amacı cennete gitmek mi, yoksa Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak mı olmalıdır? BANA SENİ GEREK SENİ Aşkın aldı benden beni bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü bana seni gerek seni Ne varlığa sevinirim ne yokluğa yerinirim Aşkın ile avunurum bana seni gerek seni

Tasavvufi Düşüncenin Ana Konuları Dünya malına düşkün olmama Züht ve Takva Dünya malına düşkün olmama Allah’a karşı sorumlulukların bilincinde olmak, dinin yasak ettiği şeylerden sakınıp emirlerini yerine getirmek. Gösterişe önem vermemek Kanaatkarlık Fedakarlık Diğerkamlık Yüksek ahlaka sahip olmak(Erdem/Fazilet)

TASAVVUFİ YORUMUN ÖNEMLİ TEMSİLCİLERİ İlk Dönem Temsilciler Tasavvufi düşünceye felsefi boyut kazandıran temsilciler İlk Dönem Temsilciler Ebu Zer Gifari Ebu Musa Eş’ari Selman Farisi Abdullah b. Mesut Huzeyfe b. Yeman Ebu’d-Derda Bayezidi Bestami Cüneydi Bağdadi Hallac İbn Arabi Ahmet Yesevi Mevlana Hacı Bektaş Veli Yunus Emre

Tasavvuf Nedir? Tasavvuf, ibadete ısrarla devam etmek, Allah’a yönelmek, dünyanın süs ve aldatıcılığından yüz çevirmek, halkın sevdiği ve rağbet ettiği zevk, mal, servet ve şöhrete rağbet etmemektir.

Tasavvuf, nefis savaşında olgunlaşmak ve pişmektir. Tasavvuf Nedir? Tasavvuf, nefis savaşında olgunlaşmak ve pişmektir. (Hacı Bektaş Veli)

2. Tasavvufî Düşüncede Allah-Varlık İlişkisi Allah – Varlık ilişkisi düşünce tarihinde en fazla tartışılan konulardan biridir.

Kur’an’da Allah-Varlık İlişkisi 1. Allah tüm varlıkları mükemmel bir düzen içinde yaratmıştır. “Göklerin ve yerin yaratıcısı O'dur: bir şeyin olmasını istediğinde ona sadece “Ol!” der -ve o (şey hemen) oluverir.” (Bakara 117)

Kur’an’da Allah-Varlık İlişkisi 2. Allah bütün varlığın yegane sahibi ve yöneticisidir. “Bilmez misin ki göklerin ve yerin hükümranlığı Allah'ındır ve Allah'tan başka sizi koruyacak ve yardım edecek hiç kimse yoktur?” (Bakara 107)

Kur’an’da Allah-Varlık İlişkisi 3. Tüm varlıklar hem Allah’ın bilgi ve gücüne işaret eder, hem de insana hizmet eder. O’nun dışındaki tüm varlıklar geçicidir. “Göklerde ve yerde var olan her şey yok olup gitmeye mahkumdur. Ama kudret ve ihtişam sahibi olan Rabbinizin Zâtı sonsuza dek kalıcıdır.” (Rahman 26-27)

Tasavvufun Gayesi İnsanı kendi varlığı hakkında bilinçlendirmek ardından onu bulunması gereken makama yükselterek Allah’ı daha iyi tanımasını sağlamak.

Ney vatanı olan kamışlıktan ayrıldığı için inler. Mevlana Ve Ney Ney vatanı olan kamışlıktan ayrıldığı için inler. İnsanın asıl vatanı da cennettir. Dünyada gurbettedir. Ölünce vatanına kavuşacaktır.

3. Tasavvufî Düşüncenin Ahlâkî Boyutu Güzel huy ve davranışlar İslam Ahlak İbadet İnanç Güzel huy ve davranışlar

İslam Ahlakı Hz. Muhammed Kur’an - a dayanır - İn davranışlarına dayanır Kur’an Hz. Muhammed “GERÇEK ŞU Kİ, Allah'ı ve Ahiret Günü'nü [korku ve umutla bekleyen] ve O'nu her daim anan kimseler için Allah'ın Elçisi güzel bir örnek teşkil eder.” (Ahzab 21) “İman etmedikce cennete giremezsiniz. Birbirinizi sevmedikçe de iman etmiş sayılmazsınız.” (Hadis)

İslam’a Göre Olgun İnsan Allah’ın koyduğu sınırları aşmayan İyiyi ve doğruyu yapıp tavsiye eden Kötülüğün her türlüsünden uzak duran İslam’a Göre Olgun İnsan Verdiği sözü yerine getiren Büyüklük taslamayan Yoksullara kol kanat geren Kendisine verilen emaneti koruyan Tüm canlılara güzel davranan Özü sözü bir olan

Tasavvufi düşünce açısından yorumlayınız. Bu dünyaya kanmayalım, fanidir aldanmayalım Bir iken ayrılmayalım, gel dosta gidelim gönül, Biz bu cihandan göçelim, ol dost iline uçalım Arzu hevadan geçelim gel dosta gidelim gönül Yunus Emre Tasavvufi düşünce açısından yorumlayınız.

Tasavvufi düşüncenin bazı temel ilkeleri Seyrüsüluk: Riyazet Ve Mücahede Tövbe Sabır Ve Sebat Cömertlik Doğruluk

4. Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufî Yorumlar Müslümanlar İslam tarihi boyunca farklı tasavvufi anlayışlar geliştirmişlerdir. Bu tasavvufi akımlardan bazıları Anadolu’daki Müslümanlar arasında daha etkili olmuştur. Bunlar; Yesevilik, Alevilik-Bektaşilik ve Mevleviliktir. Her tasavvuf anlayışının insanlara yol gösteren aydınlatan bir lideri vardır. Tasavvuf anlayışlarının bu liderlerine mürşid denir.

4. Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufî Yorumlar Kültürümüzde Etkili Olan Tasavvufi Yorumlar Yesevilik Kadirilik Nakşibendilik Mevlevilik Alevilik-Bekteşilik

4.1. Yesevîlik Türk tasavvuf geleneğinin öncüsü olan Hoca Ahmet Yesevi, bugünkü Kazakistan’ın Çimkent şehri yakınlarında doğmuştur. 1167 tarihinde vefat etmiştir. Pir-i Türkistan lakabıyla Orta Asya ve Anadolu Türkleri arasında etkili olmuştur.

alçakgönüllülük, samimiyet, sadelik ve fedakarlıktır. 4.1. Yesevîlik Temel ilkeleri; alçakgönüllülük, samimiyet, sadelik ve fedakarlıktır.

4.1. Yesevîlik Hoca Ahmet Yesevi’nin en belirgin yönü, İslam’ı tasavvufi bir yaklaşımla Türk boylarının anlayabilecekleri basit bir dille ifade etmesidir.

4.1. Yesevîlik Onun ‘Divan-ı Hikmet’i özellikle Özbekler, Kırgızlar ve Volga Türkleri arasında elden ele dolaşmıştır. "Kafir bile olsa, hiç kimsenin kalbini kırma. Çünkü kalbi kırmak Allah Teâlayı kırmaktır. Gönlü kırık zavallı garip birini görsen, yarasına merhem koy, yoldaşı ve yardımcısı ol."

4.1. Yesevîlik Yesevilik düşüncesinde erdeme erişmek aşk ve sevgi ile mümkündür. Aşk ve sevgi ile erdemli olmak isteyen kişi; benlikten vazgeçmeli kanaatkar olup diğer insanları düşünmeli ümitsizliğe kapılmamalı faydasız şeylere zaman harcamamalı yalan söylememeli insanların kalbini kırmamalıdır.

Anadolu’da Eşrefoğlu Rumî (Öl. 1470) aracılığıyla yayılmıştır. 4.2. Kadirilik Kurucusu Abdülkâdir Geylânî (Öl. 1160) İran ve Bağdat’ta Yaşamıştır. Anadolu’da Eşrefoğlu Rumî (Öl. 1470) aracılığıyla yayılmıştır.

Hizmeti güzelleştirmek Nimete saygı göstermek Allah’ı sıkça zikretmek 4.2. Kadirilik Haramdan sakınmak Hizmeti güzelleştirmek İlkeleri Nimete saygı göstermek İlim öğrenmek Allah’ı sıkça zikretmek

Türkistan, Anadolu ve Hindistan çevresine yayılmıştır. 4.3. Nakşibendilik Bahâuddin Nakşibend (öl. 1389) Buhara ve Semerkant’ta yaşamıştır. Kurucusu Türkistan, Anadolu ve Hindistan çevresine yayılmıştır.

4.3. Nakşibendilik İlkeleri Dinin emirlerine bağlı kalmak Sevgiyle Allah’a yaklaşmak Bilgi ve marifetle Allah’a ulaşmak Tasavvuf yoluyla nefsin kötü isteklerini temizlemek

4.4. Mevlevîlik Mevlevilik, Mevlana Celaleddin Rumi’nin tasavvuf anlayışına dayanır. Hayatını, ‘Hamdım, piştim, yandım!’ sözleri ile özetleyen Mevlana, 1273 tarihinde vefat etmiştir.

İnsanlar arasında ırk ve millet ayırımı gözetmeksizin herkesi İslam’ın barışına çağıran hoşgörüsü, farklı din ve mezhepten birçok insanın etkilenmesini sağlamıştır.

Mevlana’da görülen Allah aşkı imrenilecek boyuttadır ve bugün bile dünya insanlarını etkilemektedir.

Mevlevilik düşüncesinin yaşatıldığı yerlere Mevlevihane denir.

Mevlevi dervişlerinin ney, kudüm, rebap gibi çalgılar ve ilahiler eşliğinde yaptıkları ayine sema denir.

MEVLANA’nın yedi öğüdü Hz. Mevlana’nın yedi öğüdü MEVLANA’nın yedi öğüdü

Cömertlik ve yardım etmede akarsu gibi ol...

Şefkat ve merhamette güneş gibi ol...

Başkalarının kusurunu örtmede gece gibi ol...

Hiddet ve asabiyette ölü gibi ol...

Tevazu ve alçak gönüllülükte toprak gibi ol...

Hoşgörülükte deniz gibi ol...

Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol. Mevlana

Bektaşilik düşüncesinin kurucusu Hacı Bektaş Veli’dir. 4.5. Alevîlik-Bektaşîlik Bektaşilik düşüncesinin kurucusu Hacı Bektaş Veli’dir.

4.5. Alevîlik-Bektaşîlik Anadolu’ya göç eden Türklerin siyasi istikrara kavuşmasında, ekonomik olarak güçlenmesinde, birlik ve beraberliği sağlayan manevi bağların gelişmesinde Hacı Bektaş Veli’nin önemli katkıları olmuştur.

Hacı Bektaş Dergahı

“Dört Kapı Kırk Makam” Prensibi Alevilik-Bektaşilik düşüncesinde “Makalat” isimli eserin çok önemli bir yeri vardır. “Dört Kapı Kırk Makam” Prensibi Kul Allah’a kırk makamla ulaşır ve dost olur. Onu şeriat içinde Onu marifet içinde Onu tarikat içinde Onu hakikat içindedir. Bunlar birbirini tamamlar, biri olmazsa diğeri eksik kalır.

Alevilik-Bektaşilikle İlgili Bazı Kavramlar Deyiş Nefes Üç sünnet yedi farz Muharrem orucu Mürebbi Musahip Pir Dede Talip Semah Düvaz(On iki imamın övüldüğü nefes) imam Cem Rehber Gözcü Çerağcı Saka-ibriktar Sofracı Kurbancı Semahcı Peyik(Cemi duyuran) İznikçi(Düzeni sağlayan) On iki hizmet

Alevilik-Bektaşilikte Üç Sünnet Yedi farz Hakkı zikretmek Kalpte düşmanlığa yer vermemek Yola teslim olmak Yedi Farz Sırrını izhar etmemek Gördüğünü örtmek Özür ile niyaz eylemek Mürebbi hakkını gözetmek Musahip hakkını gözetmek Tövbe almak Taç giyip özünü üstada teslim etmek

“Tanrı’nın gönderdiği kitabı bilmeyen, Tanrı’yı nasıl bilebilir “Tanrı’nın gönderdiği kitabı bilmeyen, Tanrı’yı nasıl bilebilir? İnsanlar doğuştan bilgi sahibi olsalardı Tanrı peygamberlere kitap gndermezdi. Kitapsız pir şeytandır.” (Hacı Bektaş Veli)

4.5.1. Cem ve Cemevi

Cem Ve Semah

4.5.2. Cemin Yapılışı

Semah: Alevilik bektaşilik düşüncesinde müzik eşliğinde yapılan ayin.

4.5.4. Müsahiplik Musahiplik, Alevilik-Bektaşilik düşüncesinde sohbet ve arkadaşlık yapmak anlamındadır.

Allah’a sığınma, yalvarma ve O’ndan af dilemektir. 4.5.5. Dua ve Gülbenkler Dua = Gülbenk Allah’a sığınma, yalvarma ve O’ndan af dilemektir. Cemlerde dua bir kişi tarafından okunur ve cemaat “Allah Allah” diyerek duaya katılır.

Muharrem orucunun tamamlandığı on ikinci akşamı cem ayini yapılır. 4.5.6. Muharrem Ayı ve Aşure Muharrem ayında Hz. Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilmesinin matemi için on iki gün oruç tutulur. Muharrem orucunun tamamlandığı on ikinci akşamı cem ayini yapılır.

Suriye, Lübnan, Hatay, Adana ve Mersin dolaylarında yayılmıştır. 5. Nusayrilik Kurucusu İbn Nusayr en-Nemirî (Öl. 883) Suriye, Lübnan, Hatay, Adana ve Mersin dolaylarında yayılmıştır. Anadolu aleviliğinden farklı olduklarını ifade eder ve kendileri için Alevi-Nusayri ifadesini kullanırlar.

5. Nusayrilik İlkeleri Dinin temeli Kur’an ve Sünnettir. Hz. Ali ve Ehli Beyt sevgisi ön planda olmalıdır. Hz. Muhammed’den sonra Hz. Ali halife olmalıydı.

Önemli gün ve bayramlar Gadir Hum, Feraş, Mübahale Bayramı 5. Nusayrilik Önemli gün ve bayramlar Gadir Hum, Feraş, Mübahale Bayramı Gadir Hum Hz. Muhammed, veda haccından dönerken Gadir Hum denilen yerde kendisinden sonra Hz. Ali’nin halife olmasını vasiyet etmiştir.

6. Birlikte Yaşama ve Hoşgörü Kültürü İnsanların farklı din ve inançlara sahip olması birlikte, barış içinde yaşamalarına engel değildir.

Birlikte barış içinde yaşamak hoşgörü ve karşılıklı saygıyla mümkündür.

İnsanlar arasındaki farklılıklar Allah’ın insana sunduğu bir özgürlük, ve toplumsal bir zenginlik olarak değerlendirilmelidir. Tasavvufi oluşumlar, İslam düşünce hayatına bir zenginlik katarak farklılıkların çatışmadan birbiriyle uyum içinde bir arada yaşamasına katkı sağlamıştır.

İslam, birlikte yaşamayı kolaylaştırmak ve toplumsal barışı tesis etmek için; Ahlaki yozlaşmayı, Adaletsizliği, Böbürlenmeyi, Bozgunculuk yapmayı, Başkasının arkasından konuşmayı, Yetim ve yoksulun hakkını yemeyi yasaklar.