DİN ÖĞRETİMİ VE DİN HİZMETLERİNDE DANIŞMA VE REHBERLİK Prof. Dr. NEVZAT Y. AŞIKOĞLU CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
REHBERLİK VE DANIŞMAYI GEREKTİREN OLAY VE DURUMLAR Bireysel Farklılıklar (Gelişim, Yetenekler) Toplumun karmaşıklaşması, Kentleşme, değişen aile yapısı Kadının iş hayatına girmesi, Din anlayışındaki değişmeler, Bireyselcilik, Toplumsalcılık,
REHBERLİĞİN ANLAMI Kişinin; -Kendini tanıması ve anlaması, -Çevresine uyum sağlaması, -Problemlerini fark etmesi ve çözmesi için, çeşitli teknikler uygulanarak profesyonelce yapılan psikolojik yardım sürecidir.
REHBERLİKTE YANLIŞ ANLAMA VE UYGULAMALAR Rehberlik tek yönlü bir yardım değildir. Bireye acıma, kayırma ve kol- kanat germe anlayışı yoktur. Rehberlik bir öğretim konusu değildir. Rehberlik yargılamaz ve ceza vermez. Rehberlik her problemi çözecek sihirli bir güç değildir.
DİNİ DANIŞMADA TEMEL ESASLAR Yakın İlişki Kurma Baskısız Danışma Atmosfer Oluşturma Kabul Empatik Yaklaşım Tabiilik ve Tutarlılık
DANIŞMADA DIŞ ŞARTLAR Danışma Mekanı Oturma Düzeni Danışma Mahremiyeti Danışma Süresi ve Sıklığı
DANIŞMAYA BAŞLANGIÇ VE DANIŞMAYI SONA ERDİRME
DANIŞMA TEKNİKLERİ Kabul ve Anlayış Bildiren Teknikleri (Susma, Basit Kabul, Tekrarlama, Aydınlatma, Özetleme) Destek ve Teşvik Bildiren Teknikler (Tasvip, Teşvik, Cesaretlendirme, Güvence Verme) Teşhis ve Anlamaya Yönelik Yedme Teknikleri Deştirme, Yansıtma, Tahlil,Yorum Telkin ve Öğretmeye Yönelik Yedme Teknikleri Bilgi Verme, Tavsiye,Telkin ve Nasihat Soru Sorma ve Espri