SÖZLÜ İLETİŞİM VE ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
KONFERANS SÖYLEŞİ SEMPOZYUM
ETKİN TELEFON İLETİŞİMİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
KONUŞMA KURALLARI Pot kırmamak için düşünerek konuşunuz.
İletişim «ETkİlİ SÖZEL İLETİŞİM KURMAK» Yrd.Doç.Dr. Pınar Seden Meral.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Şekil: Temel İletişim Süreci
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İLETİŞİM SORUNLARI.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
Hasta Memnuniyeti-İletişim
İletişim Sanatı 1.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretmen Davranışları
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
E-postanın nasıl kullanılır?
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ Ofis Çalışanları Beceri Eğitimi.
Sözlükte "iletişim" ne demek?
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
İletişim ve Empati.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE PROGRAMI.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KİŞİSEL İLETİŞİM ELİFCAN AVŞAR GÜLŞAH SEKMEN NİLÜFER ÇELİKBAĞ
Yönetim Fonksiyonları
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİM.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
İnternet Okur Yazarlığı
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
İLETİŞİM Yaşamı Zenginleştiren Ya da Fakirleştiren Sihirli Olay Kişiler Arası İletişim.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
ETKİLİ İLETİŞİM.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
Etkili İletişim Becerileri Hazırlayan =Büşra Kocaman
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Gökçe Erinç Büyükşengür
Sağlık İletişimi – 2 Nida KAHRAMAN/Okan Üniversitesi/2010.
İNTERNETTE İLETİŞİM YOLLARI
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
SATIŞTA İLETİŞİMİN ROLÜ.
İKNA SÜRECİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

SÖZLÜ İLETİŞİM VE ÖZELLİKLERİ Sevil BEKTAŞ SÖZLÜ İLETİŞİM VE ÖZELLİKLERİ

İLETİŞİM Sözlü İletişim Sözsüz İletişim Yazılı İletişim

SÖZLÜ İLETİŞİM Sözlü İletişimin Özellikleri Sözlü iletişim, konuşarak gerçekleştirdiğimiz iletişimdir. İki kişinin karşılıklı konuşmasında olduğu gibi doğrudan ya da telefon görüşmelerinde olduğu gibi uzaktan ve dolaylı olabilir. (Sillars, 1997, 11). En önemli sosyalleşme ve bilgi edinme ortamlarından biri olan okul, iletişim biçiminin gelişmesinde ve öğrenmede önemli bir rol oynamaktadır. Bilindiği gibi öğrenme ve öğretme bir iletişim sonucu gerçekleşmektedir. Bireylerin eğitimleri sırasında her türlü öğrenmeyi gerçekleştirebilmeleri, büyük ölçüde sözlü iletişim becerilerini etkili kullanmalarına bağlıdır. Sözlü iletişim becerisi gelişmiş bir öğrenci, soru soran, düşünen, düşündüren ve etkin olan öğrencidir. Duygu ve düşüncelerini doğru, anlaşılır ve etkili bir biçimde anlatamamak, bir bakıma düşünmemek, sonuç olarak sınıfın etkinliğine karışmamak, özetle; öğrenememek demektir (Kavcar vd., 2004, 59)

SÖZLÜ İLETİŞİM Sözlü iletişim (verbal communication), duygu ve düşüncelerin sözle aktarıldığı en eski ve en etkili iletişim türüdür. ‘’Sözlü iletişim, düşüncelerin ve duyguların görülür ve işitilebilir simgeler aracılığıyla düzenli bir biçimde iletilmesi işidir’’.. Sözlü iletişim, günlük hayatımızda konuşma dili olarak adlandırılmaktadır. Ses ve işitmeye dayalı bir iletişim. Kaynak ve alıcı arasındaki konuşmanın her türü sözlü iletişim olarak tanımlanıdr.

SÖZLÜ İLETİŞİM Konuşma ve Dil Kavramı: sözlü iletişim denildiğinde kendini ifade etmesi ve bu ifade şeklinde temel aracın konuşma ve dil olduğu akla gelmektedir. Dil Kavramı: Sözlü iletişim, iletişimde bulunan tarafların birbirlerini anlayacakları dil ile yapılır. Dil de semboller aracılığıyla aktarılır. Sözleri aktaran sembollerin, verici ile alıcının kullandıkları dilin ortak olması gerekir. Farklı olması durumunda tercüman denilen kişi iletişimi sağlar.

DİL KAVRAMI İnsanların kullandığı dil, kelime adı verilen simgelerden oluşmaktadır. ‘’ Dil, bir anlam yaratmak ve paylaşmak amacıyla simgeler aracılığıyla yaratılan bir etkinliktir’’ (zillioğlu, 1994:133).

DİLİN ÖZELLİKLERİ Dil, sadece bir kişinin kişiliğini değil, aynı zamanda o kişinin yaşadığı toplumun kültürünü de yansıtmaktadır! Dil kültür ilişkisi yadsınamaz… Dil, belli bir kültürel yapı içinde gelişir, bu nedenle o kültürün özelliklerini yansıtır. Bir toplumda kullanılan dil, kültür aracılığıyla gelecek nesillere aktarılabilmekte, bu da dilin kültür taşıyıcı bir özelliğe sahip olduğunu göstermektedir.

DİLİN İŞLEVLERİ Kişiler arasında iletişimi sağlamak Bilgi aktarmak ve düşünceleri açıklamak Duygulandırıcı işlev Retorik işlev Yaptırım/yönlendirme işlevi

SÖZLÜ İLETİŞİM Sözlü iletişim o toplumun, ülkenin, o grubun ortak olarak kullandığı dil ile yapılması gerekir… Sözlü iletişim, dil unsuruna bağlıdır ve kişilerin ürettikleri bilgileri birbirlerine aktarmak için konuşmalarına ‘dille iletişim’ denilmektedir. Sözlü iletişim, iletişimde bulunan tarafların birbirlerini anlayacakları dil ile yapılır. Dil de semboller aracılığıyla aktarılır. Sözleri aktaran sembollerin, verici ile alıcının kullandıkları dilin ortak olması gerekir. Farklı olması durumunda tercüman denilen kişi iletişimi sağlar.

Sözlü iletişim kurmanın amacı; Duygu ve düşüncelerin paylaşılması Haberdar etmek, bilgi vermek Alıcıyı ikna etmek ve eğlenmek

SÖZLÜ İLETİŞİM Sözlü iletişim denilince aklımıza gelen bir diğer şey ses tonu, ses unsuru, vurgusu gibi özelliklerdir. Mesajın doğru aktarılabilmesi için vurgulama ve sesin tonu çok önemlidir. Söyleyiş tarzı, sesin tonu, vurgulamalar gibi değişkenlerin sözlü iletişimdeki gücü yadsınamaz. Dil sürçmesi, sesin aniden yükselmesi ile niyet edilmeyen dil davranışları sergilenmektedir. Sesin tonu ve telaffuzundaki farklılıklar, mesajın ciddiyetini ve önemini ifade etmekte etkinlik sağlar.

SÖZLÜ İLETİŞİM Sesin Özellikleri: sesin yüksekliği , tonu, konuşma hızı yoluyla da kişilere duygusal mesaj aktarılmaktadır. Yüksek ses, hızlı konuşma ve hafif bir vurgu heyecan ve arzuyu iletir. Düşük ses ve vurgunun olmayışı ilgisizliği ifade eder. Neşe, kızgınlık, endişe, çekingenlik, memnuniyet, kararsızlık vb. duygular sesin çeşitli şekillerde değiştirilmesi yoluyla elde edilir. Bazı durumlarda sessiz kalmakta msjın onaylanıp onaylanmadığını belirtebilirsiniz.

SÖZLÜ İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ En etkili iletişim türü olan sözlü iletişimin birtakım özellikleri vardır… Temel Sözvarlığının Kullanılması: Sözlü iletişimin etkili olabilmesi ve iletişimde bulunan kişinin dilinin alıcı tarafından anlaşılabilmesi için temel söz varlığını kullanması gerekir. Temel söz varlığı, bir toplumun yüzyıllar boyu kullandığı, geliştirdiği dilidir. Bu özellikler sözlü iletişimin dil ile olan ilişkisinden kaynaklanmaktadır. Her toplumun temel dil varlığı farklı yapı ve sayıdadır. Özellikle gelişmiş batılı ülkelerde teknoloji ve buluşlar dolayısıyla yeni sözcükler eklenmiştir.

SÖZLÜ İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ Yabancı Sözcüklerin Kullanılması: iletişimde bulunan kişinin ya da alıcının yabancı sözcükleri kullanması bazı durumlarda zorunlu olabilir. Örneğin doktorların yabancı terimler kullanması ama bunu hastaya açıklamalı olarak dile getirmesi gibi… Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

SÖZLÜ İLETİŞİM TARZLARI Sözel iletişim tarzları çoğu zaman kişinin kendi tercihleri, kişiliği, yaşam biçimi, dünya görüşü, eğitim gibi faktörlerin etkisiyle oluşabilmektedir. 11 farklı sözel iletişim biçimleri/tarzları bulunmaktadır…

SÖZLÜ İLETİŞİM TARZLARI Doğrudan ve dolaylı sözel iletişim tarzı Kişisel ve bağlamsal sözel iletişim tarzı Ayrıntılı ve sözel iletişim tarzı Araçsal ve etkisel sözel iletişim tarzı Onaylayan ve onaylamayan sözel iletişim tarzı Dışlayan ve dahil eden sözel iletişim tarzı Kendine ve diğer kişilere odaklı sözel iletişim tarzı

SÖZLÜ İLETİŞİM TARZLARI 8. Destekleyici ve savunucu sözel iletişim tarzı 9. Övücü sözel iletişim tarzı 10. Eleştirel sözel iletişim tarzı 11. Aşağılayıcı sözel iletişim tarzı

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR YÜZ YÜZE İLETİŞİM Yüzyüze iletişim iki kişinin karşılıklı bilgi alışverişinde bulunması şeklinde ifade edilmektedir. (Öztürk ve Ünlücan, 2001) Yüzyüze iletişimin özellikleri: bilgi değişiminin hızlı bir şekilde aktarılabilmesi, vücut işaretleri ve baş hareketlerinin kullanılabilmesidir. Genel olarak alıcı sayısı ne kadar azsa, yüzyüze iletişimin kullanılma olasılığı da o kadar artar (Thill, 1993: 59).

http://www.tebkobitv.com/video/yuz-yuze-iletisim-nasil-olmali

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR TELEFONLA İLETİŞİM Telefon, kuruluş içerisinde genel olarak kullanılan ve iletişimin hızlı olarak yapılmasını sağlayan, etkili bir iletişim aracıdır. (Öztürk ve Ünlücan, 2001) Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

TELEFONLA KONUŞMA KURALLARI Telefon iki defadan fazla çalmadan açılmalıdır. Telefon iyi dilek içeren bir mesajla açılmalıdır. Kişiye ismiyle hitap edilmesi olumlu izlenim bırakacaktır. O ses tonu iyi kullanılmalı, yumuşak, güvenli ve ikna edici olmalıdır. Soğuk, kaba, itici konuşmalar yapılmamalıdır. Konuşma yavaş ve karşıdakinin anlayacağı hızda olmalıdır. Cümleler düzgün kurularak konuşulmalıdır. Bilgiler doğru verilmeli ve doğru anlaşıldığından emin olunmalıdır.

TELEFONDA İYİ BİR DİNLEYİCİ OLABİLME YALIN DİNLEME BECERİSİ Dinleme, konuşmaktan daha zordur ve daha fazla da dikkat ve güç gerektirir. Aşağıdaki nedenlerle dinlemek bazen zorlaşır; - Karşıdaki kişiye ve/veya sözlerine karşı önyargılı olmak - Rahatsız edici bir ortamda bulunmak - Arayan kişinin etkisiz ses tonu - Deneyimsizlikten kaynaklanan panik bir ortam vs.

TELEFONDA İYİ BİR DİNLEYİCİ OLABİLME En iyi dinleme yolu, not almaktır. Unutmaları veya yanlış hatırlamaları önlemek için telefonun yanında bir not defteri ve kalem mutlaka bulundurulmalıdır. Örneğin; en basit bir ismi bile yanlış hatırlayabilirsiniz ercan mıydı? Ertan mıydı? Gibi ifadeler aranan kişiye not iletilirken işinizi iyi yapmıyorsunuz imajı yaratır. Ya da amiriniz elinde o dışarıdayken yazıp masasına bıraktığınız telefon notu ile geliyor ve size “bu numarada bu isimde biri yokmuş” diyor eğer cevabınız “telefon eden kişi çok çabuk konuşuyordu o yüzden yanlış almış olabilirim” gibi bir açıklama hiç tatmin edici bir cavp değildir. Çok önemli beklenen bir telefon olabilir fakat elinizde yanlış bir telefon bilgisinden başka birşey yoktur...

Fakat telefon kullanılarak alıcıyla dikkatli ve iyi bir diyalog TELEFONLA İLETİŞİM Tüm kuruluşlarda, kuruluş içi iletişimi sağlamak adına telefon bağlantıları bulunmaktadır. Fakat telefon kullanılarak alıcıyla dikkatli ve iyi bir diyalog kurulabilmesine rağmen, telefonla iletişim, e-postada olduğu gibi insan faktörünün yerini asla tutamaz. (Öztürk ve Ünlücan, 2001) Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

TELEFON KONUŞMALARINDAN ÖRNEKLER Doğru: İyi akşamlar, Seka Holding, ben Dilara nasıl yardımcı olabilirim? Doğru: Ben Dilara Öztan, Seka Holding’ten arıyorum Kemal San Bey’le görüşebilirmiyim lütfen? Doğru: Ahmet Bey şu anda ofiste değil, not bırakmak isterseniz ben alayım, kendisi döner dönmez aradığınızı iletirim. Yanlış: Ahmet Bey yok. Daha sonra arayın. Doğru: Efendim Ahmet Bey şu anda toplantıda, yaklaşık 2 saat sonra biteceği düşüncesindeyim, dilerseniz notunuzu alayım, kendisine mutlaka iletirim. Yanlış: Ahmet Bey toplantıda, ne zaman biteceğini bilmiyorum, kendisini görürsem söylerim. Doğru: Ahmet Bey şu anda ofis dışında, konuyu öğrenebilirsem sizi ilgili başka bir departmanla görüştürebilirim. Yanlış: Ahmet Bey yok, yerine bakan kimse yok, daha sonra arayın. Doğru: Rica etsem Mehmet Beye Ahmet Beyin acil olarak telefon beklediğini iletebilirmisiniz? Teşekkür ederim ben kiminle görüştüm? Yanlış: Ahmet Bey’in aradığını söyleyin. Klik...

SES TONU VE SES TONUNU BOZAN ETKENLER Sesimizle iyi bir etki bırakmanın en önemli yolu, konuşurken tebessüm etmektir. Gülümseme, ses tellerini rahatlatır, daha dostça konuşmayı sağlar ve karşıdaki insanı da rahatlatır. Gülümseme sadece karşıdaki insan için zorla yapılması gereken bir eylem olarak algılanmamalıdır, gülümsedikçe stres azalır, hoşgörü artar, sekreterin kendisi içinde gerekli olan bir motivasyondur.

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR Hafta no 2 SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR GÖRÜNTÜLÜ VE SESLİ İLETİŞİM Sesli ve görüntülü iletişim, internet uygulamalarının olanak tanıdığı iletişim biçimleridir. Böylelikle farklı noktalardaki insanlarla hızlı bir şekilde bağlantı kurup, iletişime geçilebilmektedir. ) Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR GÖRÜNTÜLÜ VE SESLİ İLETİŞİM Geliştirilen sesli konferans sistemi ile bir kişiden bir kişiye ya da bir kişiden çok kişiye iletişim sağlanabilmektedir. Konferans sistemlerinde, konferansa katılacak kişilerin belirlenmesini, konferans sırasında iletişimin düzenlenmesini sağlamak üzere konferansın bir yöneticisi bulunmaktadır. Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri BLUES

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR GÖRÜNTÜLÜ VE SESLİ İLETİŞİM Video konferans yöntemi ise gerçek zamanlı, çift yönlü görüntü ve ses iletişimi ile gerçekleştirilir. Sistem uzaktaki bir noktadan aynı noktaya ses ve video alıp göndermeye izin verir. Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KULLANILAN ARAÇLAR GÖRÜNTÜLÜ VE SESLİ İLETİŞİM Görüntülü ve sesli iletişimde gelişen teknoloji de büyük rol oynamakta, internet en önemli iletişim aracı haline dönüşmektedir. E-posta ile zaman ve uzaklık kavramları, veya işletme içerisindeki bölümler arası sınır kavramı ortadan kalkmıştır. Gelişen teknolojinin iletişim süreci üzerinde de etkisi olmuştur. E-posta ile zaman ve uzaklık kavramları, veya işletme içerisindeki bölümler arası sınır kavramı ortadan kalkmıştır. Bunlardan daha önemli olan, şirket içi bürokrasi kavramının, şirket içerisinde kurulacak bilgisayar ağı ve e-postanın devreye girmesi ile öneminin azalacağıdır. Bunların yanında, e-posta yüzyüze ve telefonla iletişime alternatif bir iletişim aracı olarak da kullanılabilir. Bilgisayarın iletişim üzerindeki etkisi hem iyi hem de kötü yönde olabilir. E-posta ile iletişimin en büyük avantajı hızlı olması ve resmi olmamasıdır… Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

SÖZLÜ İLETİŞİMİN AVANTAJLARI Kısa zaman içinde iletişim kurabilirsiniz. Hemen geridönüşüm alabilirsiniz. Beden diline başvurabilirsiniz. Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri

SÖZLÜ İLETİŞİMİN DEZAVANTAJLARI Yazıya kıyasla yanlış anlaşılma ihtimali daha yüksektir. Planlar, politikalar ve stratejilerle ilgili uzun süreli iletişimler için uygun bir yöntem değildir. Alınan sözlü mesaj, zamanla unutulmakta ya da değişime uğramaktadır. Hafta 4 Sözlü İletişim ve Özellikleri