OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİNE TARİHSEL BAKIŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Bilişsel Öğrenme Kuramı
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
Öğretim İlkeleri.
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
EMPİRİZM.
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
REHBERLİK.
Reggio Emilia Yaklaşımı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ETKİLEYENLER I
Natüralist eğitim felsefesi
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
VYGOTSY’NİN DÜŞÜNCE VE DİL GELİŞİMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen eğitimi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYO-KÜLTÜREL YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kültürel Tarihsel Kuram
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİNE TARİHSEL BAKIŞ

Düşünme zamanı Okul öncesi eğitiminin tarihsel gelişimini öğrenmek bize ne kazandırır? Okul öncesi eğitiminin tarihsel gelişim süreci içinde neleri merak ediyoruz?

İlk Çağ PLATO (M.Ö. 427-347) Çocuk eğitiminin olabildiğince erken, evin dışında ve devlet okullarında, öncelikle devletin çıkarlarını gözetecek insanlar yetiştirecek şekilde verilmesini önerir. ARİSTO Çocukların 7 yaşına kadar annelerinin yanında kalmalarını ve bireysel özellikleri dikkate alınarak eğitilmelerini ister. Aristo 3 önemli öğe üzerinde durur: 1)Alışkanlıkların eğitimi 2) Fiziksel eğitim 3) Zihinsel eğitim Çocuğa verilecek eğitim bu sırayı izlemelidir ve alışkanlıklar verilirken doğru olanlar seçilmelidir.

Orta Çağ Orta çağda çocuk eğitimi dinsel tesirler altında kalmıştır. Batı toplumlarında çocuk yetişkinin küçük bir kopyası olarak algılanmıştır. Yetişkinin yaptığı tüm görevler çocuktan da beklenmiştir. Sıkı disiplin, itaat ve inaç öğretilmeye çalışılmıştır

COMENİOUS (1592-1670)

COMENİOUS (1592-1670) “İnsan kendi içine tanrısal özellikler taşır ve iyi olarak dünyaya gelir. Eğitimin görevi insandaki bu tanrısal iyi özellikleri geliştirmektir. Eğitim özgürlük, neşe ve zevk içeren, pozitif öğrenme tecrübelerinden oluşmalıdır.” Eğitim tabiatın yolunu izlemelidir. “Tabii Metot” En iyi öğrenme duyular yoluyla olur. İlk resimli çocuk kitabının yazarıdır. (Resimlerle Dünya)

JOHN LOCKE (1632-1704)

JOHN LOCKE (1632-1704) İnsan zihni dünyaya geldiğinde boş bir levha gibidir. Çevre ile kurulan ilişkiler sayesinde bilgi ve tecrübe sahibi oluruz. Bu nedenle eğitimin amacı çocuğa iyi bir çevre sağlayarak tecrübeler edinmesini sağlamaktır. En iyi öğrenme duyusal öğrenmedir.

JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778)

JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778) Tabiata uygun eğitim. Akıl ve duygu birlikte eğitilmelidir. Çocuk yetişkinden farklıdır. Çocuk merkezli eğitim yaklaşımı gereklidir.

JOHANN HEİNRİCK PESTALOZZİ (1746-1827) Pestalozzi çocuğun tanrısal bir iyilikle dünyaya geldiğine inanmıştır. Tabiatın gelişme prensibinin çocuğun gelişiminde de var olduğunu ve çocukların basamaklar halinde belli bir sıra ile geliştiğini ve bunu basamakları tüm çocukların takip ettiğini benimsemiştir. Çevre ve Program: Çocuğun yaşadığı ev ortamının okulda da devam etmesi gerektiğine inanır ve buna dayalı olarak okul ortamının da ev ortamına benzer şekilde düzenlenmesini savunur. Bunun çocuğun kendini güvende ve rahat hissetmesi için gerekli olduğunu ve eğitimin temel prensibi olduğuna inanır.

JOHANN HEİNRİCK PESTALOZZİ (1746-1827) Materyallerinde çocuğun gelişim özelliklerine göre seçilip yerleştirilmesi Pestalozzi için gereklidir. Okuma yazma öğretiminde çocukları gruplar halinde eğitmiş ve bunu yaparken kısa kelimelerden uzun kelimelerin öğretimine doğru gitmiş ve taşınabilir harfler kullanmıştır. Matematik öğretiminde de çakıl taşları fasulye tohumları gibi malzemeleri kullanmıştır. Öğretimde basitten karmaşığa, yakında uzağa doğru bir yol izlenmesi gerekliliğini savunmuştur.

FRİEDRİCH FROEBEL (1782-1852) İlk anaokulunu Almanya da kurmuştur. (1837) KİNDERGARDEN Birey olarak çocuğun ihtiyaçlarına ve haklarına saygı gösterilmelidir. Oyun bir eğitim aracı olarak kullanılmalıdır. Çocuklara yaş gruplarına göre farklı materyaller kullanılarak eğitilmelidir. Çevre ve doğadaki güzellikler çocuklara tanıtılmalıdır.

FRİEDRİCH FROEBEL (1782-1852) Çocuk eğitiminde müzik, masal, dans ve eğlenceden yaralanılmalıdır. Programda ödüller, etkinlikler, şarkılar ve eğitimsel oyunlar vardır.

20. YY’da egemen olan düşünürler Kuramsal temeller Davranışçı yaklaşım İlerlemeci yaklaşım Yapılandırıcı yaklaşım Çoklu zeka kuramı

JONHN DEWEY (1859-1952) Amerikalı bir eğitimci ve filozoftur. Eğitimde yenilikçilik akımını başlatmıştır. Chicago Üniversite’sinde Eğitim Laboratuarı Okulu adlı ve halen çalışmalarına devam etmekte olan okulu açmıştır. Dewey eğitim hakkında “Eğitimi daha sonraki yaşam için hazırlık olarak anlamayı bırakın ve onu şu andaki yaşamın tam anlamı yapın...Kendi başına yürütülmesi anlam taşımayan bir etkinlik başka bir şeyin hazırlığı olarak fazla etkin olamaz.” demiştir. “Yaparak öğrenme” ve “çocuk merkezli öğrenme” kavramlarını eğitime kazandırmıştır.

JEAN PİAGET(1896-1980) İsviçreli bir biyologdur. Psikoloji ve zeka üzerinde çalışmalar yapmış ve bugünde kabul gören çocukta bilişsel gelişim kuramını ortaya çıkarmıştır. Kendisi bir eğitimci olmamasına rağmen kuramı eğitimciler tarafında alınmış ve eğitim modeli olarak uygulanmıştır.

JEAN PİAGET(1896-1980) Piaget’ye göre çocuk, dünyanın pasif alıcısı değildir. Bilgiyi kazanmada aktif bir role sahiptir. Ayrıca, değişik yaşlardaki çocukların ve yetişkinlerin dünyaları  birbirinden farklıdır. Piaget bu farklılığın nedenlerini incelemiş ve bireyin dünyayı anlamasını sağlayan bilişsel süreçleri açıklamaya çalışmıştır. Piaget, bilişsel gelişimi, biyolojik ilişkilerle açıklamıştır. Piaget’ye göre gelişim, kalıtım ve çevrenin etkileşiminin bir sonucudur.

JEAN PİAGET(1896-1980) Bilişsel gelişim zihinsel diş çevreyle etkileşimi sonucu sağlanır. Bilişsel gelişim sürecinde Piaget 4 kavramdan söz eder. 1)      Şema (Schema) 2)      Özümleme (Assimilatıon) 3)      Uyum (Accomodation) 4)      Denge (Equilibration)

Piaget`in Bilişsel Gelişim Dönemleri 1)      Duyu Hareket Dönemi (0-2 yaş) 2)      İşlem Öncesi dönem (2-7) 3)      Somut İşlemler Dönemi (7-11) 4)      Soyut İşlemler Dönemi (11-15)

LEV SEMENOVİCH VYGOTSKY (1896-1934) Vygotsky öğrenme konusunda çalışmalar yapmış bir Rus düşünürdür. Sosyo-kültürel teori adıyla bilinen öğrenme teorisini ortaya atmış ve öğrenmeyi, sosyal çevre ile etkileşimler sonucu bilgi oluşturulması ifadesi ile tanımlamıştır. Ona göre sosyal deneyimler düşünceyi şekillendirir. Dilinde bu şekillenmede etkisi önemli bir yer tutar

HOWARD GARDNER (1943-) Çoklu zeka kuramının kurucusudur. Bu kurama göre; insanlar en az sekiz ayrı bilgi işleme düzeneğine sahiptirler. Bunlar eğitimle desteklenmelidir.

Düşünme Zamanı Okul öncesi eğitimin tarihsel gelişiminde dikkatinizi çeken en önemli fikirler nelerdir? Bu tarihsel bilgileri nasıl ve nerede kullanabiliriz? Okul öncesi eğitiminde bu düşünürlerin kuramları öğretmenlerin uygulamalarını nasıl etkilemiştir?