Yard.Doç.Dr. Sertel Altun

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arş. Gör. Gül KALELİ YILMAZ
Advertisements

ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Psik.Dan.&Reh. Yusuf ŞARLAK KPSS 2010
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
OFMK402 Ölçme ve Değerlendirme
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
İstatistikte Temel Kavramlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
1. Tanıma – Yerleştirmeye Dönük Değerlendirme Öğrencilerin; öğrencilerin belli bir dersin önkoşul davranışlarına sahip olma derecelerini, b) İlgili.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yard. Doç. Dr. Serkan ŞENDAĞ MAKÜ 2012, BURDUR
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
Konya n. Erbakan Üniversitesi
 Ölçme: Gözlem yapıp sonuçları sembollerle ifade etme.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖĞRENDİKLERİMİZİ KONTROL EDELİM 1 I- Herhangi bir özelliği, o özelliğe uygun bir araçla karşılaştırarak sunucu sayı veya sembollerle belirlemek.
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME (Temel Kavramlar)
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1 - ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE TEMEL KAVRAMLAR VE EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ UYGULAMALARI
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
İstatistik 1.Bölüm EĞITSEL YAZıLıM GELIŞTIRME VE DEĞERLENDIRME.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA NEDİR? Bir amaca yönelik, belirli aşamalar içerisinde ve bir yöntem dahilinde yapılan çalışmalara araştırma denir. Araştırmacı yaptığı.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Istatistik.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 2.DERS
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Sunum transkripti:

Yard.Doç.Dr. Sertel Altun EĞİTİM İSTATİSTİĞİ Hazırlayan Yard.Doç.Dr. Sertel Altun

Veri Belirli amaçlarla toplanan sayısal bilgilere veri denir. Verileri toplama işiyle uğraşan bilime istatistik denir.

İstatistik Belirli amaçlar için veri toplama, toplanan verileri tasnif etme, çözümleme ve yorumlama teknik ve yöntemleri bilimidir.

Vardamalı İstatistik: Betimsel İstatistik: Gözlenmiş durumları bazı istatistik ölçümlerle betimlemeye yarıyan yöntem ve teknikler Vardamalı İstatistik: Gözlenmiş durumlardan elde edilen bilgilerden gözlenmemiş durumlar hakkında bilgi vermeye yarayan yöntem ve teknikler.

İstatistikte Bazı Temel kavramlar * Evren Gözlem alanına giren obje ya da bireylerin tümü * Örneklem Bir evrenden seçilmiş daha küçük sayıdaki obje ya da bireylerin oluşturduğu grup

Neden-sonuç ikilisine Değişken Türleri Özelliklerine göre Aldıkları değerlere göre Neden-sonuç ikilisine göre Nicel Nitel Bağımlı Bağımsız Sürekli Süreksiz

Belli bir özelliğe göre değişkenler; Birey ya da objelerin belli bir özelliğe sahip olması miktar olarak açıklanması Nicel Değişken Nitel Değişken Birey ya da objelerin belli bir özellik açısından Sınıflara ayrılması

Aldıkları değerlere göre değişkenler; Sadece sınırlı sayıda değer alabilen değişkendir. Süreksiz değişken Sürekli değişken İki ölçüm arasında sonsuz sayıda değer alabilen, bireylerin yada objelerin özelliklerini miktar olarak gösteren ve miktarları kesirli sayılarla ifade edebilen değişkenlerdir.

Neden sonuç ilişkisine göre değişkenler; Araştırmacının manipüle edemediği, bağımsız değişkene bağlı olarak ortaya çıkan ve araştırmacının sonucu durumunda olan değişkendir. Bağımlı değişken Bağımsız değişken Araştırmacının manipüle edebildiği, ilgisini Yoğunlaştırdığı nicel ya da nitel olabilen bir değişkendir.

ÖLÇME DEĞERLENDİRME Olaylara ve nesnelere önceden belirlenmiş kurallara göre simgeler, semboller atamaktır. Ölçme sonuçlarına bir ölçütle karşılaştırıp öl- çülen nitelikler hakkında yargıya varma sürecidir. Bir sınav kağıdının puanlanması ölçme. Ölçme sonucu önceden belirlenmiş ölçütlerle öğrencinin geçer not alıp almadığının belirlenmesi değerlendirmedir.

Doğrudan Ölçme Ölçme konusu olan özelliğin kendisini dolaysız olarak ölçülmesi. Örneğin, iki ağırlığı dengelemekle ağırlığın ölçülmesi.

Dolaylı Ölçme Doğrudan ölçülemeyen özellikler, onlarla ilgili olduğu bilinen ya da ilgili olduğu sanılan başka bir özellik gözlenerek, dolaylı olarak ölçülmesi. Örneğin, sıcaklık doğrudan değil dolaylı olarak ölçülür.

EĞİTİM EĞİTİM SÜRECİNDE DAVRANIŞLARI ÜÇ KATEGORİDE ÖLÇERİZ.BUNLAR: Bireyin davranışında kendi yaşantısı yoluyla istendik ve kasıtlı değişim oluşturma sürecidir. EĞİTİM SÜRECİNDE DAVRANIŞLARI ÜÇ KATEGORİDE ÖLÇERİZ.BUNLAR: BİLİŞSEL PSİKO MOTOR DUYUŞSAL

Bedensel hareketlerle BİLİŞSEL ALANDA Kavram, ilke, vb. davranışlarla ilgili bilme etkinliklerini ölçeriz. DUYUŞSAL ALANDA Tutum,hissetme , ilgi vb. davranışları ölçeriz. PSİKOMOTOR ALANDA Bedensel hareketlerle ilgili yapma vb. davranışları ölçeriz.

* Her üç alanı, bir arada ölçebileceğimiz gibi, her bir alanı kendi içinde teker teker ölçebiliriz. Örnek: Gitar çalabilme davranışında. Gitar çalma, psikomotor davranışı, nota bilgisi , bilişsel davranışı, gitar çalarken, öğrencinin ilgi ve tutumu duyuşsal davranışı ölçeriz.

* Eğitimde en çok bilişsel alandaki davra- nışlar ölçülür. Çünkü diğer alanlara oranla bilişsel alandaki davranışlar daha kolay analiz edilir.

* Eğitimde davranışlar, önceden belirlenmiş hedeflerle ölçülür. Başka bir ifadeyle, davranışla- rın ölçülmesinde, öğrencinin hedef davranışa götüreceği bir ölçme durumu yaratılır, o du- rumda da ortaya çıkan davranışı gözlenip incelenir.

BİLİŞSEL ALANIN ALT BASAMAKLARI 1- Bilgi: Görünce tanıma, sorunca söyleme davranışını içermekte. 2- Kavrama: Öğrencinin bilgiyi kendisine mal etmesi. 3- Uygulama: Bilgi ve kavrama düzeyinde öğrenilen davranış- ların yeni durumlara uygulanabilmesi. 4- Analiz: Öğrenilen bilgiyi öğelerine ayırabilme, öğeler arası ilişki kurabilme. 5- Sentez: İki bilgiyi birleştirip yeni bir bilgi oluşturma. 6- Değerlendirme: Verilen bir çalışmayı belli ölçütler içinde değerlendirebilme.

BİLİŞSEL ALANIN ALT BASAMAKLARI İLE İLGİLİ ÖRNEKLER 1- Bilgi: Eğitim programı kavramının tanımını yazabilme. 2- Kavrama: Eğitim programı ile öğretim programı arasındaki farkı açıklayabilme. 3- Uygulama: İlköğretim IV. Matematik dersiyle ilgili hedef yazabilme. 4- Analiz: Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilme. 5- Sentez: Çoklu zeka kuramına göre eğitim programı yazma. 6- Değerlendirme:Yapılmış bir programı belli ölçütlere göre değerlendirebilme.

EĞİTİMDE, ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YAPMAMIZIN AMACI : Eğitim sürecinde Düzltme Biçimlendirme İzleme Yönlendirme Eğitim sürecinin sonunda Yerleştirme Yön verme Program değerlen. Belgeleme Eğitim sürecine girerken Seçme İhtiyaç belirleme Tanıma

Ölçek Türleri: ÖLÇEK 1- Oranlı Ölçek , 2- Aralıklı Ölçek , Ölçme ve sonuçlarını gösteren sembol veya sayıların formal nitelikleridir. Ölçek Türleri: 1- Oranlı Ölçek , 2- Aralıklı Ölçek , 3- Sıralama Ölçeği, 4- Dereceleme Ölçeği, 5- Sınıflama Ölçeği.

Aralıklı ölçek üzerindeki saymaca sıfır noktası yerine doğal ya da ORANLI ÖLÇEK: Aralıklı ölçek üzerindeki saymaca sıfır noktası yerine doğal ya da gerçek sıfır noktası konulabilirse, elde edilen yeni ölçeğe oranlı ölçek denir. Örneğin, metre, kilogram, saat

noktasına göre ve belli bir özelliğe sahip oluş derecesi bakımından EŞİT ARALIKLI: Belli bir başlangıç noktasına göre ve belli bir özelliğe sahip oluş derecesi bakımından eşit aralıklarla sıralandığı ya da sıralar arasındaki farkların eşit olduğu ölçektir. Ör. Oda sıcaklığı 20 C’dir.

Bu tür ölçekle, belli bir özelliğe sahip oluş miktarına göre SIRALAMA ÖLÇEĞİ: Bu tür ölçekle, belli bir özelliğe sahip oluş miktarına göre nesneler kendi aralarında sıralanmaktadır. Örneğin, öğrencilerin herhangi bir sınavdan aldıkları puana göre başarı sırasına konmaları.

DERECELEME ÖLÇEĞİ: Ölçmeyi objektif nesnel yöntemlerle yapıyorsak sıralama, öznel yöntemlerle yapıyorsak derecelemedir. Ör. Duygu Pelin’den daha çalışkandır.

Bu tür ölçekle nesneler, belli bir yönden benzeyip benzemediklerine SINIFLAMA ÖLÇEĞİ: Bu tür ölçekle nesneler, belli bir yönden benzeyip benzemediklerine göre sınıflanmaktadır. Örneğin, kadın-erkek evli-bekar-dul

ÖLÇEK TÜRLERİNİN BAZI ÖZELLİKLERİ AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI Sıfır Noktası İstatistik işlem Örnek Mutlak Her türlü ist. işlem Uzunluk ölçümü Oranlı Aralıklı Sıralama Dereceleme Sınıflama Göreli Ort. Std sapma, korelasyon Isı ölçümü - Medyan, yüzde Sınav puanı - Medyan, yüzde Ayşe, Gül’den güzeldir. - Frekans, mod Kişileri cinsiyete göre ayırma